Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
kukibo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 20:05

Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door kukibo »

Hallo...

Ik heb een kater, Jigger.

<---- Dat issie, uiteraard

Hij is afgelopen maand 16 jaar geworden en zo lang is hij ook al bij mij. (ik ben 32, dus al mijn halve leven)

Door omstandigheden ben ik in december vorig jaar mijn huis kwijtgeraakt en woon nu op een zolder, ben aan het studeren. Tot ik volgend jaar mijn diploma heb, werk heb en mezelf weer kan onderhouden.

Ik heb vooraf aan mensen raad gevraagd, neem ik Jigger mee naar een kleine zolder, maar dat hij wel bij mij is? Of breng ik m naar een goede vriend, waar hij meer plek heeft, maar niet bij mij is? Die vriend van me, daar heb ik 7,5 jaar een flat mee gedeeld, samen met Jigger. Hij kent de flat en hij kent die vriend dus goed. Daarna heb ik nog 1,5 met Jigger alleen in een andere flat gewoond.

Uiteindelijk de beslissing gemaakt hem mee te nemen naar mijn zolder, maar na 3-4 maanden had ik niet de indruk dat hij erg happy was. Dus heb ik m voor zijn bestwil toch naar die vriend gebracht. Daar bleek eigenlijk al snel dat ie niet zo goed at, en steeds minder. Toen ik merkte dat ie wel heel mager was geworden, ben ik er me naar de dieren arts geweest. Die kon verder niks aan hem vinden. Hij miste mij en is gestopt met eten.

Snoepjes at ie wel, rosbief ging er wel een beetje in, maar het bleef tobben. Ik heb m weer mee teruggenomen in de hoop dat dat zou helpen, en dat leek wel even zo te zijn, ik zag het even zonnig is. Maar hij eet echt bijna niet... Zoiezo moet ik het m al geven, aanreiken, m erop wijzen, zelf komt ie niet op het idee. En dan krijg ik er nog echt niet meer dan 25 gram voer op een dag in :(

Hij is zo mager en hij lijkt alsnog ongelukkig. Het is dus allemaal voor niks geweest....

Toen ik aan de dierenarts vroeg, en wat als ie nou echt niet gaat eten?? Ja, dwang voeren is op 16 jarige leeftijd ook geen optie... En dood laten hongeren al helemaal niet. Dan moet ik een beslissing voor m maken.

Dus nu, een dikke maand verder. Geen verbetering. Hij is zo mager... hij wil niet! En nou moet ik een beslissing gaan maken? Dat kan ik toch helemaal niet. Ik zit al het hele weekend op zolder te huilen en nu ook weer.

Tot 2-3 maanden geleden was er niks met m aan de hand, hij was hardstikke fit en gezond en mooi. Ik twijfelde er niet aan dat ie veel ouder zou worden. En nu is hij ook niet ziek. Hij eet gewoon niet, en ik kan het ook niet van me afzetten dat dit allemaal mijn schuld is. En nou moet ik m ook nog laten inslapen?

Ik weet niet wat ik moet doen, hij betekend alles voor me... ik heb al zoveel in moeten leveren het afgelopen jaar, ik trek dit helemaal niet.. Maar ik wil wel doen wat het beste is voor hem.

Kan iemand me raad geven? :-(

Al is het maar hoe ik het beste afscheid kan nemen (al ben ik daar al mee bezig) en hoe te handelen.. ik had m altijd graag laten cremeren als het zover was, maar ik heb nu ook nog eens geen rooie rotcent....
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer!! :(

Bericht door ayla »

Wat een narigheid en wat een zorgen zul je je maken.
Is het beestje al onderzocht?Ben je overgegaan op ander voer?
Laatst gewijzigd door ayla op 03 jul 2011 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer!! :(

Bericht door daantje »

Jeetje, wat een ellende! :-(

Is het gebit van Jigger goed nagekeken? Dat kan nl. een hele goede reden zijn om niet meer te eten. Ik zou als ik jou was de dierenarts heel erg triggeren op het bekkie.

Heel veel sterkte ermee en ik hoop nog te horen hoe het verder gaat met Jigger en jou!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
kukibo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 20:05

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer!! :(

Bericht door kukibo »

Ik heb de hele zolder volstaan met allerlei soorten en merken kattevoer, brokjes, snoepjes etc. Het is altijd wel een hele kieskeurige kat geweest hoor, maar goed wat hij lustte at ie ook wel gewoon. Maar dat kieskeurige, dat komt nu niet echt van pas!

Dierenarts heeft m wel onderzocht, en in z'n bek gekeken. Vond niets raars...

Moet wel zeggen dat het me opviel toen ik m rosbief gaf, dat ik een geluid hoorde dat k niet thuis kon brengen, en het was zeker niet de rosbief! Inmiddels heb ik het geluid herkend, het is tandengeknars! Hij heeft altijd al wel een beetje lange hoektanden gehad. Misschien dat ie dat altijd al wel deed, dat weet ik niet, ik heb er eerder ook nooit met zoveel belangstelling op zitten kijken als ie at natuurlijk

En hij drinkt ook niet echt moet ik zeggen hoor. Heb al voer fijngemaakt en dunner gemaakt, hij hoeft het gewoon niet, niet geïnteresseerd
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer!! :(

Bericht door ]-marjolein-[ »

Heeft de dierenarts een bloedonderzoek gedaan? Jigger is al aardig op leeftijd dus het zou geen kwaad kunnen zijn nierfunctie en dergelijke eens te onderzoeken.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer!! :(

Bericht door Adriana »

kukibo schreef: Ja, dwang voeren is op 16 jarige leeftijd ook geen optie... En dood laten hongeren al helemaal niet. Dan moet ik een beslissing voor m maken..
allereerst welkom ;-) op het Forum!
je gaat hem morgen of zo snel als het mogelijk is met een spuitje zonder naald dwangvoeren met een papje van Royal Canin convalescence!! poeder zit in zakjes en dat maak je met een beetje lauw water aan tot dunne smurrie en dat spuit je heel rustig in zijn bekje.
en als je da geen RC convalescence heeft, dan Hills a/d en dat verdunnen tot smurrie.
ik neem aan dat dat je lieverd geen nierkwaal heeft, want dan eten ze op een goed moment ook niet meer.
rosbief (wel chic hoor!) is veel te zout, beetje rauwe kip is goed en stop het maar in zijn bekje. zachtgekookt eitje ook. geef het hem maar gewoon in en zachtjes praten en geen stress maar aanmoedigen! eitje kan vanavond/vannacht ook nog en vooral de zachte dooier.. leg het maar op zijn tong en houd zijn bekje dicht en kriebel intussen zijn keeltje zodat hij wel moet slikken.
mouwen opstropen en redden wat er te redden valt zou ik denken, je hebt het denk ik zelf in de hand dus aan de slag!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
kukibo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 20:05

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer!! :(

Bericht door kukibo »

Nee er is geen bloedonderzoek gedaan. Maar zou dat zin hebben? Hij is zo zwak, slap, breekbaar en ongelukkig, doe ik er dan goed aan om m weer mee te slepen naar de dierenarts voor onderzoeken? En er dan medicijnen ofzo in forceren?

@adriana: thanks :)

Rosbief steelde hij vroeger altijd van mn brood, als ik even niet oplette, dus ik denk dat vind ie lekker, dat zal ie krijgen ook! En ik geef m af en toen een beetje rauwe kip inderdaad, en dan wordt ie he-le-maal gek! Vind ie heerlijk, en hij barst van de honger natuurlijk :???: Maar na 4 stukjes is zn interesse alweer over

vanmorgen, was best grappig als het niet zo sneu was, ik gaf m een stukje, hij hapte mn vinger er bijna af, doet iets waardoor hij met zn tong het stukje weer met een boog naar buiten lanceert, en draait direct naar mij toe voor een nieuwe.

Alsof ie helemaal niet in de gaten heeft dat ie het nog helemaal niet op heeft gegeten. Denk soms dat ie misschien een beetje aan het dementeren is. Heb m ook nogal heen en weer verhuist, zn hele leven al, en zeker de laatste tijd, bij oude mensen gaat dat dan ook harder vaak toch?

Als ik een blikje Gourmet openmaak, is ie er ook meteen bij! Maar na een beetje saus en misschien 3 hapjes (als ik geluk heb) zit ie erbij en kijkt ie ernaar. En dan loopt ie weer aan.

Ik gooi meer uitgedroogd voer in de vuilnisbak als dat er in de kat gaat. En dan verdeel ik zo'n klein blikje nog in 3x ofzo

ik zal morgen zoiezo de dierenarts nog eens bellen.

heb toen trouwens wel 4 bakjes kidney support voer meegekregen van de dierenarts. Niet dat ik de illusie had dat ie dat wel ging eten, maar ja. En hij hoeft het inderdaad ookniet. Geef m geen ongelijk, dat spul ruikt al niet alsof het erg goed zal smaken
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer!! :(

Bericht door daantje »

kukibo schreef: En ik geef m af en toen een beetje rauwe kip inderdaad, en dan wordt ie he-le-maal gek! Vind ie heerlijk, en hij barst van de honger natuurlijk :???: Maar na 4 stukjes is zn interesse alweer over


Als ik een blikje Gourmet openmaak, is ie er ook meteen bij! Maar na een beetje saus en misschien 3 hapjes (als ik geluk heb) zit ie erbij en kijkt ie ernaar. En dan loopt ie weer aan.
Deze uitspraken wekken bij mij toch de indruk dat de trek in eten er wel degelijk is, maar dat er ergens iets is wat in de weg zit. Ik denk toch wel heel sterk aan het gebit of iets anders in het keeltje of zo.
Ik zou zeker morgen nog eens de dierenarts raadplegen, desnoods een second opinion bij een andere dierenarts, maar ik denk echt wel dat het de moeite waard is!

Nogmaals sterkte en wijsheid toegewenst!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer!! :(

Bericht door Anne_Zwarts »

Om 'm wat aan te laten sterken, kun je proberen of hij allerlei kitten-producten wil, daar zit allerlei extra's in dat hij normaal niet nodig zou hebben op deze leeftijd.
De kat van mijn ouders heeft rond die leeftijd een soort abces aan zijn kaak gehad, waardoor hij niet at. De DA heeft ons toen in lauw water geweekte puppybrokjes aangeraden geloof ik (is al meer dan 15 jaar geleden, dus het zal ook best kunnen dat het kittenbrokjes waren). En dat ging echt perfect.

Maar je hoort ook wel dat katten er goed in zijn om te doen dat ze ziek zijn als ze onder veel stress leven. Kun je lezen in dit artikel.

Dus misschien moet je je dagritme ook eens onder de loep gaan nemen? Wellicht ligt daar de oorzaak van alle ellende van die arme Jigger. Want wat een schat is het zeg, als ik die foto zo zie!
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
kukibo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 20:05

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer!! :(

Bericht door kukibo »

mn dagritme, tsja ik heb geen idee, hij is eraan gewend dat ik de hele dag weg ben, omdat ik altijd gewerkt heb.. het is echt ineens na de verhuizing naar die vriend van me, toen ie na 16 ineens niet meer bij mij in bed sliep enzo. Toen was het binnen 1 maand helemaal mis.

Ik probeer zoveel mogelijk bij m te zijn... Heb het hele zonnige weekend op zolder gezeten. Ik merk dat ie niet blij is. Hij komt bijna niet meer bij me, spint bijna niet als ik m aai. Nou is dat aaien ook niet meer zoals eerder natuurlijk... ik aai m nu maar heel zachtjes en voorzichtig.. En mijn frustratie en verdriet slaan ook op hem over. Hij vind me niet meer lief :(

Een vriend had het ook al over kittenvoer inderdaad. Dat zal ik morgen dan ook maar aan de verzameling toevoegen :) thanks
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer!! :(

Bericht door Zuri »

Wat een lastig probleem zeg. Het feit dat hij wel honger heeft en wat eet geeft aan dat hij toch wel trek heeft. Maar dan heeft hij ineens genoeg. Omdat je aangeeft dat hij wat lusteloos is en je al veel verschillende dingen hebt geprobeerd, wil ik je toch adviseren om snel (nogmaals) naar de dierenarts te gaan. Ik vermoed dat hij toch last van zijn bekkie heeft. Maar het kan zijn dat hij wat anders mankeert. Ik hoor namelijk ook nierprobleem-alarmbellen, maar dat kan ook komen doordat ik een nierkat heb lopen en daar erg alert op ben. Dit kan je dierenarts bepalen door bloedonderzoek te doen.

Mocht het echt niet medisch zijn, dan zou je toch eens moeten kijken wat dit gedrag veroorzaakt. Is hij erg gestresst? Wordt hij afgeleid tijdens het eten? Staat de voerbak op een rustige plek op je kamer en ver van de kattenbak?

Succes. En hou je ons op de hoogte?
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
jumper

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer!! :(

Bericht door jumper »

Wat een sneu verhaal.
Snap helemaal dat je met je handen in het haar zit. Ik hoop dat je kat nu ff wil laten zien dat hij boos is geweest (heeft onze hond nam ook gehad) en straks weer gaat eten.
Maar ik denk dat er iets medisch is, iets van blokkering in keel, of last van de maag.
Heeft hij wel goede ontlasting? Daar kan een dierenarts namelijk ook veel uit aflezen.

Hoop snel goed bericht te lezen.

Sterkte en veel succes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer!! :(

Bericht door nellebel »

maar heeft de DA dan alleen in zijn bekkie gekeken en verder niets onderzocht? (bloed)
waarom zou je je kat van 16 niet dwangvoederen, gewoon doen totdat je weet wat er aan de hand is. hij hongert zich niet zomaar uit. hij lijkt inderdaad wel te willen, maar iets doet het hem weer uitspugen.
ik zou erop staan dat ze hem verder goed onderzoeken en anders een andere DA zoeken.
misschien is hij wel misselijk (door oa nierfalen kan dit). vandaag meteen actie ondernemen en het kan natuurlijk iei tussen de oren hebben gezeten maar nu toch niet meer, dit is wel erg extreem. (ik heb me maanden wijs laten maken door mijn DA dat probleem van mijn kat die continue spuugde tussen de oren zat, ze bleek dood en doodziek te zijn, kon mezelf wel voor mijn kop slaan)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
kukibo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 20:05

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer!! :(

Bericht door kukibo »

spugen doet ie niet echt hoor, het valt gewoon uit zn mond
hij heeft nog niet gespuugd sinds ie terug is

hij gaat ook gewoon braaf naar de kattenbak, al komt er natuurlijk niet heel veel uit als er niet veel ingaat :icon_shifty:

ok, back to the vet it is then..

En plastic injectiespuiten hebben we in de apotheek in alle soorten en maten, ik mag er vast wel eentje meenemen van een fatsoenlijke afmeting :)
KittyG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:32

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer!! :(

Bericht door KittyG »

Wat ik in elk geval weet, is dat een kat die te lang niet/slecht eet, last krijgt van leververvetting met als gevolg dat er een chronisch gebrek aan eetlust ontstaat.

Mijn advies: laat in elk geval de nierwaarden van je kat onderzoeken, als je het aankunt: dwangvoeren en vraag de dierenarts om pretnison, daarmee heb je kans dat de kat z'n eetlust terugkrijgt. Ok, het is rotzooi, maar als er verder geen reden is om zijn leven nu al op te geven is het zeker het proberen waard.

succes en sterkte.
Plaats reactie