Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

ja, spaarvarken stuk,droog (zelfgebakken) brood en Enzo voorlopig geen zakgeld,

maar deze behandeling werkt en is goed, denk ik, uitgevoerd.
dit is voor dit soort gevallen ook de enige weg, want medicatie op den duur geeft mogelijk lever- en/of nierschade.
ben wel blij dat er operatief al één aangetaste schildklierlob was weggehaald, ook die operatie is goed uitgevoerd.

dacht dat ik hem volkomen geschuffeld zou terugkrijgen, maar Enzo de opportunist begon onmiddellijk met zijn dierenarts daar te slijmen en nu na een aantal dagen valt de mentale schade denk ik wel mee.
heb er als een berg tegenop gezien, maar je moet er toch doorheen en ben heel erg blij voor Enzo, die nog aan moet sterken en dan de komende maanden gaat uitgroeien tot een forse trotse Enzo-kater, mega-Bobje achterna!

ik knuffel hem, ook van jullie te pletter :kissykissy: :pdtura1:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Evanthe
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2010 16:15

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Evanthe »

Dag allemaal,

Een paar maand terug kregen ook wij bij de dierenarts te horen dat onze 11-jarige kat Xena schildklierproblemen had (we waren er wel in een vroeg stadium bij). Ze had alle symptomen en ook de bloedwaarden wezen op problemen met de schildklier. Xena kreeg vervolgens de jullie reeds bekende tabletjes Felimazole mee.
Hier werd ze superberoerd van en wij konden elke dag het braaksel opruimen. Zielig voor haar en ook best lastig voor ons.
Ik ben gaan googlen en kwam op jullie forumonderwerp terecht dat ik met veel belangstelling heb doorgelezen. Verder googlend kwam ik op een site waar je tabletten kan bestellen op basis van Chinese kruidenformules; http://www.huisdierendokter.nl. Aangezien wij eerst eens een alternatief wilden proberen in plaats van de dure behandeling van radioactief jodium, hebben wij de tabletten van deze site eens besteld.
Omdat ik niet gelijk jullie met een dood musje wilde blijmaken, wilde ik eerst eens de tabletten langdurig proberen alvorens ik met deze tip wilde komen.

Nu, enkele maanden later, merken we dat Xena erg goed reageert op deze tabletjes. Al blijft Xena nog wel wat mager, we zien duidelijk verbetering: haar ademhaling is rustiger, ze loopt niet meer zo gejaagd/nerveus door het huis, haar vacht ziet er weer mooi uit en ze eet weer normaal (schrokt niet meer grote hoeveelheden voer naar binnen). En nog belangrijker; ze heeft geen last van bijwerkingen (braken).
Bijkomend voordeel is dat de tabletjes verpulverd mogen worden (gaat heel gemakkelijk) en onze kat merkt het niet op als het met een paar brokjes blikvoer wordt vermengd (ze is normaal gesproken best kritisch).
Ook is het voordeliger is dan Felimazole. De tabletjes kosten per 120 stuks €19,95 en een kat moet er 2 per dag hebben; je kunt er dus 60 dagen mee (we probeerden eerst anderhalve tablet omdat het een kleine kat is, maar merken nu dat ze die 2 per dag echt nodig heeft).

Xena is in ieder geval weer als vanouds en is vrolijk en tevreden. Ik was destijds van plan om haar na een paar maand opnieuw bij de dierenarts te laten nakijken, want we hebben het niet in overleg gedaan met de dierenarts. We zijn ons bewust van het feit dat het we op eigen houtje zijn gaan proberen, en weten natuurlijk niet of bv de nierfunctie nu wel in orde is. Ik ben best benieuwd wat de waarden zijn, dus waarschijnlijk ga ik er binnenkort toch nog even langs. Daarna zal ik jullie ook laten weten hoe ze er voor staat.

Ik raad deze tabletten dus erg aan. Ik wil wel benadrukken dat we er vroeg bij waren en dat er bij Xena geen verdikkingen te voelen waren bij het onderzoek destijds, ik weet dus niet of het bij elke kat met schildklierproblemen zo goed werkt.

En, voor wie nog een tijdje Felimazole wil gebruiken: ons potje met zeker 100 stuks mag gratis bij ons (in Twente) worden opgehaald!

Groetjes, Xena en Evanthe
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

dag Evanthe met Xena en welkom ;-) op het Forum,

gelukkig heb je al heel veel gehad aan de info die je o.a. bij dit forum (en bv bij barfplaats.nl) kon vinden en daar ben ik altijd blij om.
je schrijft dat jullie er erg vlug bij waren bij jullie 11-jarige..
wat was de T4-waarde en wat waren de nierwaardes urea/crea? en fosfor ip?
gelukkig herkenden jullie het typische schildkliergedrag en wat uitgebreider bloedonderzoek bevestigt dan het vermoeden.
ik zou je zeker aanraden binnenkort een nieuw bloedonderzoek te laten doen, ook al met het oog op mogelijk geflatteerde nierwaardes..

wat fijn dat het middel van de huisdierendokter waarschijnlijk zo goed werkt bij jullie.. wij hebben zowel van felimazole als van het kruidenmiddel hier ook nog een ongebruikte voorraad, maar ik denk dat Enzo's waardes van zo ongeveer geen enkel middel onder de indruk waren.. anders dan operatief ingrijpen en ra jodiumbehandeling.
en het hangt een beetje af van de soepelheid van geest van jullie dierenarts hoe hij ermee omgaat. nu weet ik van de mijne dat ze weten dat felimazole bij zeer veel katten heel slecht wordt verdragen.
dat komt ondermeer door het feit dat een schildklierkat erg moeilijk in te stellen is en die oranje tabletjes zo gemaakt zijn dat je ze niet kunt halveren en verder verkleinen. dat kan met carbimazol wel en dat mag, sinds felimazole op de markt is, dan weer niet meer. carbi is ook nog stukken goedkoper en die giftigheid is overzichtelijk: goed apart houden, handen en schaar goed wassen.

mijn dierenarts weet meestal van te voren wanneer ik ga afwijken van zijn advies en hij geeft dan doorgaans aan hoeveel risico ik loop en waar ik op moet letten.. en soms heel voorzichtig wat hij van mijn dwarsigheid vindt.. maar hij weet ook dat het bij de diabetes van Mo heel erg goed heeft uitgepakt en we kunnen er goed over praten en dat is prettig.

wens jullie veel succes, duim voor goeie waardes en ben benieuwd,
knuffel voor Xena!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Kaat5
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2010 10:19

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kaat5 »

Mijn kat Floor heeft al aan paar jaar pillen voor de schildklier,felimazole. In mijn truukjes met easypill, andere kneedbare snoepjes, rosbief en andere maniertjes trapt ze niet meer. De laatste keer met de pillenschieter kostte mij bijna mijn neus. Nu had de dierenartsassistente het over een medicijn die ik in haar oor kon smeren, zelfs het randje van de oor was al goed. Op deze manier zou het in de bloedbaan komen. Ze heeft een flesje besteld voor mij. Ik vroeg mij alleen af of iemand hier weleens van dit medicijn gehoord heeft.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

ja, wij hebben ervan gehoord maar het lijkt me heel moeilijk te doseren en dat vond ik met felimazole ook al. en instellen is ingewikkeld want kan alleen via bloedonderzoek en T4 waardes en goed op het gedrag van het poezenbeest letten...

veel katten worden beroerd van felimazole en je kunt vragen of je een recept voor carbimazol kunt krijgen en dat proberen en als je kat daar niet meer beroerd van wordt dan wordt het ingeven waarsch ook een stuk makkelijker

pillenschieters vinden wij hier gevaarlijke ondingen
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Kaat5
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2010 10:19

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kaat5 »

Bedankt voor je berichtje Adriana. Ik heb het middel nu 1 keer gebruikt. Het doseren ging eigenlijk wel makkelijk. Het lukte ook om het op haar oor te krijgen. Het moeilijkste was om het dopje weer op de de tube te krijgen, aangezien ik rechts ben. Het dopje moest er echt weer op voor dat ik het in de oor kon smeren, anders kan het vloeistof er uitlopen en het is een duur goedje. Maar goed, al die hapjes waar ik het pilletje in moest verbergen kostte ook veel geld.

Ik heb niet het idee dat Floor echt beroerd werd ven felimazole. Vooral de laatste weken werd het steeds moeillijker om het binnen te krijgen. Haar eten pluisde ze uit als ze het verdacht vond. Rosbief vond ze altijd lekker, maar dat liet ze nu gewoon liggen. In het begin werd mij verteld dat het pilletje geprakt kon worden. Toen het echter slechter ging, bleek dat dat de reden was.

Pillenschieters vind ik ook gevaarlijk, zowel voor de kat als voor mij. Volgens mij kan de kat er makkelijk van stikken. Ik was echter ten einde raad.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

toch maar verder in een wat langere topic, dat leest ook wat makkelijker terug en ik zie dat daar al veel links en info staat.
hoop dat je er begrip voor hebt.

schildklier is in de keel voelen naar vergrote kwab(ben) en bloedonderzoek om T4-waarde te bepalen.
dat moet worden opgestuurd, kost 4 dagen en vrijwel geen enkele dierenarts kan dat zelf. dus dat is al een indicatie want er zijn indd dierenartsen die zo maar met felimazole beginnen...
er hoort specifiek gedrag bij, rusteloos, vermagering en veel eten.
het instellen is erg moeilijk en daarvoor waren de carbimazol-tabletjes makkelijker dan felimazole, dat er in twee doses is.
verspreid over het etmaal in drie maal ingeven werkt het beste met deze medicijnen, zeker niet dagdosis in één keer!!

bij opereren ervaren chirurg zoeken, niet zomaar iemand die af en toe castreert want de bijschildklier moet gespaard blijven, anders problemen met calcium.
en als dat allemaal niet werkt of je wilt in eén keer een goeie oplossing: Lingehoeve in de Betuwe en behandeling met radio-atief jodium. geweldige dierenarts en goeie behandeling, wèl opname en isolatie daar van maandagmiddag tot vrijdagmiddag en dan rustig een half jaar nemen voor herstel. kan ook in Gent, lijkt goedkoper maar is veel heen+weer gereis en maakt qua kosten en qua behandeling niet veel uit.

jeetje Nellebel, wat een klungel maar het is niet de eerste keer dat ik het hoor.
Anne, afhankelijk van de behandeling komt het goed en de beste en snelste weg is scintigrafie en gelijk behandelen in de Lingehoeve erachteraan. dat scheelt heel erg veel sores met instellen en felimazole (duur medicijn), waar ze vrijwel allemaal erg beroerd van worden.
er is één maar: de nierwaardes moeten redelijk tot goed zijn (en worden geflatteerd door de schildklierkwaal) dus na behandeling zijn de waardes altijd wat minder.. zouden ze al slecht zijn dan heeft zo'n behandeling weinig zin want dan overlijdt je kat alsnog vrij snel aan chronisch nierfalen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Anne »

Ik heb dit allemaal doorgelezen.
Tjee Adriana wat heb jij veel meegemaakt met Enzo :-(
Ik begin nu te twijfelen of Casper zowiezo wel een schildklierprobleem heeft...
Zo eet ze sinds gisteren niet echt denderend veel en heeft niet het rusteloze, opgejaagde gedrag.
Ze slaapt heel erg veel en is alleen maar in de benen rond etenstijd.
Ze eet wel wat. maar sinds gisteren matig...
Daarnaast zit ze slecht in haar vacht, heel kale oortjes, haar hart gaat als een gek tekeer en is ze vermagerd en erg moe.
Onze dierenarts had het over medicatie, operatie of behandeling met radioactief jood, en over een creme die in haar oortjes gesmeerd moesten worden.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

t zou kunnen en uitgebreid bloedonderzoek geeft doorgaans vrij veel informatie over de richting van de mogelijke kwaal. T4 is schildklier.
die overmaat aan schildklierhormoon jaagt het hart enorm op en is voor dieren erg vermoeiend.
en als het zo is, dan moet het in Caspers keeltje al goed te voelen zijn, heef je da daar iets over gezegd? we zijn via Enzo inderdaad redelijk ervaren en hebben alle haltes van het traject gehad. Enzo was 6 en er kwam bij de operatie een tumor uit ter grootte van een klein kwartel-ei. maar zijn waardes gingen daarna weer pijlsnel omhoog en hij was eigenlijk niet in te stellen.
hoop dat er snel een goeie diagnose uitkomt en als het schildklier is, goedaardig overigens, dan een goeie behandeling. duim/duim!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Anne »

Volgens de dierenarts was haar schildklier inderdaad vergroot.
Dus ik vrees wel dat dat het is.
Ze eet erg magertjes, had gisteravond dunne diarree.
Morgen de dierenarts bellen
Wat fijn dat Enzo er weer bovenop is gekomen!! Tjee zo'n grote tumor, waar haalt hij het vandaan :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

wij zijn vrij lang met Enzo's herstel bezig geweest, het gaat op dit moment goed maar we moeten nog wel rekening houden met terugval.
als er verdikkingen te voelen waren, dan kun je er donder op zeggen dat..
...... de T-4 behoorlijk is verhoogd.
vraag in het geval van felimazole de kleinste dosis mee, beter paar keer per etmaal dan in één keer de volle mep is onze ervaring hier.
en als je da carbimazol wil voorschrijven .. net zo goed maar veel/veel goedkoper!

13 jaar met goeie nierwaardes is zeker niet te oud voor radio actief jodium, ergens in deze topic staat de link naar de Lingehoeve (http://www.vetct.nl/index.html - http://www.delingehoeve.nl/eigenaren/ge ... intigrafie) met heel erg veel info! t is niet goedkoop maar voor het dier per saldo de meest diervriendelijke en snelste behandeling ....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Anne »

bedankt Adriana voor het meedenken!!
Ik verwacht a.s. woensdag of donderdag de uitslag en dan zal de da ook wel zeggen wat zij denkt wat de beste behandelingsmethode is...
Ik schrik wel van de prijzen van bovenstaande, dus moet er goed over nadenken ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

t kan zijn dat ze vrij snel goed in te stellen is maar dan houdt ze dat haar hele leven plus dat die tumoren groeien en het probleem dus gestaag groter wordt ...........
met één combi-behandeling ben je hoogstwaarschijnlijk in één keer klaar, geen consulten, geen bloedonderzoek om T-4 te checken en veel betere levenskwaliteit, geen kans op gevolgschade (lever en nieren) en het scheelt aanzienlijk als je aan het begin van het traject gelijk ingrijpt..
en ja, het is een smak geld.....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Anne »

Ik heb zojuist te horen gekregen dat alle uitslagen van haar bloed goed zijn, ze heeft dus geen schildklieraandoening. Uiteraard ben ik daar erg blij om, maar op dit moment is ze verzwakt en helemaal niet lekker..Waarschijnlijk hebben haar kale oortjes te maken met een voedselintolerantie.
Bedankt Adriana voor al je moeite en je ervaringen hiermee.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door catsini »

Ik zie nu pas je berichtje, hoe is het gegaan met je katertje? waarom ik dat vraag, onze poes van 16 jaar heeft een snelwerkende schildklier, daar heeft ze 1 x per dag felimazole voor 2.5 mg. haar waarde was normaal voor haar leeftijd, ook haar lever nieren en lever was prima.
Nu zijn we op advies van een andere da gestopt met de felimazole, gisteren bloed laten prikken voor de schildklier nieren lever en suiker. de uitslag van de schildklier belt hij vandaag door. de leverwaarde was te hoog, het was chronisch zei de dierenarts.
nu vraag ik me af, kan het zijn dat het samenhangt, leverwaardes te hoog, en misschien... ik hoop het niet de schildklier,omdat we op zijn advies met de felimazole gestopt zijn.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Plaats reactie