Hyperthyreoïdie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Dag allemaal!

Ik heb al googelend dit forum gevonden, enkele topics gelezen en merk dat hier wel wat mensen met ervaring zitten en dus val ik maar met de deur in huis.

Ik woon in België en bij onze kater Pappie van 11 à 12 jaar (een aangelopen zwerfkat) werd eind december een overactieve schildklier vastgesteld.
Dit waren zijn T4 waarden:
>15,0 µg/dl (normaalwaarden 1,1 - 3,5)
>193,5 nmol/L (normaalwaarden 14,19 - 45,15)
labo: Medvet Antwerpen
De DA schreef Felimazole voor 2x 5mg per dag. Wat vinden jullie van deze aanvangsdosering?

Pappie heeft een achtergrond van blaasgruis, is nog steeds op gruisdieet en had in het verleden wat overgewicht. Om een heel lang verhaal kort te maken, dit waren zijn belangrijkste symptomen:
-Vermageren ondanks zeer goede eetlust
-Regelmatig braken
-Veel drinken en plassen
-Veel, volumineuze en nattige kaka
-Slechte uitziende vacht
-Bang om buiten te gaan, vermoedelijk door spierzwakte

Op 23 december zijn we met de Felimazole begonnen en reeds na 2 dagen zagen we verbetering. Na bijna 3 weken kunnen we zeggen dat Pappie minder eet en goed lijkt aan te komen. Zijn vacht staat al veel mooier. Hij heeft nooit meer gebraakt. Zijn kaka lijkt terug op die van vroeger. Hij heeft terug meer zin om buiten te gaan.

MAAR

We blijven heel waakzaam want onze ouwe is het nog niet. Er is iets vreemd met hem, hij gedraagt zich helemaal anders. Buiten zijn best heel speelse momenten kan hij uren zitten 'zitten' met open ogen en een wat wezenloze blik rond te staren. Als we hem dan aaien weten we soms niet of hij dat wel prettig vindt. Op andere momenten is hij dan weer veel aanhankelijker dan vroeger en komt meer op de schoot zitten. Ik weet het niet... ik mis zijn oude gewoontes, ook van net voor de diagnose, zoals mij volgen bv. naar boven als ik ga slapen en naast me komen liggen. Nu blijft hij teveel liggen waar hij ligt, teveel naar mijn zin.
Kon hij maar spreken en zeggen wat hij voelt...
Ik vrees dat hij toch wel wat last heeft van bijwerkingen van de medicatie en ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit een fase is die zal overgaan...
Zou dit van voorbijgaande aard kunnen zijn? Dat zijn stofwisseling nu helemaal overhoop ligt, want de startdosis van de Felimazole lijkt me zwaar.

Half februari moeten we terug voor een nieuw bloedonderzoek en verdere bespreking van de behandeling.

Ik heb gelezen over een mogelijke operatie maar daar ben ik niet voor. Ook las ik over de injectie met radioactief jodium in Gent en daar zou ik graag meer over weten. Zijn er mensen met ervaring met deze behandeling? Ik las op het net al positieve maar ook negatieve ervaringen. Mijn DA lijkt er niet zo voor te vinden.

Nog een vraagje. Mijn DA raadde me aan om te proberen het humane geneesmiddel Strumazol te pakken te krijgen (dat hij niet mag voorschrijven) omdat het identiek hetzelfde is, behalve dan het omhulsel. Is Strumazol helemaal gelijk aan Felimazole? Ook hierover las ik tegenstrijdige berichten.

Het toedienen van de Felimazole gaat erg goed. We doen het in een streepje haarbalpasta en daar is hij verzot op. Wat dat betreft is er geen enkel probleem hoewel hij nooit een goeie pillenslikker geweest is.

Alvast bedankt voor het lezen en de reacties.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

welkom op het forum! we hebben een paar schildkliertopics en daar kun je gerust bij aansluiten. als je die wat verder terugleest dan kom je vanzelf de ervaringen tegen van forummers met medicatie en operatie en ra jodiumbehandeling..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Hallo Adriana en bedankt!

Ik heb hier best al wat schildkliertopics gelezen, alsook topics over de medicatie Felimazole, maar vond daar niet helemaal mijn vragen in terug. Ik hou er ook rekening mee dat mensen die geen negatieve ervaring hebben met Felimazole (en eventueel Strumazol) niet zo snel op het forum gaan komen wegens geen behoefte, en dat kan een vertekend beeld geven.

Wou er even aan toevoegen dat de T4 waarden hierboven > zijn, dus hoger dan meetbaar en dat lijkt me wel heel hoog.
paasnini

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door paasnini »

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee. Wel heeft iemand van het suikerkattenforum vorig jaar een kat die ouder is dan Pappie laten behandelen in Gent met prima resultaat. Zij liet weten dat ze daar erg lief zijn voor katten en deze kat is nu al een jaar medicijnen-vrij.
Daarnaast heeft Hill's brokjes ontwikkeld die medicatie vervangen echter zijn deze hier nog niet verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door catsini »

De T4 waardes zijn erg hoog, dan zal het toch de juiste dosering zijn.
onze poes is 2 jaar geleden begonnen met strumazol, de T 4 waarde was binnen een paar weken zoveel gezakt, dat ging prima.
Maar......... ze was zo ziek, zat maar wat te kijken, het was onze Winny niet meer.
Als we er niet mee gestopt waren << met heel veel discusies met de dierenarts>>> we zijn ook naar een andere dierenarts gegaan>> dan hadden we haar niet meer bij ons gehad.
gevraagd keer op keer, we willen de felimazole, neen hoor, die s... wist het beter.
de strumazole is vergif voor Winny, de felimazole reageert ze echt geweldig op.
dan is de keuze gauw gemaakt!!!
aan felimazole heeft ze:
dag 1 en 2, 1 tabletje van 2.5 mg
dag 3, s, morgens 1 tabletje, s,avonds 1 tabletje
.
misschien dat jouw poes het wel goed doet op de strumazol, dat weet je niet van te voren.
bij Winny zien we het gelijk, die reageert er heel snel op.
je kan toch het lab. bellen?
laat je niet afschepen, gewoon volhouden, als je met vragen zit.
ook via je dierenarts, laat je de bloed uitslagen van het lab. doorsturen per mail, ook wat ze aan medicijnen moet, dan kan niets fout gaan.
maar blijf alert, we hebben al zoveeel ervaring met dierenartsen, gr. kon ze wel hun nek omdraaien, zo stront eigenwijs.
Trouwens, kijk maar eens op de forums van: snelwerkende schildklier, een ergernis met die dierenartsen, we zijn nu bij de 4 de. petje af, ze doen het prima.
groetjes, Catsini.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

ik begrjip je niet helemaal, de schildkliertopics zijn niet lang en daarin staan ervaringen, positief en negatief met felimazole, carbimazol, operatie en ra jodium.
rechtsboven zit een zoekfunctie, die kun je ook gebruiken.
wij hebben ervaring met medicatie, operatie en ra jodiumbehandeling en die info kun je daar lezen. staat ook nog een deel in mijn fotoalbum.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Cerna »

Ik heb ook alleen maar goede ervaringen met Felimazole, alleen duurde het een eeuwigheid (2 jaar!) voordat ik Cochi stabiel had en daarom vind ik bloedcontrole na twee maanden wel erg lang.
De aanvangsmedicatie is hoog, maar dat zijn de waardes ook en die moeten dus ras naar beneden, alleen niet zo snel dat je over 5 weken met een te langzame schildklier zit.

Bij Cochi was het de ene keer veel te snel en 2 maanden later weer veel te langzaam. Uiteindelijk heb ik na overleg met de dierenarts de medicatie aangepast. 10 mg per dag was te veel en 5 mg te weinig en dus ben ik er tussenin gaan zitten: de ene dag 10, de volgende dag 7,5 zodat de waarde weer kon zakken, maar niet te snel en na een maand weer bloedgeprikt en toen bleek het precies goed en daarna twee dagen 10 en een dag 7,5 zodat het niet verder zou zakken. Na 2 maanden weer geprikt en hij was nog steeds stabiel. Bij de laatste bloedcontrole was hij nog steeds stabiel.

Wat ik met dit uitgebreide verhaal wil zeggen is dat het, vooral in het begin, heel belangrijk is om vaak te monitoren want twee maanden 10 mg kan ervoor zorgen dat de schildklier bijna stil komt te liggen (tenminste bij mijn kat).
Sinds Cochi stabiel is, is hij erg opgeknapt. Maar van bijwerkingen zoals jij die noemt heb ik bij hem nooit iets gemerkt.

Strumazol ken ik niet.
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door catsini »

met de strumazol wilde ze niet!! eten, ze was hardstikke ziek,
maar we hebben gelijk onze twijfels gehad over de strumazol, we stonden er totaal niet achter.
om de 2 weken gingen we bloed laten prikken.
bij de andere dierenarts om de 3 maanden, toen was de schildklier goed afgesteld.
de felimazole is een heel stuk duurder, maar dat maakt totaal niet uit, als ze zich er goed bij voelt, dat is het belangrijkste.
vanaf dag 1, is het met de felimazole prima gegaan, is de dierenarts direct begonnen met de laagste dosering van 2.5 mg.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

Nero reageerde ook goed op felimazole, alleen het laatste jaar was ze aan het jojoen maar goed als je bloed laat prikken regelmatig dan zien ze wel of de dosering goed is of niet.
Dan weer te laag, dan weer te hoog.
Maar zij zat tussen de 2.5 en 5 mg
Ik kan je dus niet zeggen of het gedrag te maken heeft met de felimazole, misschien wel met de werking van de schildklier:
Ik heb bij Nero dit gedrag ook wel gezien het krijsen en achtervolgen was bij haar echt van haar schildklier afkomstig (te hoog) en dat staren/rustige begon ze pas te doen toen ze goed ingesteld was.....
Als ze teveel kreeg (en haar schildklier te langzaam werkte) werd ze sloom en slaperig, en doordat ik dit op een gegeven moment bij haar in de gaten had is ze bij twijfel steeds extra gecontroleerd.
Als je het niet vertrouwd dan zou ik toch vragen of er eerder geprikt kan worden, ik vind 2 maanden ook wel lang.
Ze hebben bij haar ook nog aan dementie gedacht maar dat is moeilijk hard te maken, en achteraf weet ik nu zeker dat ze niet dement was, haar geheugen was verder nog prima dus tja.

RJ kan ik je weinig over vertellen want bij Nero kon dat niet meer, maar er staan hier wel ervaringen over geschreven.

radio actief jodium
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

http://www.orsami.com/details.asp?langu ... tID=531595

dit is de link van de universiteit van Gent, waar scintigrafie wordt uitgevoerd en waar schildklierkatten behandeld kunnen worden met radio actief jodium.
Gent is de enige plaats in België en Lienden/Betuwe in Nederland, waar dit mogelijk is.
de volgorde is bloedonderzoek, scintigrafie en dan eventueel operatie en/of ra jodiumdbehandeling. eea is ook afhankelijk van de nierwaardes.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door catsini »

je moet het ook even de tijd geven, alles wordt opnieuw afgesteld met de medicijnen.
het beste lijkt me, dat is onze ervaring, in het begin, om de paar weken bloedprikken, kijk ook goed naar het gedrag van je kat, dat zie je gauw genoeg, is de schildklier te hoog, of te laag?
zien we wat aan haar, zijn we gelijk bij de dierenarts, dan maakt het ons niet uit wanneer we zijn geweest om bloed te prikken.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Oké bedankt voor de reacties.

@ catsini, volgens mijn DA is Strumazol identiek aan Felimazole (alleen een groter tablet dat dan gedeeld moet worden en zonder omhulsel). Het ingrediënt is bij allebei Thiamazol.
Felimazole is een geregistreerd kattengeneesmiddel tegen hyperthyreoïdie en Strumazol is de humane variant. Tot voor een aantal jaren bestond Felimazole niet en schreef hij Strumazol voor, maar sinds er een geregistreerd kattengeneesmiddel bestaat mag hij geen Strumazol meer voorschrijven.
Omdat het volgens mijn DA identiek is raadde hij me aan te proberen aan Strumazol te geraken, omdat het pakken goedkoper is en via een huisarts in de familie kan ik dat misschien wel doen.
Daarom ben ik verrast te lezen dat jouw kat slecht op de Strumazol reageerde en wel goed op de Felimazole.

@ Adriana, ik ga zeker nog meer topics uitpluizen. Het is allemaal zo nieuw voor ons.

Oh dit nog,
Ik lees bij jullie ervaring dat jullie katten dan (bij hyper) typisch rusteloos gedrag vertoonden. Dat heeft Pappie nooit gehad. Hij is altijd rustig geweest, enkel is hij nu nog rustiger met de medicatie.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

@artemis, ja ik kan me voorstellen dat je er ineens veel huiswerk bijgekregen hebt..
dat is bij nieuwe nierfaalkaters en suikerkatten ook zo en kwestie van veel bijlezen en bijleren, gelukkig is er een forum met veel (ervarings)info..

je had Carbimazol en Strumazol, dat ook (off-label) bij schildklierkatten werd toegepast.
we hebben veel katten op dit forum (gehad) die problemen hadden met felimazole en veel minder met carbimazol. omgekeerd komt ook voor.
er zitten voor een deel dezelfde stofjes in maar het totaal werkt iets anders (ander aangrijpingspunt geloof ik) en de ene kat is gevoeliger voor de ene combi en de andere kat voor de andere combi.
Enzo had > 100 T4 (VetMed) en reageerde nergens goed op.

had een grote tumor in zijn linker schildklierlob (die is operatief verwijderd) maar ook nog erg veel zwerf (= ectopisch) weefsel.
hij was het jongste en zwaarste geval destijds in Lienden.
uiteindelijk is hij behandeld met ra jodium in Lienden en is nog steeds bezig om op te knappen want dat gaat erg langzaam. maar zonder was ie er niet meer geweest..
zijn T4 was een half jaar na Lienden 27 en een jaar later 22, dus prima.

let wel op dat nierwaardes dramatisch kunnen 'verslechteren' als een schildklierkat goed is ingesteld. die waren dus al slecht maar worden geflatteerd met hoge schildklierwaardes (aangejaagde dus 'betere' doorbloeding nieren).

langzamerhand begin ik ernstig te vermoeden dat er een verband is met langdurig (> 6 maanden) gruisoplossend voer ivm blaasgruis.
(max 6 maanden staat op de verpakking maar er zijn vrij veel da's die niet kunnen lezen..)
want dit is de zoveelste kat met ernstige schildklierproblemen na een lange periode gruisoplossend voer.... :cry:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Vreemd ik kan je laatste antwoord niet citeren Adriana.
langzamerhand begin ik ernstig te vermoeden dat er een verband is met langdurig (> 6 maanden) gruisoplossend voer ivm blaasgruis.
(max 6 maanden staat op de verpakking maar er zijn vrij veel da's die niet kunnen lezen..)
want dit is de zoveelste kat met ernstige schildklierproblemen na een lange periode gruisoplossend voer....
Ja Pappie is dus op gruisdieet en al zo'n 8 jaar :???: maar voornamelijk op voorkomend.
De eerste 6 weken kreeg hij Hill's s/d (oplossend), daarna c/d (voorkomend). Tussenin nog 1 keer 6 weken s/d na lichte herval. Twee jaar geleden was ik overgeschakeld op Trovet ASD (oplossend én voorkomend, mag dus wel lang gegeven worden) omdat Pappie te zwaar werd van de c/d (een beruchte dikmaker). Hij is dan geleidelijk beginnen af te vallen wat wij prima vonden. Wij schreven dat toe aan het andere dieetvoer terwijl het misschien al aan de schildklier lag :oops: Enkele maanden geleden terug met c/d begonnen omdat we hem wat te mager vonden...

Zover mij bekend mogen zowel Hill's c/d als Trovet ASD langdurig gegeven worden. Enkel s/d niet uiteraard, maar dat heeft Pappie dus in totaal nooit langer dan 12 weken gegeten...

Wat denk je?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

Pappie is de vierde kat (incl Enzo) die ik op dit Forum tegenkom met een vermelding van blaasgruis en langdurig oplossend en preventief. vaak gaat het dan om RC s/o, wat tegenwoordig dacht ik anders heet.
sinds ik ontdekte dat de producenten er erg fel op zijn om type oplossend maar zeer kortdurend te laten geven, gingen bij mij de alarmbellen rinkelen..
maar da's gaan daar iets soepeler/slordiger mee om..
Enzo is herplaatser en heeft jarenlang op RC s/o geleefd, het restje kreeg-ie nog mee, maar hij heeft het bij mij nooit gehad.
en daarna zijn we met hem gaan tobben..
in het oplossende voer zitten bepaalde stofjes, die op den duur waarsch zr ongezond zijn.. en ik vermoed al een tijdje een verband, vandaag mijn opmerking...
en ook Pappie heeft giga hoge waardes, net als Enzo..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie