Kat is duf en reageert niet

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
hobie1
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:40

Kat is duf en reageert niet

Bericht door hobie1 »

Hallo allemaal

Mijn kat doet raar,ik werd vanochtend wakker en mijn kat reageerde op niets. Kijkt een beetje versuft voor zich uit en lopen gaat heel moeilijk. Een paar stapjes en dan gaat ie weer liggen. Als ik hem roep bewegen zijn ogen een beetje,maar reageert eigenlijk niet. Zelfs niet op het magische woord ''sheba''.
6 maanden gelden had ie dit ook en ben toen 2 keer naar dierenarts geweest en heeft daar een grondig onderzoek gehad.
Hij was in een paar maanden tijd 1 kilo afgevallen,dus kreeg ook een schildklier test en dat was verder goed,evenals zijn suiker etc.

Verder eet en drinkt de kat normaal,alleen vanaf vanochtend tot nu volgens mij nog niks.
Het was altijd een drukke kat en rende door mijn huis,de laaste tijd ligt ie alleen nog maar te slapen.
Het is een binnenkat en is 10 jaar oud.

Als ik hem trouwens aai gaat ie wel knorren dus pijn heeft ie volgens mij niet,maar hij lijkt wel onwijs duizelig. want als ik hem zie lopen gaat zijn staart als een malle heen en weer...

Wat zou dit kunnen zijn?

M.V.G

robbert
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: kat is duf en reageert niet

Bericht door Leonie89 »

ik zou toch weer naar de dierenarts gaan, dit klinkt niet goed..
hou je ons op de hoogte?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: kat is duf en reageert niet

Bericht door rieneke »

het valt voor ons niet te beoordelen wat dit kan zijn, maar het klinkt ernstig genoeg om weer naar de dierenarts te gaan.
eerlijk gezegd zou ik vandaag nog gaan.
hou je ons op de hoogte?
hopelijk valt het mee.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kat is duf en reageert niet

Bericht door Sandra W »

Dit klinkt inderdaad niet goed, dus hopelijk ben je vandaag al naar de dierenarts geweest en anders zou ik toch zeker morgen even gaan, want zo'n grote gedragsverandering gaat meestal niet vanzelf over.

Dat hij spint wil overigens niet zeggen dat hij geen pijn heeft, want hij kan ook gaan spinnen om zichzelf gerust te stellen. Verder zwiept hij waarschijnlijk niet met zijn staart om zijn evenwicht te bewaren, maar geeft hij hiermee zijn onrust aan. Een teken dus dat hij niet lekker in zijn vel zit.

Ik wens je heel veel sterkte en laat je ons nog even weten hoe dit verder afloopt?

groeten,
Sandra
hobie1
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:40

Re: kat is duf en reageert niet

Bericht door hobie1 »

Hallo allemaal

Bedankt voor jullie reacties!!

Ik heb op zaterdag de dierenarts gebeld en vertelde mij dat als de kat niet eet ik gelijk langs moest komen,maar de kat eet en drinkt gewoon.
Hun wisten dat ik in het verleden al 2 keer langs was geweest met de kat,en vertelde dat ik maandag dan langs moest komen voor een echo. Omdat dat niet in het weekend kan.
Dus ik heb het even afgewacht.
Ik denk zelf dat er iets geestelijks aan de hand is,of (wat ik niet hoop) er iets in zijn kop zit.

Zo'n 6 maanden geleden had hij ook deze symptomen en heb toen een paar 100 eurie uitgegeven aan een onderzoek maar ze konden toen niets vinden.
Zaterdag-avond was ie ook heeeel slecht,maar zondag morgen stonden zijn ogen weer open en hij loopt wel weer aardig door de kamer heen,en vandaag zat ie alweer te zeiken om eten hahahaha.
Dus het lijkt mij verstandig om het hierbij te laten,ik kan wel dure echo's laten maken maar als ze iets ernstigs constateren kan ik hem alsnog wegbrengen :-(
Op dit moment ligt ie te maffen in zijn mandje en reageert weer op alles,dus ja?

Ik vind het ook heel moeilijk,maar als dit in de toekomst vaker gebeurt zal ik zeker stappen ondernemen.

Wat denken jullie??

mvg

hobie1
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: kat is duf en reageert niet

Bericht door rieneke »

ik denk dat er een lichamelijk probleem speelt, zeker niets psychisch.
maar met deze symptomen kan je alle kanten uit.
ik zelf zou de echo doen, ik zou proberen duidelijk te krijgen wat er aan de hand is.
misschien komt er wel niets uit, of iets waar je niets meer mee kan.
maar wellicht komt er ook iets uit wat te behandelen is.
hou je ons op de hoogte?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kat is duf en reageert niet

Bericht door Sandra W »

Bedoel je met "iets in zijn hoofd" dat het psychisch is of dat er misschien iets mis is met de hersens? Volgens mij bedoel je het laatste (dat er iets in de kop zelf mis is) en dat zou inderdaad best goed kunnen uit je beschrijving te lezen.

Het is daarbij vaak mogelijk dat er niets aan te doen is omdat het te ernstig is of niet te behandelen valt en dan is een echo inderdaad zonde van het geld en de moeite, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het met medicijnen wel goed te behandelen is bijvoorbeeld bij epilepsie.

Als ik jou was zou ik dus uitgebreid met je dierenarts overleggen over de zin van een dergelijk onderzoek en aan de hand daarvan wel of niet bepalen het traject verder in te gaan.

Ik hoor ook graag hoe dit verder afloopt en hopelijk blijft het bij een enkele keer of blijft het beter nog verder helemaal weg ;-).

groeten,
Sandra
hobie1
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:40

Re: kat is duf en reageert niet

Bericht door hobie1 »

Vanochtend was het weer slecht met poes.
Dus ik naar de dierenarts gegaan,ze hebben nog een uitgebreid bloedonderzoek gedaan maar hebben niets kunnen vinden.
Zijn motoriek is niet goed,hij zet zijn poten niet meer goed neer.
De dierenarts denkt zelf ook aan ontstekingen in zijn hoofd,ik kan wel naar utrecht gaan voor scans maar ikzelf pas daarvoor.
Ik heb het idee dat de kat er niets meer aan vindt,en dat het beter is om hem in te laten slapen.
Ik zou ook nog gratis medicijnen kunnen krijgen i.v.m onstekingen in zijn hoofd,maar ik denk dat dat alleen maar uitstellen is.

Ik kan er nog over nadenken maar hoogstwaarschijnlijk ga ik morgen-avond met hem terug naar de dierenarts om hem in te laten slapen.

Gelukkig heeft ie wel een MEGA leven gehad hier in mijn huisie ,en daar denk ik op dit moment heel veel aan.
Ik heb zelf nog een kat en die zijn met zijn 2en al 10 jaar samen,dus er zal wel wat gemis komen(aan beide kanten).

Ik wil alvast jullie bedanken voor jullie reacties van de afgelopen tijd..

Groeten van robbert(hobie1)
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: kat is duf en reageert niet

Bericht door tacuma »

Hallo Robbert,

Het is een moeilijke situatie voor jou en je kat, maar zou het niet de moeite waard zijn om
die medicijnen tegen evt. ontstekingen uit te proberen? Ik begrijp dat je die gratis kan krijgen,
en dat is uiteraard nogal een verschil met een scans laten maken in Utrecht. Wie weet slaat
dit aan, en kan je nog lang van je kat genieten. Geef niet te snel op!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kat is duf en reageert niet

Bericht door Sandra W »

Helemaal mee eens, want baat het niet dan schaat het niet om hem nu die medicijnen te geven en wie weet heb je geluk. Tenzij je kat echt helemaal aan zijn einde zit natuurlijk, dan is het zielig en katonterend om hem langer te laten lijden. Ik vrees dat het aan jou en de dierenarts is om deze moeilijke beslissing te nemen. Sterkte!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: kat is duf en reageert niet

Bericht door daantje »

Sterkte!

Ik sluit me overigens wel aan bij het proberen van de medicatie. Niet geschoten is altijd mis ;-) , maar dat moet dan ook echt je eigen keuze zijn waar je ook achter moet staan.

Hopelijk horen we nog hoe dit afloopt. Maar nogmaals........ Heel erg veel sterkte want gemakkelijk is het allemaal niet.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: kat is duf en reageert niet

Bericht door Umimeis »

Ik zou die medicijnen gewoon uitproberen, je weet inderdaad maar nooit.
Het is een moeilijke tijd voor jou en jouw kat. Ik wens je veel sterkte.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: kat is duf en reageert niet

Bericht door Kattenbella »

Wat heb je gedaan?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: kat is duf en reageert niet

Bericht door roderik1963 »

raden en gissen naar de oorzaak heeft geen zin, 10 jaar is niet eens echt oud, maar ik kan niet in je beurs kijken en hoever je daarmee wil gaan voor de kat.
ook een da kan wel eens voor een raadsel staan zonder echo's, scans etc.
mocht je alsnog beslissen om de kat in te laten slapen, blijft dan niet voor altijd de vraag hangen..wat mankeerde hij nu precies en had ik toch meer kunnen doen ?
maar een ieder heeft zijn of haar eigen keuzes te maken hierin, desalniettemin wil ik toch ook graag weten wat je echt hebt besloten hierin, desalniettemin sterkte met welke beslissing je ook zal nemen of al hebt genomen.
hobie1
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:40

Re: kat is duf en reageert niet

Bericht door hobie1 »

Hallo allemaal..

Vrijdag-avond leek het weer wat beter te gaan met de kat. Hij knorde en lag lekker bij me dus wilde ik het nog even afwachten.
Die medicijnen tegen ontstekingen heb ik niet gehaald,want een ontsteking in zijn hoofd(of lichaam) was gezien in zijn bloedonderzoek.
En ik ben bang als ik een scan laat maken er toch wat ernstigs uitkomt,en dan is het alleen maar zonde van het geld. En als je hier in alphen aan den rijn al 110 euro betaald voor een bloedonderzoekje,wat moet zo'n scan dan wel niet kosten?
Kijk ik heb alles over voor mijn kat,maar dit ziet er gewoon uitzichtloos uit.

Vandaag is het weer terug bij af met de kat. Hij ligt met rare houdingen op de grond,kan bijna niet lopen, en mauwt als je hem aanraakt of roept.
Ik ben zelf geen dierenarts,maar ik heb het idee dat ie een herseninfarct heeft gehad,want zijn gedrag is zo veranderd.

En het moeilijke van alles is, dat ie waarschijnlijk morgen er weer beter aan toe is,en dan is die stap om hem te laten inslapen verdwenen,maar als ik nu weer kijk heb ik het idee die ie lijdt.. erg moeilijk allemaal.


mvg robbert
Plaats reactie