HCM

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: HCM

Bericht door MarjanR »

Ik geef um door en ik geniet ervan. Dank!

Vanmiddag was m'n poets er en ze zei me dat het voor het eerst sinds een lange tijd was dat Moos haar gewoon weer kwam begroeten :)
Hij bleef de laatste tijd gewoon in z'n mandje liggen, maar vanmiddag dus niet.
Dus ja, er was duidelijk iets mis met mijn mannetje wat nu weer goed is.
Vraag me dan wel af of ik dan ook echt wel goed naar hem kijk als het al wat langer was (m'n poets is nu een maand terug van vakantie)
Jammer dat ik niet eerder gezien heb :-S
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: HCM

Bericht door nellebel »

dat is ook lastig als je hem iedere dag ziet marjan. dan sluipen de kleine veranderingen erin zonder dat je het in de gaten hebt. fijn dat je nu wel te horen krijgt dat je poets ook vind dat hij vooruit gaat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: HCM

Bericht door jojo »

Niet gaan twijfelen aan jezelf hoor Marjan! Dat is beslist niet nodig want Moos krijgt de beste verzorging die hij kan wensen. Want Wendy ook al zegt, het is echt lastig waarnemen als je er iedere dag met je neus bovenop zit. Ik weet dat uit eigen ervaring met Guus, hij sluipt ook heel erg langzaam achteruit en als ik eerlijk ben, ik zie het bijna niet. Omdat ik dit inmiddels besef heb ik voor mezelf een soort checklistje: aan het eind van de dag vraag ik me even af of ik Guus heb zien spelen die dag, en eens per week daag ik hem uit of hij het aanrecht nog op kan springen als hij dat al niet uit zichzelf heeft gedaan. Beide zijn voor mij graadmeter over hoe hij zich voelt. Misschien kun je iets dergelijks ook met je Moosje doen, voor jezelf 1 of 2 specifieke Moos-gedragingen eruit pikken die voor jou als graadmeter kunnen dienen, en die eens in de zoveel dagen checken.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: HCM

Bericht door MarjanR »

Wat een goed idee, Jojo :D
Dat ga ik zeker doen, bedankt voor de tip
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
manon3

Re: HCM

Bericht door manon3 »

Als ik dit allemaal zo lees lijkt het me best wel moeilijk,dat gepuzzel met de medicijnen en de ademhaling die je goed in de gaten moet houden.
Goed dat je erover blijft berichten want er zijn inderdaad ,ook op andere forums, maar weinig oudere HCM-katten.
Meestal betreft het van die vreselijke verhalen over zeer jonge katten die plotseling dood neervallen zonder ooit symptomen te hebben gehad.
Dat van dat kaal likken wist ik ook niet,weer wat erbij geleerd en iets om alert op te zijn.
Fijn om te horen dat het weer wat beter gaat met jouw Moos.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: HCM

Bericht door nellebel »

marjan hoe is het nu met Moos? is hij alweer de oude?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: HCM

Bericht door MarjanR »

Moos is redelijk vrolijk, sleept af en toe met een muis en kan lekker saggo zijn (jaja, tegenstrijdig; vrolijk en saggo. Maar dat is hij nu eenmaal).
Hij is, voor zover, z'n eigen ikje.
Ik mis het irritante. Hij legt zichzelf sneller bij dingen neer.
En dat is dan weer anders, maar ik denk dat dit ook gewoon iets met leeftijd te maken kan hebben.

Ik ben vanaf vrijdag nog 1 kwartje plaspil gaan geven (zoals de da voorschreef).
En wat ik kan tellen gaat dit nog goed, hoewel ik hem van de week wel trof in een benauwde hoestbui.
Dus ik hou hem nog scherp in de gaten.
En Moos is nog steeds bezig z'n haar aan het teruggroeien :)

Bedankt voor het vragen :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: HCM

Bericht door Anne »

Wat fijn dat het relatief goed gaat met Moos :-P En dat jij hem zo goed in de gaten houdt!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: HCM

Bericht door nellebel »

nou ja zeg moos, ben je eens een keer lief en niet irritant is het ook niet goed hahaha
fijn dat het de goede kant op gaat met moos. hij blijft je zorgekindje maar hij is in goede handen bij jou.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: HCM

Bericht door MarjanR »

Beste iedereen.
Dank voor de woorden en steun omtrent Moosje.
Ik ga afscheid nemen van dit forum.
Ik ga wel een log maken op facebook.
Mocht je me willen volgen op facebook, ik sta ook bij de kattensite pagina met wat opmerkingen :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: HCM

Bericht door Ilone »

He? Afscheid?
Mag ik de brutale vraag stellen waarom?
Ik zal je wel volgen op FB!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: HCM

Bericht door Anne »

:?:
Wat jammer Marjan, op facebook kom ik niet, ik wens je veel goeds toe voor nu en later !!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: HCM

Bericht door nellebel »

marjan erg jammer, heb misschien iets gemist, maar het is je eigen keuze en die respecteer ik. ik kom ook niet op facebook. succes met je katjes voor nu en in de toekomst.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: HCM

Bericht door jojo »

:shock: .... sprakeloos ....
Marjan ik wens jou, Moos, Teun en Saartje alle goeds!
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: HCM

Bericht door Tessa-M »

Ruim 2,5 jaar geleden opende ik dit topic..

Toen al was er weinig bekend over HCM en kwamen er weinig reacties. Nu zag ik pas het complete verhaal van Marjan en Moos en dat heb ik nu alsnog gelezen!

Een heel ander verhaal dan dat van ons. Gijs was ruim 1 toen er een hartruis werd geconstateerd. Hoefde niks ernstigs te zijn vertelde de DA ons, maar voor de zekerheid een echo kon geen kwaad zei ze.

Op de echo was meteen duidelijk dat Gijs HCM had. Onze wereld stortte even in, want onze katten zijn onze kinderen! We hebben het er echt een goeie week heel moeilijk mee gehad. Het idee dat je jonge kater, niet oud gaat worden en misschien zelfs ooit wel heel ziek.

Maar Gijs vertoonde verder nog helemaal geen symptomen, was erg levendig en speels, dus na verloop van tijd zakte het naar de achtergrond. Het enige wat we (net als Marjan) in de gaten moesten houden, was zijn ademhaling. Nooit en te nimmer is zijn ademhaling hoger geweest 23 per minuut. Prima dus!

Tot afgelopen dinsdag. Onze katers hadden net gegeten, wij stonden op het punt om onze dochter naar oma te brengen en te gaan werken, tot we ze boven (zoals zo vaak) hoorden vechten. Alleen viel het mij meteen op dat het gebonk de trap af wat harder en anders klonk dan normaal. Ik keek mijn man al aan of hij het ook hoorde. Meteen daarna volgden twee angstige miauwen en ik vroeg hem boven te gaan kijken. "Het is niet goed". Ik rende naar boven en daar lag mijn allergrootste knuffelkont Gijs in de deuropening van de slaapkamer. Helemaal slap..tong uit zijn bekje.. :-(

Nu zijn we een week verder en kan ik er rustig over praten. Maar wat zijn we enorm verdrietig geweest zeg en nog trouwens..!! Elke nacht sliep hij in een mandje naast ons bed.. Die plek is zo verschrikkelijk leeg nu... Evenals de bank, waarop hij elke avond naast me lag. Gijs was enorm dol op knuffelen en aaien, het kon niet lang en uitgebreid genoeg :-) Maar wat mis je dat gigangtisch als je die momenten ineens niet meer hebt..

Achteraf hadden we ons eerder kunnen beseffen dat het minder ging met Gijs. Gijs was altijd al een bange kat en liever binnen dan buiten. Ik denk wel duizenden keren hebben we de deur open gedaan als hij weer angstig kwam aangerend. Liefst wilde hij dan ook nog dat we de gangdeur open deden, zodat hij naar boven kon, veilig in het mandje naast ons bed. Wat een geduld hebben we gehad met hem, maar het was het allemaal dubbel en dwars waard!! Met name in de winter was hij meer binnen. Vandaar dat wij het niet vreemd vonden dat hij tijdens deze lange winter veel binnen was.

Maar nu hij er niet meer is, vallen er wel wat kwartjes.. Hij was eigenlijk wel heel veel binnen. En het grootste deel van die tijd sliep hij ook nog eens. Ineens besef ik me van de week, dat hij al wat langer me niet meer zo vaak opzocht als eerst.. Gijs was echt mijn maatje, volgde me als ik naar buiten ging, of naar de zolder als ik ging strijken. Zelfs als ik even moest plassen stond hij nog in de wc ;-)

Voor Gijs was dit de mooiste dood. Pijnloos, snel, zonder ziek te zijn geweest en tijdens het spelen.

Maar daar zit je dan, met zijn broer nog over. Die er toch bij was tijdens het robbetje vechten van die ochtend. Met grote argusogen heeft hij gekeken naar het slappe lijf van Gijs. Gijs heeft de rest van die dag als vanouds in zijn veilige mandje gelegen. Sam heeft ook meerdere keren aan hem gesnuffeld. En natuurlijk is elke kat in rouw, zo ook de onze. Hij slaapt meer, miauwt soms lang en luid en slaapt niet meer op zijn 'eigen' plekjes. Maar we vragen ons wel af wat hij heeft meegekregen van het feit dat Gijs tijdens hun stoeien en terwijl ze samen van de trap af rolden is overleden?

We zullen het misschien nooit weten..

Ik wilde graag ons HCM verhaal delen, omdat er veel te weinig informatie over is!!

En Gijs..we missen je knuffelkont!!
Groetjes, Tessa
Plaats reactie