HCM

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: HCM

Bericht door nellebel »

go moos go.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: HCM

Bericht door Kattenbella »

Marjan, ik heb geen idee hoe dat gaat bij katten. Mensen slikken die dingen meestal dagelijks. Ben benieuwd hoe de echo is. Wel spannend.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: HCM

Bericht door MarjanR »

Tja, ik weet het ook niet exact.
Ik had elders op een kattenform gelezen van een vrouw (van O'tiz) van wie haar katje ook HCM heeft dat zij die plaspillen maar tijdelijk gaf.
Ik zal het vrijdag horen :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: HCM

Bericht door nellebel »

spannende dag morgen. veel succes. moos nog steeds hetzelfde?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: HCM

Bericht door MarjanR »

Moos is zelfs wat vrolijker merkte ik gisteravond :edance:
Niet dat hij alweer met muizen aan het slepen is, maar toch.
Zn doen en laten laat zien dat hij zich wat beter voelt.
En vanmorgen werd ik wakker van de wekker, lag Moos neusje-neusje tegen me aan :lol:
Dus hij "reutelt" niet meer, anders had ik daar wel wakker van geworden.

Wordt wel spannend morgen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: HCM

Bericht door nellebel »

ach moosje wat lief, neusje neusje met het vrouwtje. fijn dat je je wat beter voelt kereltje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: HCM

Bericht door Kattenbella »

Duimen draaien voor morgen!
Jij bepaalt hoe het verder gaat he!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: HCM

Bericht door Ilone »

Duimpjes draaien ook hier voor vandaag.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: HCM

Bericht door jojo »

Ik sluit me aan bij de duimendraaiploeg!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: HCM

Bericht door MarjanR »

Dankjulliewel voor het duimen.
Ik had het al in m'n fotoalbum geschreven, maar ook hier even voor de mensen die zoeken op HCM.

Moos z'n hart is slechter geworden.
Waar hij vorig jaar (10 maanden geleden) "alleen" nog last had van een verdikte hartwand heeft hij nu ook last van een vergrootte linker atrium (voorkamer).
Dit komt omdat zijn hart niet sterk genoeg was om het bloed vanuit z'n hart z'n lichaam in te pompen. Daardoor bleef het hangen in z'n linker kamer waardoor hij nu een vergroot hartje heeft.
Dit veroorzaakt nogal wat ellende in zijn lijffie.
Waardoor hij vocht in z'n longen kreeg.

Het plan is om hem de vochtafdrijvers (plaspillen) te blijven geven waardoor hij minder vocht (duh) in z'n lijft heeft. En dus minder bloed heeft rond te pompen. Daarmee verlicht je de arbeid van z'n hart.
Dit doe ik nog een week en dan moet ik gaan puzzelen.

Ik geef nu 2x per dag een kwart pilletje betablokker en een vochtafdrijver.
Na een week geef ik 1x per dag een vocht afdrijver.
Als zijn ademhaling goed blijft (max 40 wanneer hij actief is, max 25 wanneer hij slaapt) dan hou ik het zo.
Als zijn ademhaling vaker per minuut wordt dan zet ik hem weer terug op 2x een kwart per dag.

Gaat het nog steeds niet goed dan geef ik hem 3x per dag een kwart vochtafdrijver.

Merk ik dat hij slomer, sacherijniger of "zieliger" wordt, dan heeft hij hoofdpijn door een vocht te kort en dan moet er weer een kwart vanaf.

Ik moet na 3 maanden terugkomen voor een controle (dat zal denk ik wel zo blijven).
En dan weer een echo.

Ik ben blij dat er maar weinig mensen zijn die weten hoe het is om te leven met een kat die HCM heeft.
Ik zal blijven schrijven voor eventuele toekomstige mensen die zoeken op dit probleem.

Wat ik belangrijk vind is dat je blijft kijken naar je kat.
En dat je close blijft met je kat, ik had anders niet ontdekt dat Moos het benauwd had.

Ik heb ontdekt dat Moos het aan z'n hart had toen hij zich op een gegeven moment een kaal plekje had gelikt op z'n flank. Ik verwachtte niets, maar kwam thuis met een kat met HCM.
Dat was twee jaar geleden.
Ik geef hem nu een jaar medicatie.
OK, Moos is al oud. Maar als je wilt dat je kat niet zomaar dood neervalt - dit kan ook gebeuren op jongere leeftijd- let dan op kleine dingen.
Zoals kortademigheid in rust en of hij ademt met z'n bekkie open op een warme dag.
Of kaallikken op een bepaalde plek.
Dit kan wijzen op hartfalen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: HCM

Bericht door nellebel »

goh marjan, petje af hoor met hoe je hiermee om gaat. die moos kan in zijn pootjes klappen met jou, menig ander had het allang opgegeven. fijn dat je het voor moos zo dragelijk kunt houden. wel een flink druk op jou, en ik ken de spanning van iedere dag checken hoe het is , de twijfelen de zorgen.
geef moos een dikke pakkerd van me
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: HCM

Bericht door MarjanR »

Cijfer jezelf niet weg, Wendy.
Jij en je man hebben zo goed voor Flippie gezorgd. Daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen.
Ik vind het tellen van de ademhaling een peulenschil als ik het vergelijk met wat jullie voor Flippie gedaan hebben.
Wat belangrijk is, en wat jullie ook hebben gedaan, is het wel en wee van je kat blijven bekijken.
Maar als je je kat als een gezinslid ziet dan doe je denk ik niet anders.

Vandaag heb ik gemerkt dat Moos écht wel beter in z'n vel zit.
Hij was weer in de weer met een muis, dat heb ik echt weken nog niet gezien.
Wellicht dat hij zich al langer niet lekker voelde.
En als ik terugkijk is dat ook zo.
Hij was al langer dan 10 dagen niet actief (wel aanwezig, maar hij is oosters... dat is niet anders dan aanwezig).
Ik ben heel blij dat hij weer met een muis in z'n bekkie rondliep vanmiddag.
Ongemerkt was dat weer verdwenen. En dat is nou juist dat "kleine ding" waar je op moet letten.
Als er maar iets veranderd, dan weet je eigenlijk al dat er iets mis is.
En natuurlijk is dat moeilijk beoordelen als je maar pas een kat uit het asiel hebt.
Of een kitten wat nog zo speels is.
Maar er veranderd echt iets, iets wat je achteraf pas concludeert.
Als het weer terug is.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: HCM

Bericht door Kattenbella »

Marjan, ik sluit mij aan bij Wendy. Ik vind het ook echt knap wat je doet voor hem en al het puzzelen.
verder wil ik je bedanken voor de tips. Kortademigheid kan ik mij voorstellen en zou ik gezien hebben, maar kaallikken op bepaalde plekken niet.
Ik hoop dat Moos goed blijfr gaan, ik blijf het volgen hier!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: HCM

Bericht door nellebel »

marjan heb ik ook gemerkt. pas als het gedrag weer terug komt besef je je dat het weg was. heb i kbij flippie ook vaak gehad.
Fijn moos dat je beter in je velletje zit jongen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: HCM

Bericht door Anne »

Geef Moos een dikke knuffel van ons en neem er zelf ook een!!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie