Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Hallo,

Even kort voorstellen. Wij hebben twee katten: Osiris van 11 en Azraël van 17 jaar. Het zijn eigenlijk binnenkatten, ze hebben enkel een kattenren om in te gaan.

Elke zes maanden laten we een volledige controle uitvoeren bij de da: gewoon onderzoek, urine, bloed. Zo ook maandag. Gisteren belde ik voor de resultaten en wat bleek: met Osiris is alles oké, maar Azraël heeft hyperthyreoidie. :-( Hij was de laatste tijd erg veel vermagerd (1,2kg op 8 maanden tijd en ook daarvoor was hij al veel afgevallen), hoewel hij eet als een tijger. Hij weegt nog 3,9kg, en ooit was hij 7.9kg! Hij kon ook erg rusteloos zijn, en zomaar beginnen miauwen. Nu de da zijn T4-waarden heeft gezien, valt alles op z'n plaats.

Dus moet hij aan de medicatie. De da had de medicatie niet in huis, dus moest ze die bestellen. Dat deed ze gisteren, en ze zal me een belletje geven wanneer ik het mag gaan halen. Vermoedelijk (hopelijk) zal dat vandaag zijn.

Morgen vertrekken we namelijk voor drie weken op vakantie. :edoh: Stom eigenlijk, dat ik niet eerder bloed heb laten nemen! Zoals elk jaar komt een vriend van ons bij ons inwonen, om de katten eten en gezelschap te geven. Dat vond ik altijd prima: wij blij, katten blij, vriend blij dat hij even rustig zat. Maar nu moet Azzy aan de medicatie... Ik heb al wat gegoogeld, en blijkt dat medicatie tegen hyperthyreoidie wel voor enige bijwerkingen kan zorgen. En ik ben er zelf niet om dat in de gaten te houden. Daar maak ik me nu wel zorgen in... :???:

Ik ga uiteraard aan die vriend vragen om alles goed in de gaten te houden, en het nummer van de da heeft hij sowieso. Maar ik blijf me er wat slecht bij voelen. Wat als de medicatie zo slecht aanslaat dat er dringende actie nodig is? Of kan dat niet op drie weken?

Ik ben zo bang dat ik m'n lieve poezel niet meer ga terugzien... :cry: Wij delen al 17 jaar lief en leed. Ik wil hem eigenlijk nog lang bij mij... Mijn man heeft al gevraagd of ik liever wil thuisblijven, maar alles is gereserveerd en dan gaat het wel om erg veel geldverspilling. We doen een weekje Zwitserland en twee weken Spanje, dus even heen en weer is ook geen optie.

Denken jullie dat ik me zorgen moet maken? Of komt het wel goed?

Groetjes,
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door jennli »

Denk dat je deze vraag beter aan je dierenarts kunt stellen. Succes en probeer ondanks alles toch te genieten van je vakantie!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet zelf weten of je wil gaan, maar om het geld zou ik niet gaan. Daar ga je veel te veel spijt van hebben als het fout zou lopen.
Je kat is gewoon meer waard dan dat geld van de reis. En ga je er wel van kunnen genieten?

Als het echt nodig is dat hij die medicatie onmiddelijk krijgt, dan zou ik persoonlijk thuis blijven. Tenzij die vriend die komt erg ervaren is met katten en medicijnen en jouw katten erg goed kent.
Ik denk wel dat die medicijnen vrijwel altijd aanslaan, maar vaak wordt een te hoge dosis voorgeschreven en is het even zoeken voor het baasje waar je kat het het beste op doet.
Je kan misschien best eens in de schildkliertopics kijken, dan krijg je een beter beeld.
Ik weet er verder niet het fijne van.
Wel steeds overleggen met je DA natuurlijk!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

heel veel hangt af van de gemeten T-4 waarde, als die griezelig hoog was dan is het instellen op felimazole denk ik, lastig.

tot dusver had ie er wel last van, mauwde en viel af en heeft het ook overleefd.
ik zou aan je da de absoluut laagste dosis vragen en als het kan moet die, zeker in het begin twee keer per etmaal worden gegeven, dat went wat makkelijker.
neem gelijk beetje easypill mee en oefen als het kan nog met het ingeven met je verzorger.
ze gaan er niet onmiddellijk dood aan hoor! maar felimazole valt doorgaans slecht is de ervaring hier en je moet heel heel erg rustig beginnen.. eea afhankelijk van de t4-waarde dus..
en inderdaad: lees de schildkliertopics even door, dan weet je al veel meer!

en welkom ;-) op het Forum !
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden!

De vakantie annuleren, is niet meteen een echte optie, vrees ik. Het gaat namelijk niet alleen om ons, maar m'n broer en z'n kinderen gaan ook mee, en m'n vader ook. Dus als wij afzeggen, zit iedereen in de (financiële) problemen. Bovendien kijkt m'n zoontje van 4 er ook erg naar uit. Hij is sinds gisteren eindelijk verlost van z'n gips (na drie weken) en heeft deze vakantie, ook door het slechte weer, nog niet veel kunnen genieten en spelen. Dus ik wil hem even wat speelplezier gunnen in de bergen en aan het strand.

Adriana: wat is easypill?
Ik weet niet welke medicatie de da zal meegeven. Mag het vanmiddag gaan halen, dus dan weet ik of het die felimazole is. De waardes heb ik ook nog niet kunnen inkijken. Ze zei aan de telefoon wel dat het niet verschrikkelijk hoog was. Voor de rest was het bloed helemaal oké, dus geen nier- of leverproblemen, geen suiker in de urine, ...

Hij ziet er ook nog goed uit, ik bedoel, hij is actief, komt knuffelen, heeft precies nog soepele gewrichten (ondanks gebroken poot 10 jaar geleden, toen zeiden mensen al dat ik hem moest laten inslapen, want de operatie kostte erg veel!)...

Ik heb ook al gedacht om hem bij m'n moeder te doen, want die kent hem heel goed en verwent hem ook constant. Maar ja, da's weer stress door een lange rit + wat doen we met Osiris? Die went niet zo goed aan nieuwe situaties, gaat dan sproeien en zo...
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door nellebel »

als je een goed gevoel hebt bij je DA zou ik gewoon even met hem bespreken dat je op vakantie gaat en dat je je zorgen maakt. hierdoor kun je afspreken dat hij iets voorzichtiger de med opbouwd en dat je vriend tel ondersteuning kan vragen bijv. misschien dat hij je ook wat kan gerust stellen.
dan voel jij je misschien ook wat vieliger om op vakantie te gaan. je hebt toch de tel bij je, je vriend kan om advies vragen bij jou voor het gedrag van de kat en als er dingen opvallen die hij vreemd vind, en hij kan dan met de DA overleggen. je vriend kent je kat otch dus die zal ook wel een beetje weten hoe hij is. is natuurlijk anders als wanneer je er zelf bijbent, maar misschien een goede oplossing.
wij gaan dit jaar niet op vakantie wegens flippie en haar med. maar goed ,wij hadden ook nog niet geboekt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Mirjam86 »

Ik denk dat je hierin je gevoel moet volgen, en ik krijg het idee dat je gevoel je ingeeft met het hele gezin op vakantie te gaan. Je kan dan natuurlijk met je kennis afspreken dat hij belt zodra Azraël achteruit gaat, zodat je dan kan beslissen om terug te komen. Maak goede afspraken wat hij moet doen als het echt slecht gaat.

Wij hebben eens de hond van mijn oma moeten laten inslapen toen zij op vakantie was. Het is heel vervelend om als thuisblijver die beslissing te moeten nemen.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Mijn gevoel verscheurt me momenteel. :-( Aan de ene kant zou ik heel graag bij m'n poezenvriendje blijven en hem opvolgen, aan de andere kant wil ik mijn familie deze vakantie niet ontzeggen. Ik probeer voor mezelf ook voortdurend te verantwoorden dat ik op vakantie ga, m.a.w. ik probeer mezelf ervan te overtuigen dat ik wel MOET gaan, dat ik dat aan de anderen verschuldigd ben.

Het zit zo: mochten we nog geen bloeduitslagen hebben en dus niet met de medicate moeten beginnen, dan zou ik helemaal niet zo ongerust zijn. Maar ik ben vooral bang van de bijwerkingen van de medicatie. Ik heb schrik dat hij daar aan dood kan gaan. :cry: Dat hij door die bijwerkingen achteruit kan gaan en dan ben ik er niet om tijdig in te grijpen. Met de medicatie wachten, is volgens mij geen optie. Hij is al zoveel afgevallen, we moeten er NU iets aan doen.

Ik ga aan die vriend vragen om regelmatig een fotootje van Azraël te sms'en. Zo kan ik het vanop afstand toch even bekijken.

En dan maar hopen dat de medicatie aanslaat en geen omgekeerd effect heeft. :epray:
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door nellebel »

als je goed contact houd met die vriend dan komt dat wel goed. als het echt mis zou gaan moet je jezelf ook voorhouden, dan kun jij ook weinig doen. bedenk wat jij meer kunt doen als die vriend, wat is de meerwaarde van jij thuis of hij in huis. afgezien van het emotionele stuk zal het voor het medische stukje toch niet zoveel uitmaken.
Begrijp je dillemma wel hoor. laten we allemaal de duimpjes draaien dat jij bij terugkomst van vakantie ziet dat je katje flink vooruit is gegaan. beetje verrtouwen in die vriend. hij houd hem goed inde gaten hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

als die T4 niet verschrikkelijk hoog is, dan zou je vanmiddag even met je da kunnen overleggen over het volgende.
katzels moeten heel langzaam wennen aan carbamizol of felimazole en dat is logisch want de hele stofwisseling wordt op zijn kop gezet.

ik heb je al eerder gesuggereerd om de allerlaagste dosis te vragen voor de komende vakantietijd en wat je ook nog kunt doen is de behandeling starten als je terug bent van vakantie. dat moet je ff afstemmen met je da, maar er kunnen weinig ongelukken gebeuren. het probleem met 2,5 felimazole is dat het niet gedeeld mag worden (ik heb dat toch gedaan en je moet zorgen dat niks achter blijft en je handen schoon blijven, gewoon een aantal oranje bolletjes voorzichtig doorknippen) en met lage T4 loop je de kans dat je te veel (ineens) geeft.
schildklierkatten zijn lastig in te stellen en met lage T4 zou je ook naar een alternatief kunnen kijken (huisdierendokter en lees de klantenervaringen op het forum en daar op de site). te lage schildklier door te veel medicatie kan heel nare problemen geven!

easypill is soort van stopverf wat je om een pil kunt doen en veel katten happen het dan wat gemakkelijker weg dan wanneer je het moet ingeven.. da en dierenspeciaalzaak en even via de zoekfunctie hier zoeken op easypill (rechtsboven)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Adriana: zou het dan geen kwaad kunnen om drie weken te wachten? Gesteld dat de waardes niet te hoog zijn en de da groen licht geeft, natuurlijk.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Ben bij de da geweest; het is inderdaad Felimazole dat we moeten geven. Ze heeft tabletjes van 5mg meegegeven, hij moet twee keer per dag 2,5mg krijgen. Dus we mogen ze wel in twee snijden. Ze zei ook dat op de bijsluiter staat dat dat niet mag, maar dat we het toch mogen doen. Gewoon even handen wassen na het toedienen. Ik ben dus zo'n pillensnijdertje gaan halen en dat gaat prima! Straks ga ik het eerste pilletje proberen te geven.

Dan was er nog een probleem. Die vriend van ons werkt in ploegen en kan dus niet met de nodige regelmaat de medicatie toedienen. Dan maar aan de buren gevraagd, en die gaan het dus twee keer per dag komen doen.

De da zei dat er bijwerkingen kunnen zijn: misselijkheid en minder eetlust, maar eraan doodgaan, zal hij niet, zei ze. Wél als we niet behandelen.

O ja, ze wil dat we meteen starten. Zijn T4-waarde was 6, waar die normaal maximum 3 mag zijn. Die drie weken maken wel degelijk uit, want op die tijd kan je al een verschil zien. Dus starten maar.

Beetje gerustgesteld, toch nog wat ongerust. Ik weet wel dat niemand me kan garanderen dat ik hem na de vakantie vrolijk en wel zal terugzien. Ik ben zo bang dat hij ondertussen erg ziek wordt en ... :cry: :cry:
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

ik heb nog nooit van een T4 van 3 en 6 gehoord, wij hebben, ook op het Forum, altijd te maken gehad met waardes van VetMedlab en daar is 59 de bovengrens van de referentiewaarde en voor oudere katzels kun je daar enigszins soepel mee omgaan.
eerst was het bericht dat de T4 matig verhoogd was en nu dan 6 terwijl het max 3 mag zijn..

als je je inmiddels hebt ingelezen dan weet je al veel meer en ik neem aan dat dit je ongerustheid wat wegneemt. nee, het is geen prettige situatie maar ook weer niet levensbedreigend. en hij krijgt 2x per etmaal en daar kun je wel anderhalf uur mee sjoemelen hoor. maar niet inhalen, dus als het is 'vergeten' dan volgende etmaal weer 2 x half pilletje.
k neem aan dat je poezenvriend een potje met halfjes voor die periode krijgt en je hebt intussen easypill? dan hoeft het halfje niet te worden vastgepakt maar kan in een drolletje geplakt worden.
en ik zou beide katzels gewoon thuis laten, dan zijn ze in hun vertrouwde omgeving en hebben elkaar en dat geeft altijd minder stress.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
cocky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2010 14:26

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door cocky »

Hallo allemaal

Stympie ons zorgen katje ,daarbij is deze week de TH waarde bepaald.uitkomst 47.
Nu zie ik hier allerlei getallen langs komen.mijn DA zegt dat het iets hoger is,maar zij hoeft er geen
medicijnen voor. Wat is jullie ervaring groetjes Cocky
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

47 voor een T-4 uitslag van VetMedlab is netjes, enigszins afhankelijk van de leeftijd.
ik weet niet of er nu een paar schildklierkatten door elkaar heenlopen, want Stympie heb ik hier nog niet gezien.
ik denk dat het heel verstandig is dat je da hier geen medicijnen voor geeft, omdat je met felimazole gelijk met een kanon op een mug schiet en een te lage waarde kan ernstige bijverschijnselen geven.

heeft je zorgenkind Stymp specifiek schildkliergedrag? of is het bij routine-onderzoek toevallig aan het licht gekomen? is ie op gewicht of wat aan de magere kant?

je zou eens kunnen kijken bij de natuurlijke middelen van huisdierendokter,nl, die hebben een plantaardig middel dat heel zacht en volgens de berichten goed werkt, bovendien is dat waarsch veel beter te doseren dan die mini oranje nauwelijks door te knippen felimazole pilletjes..

en die 3 en 6-waardes ken ik dus ook niet en ik denk dat daar wat door elkaar gehaald is, want ik weet maar van heel heel erg weinig da's die zelf schildklierwaardes kunnen bepalen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie