Niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
jorrick
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2011 21:59

Niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door jorrick »

Ik heb sinds donderdag een kitten van 3/4 maand uit het asiel gehaald.

Afbeelding

Maar vrijwel dezelfde dat kreeg ik al problemen hij begon te niezen. Nu 3 dagen verder is het alleen maar verergert.

Vrijdag heb ik meteen contact opgenomen met het asiel (stadskanaal/groningen) die de meid aan de lijn verzocht me langs te komen omdat ze dacht dat het niesziekte was.

Eenmaal bij het asiel aangekomen was de dierenarts daar aanwezig en die onderzocht hem. Natuurlijk was er toen niks aan het katje te zien, en ook de dierenarts dacht niet dat het niesziekte was. Hij heeft hem toch 2 spuitjes gegeven 1 met? en 1 met antibiotica.

Ik nam de kat weer mee naar huis en geleidelijk aan kwamen er weer problemen. Hij heeft nu de volgende simptonen.
niezen
kokhalsen
Soms overgeven
Kwijl uit mondje
Is niet zo speels meer als eerst
Gaat afgezondert zitten
Mondje open bij ademhalen als hij op schoot ligt te slapen
Vreemde geluiden tijdens ademhalen

Hij eet wel gewoon (misschien wel teveel ik geef hem nu al minder bokjes. Hij krijgt kitten brokjes van Smolke. Of hij goed drinkt weet ik niet dat valt niet zo goed te zien.
Hij maakt dus af en toe ook kokhals bewegingen en soms heel heftig en komt er ook echt waterig/beetje slijmerig spul uit met een paar haartjes, dus geen haarballen. Als het spul er uit komt geeft hij ook een harde MIAUW gil.

Ik vind het erg zielig voor het beestje maar krijg het gevoel als ik hem weer naar het asiel/dierenarts breng dat hij dan weer ineens top fit is en er niks aan te zien is.

Hier heb ik nog een filmpje en ik moet zeggen dat het hier om een erg milde nies aanval gaat.
[youtube][/youtube]

* Kan het zijn dat hij ergens allergisch voor is? Hij komt niet buiten aangezien ik in een appartementjes op 2 hoog zit.
* misschien kan hij niet tegen mijn gaskachel?
* toch niesziekte?

Hij heeft 24-12-2010 een vaccinatie gehad. (type 13 en 14?) Het lijkt me dat hij ook ingeent is tegen niesziekte.

Wat moet ik nu doen? sowieso morgen maar weer bellen met het asiel. Maar straks kom ik daar weer en is er weer niks aan de hand....
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Jorrick,

Allereerst, wat een gezellig appartement heb je, en wat een heerlijke kachel!
Kan me niet voorstellen dat je kat niet tegen de kachel kan, maar denk eerder dat hij last heeft van de enting nog niet zo lang geleden...daar moet hij antistofjes voor aanmaken.
En dus gaat dat gepaard met lichte griep verschijnseltjes. Als je het niet vertrouwt, meteen bellen met je DA!

Greetz,

Rob.
Laatst gewijzigd door Dafpoetser op 02 jan 2011 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door Kattenbella »

Het is een prachtig diertje.

Heeft het ook snot en vieze ogen, zo op het filmpje te zien niet.
Misschien anders naar een eigen dierenarts en een andere mening horen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
jorrick
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2011 21:59

Re: niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door jorrick »

@Dafpoetser
Dankje, Ik had hem maandag voor het eerst in het asiel gezien, toen was er nog niks aan de hand en was hij net zo fit als wat. Ook de eerste 6 uur bij mij thuis was er niks mis mee maar langzaam aan begon hij steeds meer te niezen en te kokhalzen.

@kattenbella
De oogjes zijn niet troebel, daar keek de DA ook direct naar en vond het er goed uit zien.
Snot wel af en toe maar niet heel erg, als hij niets komen er wel wat spettertjes mee, daarnaast had hij vannochtend ook veel slijm bij zijn bekje.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door pearlsofpassion »

Als je naar het asiel gaat, krijgt hij dan andere katten te zien?
Ben je al naar de DA geweest dat hij geen enkele andere kat gezien of geroken heeft en toch ineens veel beter was?
Het kan natuurlijk zijn dat hij zich sterkt houdt als hij op ander terrein is, dat is wel een gekend fenomeen. Sommige katten kruipen weg in een hoekje, anderen doen ik extra stoer voor...
Maar waar ik spontaan aan dacht (kan wel aan mijn liggen hoor) is dat hij alleen is bij je thuis. Ik veronderstel dat hij in het asiel andere kattevriendjes had? Waarschijnlijk mist hij dat wel bij je thuis.
Het lijkt mij ook sterk dat hij daar zo ziek van zou worden (van eenzaamheid), maar ik sluit het niet uit als hij net een inenting achter de rug heeft.
Als hij genezen is, is een kattenvriendje altijd wel aan te raden voor zijn ontwikkeling en jouw meubels en handen, maar daar kan je veel over vinden in andere topics.

In het begin van het filmpje zag ik precies toch een beetje vochtige oogjes, of was dat de lichtinval?
Zoals je het beschrijft lijkt het wel niesziekte, maar ik kan het niet zeggen want ik heb nog nooit een kat zien hoesten zoals in het begin van je filmpje... Kan je dat filmpje niet doorsturen naar de DA? Dan moet hij toch zien dat het beestje iets mankeert...

Allergie kan natuurlijk ook, maar dan denk ik eerder aan een stof of zo. Heb je al eens geprobeert het tapijt weg te halen? Je bank te stofzuigen als het een stoffen is. Alles eens te wassen met een ander wasmiddel?
Het kan gewoon huisstofmijt zijn (dat heeft mijn vriend ook en dan merk je het meteen als er was veel stof onder de bank ligt...., waarmee ik niet wil zeggen dat je misschien niet proper bent, maar ik probeer maar mee te denken) maar het kan ook de stof zelf of dus het wasmiddel zijn...
Ik zou eens het een en ander uitproberen om zaken uit te sluiten, maar je moet we rekenen op een paar dagen om resultaat te zien. Het moet nog uit de omgeving verdwijnen en zoals gezegd kan het dat je katje zich stoerder voordoet dan hij is (zijn zwakke plek niet wil tonen) als hij ergens anders is.
Ik denk niet dat hij al ziek was in het asiel, want dan zou je het daar wel gezien hebben (dat was toen zijn thuis).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door nellebel »

Onze Sjefke kreeg het ook pas toen hij net bij ons was. Hij leek in het asiel heel gezond.
onze DA vertelde me dat veel kaaten in het asiel niesziekte hebben, vooral in grotere asiels. En dan kan een verhuizing die altijd wat stress opleverd, net genoeg zijn om dit wat te activeren. Onze Sjef heeft een kuurtje gehad.
NOg doet hij af en toe wat kokhalzen, maar sinds hij antihaarbalpasta krijgt gaat het veel beter. al moet ik zeggen dat hij er nooit slijm bij had. en vergeet niet dat hij net zijn enting heeft gehad, kunnen ze ook wat ziek van worden. Lekker vertroetelen en evt je eigen DA laten kijken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
jorrick
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2011 21:59

Re: Niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door jorrick »

Toen ik net thuis kwam was hij weer redelijk actief en miauwen en rennen en spinnen en tegen me op springen (als ik hurk, dan springt hij op mijn schoot).

En nu een uur laten heb ik hem een half blikje(50gram) "kitten compleet menu gevogelte" van de C1000 gegeven. en nu zit hij weer ineens gedoken op de stoel heel stil.

Gaf hem ook net een kattensnoepje "voor anti haarbal". Die is ongeveer zo lang als een sportlife kauwgompje alleen iets smaller maar die vrat hij zo op zonder te kauwen. Misschien kauwt hij zijn voedsel wel niet goed.

Ik heb wel het gevoel dat het een tikje beter is dan gister, ook zie ik geen slijm meer uit zijn mondje komen.
Soms heeft hij nog wel enorme jeuk aan zijn neusje, dan zit hij hem als een gek met zijn poot te poetsen wat vaak met een heftige nies gepaart gaat.
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door katgevonden »

Ik was even beetje aan het lezen op http://www.huisdierendokter.nl. Misschien wel een handige site voor je?! Ook omdat ziektebeelden worden beschreven....
Ik las onder meer bij bronchitis:

Acuut betekent, dat de ziekte snel ontstaat. Meestal hebben de dieren eerst een droge hoest, later hoesten ze slijm of etter op, wat ook uit hun neus kan komen. In zware gevallen kan er zelfs koorts of kortademigheid ontstaan.

Uw hond of uw kat hoest sinds langere tijd steeds weer en heeft last van taai slijm (dat meestal door uw dier wordt ingeslikt). De hoest ontstaat vaak (of wordt versterkt) door lichamelijke belasting. Uw dier kan kortademig worden en is minder actief.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door castratenkoor »

Het lijkt meer of hij wat in zijn keel heeft. Ziet er niet uit als niesziekte deze bewegingen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door katgevonden »

dat vond ik dus ook al!
Ik las net iets over bronchitis...dat lijkt er al meer op. Er staat ook iets over taai slijm doorslikken. Mogelijk doet hij daarom zoals in de film te zien is. Ik zal toch zeker de DA overnieuw opzoeken of mogelijk een ander.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door pearlsofpassion »

Longontsteking kan ontstaan door niesziekte.
Dat hij zijn oogjes uitkuist doet mij wel vermoeden dat hij lopende oogjes heeft.
Het lijkt me dat het beestje toch serieus ziek is...

Vreemd dat de DA daar niets van zag...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door loek »

Ik vind het meer op kokhalzen lijken dan hoesten, laat staan ('gewoon' niezen).
Toen ik mijn kitten kreeg hadden ze ook 'waarschijnlijk een milde vorm van niesziekte' zoals de da dat benoemde. Diesel had ook echt 'prutoogjes'. En ze niesde allebei, eigenlijk net als een mens dat zou doen. (anders dan jou katje doet...op het filmpje dan althans)

Afgelopen zomer hebben ze waarschijnlijk een reactie gehad om de enting. Waarschijnlijk op de bordetella enting, wat katten normaal niet krijgen maar misschien wel als ze in het asiel zitten? (die van mij kregen het omdat ze gingen logeren in een pension)
De reactie die ze toen hadden lijkt wel wat meer op wat jou katje nu doet.
Zie dit topic met ook twee korte fimpjes (je ziet op het eerste filmpje ook dat er wat slijm meekomt...want diesel weer lekker naar binnen werkt ;-))
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ng#p429845

Alleen dat kokhalzen wat jouw katje doet herken ik dan weer niet. Volgen mij hoor ik echt een soort golf omhoog komen. Of lijkt dat maar zo?

Zie je hem weleens knabbelen aan je hoogpolig tapijt? Maar even een gokje hoor.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door Lidaju »

Het lijkt er inderdaad op dat hij slik-bewegingen maakt.
Mijn kat deed dat ook, en die bleek vocht achter z'n longetjes te hebben, heeft de dierenarts daar naar gekeken/geluisterd? Vaak hebben katten met een hartruis wat vocht op de longen.
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door jennli »

Voor een groot gedeelte klinkt het toch behoorlijk als niesziekte verschijnselen. Ademen met het mondje open en kwijlen zorgt al snel voor keelontsteking. Ik adviseer je ook om snel terug naar de dierenarts te gaan. Ik begrijp niet zo goed waarom de da antibiotica gaf als hij denk dat er niets aan de hand is met je, moet ik er even bij zeggen, prachtige kat. Laat de dierenarts eventueel ook even het flimpje zien. Bij onze niesziektervaringen was er ook niet altijd sprake van een vieze neus en/ of oogjes. Een van onze katten begon ook te kwijlen en met het mondje open te ademen. Binnen anderhalve dag had ze keelontsteking, bronchitis en vocht in haar longetjes. Zo erg hoeft het bij jou kat natuurlijk niet te lopen. Zeker als je twijfelt zeker even langs de dierenarts gaan!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Niezen/kokhalzen/slijmuit mond/afzonderen

Bericht door ayla »

Ik zou ook even bij een DA langsgaan als je het niet vertrouwt, en wellicht niet die uit het asiel maar een ander.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie