Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Jippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 apr 2010 20:10
Locatie: Deventer

Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door Jippie »

Hoi allemaal!

Onze lieve poes Zoë is gebeten door een andere kat en heeft nu een ontsteking in d'r staart.
Vandaag even naar de DA geweest en naast een injectie en een nieuw staartkapsel :???: het advies meegekregen om de staart 1x per dag in de Biotex te hangen voor een minuut of 5.
Heeft iemand hier ervaring mee want ik geloof niet dat dit vrijwillig gaat gebeuren.. :eshifty:

xx
Laatst gewijzigd door Admin op 01 nov 2010 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door Admin »

Dat kun je het beste met z'n tweeën doen. De ene houdt de kat rustig (liefst als ze al slaperig is) en de ander behandelt de staart.

Ipv de staart in de Biotex te hangen, kun je het beste een bak warm water met Biotex naast je hebben staan. Pak een washandje en dompel die onder. Houdt het washandje zo nat mogelijk en pak daarmee de staart zachtjes vast zodat de poes het eigenlijk niet voelt. Niet teveel met je hand bewegen, dan moet het de minste stress opleveren. De ander kan de poes dan zachtjes aaien en kriebelen of een snoepje geven.

Succes!
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door Poezebal »

Zo zou ik het ook doen, anders word het inderdaad nog een hele strijd tenzij je kat van water houd ;)

Waar zit de ontsteking precies? Onderin de staart of halverwege of boven in?

Gewoon even een paar flinke dikke handdoeken er onder leggen, en dan gewoon met een goed natte washand het biotex water er opdruppelen. Haar ff voorzichtig opzij strijken en druppelen en inweken.

Ik zou wel zorgen dat het alleen op die plekken komt en nergens anders, want Biotex breekt wel de natuurlijke vetlaag van de huid af.

(spreek uit ervaring ;) want ik moest na mijn bevalling in de biotex om mijn ontstekingen tegen te gaan, en mijn huid werd er ontzettend droog en ruw van)

Mocht dat niet afdoende helpen dan zou je misschien ook om zalf ofzo kunnen vragen bij je DA.

Succes!
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Jippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 apr 2010 20:10
Locatie: Deventer

Re: Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door Jippie »

De eerste poging hebben we net achter de rug en met redelijk succes! Ik heb een karaf gevuld en m'n lief heeft Zoë vastgehouden en ik heb de staart onder water gehouden.
Een erg goede tip om het met een washandje te doen, zeker als ik het alleen moet doen!
Ze heeft ze wel redelijk gedragen en zit nu te mokken in de kast ;)
Ik heb de staart wel een stukje ingezwachteld want ik vind het te zielig om haar met zo'n kap te laten lopen.. Het wondje zit halverwege de staart trouwens!
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door Poezebal »

Ik vind een kap ook niet je van het, maar het nadeel van inzwachtelen is dat ze er waarschijnlijk toch aan gaat zitten trekken en doen, of het stuk gaat bijten. Het voelt anders aan haar staart, en ze zou wel een rare kat zijn, zou ze t niet af proberen te krijgen ;)

Een kap is inderdaad ook niet alles, ik vind zelfs die kapjes waarmee ze meoten kunnen eten en drinken klotedingen, want Nero kon dit zelfs niet met die speciale kap die ik kreeg, en zelfs na een randje er afknippen hielp t nog niets, net zoals het feit dat de ziel steeds tegen de rand van de kattenbak stootte als hij er heen wilde :lol:

Ik heb dus uiteindelijk bij hem de kap maar afgelaten, en gelukkig bleef hij er aardig goed van af :D
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door castratenkoor »

Inzwachtelen zou ik ook niet doen, het kan beter mooi drogen in de lucht. Als je het afdekt "smoor" je het en zal het vochtig blijven. Bacteriën broeden zo vrolijk voort.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door jennli »

Persoonlijk houd ik ook helemaal niet van kappen. Zag deze gisteren bij Zooplus. Geen idee of het wat is.
http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ho ... eek/190247 misschien ook bruikbaar voor een kat. Zou wel goed kijken of de kat geen huidirritaties krijgt van het ding. Heb online ook ergens stoffen kappen gezien, waardoor ze meer bewegingsvrijheid hebben, maar ook die heb ik niet uitgeprobeerd.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door Cari »

De bovenstaande van zooplus werkt niet bij een wond aan de staart. De kat kan daar evengoed nog bij.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Jippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 apr 2010 20:10
Locatie: Deventer

Re: Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door Jippie »

De kraag van Zooplus ziet er inderdaad een stuk katvriendelijker uit maar ik ben bang dat ze 'm zo stuk heeft. Wel bedankt voor de tip!
Ze heeft volgens mij niet eens een speciale kap gekregen waarmee ze kan eten en drinken, het lijkt me een kap voor kleine honden.

Het inzwachtelen is wel redelijk goed gegaan, ze leek er niet veel last van te hebben. Natuurlijk heeft ze er wel aan getrokken en gebeten maar het heeft de nacht overleefd :-) Ik heb het er nu wel afgehaald want ik ben toch in de buurt om d'r in de gaten te houden.
De zwachtel is eigenlijk alleen voor 's nachts zodat ze die kap niet om hoeft en natuurlijk niet aan gaat likken..
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door jennli »

http://translate.google.nl/translate?hl ... one---dogs

Let niet op de vertaling;)

Was aan het overwegen deze aan te schaffen voor katten als Pjotr zijn wond niet met rust zou laten. Dit is zo'n stoffen kap. Leek me iets diervriendelijker dan zo'n plastic geval. Hij heeft hier ook vrij kort een kraag van plastic gedragen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Jippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 apr 2010 20:10
Locatie: Deventer

Re: Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door Jippie »

Hoi jennli!

Bedankt voor de tip, ik heb 'm meteen besteld. Ik denk dat dit een stuk beter zal gaan dan zo'n naar plastic geval!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door Kattenbella »

Naast de biotexbehandeling kan je misschien ook calendulazalf halen en dat op de wond smeren. Dit spul doet wonderen tegen ontstekingen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Jippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 apr 2010 20:10
Locatie: Deventer

Re: Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door Jippie »

Volgens mij heb ik nog calendula liggen ergens van VSM.. Kan ik dat gewoon op een open wondje smeren en kan het kwaad als ze het eraf likt? Het is wel redelijk ingedroogd inmiddels :smile:
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door jennli »

Laat je weten of de kraag succesvol is? Dan bestel ik hem ook voor het geval ik hem nog eens nodig heb. Dan ligt hij vast klaar. Toen Pjotr een schaafwondje had heb ik er ook calendulan op gesmeerd. Zeker toen het wat droger werd. Helpt tegen de jeuk.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Jippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 apr 2010 20:10
Locatie: Deventer

Re: Ontstoken staart moet in de Biotex, maar hoe?

Bericht door Jippie »

Hoi Jennli!

Inmiddels de kraag binnen gekregen en hij ziet er al meteen een stuk fijner uit dan zo'n plastic geval!
Ik heb 'm meteen even gepast bij Zoë en ze zag er meteen een stuk minder ongelukkig uit haha! Ze heeft inmiddels besloten dat ze niet meer aan d'r staart hoeft te likken dus ik heb 'm niet optimaal kunnen testen. Maar qua zachtheid en comfort is het zeker een aanrader!
Plaats reactie