Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

eind volgende week is Enzo behandeld en weer thuis!
moest afspraak maken voor soort van scan in Lienden en daar vroeg de dierenarts of Enzo er gelijk achteraan behandeld werd... oink!
er is een prijsverschil maar gedacht vanuit Enzo zijn er zoveel voordelen dat ik de knoop heb doorgehakt en ingestemd heb. maandagmiddag brengen en vrijdagmiddag ophalen.
dat scheel veel gesleep en kilometers en tijd en minder vaak narcose, want maar één scan en gelijk in dezelfde roes de RA jodium er met een infuus achter aan.
er is ook maar één verzorger/dierenarts, dus de lijnen zijn erg kort.
en het kan op deze manier veel sneller en voor Enzo en voor ons scheelt het een paar keer Gouda en twee keer Gent, dus redelijk wat tijd en kilometers.
die radioactieve jodium zoekt al het tumorweefsel op en sloopt het en in de loop van de week na de behandeling moet zijn hele stofwisseling rustig zijn. wel misschien te rustig want het kan zijn dat zijn andere schildklier in een soort van winterslaap is gesukkeld, maar te weinig is beter behandelbaar dan te veel, wat nu het geval is.
k moet erg wennen aan het idee dat het nu wel erg snel gaat maar vluchten kan niet meer en hoe eerder achter de rug hoe beter.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Cari »

tussen scan en behandeling moeten een paar weken felimazole/carbimazol zitten om in staat te zijn niet door schildklierovermaat gestuurde nierwaardes te kunnen meten.
Maar hoe zit 't hier dan mee??
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

jij bent een zeer oplettende lezer!
er blijkt een verschil te zitten tussen de acceptatie-gegevens van Gent en Lienden.
Gent heeft blijkbaar in het verleden veel klachten gehad over plotseling optredend nierfalen na een RA-behandeling en dekken zich in (met de zogeheten Felimazole challenge test oid). dat is een beetje moeilijk omdat indd nierfuntioneren kan worden gemaskeerd door sterkere doorbloeding door te hoge T4-waarde. de enige manier om aan schone gegevens te komen is schildklierremmer gedurende twee weken en dan weer T4-waarde en van hetzelfde bloed nierwaardes meten. dan zou het in het theoretische geval zo moeten zijn dan die schildklierwaarde voldoende is gezakt en de nierwaarde die je dan meet is 'schoon'. alleen werkt het in de praktijk zo niet weet ik inmiddels want het is heel erg moeilijk hoge T4-waardes te dempen met bv Felimazole, wat je niet door kunt knippen en daarom ook moeilijk te doseren is.
de dierenarts van Lienden zei op diezelfde vraag van mij: "daar doen we hier niet aan, tenzij de nierwaardes dramatisch slecht zijn!"
ik ben inmiddels uitgebreid bijgepraat door een verpleegkundige, die haar beide katten (van 17 en 18 jr) heeft laten behandelen in Lienden.
je moet uitkijken voor te lage schildklierproduktie na de RA behandeling en in een aantal gevallen krijg je indd te maken met slechtere nierwaardes. in het geval van de katzels Joost en Bram, inmiddels 19 en 20 was dat tijdelijk!
maar ik heb zo langzamerhand het donkerbruine vermoeden dat de RA-behandeling niet erg jofel is voor de nieren, maar ik heb weinig keus.
schildklierremmers kennen veel bijwerkingen en dat was voor 6-jarige Enzo geen optie. de operatie was niet afdoende en nu moet het zwerfweefsel in de borstholte (vermoeden, maar komt vaak voor, zegt Lienden) nog worden opgeruimd.
nee, geen sinecure en ik weet langzamerhand een beetje van de hoed en rand..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Cari »

't Is duidelijk. In feite komt het erop neer dat je geen keuze hebt. Slecht voor de nieren of niet, niets doen is geen optie en waarom dan langer gewacht? Nog 4 dagen thuis flink knuffelen en over 8 dagen mag je geteisterde ventje al weer mee naar huis :grin: Ik wens jullie allebei heel veel sterkte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

k ben langzamerhand aan het idee gewend en laat Enzo hele dagen in de blokhut, zodat Mo kan wennen aan zijn tijdelijke afwezigheid.

heb op het Forum wel eens gepleit voor tarwegras als kattengras, omdat daar zo ongelofelijk veel goeie stofjes in zitten. en wat zie ik in de analyse staan?
"Chlorophyll has been shown to be effective against radiation poisoning" (http://www.greenpastureswheatgrass.com/index.ht)

in Lienden weten ze al dat Enzo zijn eigen graspolletje meeneemt, maar hier zullen ze van opkijken. snipperen over het natvoer en één sprietje per etmaal lijkt me wel genoeg. missch/misschien helpt dat de eventuele nierschade ook wel verminderen, please/please..

en tegen de tijd dat ik die stralende kater terugkrijg, mag ik hem de eerste anderhalve week niet knuffelen, niet op bed laten slapen, niet al te veel dicht in mijn en Mo's buurt laten en moeten zijn korrels 3 maanden bewaard blijven voordat ze met het vuilnis mee mogen.
k maak voor mezelf ook nog maar een extra grasveldje om af en toe wat te kunnen grazen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Cari »

Jeetje, 't is je allemaal wat... Komt ie eindelijk thuis, mag je 'm niet eens knuffelen :???: ... mag ie niet bij mama op bed... je moet een mesthoop van 3 maanden aanleggen... aiaiai, dat zal allemaal best lastig zijn!
Maar wel gezellig met zijn drieën grazen :grin: !
(Btw: er is een m-etje van je link afgevallen)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

even een update over Enzo, die verblijft :pdtfol: sinds maandagmiddag in een kliniek in de Betuwe.
eergisteren is met een zogeheten scintigrafie gekeken hoeveel verkeerd schildklierweefsel hij heeft en waar het zit en gisteren heeft hij zijn injectie met ra-jodium gekregen.
zijn dierenarts daar zei gistermiddag :pdtmob: dat ze sinds ze daar de behandeling doen nog niet eerder zo'n scintigrafie hebben gezien: 'het zit werkelijk overal'.
hij heeft heel erg veel fout weefsel en een hoge dosis gekregen en het is nog maar de vraag of hij vrijdagmiddag mee naar huis mag en of deze behandeling op wat langere termijn afdoende is.
het is bovendien het allerjongste dier dat ze daar ooit hebben behandeld.

maar lichtpuntje: iedereen kreeg kopjes van hem en hij eet en drinkt. toen de dierenarts hem maandagmiddag overnam klom hij ook bij hem in zijn nek, dus gelukkig is hij daar niet supergestressed.
hij heeft zijn eigen kattenbak, krabplank en pot met grasjes, hoop dat-ie er niet al te ziek van is. met twee etmalen is hij het overgrote deel radio-activiteit kwijt en dan is het vrijdag de vraag of het voldoende is gezakt om hem veilig mee te kunnen nemen en (met de nodige voorzorgen) thuis te hebben.
:look: uhh, nee, hij geeft geen licht :pdtthk:...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

even een update voor iedereen, die missch daar ooit ook mee te maken krijgt

uiteindelijk hield Enzo hoge T-4-waardes: 196 en 138 terwijl hij ongeveer 27 zou moeten hebben.
toen toch besloten voor behandeling met radio-actief jodium. dat kan in Lienden/Lingehoeve en in Gent. bij beide instellingen is de opnametijd 4 etmalen, mits op dag 4 voldoende gezakt vwb straling. de wachttijd bij de Lingehoeve was erg kort, eerst kon-ie binnen en halve week terecht maar dat gaf op zo korte termijn problemen met de aanvoer van ra-jodium, dus heeft het twee weken geduurd en dat vind ik errrrg netjes.
wij hebben gekozen voor Lienden omdat het veel overzichtelijker is, geen onnodig/dubbel medisch handelen, geen internationaal dierenpaspoort en alle entingen, geen onderwijsinstelling en heel veel minder kilometers en minder heen/weer-gesleep. Lingehoeve rekent een all-in prijs en ze zijn duurder dan Gent, maar per saldo scheelt het niet eens zo veel.
je kunt alles waar het dier aan gewend is meenemen, zoals bv zijn krabplank, eetschaaltjes en drinkbakje, voer, fleece en klein formaat kattenbak, maar het blijft allemaal achter. Enzo had ook zijn grasjes in de bench en graast hier uit een andere bak weer vrolijk verder.

gisteren hebben we Enzo opgehaald en is uitgebreid alles doorgesproken en zijn goeie antwoorden gegeven op al mijn vragen. het kwam heel deskundig over en ze hebben inmiddels behoorlijk veel ervaring opgedaan. een uitgebreid behandelverslag met scintigrafie wordt komende weken naar mijn eigen dierenarts gestuurd.
Enzo heeft het goed gehad in de kliniek, gezien zijn gedrag bij het ophalen. hij was prima maatjes geworden met zijn behandelend dierenarts en in de behandelkamer mocht hij alles en voelde zich erg op zijn gemak.
behandeling met radio-actief jodium is de enige oplossing als het aangetaste schildklierweefsel op diverse plaatsen zit, er niet te opereren is en het dier nog een aantal jaren van leven voor de boeg heeft.
van de bijwerkingen van Felimazole/Carbimazole word ik niet vrolijk en dat geeft op den duur forse kans op nier- en of leverschade. bovendien is een schildklier-kat moeilijk in te stellen en zul je regelmatig bloedonderzoek moeten laten doen.
het contact met de dierenarts liep goed en efficient, ook gisteren met het ophalen.
vlak voor vertrek is nog bloed afgenomen voor urea/crea en T-4 en is bloeddruk gemeten en dat kan alleen bij een dier dat rustig is, dus dat zegt ook wel iets.
je krijgt goeie info mee over hoe te handelen met contacten met het dier en wat je moet doen met de kattenbak. daar moet je ook voor tekenen.
pas over een half tot een jaar is te zeggen of deze behandeling nu echt afdoende is geweest, in Enzo's geval is dat nog even de vraag omdat hij erg veel verkeerd weefsel had op erg veel plekken. hij heeft wel een wat hogere dosis gehad maar men is daar zeer voorzichtig mee.
hoop dat hij zijn dierenarts niet al te zeer mist en omgekeerd. hij werd thuis onmiddellijk weer goeie maatjes met MoMo en het viel me op dat hij nauwelijks is kaalgeschoren en ook niet 'anti-septisch- stonk, dus ook op dat vlak gaan ze prettig met de dieren om.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattenbella »

Klinkt als een prima kliniek! Fijn dat hij zo rustig was ook. Blijft dus nu wel even spannend. Mag hij al wel in contact komen met Mo? Ben erg benieuwd hoe het allemal gaat lopen nu. Petje af voor al je inzet!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Mo mag hem niet likken (doet ie toch niet) en ze mogen naast elkaar liggen (sporadisch) en ik mag hem niet opeten (recept??), ik bedoel Zo mag liever niet een hele nacht op mijn hoofd liggen (mag niet van Mo) en ieder etmaal gaat t stralingsniveau met de helft naar beneden.
ik moet de katzenbak schoonmaken met handschoenen aan en drollen en klonten even bewaren.
het is allemaal erg overzichtelijk en k vind het uitgangspunt streng en erg redelijk.
k heb een goede indruk van de kliniek, er is één dierenarts die met de schildklierkatten bezig is en die weet ook precies wat er speelt en dat is prettig.
hij opereert frequent en doorgaans zijn die da's veel handiger met bv. bloedafnemen, dat gaat even tussen neus en lippen door zonder gedoe. Zo was inmiddels erg op hem gesteld, dan kon je aan alles zien en zegt ook wel iets.

ze zijn begonnen als paardenkliniek en toen de apparatuur en bunker eenmaal waren aangeschaft/gebouwd hebben ze bedacht dat ze dit er ook wel bij konden doen en daar inmiddels ruim ervaring mee opgedaan.
het gekke is dat ik heel veel moeite heb moeten doen om baasjes te vinden die ervaringen met de Lingehoeve hadden, vrijwel alle berichten gingen over Gent. Utrecht is 6 jaar geleden zijn vergunning kwijtgeraakt en hebben hem nog niet terug, dus dit is in Nederland de enige mogelijkheid.
Lingehoeve hanteert een all-in-prijs en Gent geeft alleen de prijs van de behandeling door, niet de bijkomende kosten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattenbella »

Klinkt goed en ook liefdevol naar de dieren toe als ik de reakties lees van Enzo.
Wat is er in Utrecht misgegaan? Na ja, dit is een ander verhaal. Ik duim voor jullie daar, het is in ieder geval fijn dat hij weer lekker thuis is.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

gegevens van het laatste bloedonderzoek (nà ra-jodiumbehandeling) van Lienden:
en, de vlag kan hier uit want ik was onterecht (blijkt nu) bang voor bv slechte nierwaardes...

urea 7.9 (ref 3,5 - 11,7), crea 86 (moet onder 177 liggen) en T-4 van 28 (16 - 57).
T-4 is schildklier en Enzo is nog nooit onder de 60 geweest en heeft waardes gehad van 96, 138 en 196.....

klein rondedansje met Enzo gemaakt,
:pdthug: :pdtdan: :pdthug: :pdtura: :pdtdan: :pdtura: die dat niet op prijs stelde.... ---> :pdtbox2:

dat betekent dat hij niet een geval is van slechtere nierwaardes, die worden gemaskeerd door hoge schildklierwaarde.
want wanneer het schildklierprobleem dan is opgelost stort het beest alsnog ineen omdat die echte nierwaardes slecht blijken te zijn,
maarrrr niet dus!

hij is thuis 3 dagen beroerd geweest en begint iedere dag een beetje beter te eten en actiever te worden.
zijn gedrag naar MoMo verandert en merkwaardig is dat MoMo nu heel veel meer van hem kan hebben.
ze liggen zij aan zij te slapen, waarbij Enzo zijn poot om MoMo heen slaat.
brok in mijn keel.
mag eigenlijk nog niet zo dicht bij elkaar, maar heb het maar zo gelaten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Cari »

Ik vind het helemaal
FANTASTISCH!!
:edance: :edance: :edance:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattenbella »

He, geweldige berichten! :grin: Geef hem een voorzichtige knuffel. Zo te horen is het allemaal niet voor niets geweest.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Ilone »

Super!! :edance:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie