Niet eten en sloom

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Anne35
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2011 00:58

Niet eten en sloom

Bericht door Anne35 »

beste medekattenliefhebbers,

Ik ben geen expert op kattengebied, absoluut niet, daarom ook mijn vraag. Onze dik 1 jaar oude gecastreerde kater is vanaf woensdag sloom en wil niet eten. Vrijdag zijn we naar de dierenarts gegaan en zij constateerde geen koorts, maar wel veel vlooien. Nou ontvlooi ik altijd om de 6 weken ( ze lopen buiten) met een middel waar vlooien dus resistent voor worden, dit wist ik niet. Vrijdag heeft hij bij de dierenarts een pijnstiller en een heel goed werkend vlooienmiddel gekregen wat binnen een uur zou werken en alles zou doden. Daarnaast een bakje met een soort van voer waar extra energie in zit. We hebben gisteren onze andere kat en het hele huis behandeld voor vlooien.

Gisteren is hij mij ontglipt en hij is de hele nacht buiten gebleven en kwam niet als ik hem roepte, dat doet hij normaal altiijd. Uiteindelijk vanmiddag weer gevonden na veel roepen kwam hij thuis.

Maar hij is nog steeds sloom, eet amper, likt een beetje de gelei van het natvoer en ligt in een donker hokje. Hij plast wel gewoon ( heb maar een kattenbak neergezet) maar mest niet, maar goed, als je zo weinig eet, dan lijkt het mij niet dat je hoeft te mesten.

Ik probeer nu steeds een eetlepel natvoer fijn te maken en met een spuitje erin te doen, maar hij wil niet eten.

Hoelang duurt het voor ze opknappen van een vlooieninfectie? Eigenlijk wil ik maandag gelijk weer naar de dierenarts voor verder onderzoek. Of moet ik dat morgenochtend al doen?

Hij had overigens geen koorts maar is wel flink afgevallen en het was al geen dikke kat.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niet eten en sloom

Bericht door castratenkoor »

Als ze echt vol vlooien zitten lopen ze bloedarmoede op. Dat heeft tijd nodig om te herstellen.
Het beste is te zorgen dat hij binnen blijft zodat je ook goed in de gaten kunt houden wat hij doet, wat hij eet en drinkt en wat hij op de bak produceert.
Als hij maandag nog zo sloom is zou ik inderdaad teruggaan naar de dierenarts.
Misschien kunnen ze hem oppeppen met een infuus.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Niet eten en sloom

Bericht door patiani-guusje »

Let er wel goed op de je kat blijft eten, niet eten is voor een kat heel gevaarlijk! Een kat mag nooit langer dan 3 dagen niet eten ivm leververvetting wat heel schadelijk is voor zijn organen.
Veel sterkte en ik hoop dat het snel weer beter gaat!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Niet eten en sloom

Bericht door daantje »

Van veel vlooien kunnen katten inderdaad bloedarmoede oplopen. Wij hebben dit met onze Baja gehad toen ze hier kwam wonen, haar neusje was helemaal spierwit. Ik heb een week lang moeten dwangvoeren en dan ook echt met regelmaat, elk uur een piepklein beetje, ook 's nachts ging ik hiermee door. Eten is echt van essentieel belang!
Ik zou hem eventjes binnen houden en toch proberen er iets in te krijgen met een pipet ;-) .
Heel erg veel sterkte!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Anne35
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2011 00:58

Re: Niet eten en sloom

Bericht door Anne35 »

Dank jullie wel! Nu ben ik iets geruster en zal inderdaad tot maandag het aankijken. Goede nieuws is dat ie wel zelf aan het eten is gegaan vandaag! Niet veel, maar der komt iets in!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Niet eten en sloom

Bericht door daantje »

Alle kleine beetjes helpen! :grin:

Misschien moet zijn bloedspiegel even in orde komen en krijgt hij nu wat meer trek. Daar kan wat tijd overheen gaan, maar als hij toch wat naar binnen werkt lijkt mij het begin wel gemaakt.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
angeleroy
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2011 11:02

Re: Niet eten en sloom

Bericht door angeleroy »

helaas weten wij alles van niet eten.. zie topic Bij terug komst van het dieren pension... :-(

Wanneer hij voor jou gevoel niet genoeg eet...

dan zou je toch adviseren nat voer beetje aan te lengen met water en met een spuitje in de mond hoeken te druppelen..
Bij ons is hij erg goed aangesterkt met dwangvoer. Probeer heb ook een paar dagen binnen te houden en soms even uit te laten als het mogelijk is aan een lijntje. Zo krijg je een goed zicht of hij mest en plast. Ook kun je dan beter zien of hij iets drinkt. Let wel op katten die natvoer krijgen vooral als het met water nog eens word aangelengd drinken een stuk minder.

Dwangvoeren zal een groot drama worden waarschijnlijk. Wikkel hem in een grote handdoek zodat alleen het kopje eruit komt. Hij moet eten ook al wilt hij absoluut niet.
bel desnoods even een nood arts op en vraag om info. Misschien kun je gewoon bij het Kruidvat een ijzer preparaat gaan halen om door het voer te mengen.

sterkte!!!!
Anne35
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2011 00:58

Re: Niet eten en sloom

Bericht door Anne35 »

Dank je, dwangvoeren lukt wel, doe ik vanaf vrijdag al. Hij vind het niet leuk, maar ja, das ff pech. En ik houd hem inderdaad binnen sinds gisteren, heeft ie zich inmiddels bij neergelegd.
Net de kattenbak schoongemaakt en daar heeft hij wel in geplast, maar niet in gepoept. maar goed, gisterenavond om 9 uur ook pas neergezet, omdat hij daarvoor nog naar buitenging. Hij oogt wel wat fitter.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niet eten en sloom

Bericht door Anne »

Dat is goed nieuws!! In mijn omgeving ook mensen met katten die vol vlooien zaten die resistent waren geworden. Oa 1 kat van een vriendin die toen ook niet goed in de vacht zat en kale plekken had, inderdaad ook niet ect actief en slomig. Ze is ondertussen enorm opgeknapt en krijgt nu elke maand een antivlo middel wat mijn vriendin bij de da koopt.
Beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Anne35
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2011 00:58

Re: Niet eten en sloom

Bericht door Anne35 »

Hij heeft tot op heden nog niet gemest, dat vind ik wel raar, vanaf gisterenavond. Nou gaat er natuurlijk heel weinig eten in.
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Niet eten en sloom

Bericht door helskinky »

Wij hebben onse kat ook een tijdje "spuitvoeding"moeten geven en toen poepte hij ook weinig tot niets. Ik denk dat ze dan bijna alles verteren. Ik zou het wel in de gaten houden. Bij Mio heeft het een paar dagen geduurd eer er een drolletje (heel mini) uitkwam.
Anne35
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2011 00:58

Re: Niet eten en sloom

Bericht door Anne35 »

hij heeft net weer een kwart bakje gourmetmousse op, hij vind de rest niet lekker?? Dus ik kan weer 2 uurtjes slapen :D
Voer hem nu om de 2 uur, hoop niet dat het weken gaat duren, want dan kan ik naar de plastisch chirurg om mijn wallen te laten bewerken :D
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niet eten en sloom

Bericht door castratenkoor »

Ach het is even slopend, maar voor een goed doel moet je maar denken. Ik heb dat met Bob ook weken gedaan om de 2 uur een theelepel A/D voer. Is ook helemaal goed gekomen. Ik liep op het laatst op mijn werk rond als een zombie, maar daar moeten ze maar aan wennen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Anne35
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2011 00:58

Re: Niet eten en sloom

Bericht door Anne35 »

Nou........hij maakte mij vanochtend wakker en schreeuwde behoorlijk om vreten :D Dus dat gaat de goede kant op. Half bakje mousse gehad en tussen de middag weer een half bakje en zag dat hij ook wat droge brokjes had gegeten.
Ik houd hem nog wel ff een dag binnen, want durf hem nog niet naar buiten te doen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niet eten en sloom

Bericht door Anne »

Fijn dat hij al uit zich zelf gaat eten, dat gaat de goede kant op. Ik zou hem voorlopig ook binnen houden totdat hij echt weer helemaal hersteld is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie