Hyperthyreoïdie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Vaal1977
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2018 11:27

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Vaal1977 »

TirzaEnMook schreef: 30 jul 2018 22:38 @Vaal: succes met Rambo!
Mook is overigens 8 jaar oud (6 toen de hyperthyreoïdie vastgesteld werd) dus een bijzonder gevalletje.

Tirza en Mook
Thanks. Rambo is nu bijna 9, hij was 7,5 toen het schildklier probleem werd geconstateerd.
We waren er vroeg bij. De DA wilde eigenlijk helemaal geen T4 testen omdat Rambo geen typische schildklier symptomen had, maar ik heb toch volgehouden en bleek gelijk te hebben. Vrij jong wel.
San_ne
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2018 01:12

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door San_ne »

Hoi allemaal,

Ben net lid geworden omdat ik jullie verhalen heb gelezen omdat ik mijn mop de radioactieve jodium behandeling ga geven,

Mijn moppie Puck (nu 12 jr) is sinds aug '16 de diagnose Hyperthyreoïdie, we zijn toen begonnen met 2* per dag 2.5 mg Thiafeline. Dit was goed toen we een maand later voor controle kwamen, toen 6 mnd verder en T4 niet goed, dus dosis hoger.

1 mnd na verhoging controle alles weer oke, dus 6mnd later volgende controle weer niet goed, dus verhoging en dan controle enz.

Met als gevolg dat ze op 1 dag 15 mg en de volgende dag op 10 mg (ik mag van dokter de pillen in vijzel fijn malen, anders krijg ik ze er echt niet in, elke andere poging is letterlijk in een bloedbad geeindigd -> Madame wil alleen aangeraakt worden wanneer zij wil, en pillen vallen niet in wensen pakket).

Ondertussen dacht ik dat het nu goed ging, ze was wel erg aan het miauwen s'avonds als ik naar bed was gegaan, maar dacht dat dat kwam door de gesloten deur, madam is in de loop van de jaren veel knuffeliger geworden en misschien wilde ze nu bij me, maar getest door deur open te houden, nou dat maakt niet uit.

Vorige week vrijdag laatste controle gehad en ja hoor waardes weer boven de 104 (dr kan zel test doen en hun machine gaat niet hoger dan 104).

Dus dosis weer verhoogd, nu zitten we een week op 15 mg Thiafeline wat extreme veel is, en we kunnen eigenlijk niet veek hoger gaan, en ik vind nu zelf dat ze magere aanvoelt als ik mag aaien (voel ruggegraat, wat ik vorige week niet voelde).

Oke, nu mijn vragen: Ik wil dus nu de radioactive jodium behandeling gaan doen (mits nieren goed zijn),

1) Waar? Lingehoeve of Gent?
* wat zijn de ervaringen met beide

2) Heb op verschillende site gelezen over de Felimazole challenge test,
* krijgt ze dan een ander soort medicijnen?

3) Ze mag tijdens test geen voer met vis, kan ze onderstaand voer dan nog krijgen?

* ze krijgt 2x per dag: 1/4 de van een blikje gourmet mousse (daar zitten haar pillen in) en als ze dat op heeft
dan nog een keer 1/4 van het blikje om haar iets vetter te krijgen., Maar dat eet ze vaak niet op, (Kon een biefstuk
op tafel laten staan en madame doet niets, totdat ze opens achter een doperwt aanging, toen dacht ik er is iets
niet goed, en zo zijn we achter het schildklier problem gekomen, nu kan biefstuk gewoon weer op tafel staan. Dus
die symptomen heeft ze niet meer,)

* Het standard droogvoer is Purina One Senior.

3) hebben jullie tips?

Alvast bedankt,

Groetjes,

Sanne
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Samma »

Hoi Sanne, spannende tijden voor jou en Puck! Ik kan alleen maar zeggen: heel erg fijn voor Puck dat je de ra jodium behandeling voor haar wilt doen. Ik ben nog steeds laaiend enthousiast, en daarbij moet ik zelfs opmerken dat onze Tinus pas over een week of 3 weer op de T4 getest gaat worden na zijn behandeling. Ik weet het resultaat van zijn ra jodium behandeling dus nog niet eens! Maar het gaat gewoon vreselijk goed met hem, en hij krijgt al bijna 6 maanden geen pilletjes meer. Heerlijk dat ook, voor hem.

Ik heb alleen ervaring met de Lingehoeve en ben daar erg tevreden over. Je kunt ze altijd even bellen om vragen te stellen, of om iets van een indruk te krijgen bij hoe je te woord wordt gestaan en hoe zij praten over de zorg voor jouw Puck.

De challenge test hoef je niet te doen als Puck al op medicatie staat. Het is om te testen hoe de nierwaardes zijn nadat de schildklier met medicatie is aangepakt. Dit omdat de nierwaardes mogelijk een vertekenend beeld kunnen geven als de T4 verhoogd is. De nieren worden dus getest op het moment dat de T4 weer binnen de normaalwaardes zit. Dat dat helaas bij Puck nu niet het geval is betekent niet perse dat je dan precies die Felimazole test zou moeten doen met haar, zij krijgt immers al (andere) medicatie. Ik zou in haar geval bespreken met jouw DA en/of met de arts van de Lingehoeve (of jouw DA met de arts van de Lingehoeve) hoe het aan te pakken.
Het kan ook zijn dat de risico's goed met jou worden besproken, wanneer ze geen uitsluitsel kunnen geven over de nierwaardes. Wat ik bedoel te zeggen: STEL dat haar nierwaardes goed lijken door de versnelde schildklier, maar stiekem helaas niet zo goed blijken te zijn. En dat je na een ra jodiumbehandeling dan ineens een nierpatient blijkt te hebben met een onzekere prognose.
Onze Tinus had bijvoorbeeld werkelijk perfecte nierwaardes, ook terwijl zijn T4 onder controle was. Vlak voor de ra jodiumbehandeling moest er nog een keer worden getest en waaaaaat! zijn nierwaardes waren wat verhoogd! Dat betekende absoluut niet dat hij die behandeling niet mocht krijgen, maar ze waarschuwden mij dat ik nu een intensieve en dure behandeling zou ondergaan met hem, terwijl zijn prognose wegens zijn nieren onzeker was. Zonder twijfel hebben we hem toen toch gewoon die behandeling laten ondergaan.

Qua voer moet je gewoon echt letterlijk elk ingredient nagaan, of er iets van vis inzit (het ingredient "visolie" mag wel). Daar moet je dan een tijdje voor de behandeling (2 weken uit mijn hoofd? dat weet ik even niet meer maar dat krijg je te horen en kun je ook nalezen op de informatieve site van de Lingehoeve schildklierkat.nl) dan mee stoppen. Bij twijfel kun je gewoon aan hun vragen of je een bepaald voer wel of niet mag geven, dan moet je hun exact doorgeven wat je geeft en natuurlijk eigenlijk gewoon de ingredientenlijst aan hun mailen. Dan bekijken en beoordelen zij dat even voor je.

Mijn tip: lees de site schildklierkat.nl eens heel goed door, maak een lijstje met je vragen, ook degenen die je dus op dit forum hebt gezet, en bel ze even op. Dan krijg je antwoord van een professional en krijg je hopelijk ook een goed gevoel bij de mensen die zich over jouw Puck gaan ontfermen. Je moet haar immers wel een paar dagen "afstaan" en missen!

Sterkte!
San_ne
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2018 01:12

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door San_ne »

Hi Samma,

Dank je voor je reactie.

Ik heb ondertussen eigen DA gesproken. Zij neemt contact op met Lingehoeve ivm het hoe en wat precies onderzocht moet worden.

Ze gaat er ook vanuit dat er geen test gedaan hoeft te worden. Ik heb dus ondertussen besloten om behandeling in NLD te laten doen. Beslissing gemaakt om met Puck in gedachten: kortere reistijd! Dus eerder thuis bij haar vriendinnetje Lola (die 2 zijn 8 poten op 1 buik) waar de 1 is is ook de ander.


We hebben maandag afspraak voor bloedafname om alles te testen en door te spreken en misschien ook al een datum af te spreken. Hoop dat het vrij snel kan, heb nl vanaf 20 dec 3 weken vakantie en dan kan ik bij haar zijn als ze weer thuis komt.

Hoe ging het bij jou toen Tinus weer thuis kwam, hield je hem apart? Heb hier nog 2 poezels rond lopen en zoals gezegd is 1 haar beste vriendin.

Groetjes,

Sanne
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Samma »

Fijn dat het nu gaat beginnen! Ik hoop ook voor je dat het gaat lukken voor je vakantie, dat zou goed uitkomen! Hopelijk krijg je maandag een goeie uitslag van het bloedonderzoek, qua nierwaardes.

Toen ik belde met de Lingehoeve kon ik direct zelf een afspraak maken. Zij moesten dan wel nog zijn bloedwaardes doorkrijgen, maar een afspraak hoefde in ieder geval niet door een DA gemaakt te worden.

Tinus hebben wij niet apart gehouden. Wij hebben hier ook nog een kater Joepje rondlopen, maar zij zijn samen niet zo klef. Ze liggen wel veel bij elkaar, maar met ongeveer een halve meter tot een meter ertussen. Tegen elkaar liggen is niet superwenselijk, maar kan je op zich wel toelaten geloof ik (hoe kun je dat ook voorkomen behalve apart houden?).
Dat zijn overigens dingen die je dan nog even voor de zekerheid goed door kunt nemen met de Lingehoeve-arts.

Wat wel belangrijk is: kinderen of iemand die zwanger is in huis moet je wel strengere richtlijnen voor in acht nemen.
Maar dit zijn ook allemaal dingen die je op de site kunt lezen en welke de arts met je zal bespreken.

Wat je wel vooraf kunt regelen zijn van die latex wegwerphandschoenen, en een plek om het afval op te slaan.
Verder moet ik even nadenken over wat wij echt als voorzorgsmaatregel of zorgartikelen in huis hadden gehaald..... ik ben het alweer bijna vergeten en het is nog niet eens 6 maanden geleden! (oftewel: het viel reuze mee met die maatregelen en speciale zorg) :)
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Samma »

Hoi Sanne,
Heb je de uitslag van het bloedonderzoek al binnen? Hopelijk alles goed!
San_ne
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2018 01:12

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door San_ne »

HI Samma,

UItslag van de waardes allemaal perfect, en dus door naar Lienden.

Puck heeft op 8 januari haar afspraak. Ze kon al op 18 December komen, maar op 1ste kerstdag komen mijn neefjes van 4 & 8 jr langs en dat is dan niet zo slim.

Groetjes,

Sanne
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Samma »

Wauw, wat fijn dat de waardes allemaal zo goed waren, en dat je een datum hebt!
Nu wordt het aftellen.... dat deden wij! :)

Afbeelding
San_ne
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2018 01:12

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door San_ne »

Haha, dat zijn er hier veel meer. Ze krijgt 3 pillen per dag.......
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Samma »

Haha, Tinus kreeg er "maar" 2 per dag, maar dit bordje deden we de laatste dagen 2x per dag aanpassen. En op de vrijdagavond vóór de opname op dinsdag kreeg hij zijn allerlaatste pil. De "Nog 8 pilletjes" is dus van een week voor zijn opname/behandeling. We konden niet wachten! Zo fijn dat hij er toen na die vrijdagavond vanaf was! :)
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Samma »

Hoi Sanne, hou je het nog vol? Gaat het goed met Puck daar in Lienden? Ik zie haar op Twitter op haar kussen liggen bijkomen! <3

Weet waar je het voor doet: Tinus kreeg vandaag de uitslag van zijn T4....... 29,6! Wauw, wat zijn we blij! :)
NB: bij ophalen had hij een T4 van 178. Niet schrikken hoor, als het morgen bij Puck ook zo hoog is misschien (hoeft niet, het kan morgen ook al laag zijn). Het zegt morgen nog niet zo veel.

Sterkte jij nog even, morgen zie je haar gelukkig weer. Ik hoop dat ze zich snel al goed voelt en je geen symptomen bij haar zult bemerken!
Plaats reactie