Kat ontzettend mager

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Kat ontzettend mager

Bericht door Cooper »

Ik heb van de week een kat gekocht. Wat mij het eerst opviel toen ik hem zag, was dat hij ontzettend mager is. Dit heb ik ook meteen gezegd tegen zijn toenmalige baasjes. Zij vertelden mij dat hij wormen heeft. Ze hadden hem een maand geleden al een kuur gegeven, en zeiden dat ik volgende week weer naar de dierenarts moet gaan. Ik had wel een goed gevoel bij hun. Het lijken mij echt dierenvrienden, ze vonden het ook heel fijn een goed huis voor hem gevonden te hebben.

Toch vraag ik me af, kan een kat echt zó mager worden van wormen? En wat als ik naar de dierenarts ga? Krijg ik dan pillen mee die ik hem moet geven of kan hij ook op een andere manier geholpen worden? Liever zou ik hem namelijk op een andere manier helpen, omdat ik niet zo ervaren ben met het in de bek stoppen van pillen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kat ontzettend mager

Bericht door Cari »

Een kat wordt pas mager van wormen, als hij bomvol zit. Echte dierenvrienden :roll: ?
Ik denk dat je hem het beste Drontal (een pil, helaas...) kan geven, dat werkt ook tegen lintworm (en dat zou hij wel eens kunnen hebben). Als je het zelf niet kan ingeven, laat een assistente je dan even helpen. Het hoeft maar 1 keer en werkt perfect.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: kat ontzettend mager

Bericht door ayla »

toch even contact opnemen met de DA. en ik zou het gewoon vandaag al doen in plaats van wachten tot volgende week. Laat de DA maar bepalen hoe het gaat met je beestje.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door Cooper »

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb gisteren geen tijd gehad om contact met de dierenarts op te nemen, maar zal dat maandag meteen doen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door pearlsofpassion »

Best eens aan de DA vragen he, of hij gezond is.

Vele katten eten hun pilletjes ook op als je het onder het natvoer doet, of als je het in een stukje vlees stopt.
Als je het toch met de hand wil leren, kan je het snel leren hoor! De meeste mensen zijn er erg snel mee weg, en anders vraag je even of ze het je bij de DA voordoen en zeggen hoe het moet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door Cooper »

Bedankt voor je reactie! Ik zal jullie zo snel mogelijk weer op de hoogte brengen als er nieuws is. En mocht ik echt pillen moeten geven, dan zijn er inderdaad wel manieren waarop het toch lukt. ;-)
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door Poezebal »

Een kat kan inderdaad erg mager worden van wormen, maar het kan ook andere oorzaken hebben.
Daarom is het beter zo snel mogelijk de DA op te zoeken.

Je schreef dat je vandaag contact op zou nemen, dus ik ben dan ook erg benieuwd wat hier uit voort komt..

Blijkt het inderdaad wormen, dan is het inderdaad aan de pillen, alhoewel je ook pasta hebt.

Pasta kan je makkelijker door voer vermengen, natvoer bijvoorbeeld, alhoewel je kat dan wel alels op moet eten.

Wij doen hier wisselend. De ene keer een pil, de andere keer pasta, en t is altijd ff een strijd, maar je word er al snel handig in ;)
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door Cooper »

Balou is gisteren bij de dierenarts geweest. Het verhaal van de vorige eigenaar klopt, hij heeft inderdaad wormen. Hiertegen is hij gisteren behandeld, en ik heb nog wat pilletjes meegekregen die ik gewoon door zijn eten doe.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door MarjanR »

Door z'n eten doen?
Let je wel op dat die andere kat het niet eet dan?
Het zal wel niet heel erg slecht zijn, maar dan mist Balou z'n medicijntje.
Het zal niet zoveel moeite kosten om het pilletje achter in z'n bekkie te mikken toch?
Weet je zeker dat hij het binnen krijgt.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door Anne »

Ik gebruik hier een pillenschieter voor degene die niet tegen leverworst kunnen of het niet lekker vinden en degene die dat wel lekker vinden en daar verder geen reacties van ondergaan,
gewoon de pil in leverworst stoppen en het laten opsmikkelen, dan weet je zeker dat de pil binnen is gekomen

Fijn dat je dit beestje mee heb genomen, ik vind het alleen jammer dat ze de kat niet eerder hebben geholpen met de wormen :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door Cooper »

Bedankt voor jullie reacties. Balou blijkt zo slim te zijn dat hij alles opeet, behalve het pilletje. Nou ja, de dierenarts heeft me achteraf verteld dat het alleen maar pijnstillers zijn, en dat Balou die op zijn jonge leeftijd niet persé nodig heeft.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, kan je het me kwalijk nemen dat ik er helemaal niets meer van snap?

Waarom heeft hij pijnstillers nodig? En geef je die nu maar niet? Waarom heb je ze dan meegekregen?

Het is een heel gekend fenomeen dat de katten rond het pilletje heen eten... Daarom geven we het ook rechtstreeks...
Ik zou toch maar zien dat je ze kan geven. Als je kat pijn heeft.... Ze verdragen dat wel veel moediger dan mensen maar dat wil niet zeggen dat ze er niet van afzien he, en dat is toch nergens voor nodig??
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door Cooper »

Hij heeft pijnstillers meegekregen omdat hij recent gecastreerd is. Ik kan nog weleens proberen hem het medicijn te geven.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door Ilone »

Oké, dat konden we niet uit je vorige post halen ;) Daar leek het dat hij pilletjes had gekregen vanwege de wormen. Maar dat is dan duidelijk.
Het makkelijkst om een kat een pil te geven (bij de meeste dan, sommige katten zijn onhandelbaar wat pillengeven betreft ;) ) is om op je knieën te gaan zitten, de kat tussen de benen te klemmen met de rug tegen je buik, met 1 hand de bek opendoen door je vingers tussen de kaken te frommelen, en met de andere hand het pilletje achterin zijn keel gooien. Daarna even zijn bekkie dichthouden en wrijven over zijn strotje zodat er een slikreflex opgewekt wordt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat ontzettend mager

Bericht door pearlsofpassion »

En de DA heeft je dat meegegeven voor de castratie?

Wat heeft hij er dan wel mee uitgestoken? Katers moeten helmaal geen pijnstillers kriijgen!
Het is zo'n kleine ingreep dat het maar een dagje pijn doet en de DA geeft dan een inspuiting met een pijnstilling die wat langer werkt.. en zelfs moet je niets geven.

Zou je niet eens naar een andere DA bellen en eens vertellen wat jouw DA allemaal gezegd heeft en horen wat hij daarover te zeggen heeft? Ik vertrouw het niet!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie