Wegkruipen om te sterven

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
minoestadepoesta
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2010 21:45

Wegkruipen om te sterven

Bericht door minoestadepoesta »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum maar heb een beetje dringende vraag:
Ik heb een poes van ruim 15 jaar die de laatste tijd toch echt een oud poesje begon te worden. Springen e.d. ging niet meer zo goed, geen rare dingen maar je merkte dat ze echt oud werd. Ze heeft altijd al last gehad van overgeven als ze te snel of te veel at en afgelopen woensdagochtend had ze ook overgegeven. Het is een buitenkat (toen ze 2 maanden was sprong ze uit het keukenraam van de flat waar ik toen woonde omdat ze zo graag naar buiten wilde, gelukkig 1 hoog :) dus toen ze woensdagavond weer wat begon te kokhalsen heb ik haar even buiten gezet. Dat deed ik vaker, als ze een haarbal had of door haar geschrok moest overgeven. Maar normaal komt ze dan na een half uurtje buitenspelen weer binnen en nu niet. De halve nacht heb ik uit het slaapkamerraam staan roepen maar helaas... De volgende ochtend vroeg uit bed om te zoeken, geen poes, maar in de tuin lag wel wat braaksel met wat leek een plasje bloed!! Niet puur bloed maar het zag eruit alsof het wat verdund was met misschien maagsap ofzo, het leek wat op vleesvocht van biefstuk ofzo. Het is nu inmiddels vrijdagavond, ik heb overal gezocht in de buurt maar ik heb haar niet gevonden. Ik ben heel ongerust en langzaam dringt het tot me door dat dit echt niet goed is, want ze bleef soms in de zomer wel een nachtje weg maar niet met het koudere weer en ze is nog nooit 2 dagen weggeweest. Mijn vriendin zei dat ze misschien ergens is weggekropen om te sterven, en ik ben bang dat ze gelijk heeft :cry: . Mijn vraag na dit lange verhaal is eigenlijk:

Kruipen katten buiten weg (als het een buitenkat is) of toch op een vertrouwde plek binnen?
En als het buiten is, gaan ze dan ver weg, of gewoon dichtbij huis?

Misschien zijn dit vragen die niet te beantwoorden zijn maar ik weet even niet meer waar ik naar haar moet zoeken en wil haar toch erg graag (ook als ze dood is) vinden.

Ze is gechipt en de dierenambulance heeft haar niet gevonden. Heb bij de hele buurt briefjes gepost en opgehangen maar nog niets gehoord.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wegkruipen om te sterven

Bericht door MarjanR »

Oh, wat zou jij je naar voelen.
Ik weet niet of een buiten kat een plekje buiten zoekt om te sterven.
Ik heb m'n oude katten eigenlijk alleen nog binnen gehouden als ze ziek waren.
Want ik wilde juist dit voorkomen :(

Wat mij geadviseerd is toen mijn kat een paar dagen weg was, is roepen in het donker.
Rond lopen, maar dan alleen JIJ. Niet vrienden, geen nichtjes/neefjes. Alleen jij of eventueel je partner die een vertrouwensband heeft met je kat.
In kleine hoekjes kijken met een lampje (weerkaatst iets in de ogen) in de bosjes zoeken, holletjes.
En blijven roepen elke avond op het moment dat je haar altijd riep voor eten.

Ik wens je sterkte, ik ben ook ooit een keer een kat kwijt geraakt (daags na een verhuizing weggeglipt) en dat voelt heel heel vervelend.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wegkruipen om te sterven

Bericht door Cari »

Ah, wat zal je je een zorgen maken :-( . Iedere kat is anders - de ene zal naar buiten gaan om een plekje te zoeken en een ander blijft het liefst aan je schoot plakken. Ver gaan zal ze zeker niet. Dus, wat Marjan al zei: zoeken in de schemer/donker als het stil is en met een zaklampje.
Ik hoop dat je haar snel weer vindt!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wegkruipen om te sterven

Bericht door Anne »

Wat een nachtmerrie moet dit zijn! Ik heb weleens verhalen gehoord over poezen die wegkruipen om daar vervolgens te sterven.
Ik denk dat je alleen maar bovenstaande kunt doen en meer niet.
En haar als vermist opgeven bij de dierenbescherming, asiels in de buurt en amivedi en marktplaats e.d. maar dat heb je misschien al gedaan :-(
Heel veel sterkte
ik duim dat ze gauw terug komt!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Wegkruipen om te sterven

Bericht door Lidaju »

Van een vriendin van mij was de poes ook buiten weggekropen om te sterven, dus ze doen dat zeker ja. Deze kat had echt een kuil gegraven onder de bosjes en was daar in gaan liggen, daar vonden ze haar na een paar dagen toen ze was overleden. Ik hoop dat je haar nog levend vinden en veel sterkte!!
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Wegkruipen om te sterven

Bericht door ayla »

tja ik weet dat katten die bijvoorbeeld aangereden zijn vaak een rustige plek zoeken, om te sterven of puur voor de rust.
heel veel sterkte nu!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Wegkruipen om te sterven

Bericht door Kattenbella »

Het kan inderdaad wel, maar ik hoop dat jullie haar snel zullen vinden!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Wegkruipen om te sterven

Bericht door jennli »

Hoop dat jullie haar al gevonden hebben. Is er nog nieuws?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wegkruipen om te sterven

Bericht door pearlsofpassion »

Ik hoor inderdaad ook steeds dat katten die hun dood voelen naderen een rustig plekje zullen zoeken. Zelfs katten die normaal meest binnen zitten, kunnen buiten een plekje zoeken. Ik heb er ook eens bang van gehad toen een kat aangereden was en ze in de struiken verdwenen was. Maar ze was niet stervende en kwam dus toch snel naar huis (had een hersenschudding).
Ik hoop dat je haar vind, maar ik acht de kans spijtig genoeg klein.
Veel sterkte gewenst!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
minoestadepoesta
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2010 21:45

Re: Wegkruipen om te sterven

Bericht door minoestadepoesta »

Helaas geen nieuws. We hebben inderdaad al de dierenambulance e.d. gebeld. Ze is gechipt dus als ze gevonden zou worden krijgen we vanzelf bericht. Overal briefjes in de brievenbussen gedaan op opgehangen op lantaarnpalen. Het is nu ruim een week geleden en ik ga er nu echt vanuit dat ze dood is. Bah ik haat een open eind want nu spoken er allerlei horror verhalen door mn hoofd hoe haar laatste uren geweest zijn :cry: Ik wist dat ze al een oud dametje was en dat ze misschien niet heel lang meer bij ons zou zijn, maar dan liever gewoon thuis op een warm zacht plekje.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wegkruipen om te sterven

Bericht door Ilone »

Jeetje...erg vervelend inderdaad om niet te weten wat er gebeurd is...
Heel veel sterkte, en ik hoop dat er toch nog duidelijkheid komt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wegkruipen om te sterven

Bericht door Cari »

Heel vervelend dat je haar nog niet hebt kunnen vinden. Heb je ook aan mensen gevraagd in hun schuurtjes e.d. te kijken? Mensen komen daar nu met dit weer vaak minder. Misschien is ze ergens naar binnen gekropen. Ik hoop heel erg dat je haar nog vindt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wegkruipen om te sterven

Bericht door Anne »

O wat verdrietig zeg :cry: Heel veel sterkte voor jullie, ik duim dat er gauw wat meer duidelijkheid voor jullie komt :-|
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wegkruipen om te sterven

Bericht door pearlsofpassion »

Ik kan me helemaal indenken dat je haar liever thuis had gehad als ze moest gaan, en dat je er liever bij was geweest, en zeker dat je haar liever had willen vinden....
Maar bedenkt dat ze zelf zo heeft willen gaan. Ze heeft rustig haar eigen plekje gekozen om op haar gemak heen te gaan...

Sterkte
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Wegkruipen om te sterven

Bericht door loek »

Kan me heel erg voorstellen dat je wilt weten wat er is gebeurd. En haar hoe dan ook wil terug vinden. Heel verdrietig dit. Heel veel sterkte! En ik hoop dat dit oude dametje je toch nog komt verrassen! Je weet het nooit...
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie