Goedaardig gezwel weg laten halen of niet?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
mariekemodderman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2010 23:37

Goedaardig gezwel weg laten halen of niet?

Bericht door mariekemodderman »

Mijn lieve noorse boskat van 9 heeft een kankergezwel die hoogstwaarschijnlijk, maar niet zeker goedaardig is in zijn nek. Hij heeft erg geen last van. De DA raad mij aan het gezwel weg te laten halen, en het te laten onderzoeken of het 100% goedaardig is. Soms vraag ik mij af of de dierenarts gewoon goed geld wil verdienen. waarom zou ik iets goedaardigs weghalen, als hij er geen last van heeft? Maarja, als het toch wel kwaaraardig is, kan ik er misschien ergere dingen mee voorkomen.

Ik twijfel om meerdere redenen. De kat is niet jong meer en de kosten zijn erg hoog (450 euro).

Wat raden jullie mij aan?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: goedaardig gezwel kat weg laten halen of niet?

Bericht door Nyncke »

Het nadeel van goedaardige gezwellen is dat ze wel groeien en dus verdrukking kunnen veroorzaken van gezonde stukken.
Verder zou ik wel willen weten of het goed of kwaadaardig is.

Maar als je twijfelt over de bedoelingen van je dierenarts, ga eens naar een andere dierenarts voor een second opinion.
En zoek een dierenarts in wie je wel vertrouwen hebt.
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: goedaardig gezwel kat weg laten halen of niet?

Bericht door jobey »

ik denk dat als je het weg laat halen je kat ouder wordt. Ook als is het goedaardig groeien kunnen ze altijd. Kosten zijn inderdaad hoog, maar dat is een afweging die je zelf moet maken, daar kunnen wij niet over beslissen...
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Boheme

Re: goedaardig gezwel kat weg laten halen of niet?

Bericht door Boheme »

Ik zou het toch ook weg laten halen, temeer om zeker te weten dat het 100% goedaardig is. Het kan zoals gezegd, als het groeit andere organen verdrukken, wat misschien voor nog grotere problemen kan zorgen. Mocht je het advies van de Da niet vertrouwen, zou ik ook voor een second opinion bij een andere Da langs gaan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: goedaardig gezwel kat weg laten halen of niet?

Bericht door Adriana »

dag marieke en welkom op het forum!
als er een biopt is genomen en is onderzocht dan weten jij en je da zeker wat het precies is en eventueel hoe schadelijk.
je kunt niet met zekerheid zeggen dat de kat er geen last van heeft en 9 jaar vind ik geen belemmerende leeftijd, in ieder geval niet voor een narcose en ook niet voor nog een heel lang leven zonder gezwel na een operatie.
operatietarieven verschillen en ik zou altijd door een ervaren chirurg/oncoloog laten opereren, daar zou ik ook heen gaan voor een second opinion, want ik begrijp uit je tekst dat je da eea veronderstelt maar ook niet zeker weet.
hoe eerder je bij sommige tumoren ingrijpt, hoe groter de kans op 100% herstel.
MoMo is anderhalf jaar geleden geopereerd aan een mastceltumor, plekje van nog geen cm bij halve cm. op zijn rug/schouderblad. hij was toen 15 maar dat was geen overweging om het niet (en wel zo snel mogelijk) te laten doen en de operatie kostte rond 300,- euro.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: goedaardig gezwel kat weg laten halen of niet?

Bericht door Boomer »

Ik zou hem weg laten halen omdat ze door groeien en daardoor bv in een nekwervel of zo kunnen komen( met gevolgen van dien). Ik vind je kat nog jong dus daar zou ik mij geen zorgen over maken. Bij banjer heb ik toen ook getwijfeld maar die was al 17 jaar. Omdat de tumor bleef groeien en op gegeven moment ging lekken ( bloed) heb ik toch de stap genomen. Banjer is er nog een 2e keer aan geopereerd en toen bleef het helemaal weg. Ik was toen ook rond de 400 euro kwijt , maar uiteindelijk heeft hij nog 2 mooie jaren zonder tumor gehad.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Goedaardig gezwel weg laten halen of niet?

Bericht door Cari »

Ik zou 'm ook laten weghalen. De nek is nogal een riskante plek en als er twijfel is, kan je 'm beter weg hebben dan dat ie gaat groeien en uitzaaien. Ik heb zelf een kat die al jaren een bult in zijn flank heeft, die verder ook niet groeit. Dat bultje zit helemaal los van alles en mijn da vond het ook niet nodig die weg te halen. Maar in jouw geval zou ik het dus wel doen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
mariekemodderman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2010 23:37

Re: Goedaardig gezwel weg laten halen of niet?

Bericht door mariekemodderman »

Ontzettend bedankt voor al jullie reacties. Ik denk dat ik de bult maar laat weghalen, en een second opinion kan natuurlijk, maar als zij weer een biopt (?) moeten doen, ben ik weer 100 euro verder, dan kan ik het net zo goed meteen laten weghalen lijkt mij. het is overigens een bult van ongeveer 1,5 cm, en een heel kleintje van een paar mm...
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Goedaardig gezwel weg laten halen of niet?

Bericht door Nyncke »

Als je het weg laat halen, kun je het meteen laten onderzoeken ;-)

....en ik zou me afvragen of je je dierenarts wel voldoende vertrouwd of dat je toe bent aan een nieuwe....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedaardig gezwel weg laten halen of niet?

Bericht door Adriana »

het kan een soort van talgbobbel zijn, die kunnen beetje rond zijn en het lijkt als je voorzichtig voelt, of ze een beetje los zitten.
daar kun je met een naald wat van opzuigen en dan kun je zelfs ter plekke al zien dat het een beetje vettig is. Mo heeft er eentje naast het oksel van zijn rechter voorpoot en met kriebelen kom ik 'm regelmatig tegen. ik heb met zijn da de afspraak dat er niet wordt ingegrepen zolang het niet groeit en het blijft al jaren op hetzelfde formaat.
euro 100,-voor een biopt is een opmerkelijk bedrag, de prijs voor onze biopten en ook bloedonderzoeken is in Gouda de helft of minder....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mariekemodderman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2010 23:37

Re: Goedaardig gezwel weg laten halen of niet?

Bericht door mariekemodderman »

ja is dat veel? het was iets van 95 euro. En het is al onderocht, en het is een tumor dat is zeker. En het is bijna zeker dat het een goedaardige is. maar pas als ik het weg heb laten halen, kunnen ze het in het geheel opsturen, weer voor 100 euro, en dan kunnen ze met zekerheid vaststellen wat het is...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedaardig gezwel weg laten halen of niet?

Bericht door Adriana »

heeft het tumor-beest ook een naam? als het is onderzocht dan moet je da weten wat het precies is.
ik vermoed dat je da bij iedere ingreep op zijn minst ook een consult rekent en dan gaat het hard. euro 100,- vind ik een absurd bedrag, trouwens euro 450,- voor een dergelijke plaatselijke ingreep ook... daar zal dan ook wel weefselonderzoek bijzitten, maar toch..
bij Enzo is de chirurg drie kwartier bezig geweest want die moest open, dat was niet plaatselijk en daar heb ik ongeveer euro 450,- voor moeten betalen, incl gasnarcose .....
Mo's tumor-operatie was heftiger maar bleek in 10 minuten gepiept en dat was rond euro 300,- incl morfine-pijnstilling, gasnarcose en nog wat andere rim/ram en weefselonderzoek. waar ongeveer wonen jullie?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Goedaardig gezwel weg laten halen of niet?

Bericht door Nyncke »

Neem de uitslagen ed mee naar je kennismaking met eventueel-nieuwe-dierenarts.
Vraag alles wat je wil weten.
Alleen zo kom je erachter of je met hem/haar in zee wilt.

Met hier tegenwerpingen maken kom je niet zoveel verder, je zult zelf iets moeten ondernemen.
Het enige wat wij kunnen doen is ideeen aandragen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedaardig gezwel weg laten halen of niet?

Bericht door Adriana »

als ik marieke goed lees dan zijn het vooral de financiën en ik kan me daar veel bij voorstellen met een da die dit soort tarieven hanteert.
je kunt op het telefonisch spreekuur de assistente van je da vragen wat de naam van de tumor is en dan zijn we een heel eind verder want dan kun je googelen en weten we meer over groei en schadelijkheid enzo enzo.
en dat kost allemaal niks.
je hebt recht op die info wantje hebt fors betaald voor consult en onderzoek.
laat je niet afschepen met kreten als 'waarsch goedaardig'..
namen willen we hebben, desnoods gespeld!
en ja, de meeste da's zijn allergisch voor deze houding, want dan kunnen ze niet meer geheimzinnig en onheilspellend doen.
en dan kom je nog tig keer terug en iedere keer kassa! weer een consult..
nee, ik ben niet zo geliefd bij de meeste da's hier in de buurt, jammer dan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mariekemodderman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2010 23:37

Re: Goedaardig gezwel weg laten halen of niet?

Bericht door mariekemodderman »

mijn noorse boskat heet Thorstein (nee ik heb het niet verzonnen :) ) ik woon in arnhem. jullie hebben gelijk ik ga de uitslag gewoon opvragen en langs een andere da. het gaat zeker niet alleen on de financiele kant maar ik heb het er zeker v over maar als ik t maar kan vertrouwen en als t goedkoper kan, en hoort heb ik dat natuurlijk liever... echt te gek dat jullie zo snel reageren!
Plaats reactie