Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Kelly_87
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2012 12:13

Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door Kelly_87 »

Onze lieve kat Storm is 4 jaar en 8 maanden. Vrijdag was hij wat kortademig dus meteen naar de DA gegaan. Flinke hartruis hoorbaar, dus maandag hebben we een echo laten maken. Die dokter wondt er geen doekjes om: Storm heeft zeer ernstige HCM (hartspier dubbel zo groot als hij zou moeten zijn) met een hoog risico op trombose (bloedprop waarbij zijn achterbenen verlamd zullen raken).

Ik ben erg geschrokken van dit nieuws. Inmiddels geven we hem betablokkers, plaspillen en asperine (1x in 3 dagen), en zijn ademhaling is weer rustiger. Hij doet nog wel zijn normale dingen, maar hij is iets minder actief. Ook is hij al iets afgevallen en zijn vacht is dunner dan normaal. Omdat het trombose-scenario erg pijnlijk is (hij zal het uitgillen van de pijn) zijn we erg bang voor 'm en overwegen we om hem voor die tijd nog in te laten slapen. Vanwege de zeer slechte conditie van zijn hart heeft hij sowieso niet heel lang meer te leven.

We hebben overigens nog niet met de DA overlegd, dit gaat vanmiddag gebeuren.

Ik vind dit echt een enorm moeilijke beslissing. Als ik hem zie spelen, zie likken, lekker aan het spinnen is of op mijn schoot kruipt wil ik hem absoluut niet laten inslapen. Ook zoekt hij zelfstandig zijn etensbakje op, ookal eet hij niet zoveel als hij zou willen .... het is niet zo dat de kat nu echt 'op' is. Maar willen we het zo ver laten komen? Ik ben hier echt helemaal onderstoven van, het is zo'n lieverd en voor ons gevoel nog zo jong.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Met HCM ook? Wat zouden jullie doen? Alle reacties zijn welkom...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door castratenkoor »

Dit zijn onmenselijk moeilijke beslissingen. Ik zou op mijn gevoel af gaan. Hij doet het nu nog goed genoeg en heeft nog plezier in dingen. Wordt hij afstandelijk, gaat zijn eetlust met sprongen achteruit, heb je het gevoel dat hij er geen zin meer in heeft, of pijn,laat hem dan gaan.
Ik denk voor zowel Storm als jezelf het nu nog te vroeg is, dan krijg je achteraf twijfels.

Heel veel sterkte en geniet nog van hem zolang het nog kan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door Ilone »

Ik ben het met Dinie eens....jij kent de kat, en jij weet wanneer hij verslechterd of pijn heeft.
Ik denk dat het dán tijd is om deze moeilijke beslissing te nemen, nu nog niet.
Geniet van m zolang het nog goed gaat!
Sterkte...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door margali »

Ik kan me voorstellen dat je heel bang bent voor het trombose-scenario. |Normaliter zeg je bij een kat met een terminale ziekte dat je kijkt naar het gedrag van de kat en je daardoor laat leiden.
Ik heb zelf geen ervaring met HCM en ben gaan googlen. Kom bijvoorbeeld hier uit: http://www.dierenkliniekmaaspoort.nl/in ... ij-katten/ Op meerdere sites lees ik dat zelfs stolsels dmv een echo te zien zijn. Ik weet niet of bij jouw katje ook al stolsels gezien zijn? want dat zou misschien een leidraad kunn en zijn voor de bepaling van het risico. En hoe schat de dierenarts dit risico in?
Wat ontzettend tragisch dat je katje dit heeft, hij is nog zo jong. Ik denk zelf dat ik het risico van een trombose niet zou willen lopen, maar ik zou me ook laten leiden door de inschatting van de dierenarts. Dit is een hartverscheurende situatie, en ik wens je heel veel sterkte toe.
Gebruikersavatar
Kelly_87
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2012 12:13

Re: Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door Kelly_87 »

Bedankt voor jullie reacties, het helpt om te weten wat andere katteneigenaren erover denken!

Inmiddels met DA gesproken, kans op trombose is 50/50. Het kan ook zo zijn dat hij het uiteindelijk steeds benauwder krijgt en door zn bekje gaat ademen, dan weten we ook dat het zover is. Voor nu ben ik er content mee om hem even in zijn waarde te laten en de dierenarts/dierenambulance te bellen als hij verslechtert. Angstig idee als hij die pijnlijke trombose krijgt in het weekend en het lang duurt voordat we bij dienstdoende DA kunnen komen (nu wonen we er nl tegenover) ... het blijft een lastige keuze.

Het advies was om, als het zo ellendig is het zielig is om naar te kijken, we de euthanasie doen. Dat idee heb ik nu dus nog niet.

DA zei overigens dat het met deze echo uitslag een kwestie van weken, maand, of misschien maanden kan zijn.

Ervaringen, reacties en opmerkingen zijn nog steeds welkom!
paasnini

Re: Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door paasnini »

Lijkt mij een goede keuze.
Heel veel sterkte.
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door Gootje87 »

Vind het ook een goede keuze, zo gauw je merkt dat het niet langer kan, bellen.. echt op je gevoel afgaan. Mooie naam Storm, zo heet de mijne ook.. heel veel sterkte in deze moeilijke tijd, maar geniet zoveel je kunt van hem! Sterkte.
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
Kelly_87
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2012 12:13

Re: Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door Kelly_87 »

Het was een moeilijke beslissing, maar om kwart voor vier vanmiddag hebben we Storm laten inslapen.

Zijn dagen gingen echt met ups en downs, gisteren moest hij hevig braken en ging hij onder mijn bed zitten. Bang om het weekend in te gaan met een zieke kat die misschien heel hard achteruit zou gaan. Dus gisteren de DA gebeld om hem vandaag te laten slapen.

Vanochtend was hij wel weer erg kwiek en meer 'de oude'. Dus dit alles viel me echt ontzettend zwaar. Toch, wetende dat het alleen maar slechter zou worden en niet beter, ermee door gezet. Zo is hij gelukkig gestorven. De dierenarts kwam thuis en praatte ons moed in, dat dit echt de beste keuze was. Gelukkig waren zij en haar man erg begaan bij ons geval en namen alles nog even door. Ook gezien het verloop van zijn symptomen en zijn prognose, zou het heel hard gaan. We zijn heel verdrietig, maar blij voor Storm dat hij zo een lekker leventje heeft gehad.

Ik vertel dit eigenlijk voornamelijk voor andere HCM-katteneigenaren die met dezelfde vragen zitten. In het geval van Storm was de HCM zeer ernstig en vergevorderd toen we het ontdekten. Zijn hartruis was een 5 (DA-en hanteren een schaal van 1-6). De doorsnede van zijn hartspier was 98mm waar dit rond de 60mm had moeten zijn. Daarnaast een vernauwde aorta met hoog risico op trombose. Achteraf gezien had hij al enige symptomen zoals

- Schokkende beweging bij het ademen
- Vaak rechtop zitten ipv lekker liggen
- Bekje vaak naar boven gericht en soms iets open ivm benauwdheid
- Persend keelgeluidje bij het spinnen
- Kortademig
- Dunne vacht
- Sterke adem, slecht gebit
- Sneller ' opgeven ' bij het spelen dan de andere kat (laserlampje), snel moe
- Knokig (bij langharige dieren soms moeilijk te constateren dat ze vermagerd zijn)

Ga alsjeblief regelmatig naar de DA en vraag altijd even of ze naar het hartje willen luisteren. Hartruis is een belangrijke indicator (hoeft geen HCM te zijn) maar hoe eerder je er bij bent, hoe beter voor het beestje.

Bedankt voor jullie advies in deze en het aanhoren van mijn verhaal =)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door Chiquita98 »

Och lees net je verhaaltje. Arme Storm, maar ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen. Altijd op je gevoel afgaan en zo heeft Storm een waardig afscheid gekregen zonder al te veel ellende.
Heel veel sterkte met dit verlies
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door castratenkoor »

Sterkte met dit immens grote verlies.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door jennli »

Sterkte met het verlies van Storm. Het vergt veel moed om aan het eind van de rit je beestje te laten gaan. Zeker als hij nog zo jong is. Bedankt dat je je ervaring wilde delen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door Adriana »

wat goed van je om de aanloop naar zo'n moeilijke beslissing zo duidelijk te beschrijven. voor toekomstige baasjes met eenzelfde probleem is dit heel waardevol.
en wat zul je verdrietig zijn maar ook constant angst hebben gehad op terugval en hevige pijn en stolsels.
hoe verdrietig ook, zo is het goed, je schrijft: gelukkig gestorven, rustig in slaap gesukkeld om niet meer wakker te worden. wens je veel sterkte met dit verlies..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met het verlies van jullie lieveling.
OOk fijn dat je je ervaring met ons hebt gedeeld. altijd handig om terug te lezen mochten mensen er naar op zoek zijn.
Je hebt je diertje laten gaan om verder lijden te voorkomen, wetend dat het binnenkort over zou zijn. Daar spreekt liefde en betrokkenheid uit.
Nogmaals heel veel sterkte

lieve Storm rust zacht
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door patiani-guusje »

Heel veel sterkte gewenst..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Maandag vergevorderde HCM ontdekt, twijfel over inslapen

Bericht door Robijn »

De tranen sprongen me in de ogen toen ik je verhaal las, Kelly..
Je hebt hem verder veel leed weten te besparen door te kiezen voor euthanasie, hoe erg het ook voelt.. Beter een goed kort leven, dan alles maar te rekken waardoor het beestje ontzaggelijk veel pijn heeft, en uiteindelijk toch maar vaak een paar weken langer leeft.. Dat zou Storm niet gewild hebben, weet ik zeker..
Heel veel sterkte!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie