Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Piekje »

Ik heb haar met een spuitje water gegeven maar dat zijn hele kleine beetjes. Het natvoer gemengd met warm water. Maar neemt het niet. Ze heeft geen diarree. Maar is sowieso vandaag volgens mij niet naar de kattenbak geweest. Ik was niet de hele dag thuis, maar bijna wel (vanwege haar..).

Wat versta je onder dwangvoeren?


Pff, ik trek dit echt zo slecht. Ben daar erg gevoelig voor als iemand anders of mijn eigen kat zich niet lekker voelt.
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Hilda »

Dwangvoeren is het eten onder dwang geven.
Het voedsel zo goed als vloeibaar(dikke brij)maken en dan in een spuit doen en dit met kleine beetjes achter in de bek geven.
Als ze geen diaree heeft dan is AD voer inderdaad erg goed (bij diaree is het te zwaar)en AD voer is ook erg makkelijk te dwangvoeren omdat er geen stukjes in zitten die je spuit verstoppen.
Ook geef ik vaak Nutrigel aan de katten hier als ze zich niet helemaal goed voelen.(dit is een aanvullende voeding met veel voedingstoffen en dit wekt het hongergevoel op bij katten die slecht eten)
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Piekje »

Oke dan had ik het goed begrepen. Ik zal haar straks eens een beetje van het voer vermengd met water geven in een spuitje.
Gelukkig kwam ze wel naar ons toe op de bank en ligt nu lekker bij ons..
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Piekje »

Goedemorgen. Hier geen verandering eigenlijk. Rosie heeft nog niks uit haar zelf gegeten of gedronken, en is sloom. Ik heb haar gisteravond kleine spuitjes water gegeven. Spuitje is 2,5 ml. En even later natvoer met water voor gezet. Ik wilde dit in de spuit gaan doen, maar alleen al toen ze het rook moest ze kokhalzen en vervolgens overgeven....

Voer heb ik gisteravond dus niet meer gegeven. Wel water. 2ml. Nu vanmorgen, half uurtje geleden, in totaal misschien 4 ml natvoer met water gegeven. En dat blijft er tot nu toe in. Rond twaalf uur ga ik de dierenarts weer bellen.
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Sandra W »

Je kunt haar als ze heel erg lusteloos is ook even een kleine oppepper geven met suikerwater, zodat haar bloedsuikerspiegel niet te ver wegzakt. Je mengt dan wat water met wat suiker en zout in de injectiespuit en spuit dat in haar bekkie. Wel ook blijven dwangvoeren met natvoer, want er moet nu echt voedsel in, ook als ze gaat kokhalsen. Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt en laat je ons de verdere ontwikkelingen weten?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Piekje »

Ik ga om kwart over twee naar de dierenarts. Die gaat haar denk ik via een infuus vocht toedienen, want dat zei hij gisteren.
Ik ga haar denk ik tot die tijd niet meer lastig vallen. Misschien nog wel een paar spuitjes voer met water. Ik lees op internet alleen maar nare verhalen over poezen die niet meer eten. Iemand nog een positief verhaal?? Geen negatieve meer, want daar word ik ongelooflijk down van.
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Piekje »

Stel het is een haarbal? Hoe kunnen ze daar achter komen? Voelen aan haar buik en met een echo of rontgen? Hebben dierenartsen die apparatuur standaard? Onze eigen dierenarts wel.
Laatst gewijzigd door Admin op 05 okt 2008 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Piekje, post nooit na een paar minuten een nieuw bericht, maar klik in je laatste bericht op WIJZIGEN en vul het bericht aan.
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door rieneke »

ik heb wel een positief verhaal voor je.
mijn daan wilde door een maagdarmontsteking niet meer eten, en met z'n vieren kan je 'm nog niet dwangvoeren.
door een shotje valium is hij weer super gaan eten

ik hoop dat de da je poes kan helpen.
beterschap voor je meisje, en sterkte voor jou!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Sandra W »

Ik heb ook een positief verhaal voor je: mijn oude poes wilde een paar jaar geleden ook niet meer eten en was er bijna geweest en die kwam er na een Prednisolon kuur weer helemaal bovenop en zit nu lekker voor de kachel van de warmte te genieten...

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door tacuma »

Onze ET (Tommie) heeft dit ook regelmatig, en de da kan ook helemaal niets vinden.
We zijn inmiddels zover dat we niet meteen naar de da gaan, maar het eerst even een
dag aanzien. We geven hem daarbij wel water. Het vreemde is dat hij op zulke momenten
ook vrijwel geen stem meer heeft -al is hij altijd al behoorlijk hees.
Of hij ook haarballen opgeeft weet ik niet, want hij gaat buiten naar de wc, en zal dit dan
ook wel ergens tussen de struiken doen.

De eerste keer heeft het een dag of vier geduurd, nu duurt het ongeveer een dag dat hij zich niet
echt lekker voelt, en niet wil eten. Je begrijpt dat ik jouw verhaal dus met extra interesse volg!

Ik hoop dat alles snel weer in orde komt met Rosie, want je zorgen daarover herken ik maar al
te goed! Sterkte voor jou, en beterschap voor Rosie!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Piekje »

Bedankt voor de positieve verhalen! Doet mij erg goed. De dierenarts heeft Rosie vocht (fysiologisch zout) toegediend. En volgens mij ook antibiotica gegeven. Ik kan zijn handschrift niet zo goed lezen. Er staat iets van extra injecties: Baytril?? (de antibiotica?), primperid (denk primperan, tegen de misselijkheid meen ik) en iets van nutaca of nutafa? Deze dierenarts zal best kundig zijn, dat geloof ik zeker, maar sociaal ingesteld is hij niet! Jeetje, wat een boeren... zeg. Mijn naam stond verkeerd geschreven op de rekening. Hoog... ipv Hof... dit noemde ik, omdat hij dat blijkbaar gisteren verkeerd had verstaan aan de telefoon, loopt ie geirriteerd weg...terwijl het zijn eigen fout was. Dan ben je zo blij met je eigen dierenarts. Maar de assistente maakte veel goed. Zij was heel lief voor Rosie. Alleen wat ik dan mis is de extra informatie. Wat ik nu weet is dat ze buikpijn heeft, geen koorts heeft en dat ik morgen naar eigen dierenarts moet. Tuurlijk stel je wel vragen maar veel kreeg ik er niet uit. Ik laat Rosie voor de komende uren maar even met rust. Autorit was al heftig genoeg, wat kunnen ze dan eng miauwen zeg! Rond 19u maar weer eens wat voer proberen te geven met spuitje.

Bedankt voor het meeleven en denken!

@tacuma: Vreemd verhaal trouwens Tacuma. De dierenarts heeft bij ET wel verschillende onderzoeken gedaan? Zo, ja wat voor?
@sandra: wat fijn om te horen dat jouw poesie er nog steeds is! Kunnen jullie lekker van elkaar genieten!
@rieneke, een maagdarmontsteking? hoe kwamen ze daar achter? ik zal het in mijn achterhoofd houden en een knuffel voor daan!

Even wat fotootjes, zodat jullie weten over wie we het hebben ;-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door rieneke »

wat een lieffie zeg!
baytril is inderdaad een breedspectrum antibiotica.
nutaca of nutafa zegt me niets, wie weet kent sandra het?

bij daan begon het met spugen, hij bleef gal spugen, kreeg er heftige diarree bij, had koorts en wilde niet meer eten. prednison hielp, maar wat eten betreft deed valium de trick.
jammer dat je zo'n eikel trof, fijn dat je morgen bij je eigen da terecht kan.
nogmaals beterschap voor rosie, en sterkte voor jou.
hakt er in he, als je katje ziek is :-(
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Hilda »

Goh laat me raden...welke dierenarts... :roll: Nee zal ik niet doen maar ik weet wel dat er een paar enorme lompe boeren tussen zitten hier in de stad.
Misschien kan je morgen aan je eigen dierenarts vragen(als ze zich nog niets beter voelt)een foto van haar buik te laten maken.Het wil nog wel eens gebeuren dat katten met bv oordopjes spelen,deze doorslikken en dat ze dan in de darmen blijven hangen met alle vervelende gevolgen.Hier kunnen ze ook erg beroerd van zijn.Een kennis van me heeft een poes gehad die dit had en bij haar waren ze er helaas(sorry)te laat bij omdat de poes al te verzwakt was voor de operatie van het verwijderen van de oordop.
Maar wat ik van Rosie begrijp is ze sloom maar nog niet heel erg verzwakt...ik zou het toch even vragen...misschien is het wel compleet iets anders hoor maar dan zou je toch ook weer koorts verwachten(bij ontstekingen e.d)moeilijk hoor,ik probeer mee te denken maar hoop niet dat je er nog verder van in de stress schiet :???:
Beterschap met je mooie dame!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door tacuma »

Hallo Piekje,

De dierenarts waar ik heen ging (weekendarts) heeft ET in zijn bekje gekeken (vermoeden
van iets klem in de keel, of keelontsteking, hetgeen dus niet zo was), heeft zijn hart, longen
en buik beluisterd, en heeft zijn buik betast. In alle gevallen geen afwijking gevonden.
Wel een iets verhoogde temperatuur -het was toen verschrikkelijk warm-, waarvoor hij een
injectie gekregen heeft. Ik moest water blijven geven, en als het niet binnen twee dagen
opknapte, moest ik bij mijn eigen da langsgaan. De volgende dag voelde ET zich al duidelijk
beter, wilde ook alweer wat (nat)voer eten, en daarna was hij weer zichzelf, met zijn
schrokkerige manier van eten. Als je hem normaal ziet eten, zou je zeggen dat hij ooit een
zwerver is geweest, wat beslist niet zo is.

Daarna is het een jaar lang goed gegaan, maar in het voorjaar kreeg hij het weer. Net toen ik
op het punt stond de da te bellen, begon ET weer te eten. Een week of drie geleden hetzelfde:
ET wilde niets hebben, maar een dag later begon hij weer rustig aan met eten, en weer een
dag later schrokte hij alles weer op, ook van de anderen. Wat het dus is, blijft een raadsel,
want als het maar een dag zo is, ga ik dus nog niet naar de da. Uiteraard zou ik dat wel doen
als het weer langer zou duren, dat spreekt vanzelf. Het is wel zo dat ET vaak muizen vangt,
dus misschien wordt hij in zijn tong gebeten of zo. Je gaat aan de gekste dingen denken...

Ik hoop voor jou dat Rosie er snel weer bovenop komt, en dat het niet meer zal gebeuren.

Groeten van Laura.

P.S. Jouw Rosie is precies onze Rossi -zelfs de namen lijken wat op elkaar!
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies nodig: poes duidelijk niet lekker in haar vel...

Bericht door Piekje »

Heel voorzichtig durf ik te zeggen dat het wat beter gaat met Rosie! Gisteravond likte ze iets lekkers van mijn vinger. Dit heb ik met natvoer en water gedaan net zolang totdat ze niet meer hoefde. De eerste keer was dat een paar likjes. Later op de avond nog twee keer gedaan. Bovendien ging ze zich daarna kort wassen, wat ze ook al een paar dagen niet had gedaan. Vanmorgen kwam ze al naar ons toe in plaats van in haar mandje te blijven liggen en heeft ze bij mij liggen spinnen. Blij maar dat was nog niet alles ! ! ze heeft zelf iets gegeten. Een beetje natvoer met water en een paar brokjes! Ik ga zo nog wel naar de dierenarts, om het een en aner uit te sluiten.

Laat het nog wel even horen.
Tacuma, ik ben erg nieuwsgierig naar jouw Rossi! Ik ga vanavond op zoek naar je fotoalbum.
Liefs Piekje
Gesloten