Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Hallo,

Wij zijn inmiddels terug van onze vakantie en alles is prima verlopen. Ik heb vandaag al naar de da gebeld voor een nieuwe afspraak om bloed te prikken en dat is woensdag.

Azzy ziet er, volgens mij, heel erg goed uit. Hij lijkt me zelfs verdikt te zijn! Ook is hij rustiger, komt hij niet constant zeuren om eten te krijgen, drinkt hij minder en eet hij minder.

Last van de opstart met de felimazole heeft hij niet gehad. Geen enkele keer overgegeven.

Blij dat het zo gelopen is!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

het lijkt erop dat de felimazole goed is gevallen: aangekomen en rustiger en eet minder.
dat zijn goeie berichten en ik ben erg benieuwd wat voor T-4 er uit komt!
fijn dat het tijdens je vakantie zo goed is gegaan!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Vandaag dus langsgeweest bij de (vervangende) da om bloed te laten prikken. De uitslagen zal ik van mijn gewone da krijgen, zij begint morgen opnieuw te werken.

Volgens de vervangende da ziet alles er goed uit. Ze heeft Azzy nog eens nagekeken en schrok ervan dat hij al 17 is. Hij ziet er nog erg goed uit, volgens haar.

Dan poezel op de weegschaal gezet: 5,150kg! Hij is dus op een tijdspanne van minder dan een maand 1,250kg bijgekomen!! :edance: Ze denkt dus dat de T4-waarden goed zullen zijn en dat we op deze dosis felimazole zullen mogen blijven (5mg).

Ik heb mijn kat terug, zo voel ik het. De laatste maanden zag ik hem vermageren en dacht ik echt: hij takelt af, gaat naar het einde van z'n leven toe. Ik had het gevoel dat er iets was, maar ik kon er m'n vinger niet op leggen. Nu ziet hij er weer 'normaal' uit: rustig, niet-zeurderig, komt knuffelen, gaat opnieuw op z'n warme plaatsjes liggen, ... 't is weer m'n gezellige knuffelbeer! :grin:

Hopelijk duiken er nu even geen andere problemen op en kunnen we nog enkele jaren van elkaar genieten! :epray:
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

dit is eén van de schaarse gevallen op het forum waar felimazole in één keer goed valt en werkt, zonder al te veel tot geen bijwerkingen.
ben erg blij voor jullie dat Azzy zo bijgetrokken is en er zoveel baat bij heeft. die is nog lang niet versleten..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Ja, ik heb hier even rondgelezen en zag inderdaad veel negatieve ervaringen met felimazole. Daarom was ik in het begin ook wel erg ongerust om ermee te beginnen. Nu, op de bijsluiter staat dat de bijwerkingen zich manifesteren tussen de 7 en 60 dagen na het begin van de medicatie, dus ik ben nog even voorzichtig positief. Voorlopig lijkt alles goed te gaan, maar ik hou Azzy nauwlettend in de gaten; je weet maar nooit.

Morgen bel ik de da eens om te horen of ze de waardes van de T4 al binnen heeft. Haar vervangster heeft niet gezegd wanneer ik kon bellen, maar ik vermoed dat ze na twee dagen wel al een uitslag zal hebben.

Groetjes,
Kat
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

T4-waardes waren in orde, zaten mooi op het gemiddelde. Dus gewoon de felimazole blijven verdergeven en regelmatig bloed checken!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door catsini »

Nog een schildklier meisje waar het prima mee gaat, Met de Felimazole!!
Onze poes staat op 1 tabletje van 2.5 mg <<roze >> Felimazole per dag.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

fijn dat je even terugmeldt dat ook bij jullie Felimazole goed werkt en dat jullie poes blijkbaar vrij vlot goed is ingesteld. ja, regelmatig T-4 laten controleren, dat is belangrijk om goed te blijven doseren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Hoihoi,

Ik ben hier weer even met een vraagje over de Felimazole.

Heeft er iemand al van gehoord dat katten er na een tijdje resistent kunnen tegen worden, dat het niet meer echt werkt?

Onze kater van ondertussen 17,5 neemt sinds deze zomer dus de Felimazole. Het sloeg goed aan, hij werd dikker (1,2kg op een maand tijd), rustiger, alles leek goed te gaan.

Nu vind ik dat hij de laatste tijd weer wat vermagerd is; ik ben met hem op de weegschaal gaan staan en hij is minstens 200gr kwijt. Ik vind ook dat de flanken aan de achterpoten weer wat beginnen in te vallen. Ondertussen gedraagt hij zich wel nog gewoon: hij is nog altijd rustig, zoekt warmte op, slaapt veel, ... dus niet zoals voor het starten met de Felimazole (toen was hij erg zenuwachtig, zou voortdurend gegeten hebben, ging op de koude vloer liggen, enz.).

Ik vraag mij af of de Felimazole plots een verminderde werking kan hebben, of zou hij gewoon wat stabiliseren wat zijn gewicht betreft?

Ik ga komende week met hem naar de dierenarts, maar ik vraag het alvast even.

Groetjes,
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Synemios »

Katelijne, helaas weet ik niet zeker of het kan.
Ik kan je wel mijn ervaring vertellen met mijn poes Nero.
Bij haar werkte de felimazole in 1e instantie erg goed en na ik denk anderhalf-2 jaar, bleek bij controle haar schildklier ineens te traag te werken, dus half pilletje eraf, na 6 weken was hij nog te traag nog een halfje eraf.
Toen ging ze ineens weer afvallen en begon echt weer te miauwen, veel eten etc en toen werkte haar schildklier weer te snel.
Ze kreeg er een halfje bij en na 6 weken weer geen verandering en uiteindelijk eindigde ze weer op haar oude dosering.
Of ze resistent kunnen worden weet ik niet maar wat ik wel weet is dat ze dus blijkbaar nogal kunnen schommelen.
Afvallen kan natuurlijk ook van andere dingen komen dus laat ook andere waardes testen dan alleen de schildklier.
Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

ik denk dat dit beetje afhankelijk is van hoe de tumorgroei zich gedraagt en dat zou wel eens een voortschrijdend proces kunnen zijn. je hebt dus steeds meer medicijn nodig.
bij een scintigrafie en die kunnen ze maken in Lienden bij de Lingehove kunnen ze zien hoeveel fout weefsel er is en waar het zit. dat hoeft niet alleen in de schildklierlob te zijn, katten kunnen daarnaast ook zwerfweefsel (ectopisch weefsel) hebben op een aantal plaatsen.
bij Enzo is één schildklierlob operatief verwijderd en binnen de kortste keren had ie weer een T-4 van 138. hij heeft een r.a. jodium behandeling gehad en gezien de beide T-4's intussen gaat het erg goed met hem en was die behandeling afdoende.
we vonden hem te jong (7 jaar) voor levenslang felimazole en hij was erg moeilijk in te stellen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Bedankt voor jullie antwoorden!

Het kan ook zijn dat ik het me inbeeld, hoor. Ik heb hem gisteravond opnieuw gewogen en het was 5,1 kg - dus het kan ook afhankelijk zijn van of hij net gaan eten is of niet.

Ik zie niet zoveel verandering in zijn gedrag: hij mauwt de laatste dagen wel weer wat om te mogen drinken aan de kraan in de badkamer (ze hebben nochtans een kattenfontein), maar voor de rest is hij rustig. Hij slaapt, komt knuffelen en begint rond etenstijd ons duidelijk te maken dat we moeten in actie schieten :lol:

Die scintigrafie waar jij over spreekt, Adriana: je kan die waarschijnlijk ook wel in België laten doen? Ik ga het eens overleggen met de dierenarts, maar gezien zijn leeftijd (17,5) denk ik niet dat ze voor een operatie zal kiezen. Ze heeft daar een half jaar geleden trouwens niet over gesproken.

Ik laat deze week eens alles testen, ook zijn nierwaardes, wat die waren de vorige keer wat verhoogd doordat hij een tijdje onder zijn schildklier geleden heeft. Dus hopelijk zijn ze niet nog de hoogte ingegaan. :?:
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

hogere schildklierwaardes flatteren de nierwaardes, dus het kan heel goed zijn dat wanneer de verhoogde schildklier door felimazole gedempt wordt/is, de nierwaardes aanzienlijk slechter worden.
hogere schildklierwaardes jagen allerlei processen aan: hogere hartslag en intensievere doorbloeding van de nieren. als dat wegvalt, dan krijg je de werkelijke waarde..
univ Gent doet scintigrafie en heeft mogelijkheid van r.a. jodiumbehandeling, even googelen..
vergrote schildklier kun je voelen, zwerfweefsel zit vooral in de borstholte verspreid.

er zijn op het forum nog éen/twee schildkliertopics en daar staan alle links in en nog veel meer info.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ie#p460679
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door catsini »

het beste is, om de 3 maanden bloedonderzoek, schildklier, lever nieren en suiker te kontroleren, dan weet je het zeker.
Radiojood therapie bij de hyperthyroide kat? moet iedereen zelf weten, maar we zijn er pertinent op tegen. ze moeten een paar dagen blijven voor de behandeling, je weet nooit in de toekomst wat de bijwerkingen zijn.
het lijkt zo makkelijk, even een paar dagen, het is opgelost.
nu, vergeet het maar, ook al verschillende reakties op forums gelexen, dat het niet goed was gegaan!
om dat je poes nog allemaal aan te doen, merci, dat hoeft voor mij niet.
ze is de jongste niet, wat denk je, stress, andere omgeving, kan nooit goed zijn.
denk eerst maar heel!!!! goed over na, waar je aan begint, dan liever de felimazole. was het zo een goede oplossing? had de dierenarts je dat heus wel gezegd.
niet ieder poes kan je vergelijken met de andere,
dan maar zoeken om het ingesteld te krijgen, maar Radiojood therapie, nooit of te nimmer.
nog een probleem, onze poes is super aanhankelijk, haar dagen laten behandelen,
dan gaat ze dood van heimwee, dus onze keus is gauw gemaakt, of beter zij maakt de keuze.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

begrijp je stemmingmakerij tegen een ra jodiumbehandeling niet zo goed..
zelf heb je er geen ervaring mee, dus waar heb je het over..?
je bent er voor je eigen kat op tegen, prima!
maar als je zo heel veel negatieve verhalen hebt gelezen, mogen we dan ook weten waar en mogen we de links hebben, zodat we zelf ook kunnen lezen?
en er is inmiddels, vooral in VS al geruime tijd ervaring mee en de bijwerkingen op termijn zijn nihil. en als de nierwaardes achteruit zijn gegaan, dan waren ze al slecht vóór de behandeling, maar alleen geflatteerd door de hoge T-4.

als je goed leest dan zie je dat ik dat advies ook niet heb gegeven, alleen de mogelijkheid aangeroerd.
dat advies hoort een da te geven en ligt niet voor de hand bij een katzel van 17half, maar dat is een beetje afhankelijk van de (mate van) ontsporing. en er worden ook katten > 15 jaar behandeld en met goed gevolg.

ik ken een heleboel verhalen en heel soms is een tweede behandeling nodig maar in het overgrote merendeel niet.
en voor de rest van het leven vrij van felimazole! lees de bijsluiter van felimazole eens, zou ik zeggen. dat is op de lange duur niet echt gezond hoor! en peperduur..

de ra jodiumbehandeling is niet pijnlijk en verder nauwelijks belastend. en ja, wij hebben die ervaring dus wèl! Enzo zou niet meer geleefd hebben zonder..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie