Ernstige bloedarmoede, wat kan het zijn?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Kimenmaya
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2008 21:37

Ernstige bloedarmoede, wat kan het zijn?

Bericht door Kimenmaya »

Ik ben gisteren met onze poes naar de weekendarts geweest omdat ze er zo vreselijk slecht uitzag en heel zielig mauwde.
Hij constateerde ernstige bloedarmoede, ondergewicht en onder temperatuur.
Hij dacht aan een bloeding ergens in het lichaam.
Vandaag weer naar de dierenarts geweest voor verder onderzoek. Ze hebben bloed afgenomen en daaruit bleken de nieren en de lever okay. Haar rode bloedlichaampjes waren 0,13 terwijl het min. 0,25 moet zijn. Ze wist het dus eigenlijk niet precies.
Ze heeft onze poes antibiotica en een middel om haar een beetje op te peppen gegeven.
Ben naar huis gestuurd en woensdag belt ze hoe het gaat en wat we verder gaan doen. Ze gaat de boeken er even op naslaan.
Ze dacht misschien aan leukemie of kattenaids.
Heeft iemand verstand van dit soort dingen of iemand die het herkend, maak me erge zorgen om onze poes.
Ze is pas 9 dus moet nog wat jaartjes mee kunnen
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Ernstige bloedarmoede, wat kan het zijn???

Bericht door Sandra W »

Wat een naar nieuws zeg, dat zal een echte schok zijn geweest. Ik dacht helaas bij je verhaal over ernstig bloedarmoede ook direct aan iets ernstigs zoals leukemie of kattenaids. Ik ben natuurlijk geen dierenarts, dus ik doe er verder geen uitspraak over, maar ik heb een katje gekend met dezelfde klachten die dat ook had.

Het is echter ook mogelijk dat het toch iets onschuldig is, want ook een kat die is leeggezogen door vlooien of teken kan ernstige bloedarmoede hebben, maar als je je kat altijd goed behandeld hebt met middeltjes dan vrees ik dat het dat niet is. Toch hoef je niet direct in paniek te raken, want er kan ook nog wat anders aan de hand te zijn en leukenie en zeker kattenaids zijn nog best goed te behandelen en ze hoeven er niet gelijk dood aan te gaan. Het katje dat ik heb gekend is er namelijk uiteindelijk ook heel goed vanaf gekomen, dus hou moed!

Je kunt op het ogenblik niet veel meer doen dan afwachten wat de dierenarts er van vindt, maar daarnaast kun je je kat ook een aantal dagen wat stukjes rauwe lever of rauwe biefstuk geven, dat zit vol met ijzer en dat geeft ook een goede "boost" om op krachten te komen. De stukjes lever mag je niet te vaak geven, want dat zit ook vol met afvalstoffen, maar het helpt wel enorm goed. Verder helpt tijdelijk "prednison voor katten" ook erg goed bij bloedarmoede, dus daar kun je je dierenarts ook om vragen.

Ik begrijp niet zo goed hoe je kat er opeens zo slecht aan toe kon zijn met ondergewicht enzo, maar het is nu heel belangrijk dat ze goed eet, dus daar kun je extra goed op letten en ook aan haar tandvlees, tong en binnenste oogleden kun je zien hoe het met haar bloedarmoede is gesteld (dat is dan wit ipv roze).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik wens je heel veel sterkte toe!

groetjes,
Sandra
Kimenmaya
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2008 21:37

Re: Ernstige bloedarmoede, wat kan het zijn???

Bericht door Kimenmaya »

Dankjewel voor je reactie.
Onze poes vind onze kinderen maar niks dus ze is veel boven.
Ik zei vorige maand al tegen mijn man dat ik haar erg mager vond worden maar dacht eigenlijk dat het aan het voer lag.
Ze kreeg altijd Eukanuba maar omdat we een tijd wat krapper bij kas zaten heb ik voer van de supermarkt gegeven. Ben toen ze zo afslankte weer over gegaan op Iams. Twee weken terug had ik al een idee dat ze weinig at dus heb haar van zolder naar beneden gehaald om te eten, vond het al wel raar dat ze zelf niet meer kwam. Daarna leek het beter te gaan. Totdat ze van de week ineens nergens meer te vinden was 2 dagen lang en toen ik haar vond in een rand achter het bed (waarvan ik niet wist dat die daar zat) zag ze er erg slecht uit en ben direct naar de dierenarts gegaan.
Als ik nu eten bij haar neerzet eet ze dus daar ben ik blij om. Heb haar vannacht ook op de kattenbak gezet want ze heeft gewoon de kracht niet meer om het zelf te doen. Haar tong leek ook al wat rozer te worden of ik wil dat gewoon zien.
Morgen weer naar de dierenarts.
Sorry lang verhaal maar moet het even kwijt ;-)
Maar jouw verhaal geeft me weer een beetje hoop, thx.
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Ernstige bloedarmoede, wat kan het zijn???

Bericht door telefoonklep »

Heey meid,

Je hebt het gevonden dus? Hopelijk krijg je morgen niet al te naar nieuws te horen. Mijn duimen draaien hoor. :kissykissy:
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Ernstige bloedarmoede, wat kan het zijn???

Bericht door sjefke »

wat zal het nou uiteindelijk geweest zijn... ik ben wel heel erg benieuwd eigenlijk.

heb een kat gehad, Niels, was 7 jaar. Bleek ernstige blaasontsteking te hebben. Na diverse kuren eindelijk erboven op. Maar omdat hij nogal vreemde "stuiptrekkingen" had af en toe, nog meer onderzoekjes gedaan. Onder andere naar spierziekte. Niets werd gevonden. Veel vochtspuiten gehad.. weet ik veel wat allemaal...

In een weekend wilde hij niet meer lopen, was loom.. enz... naar de spoedkliniek in amsterdam gereden. Daar hebben ze een foto gemaakt en bleken er allerlei vergroeiingen in zijn rug te zitten. (zal wel artrose geweest zijn) Tevens flinke bloedarmoede. Hij had ongeveer nog 1/4 van wat het normaal moest zijn. De oorzaak? Kon inderdaad leukemie zijn... maar dat zou dan weer onderzocht moeten worden en hij moest dan ook zo gauw mogelijk aan het infuus...

Ik kon het beestje al dat gedoe niet meer aandoen en heb 'm toen in laten slapen. Heb geen onderzoek laten doen. Er waren al te veel onderzoeken en gewroet met 'm geweest. Kon ik hem niet meer aandoen...
Chris Polanen
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2008 17:39

Re: Ernstige bloedarmoede, wat kan het zijn???

Bericht door Chris Polanen »

Beste Kimenmaya

Zo een ernstige bloedarmoede is levensbedreigend. Je dierenarts heeft gelijk, kattenaids en leukemie kunnen zeker de oorzaak zijn. Om zekerheid daarover te verkrijgen kan er een test gedaan worden.Kattenaids komt het meest voor bij katten die veel vechten enveel gebeten zijn. De ziekten zijn echter niet te genezen.
Andere mogelijkheden zijn: een vorm van kanker(die niet onstaan is door het leukemie virus) en een auto immuun probleem, waarbij het lichaam zelf de rode bloedcellen afbreekt.
Als de antibiotica niet heeft geholpen is er eigenlijk alleen nog hoop als het een auto immuun probleem betreft. Dit komt echter bij katten niet zoveel voor en misschien is de ziekte dan al te ver gevorderd om nog te genezen.
Een bloedtransfusie is tegenwoordig technisch mogelijk, maar heeft alleen zin als de oorzaak van het probleem behandeld kan worden.
Ik wil niet vooruitlopen op de conclusie van je dierenarts, maar ben bang dat je je op het ergste moet voorbereiden. Ik wens je alvast heel veel sterkte.

Chris Polanen, dierenarts.
Kimenmaya
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2008 21:37

Re: Ernstige bloedarmoede, wat kan het zijn???

Bericht door Kimenmaya »

Sorry, heb helemaal niet meer gereageerd.

Ik heb een echo laten maken en daar kwam uit dat ze maagkanker had. Zo ernstig dat er niets meer aan te doen viel. Ze heeft prednison gehad en daar knapte ze wel wat van op.
Op een gegeven moment is ze de deur uitgeglipt en is niet meer terug gekomen :-(
Na een week hebben we in de buurt briefjes door de bus gedaan of iemand haar misschien gevonden had. 3 Dagen later stond de overbuurman voor de deur. Ze lag daar in de tuin, dood. Heb haar gepakt en we hebben haar in een doos, met tekeningen van onze dochters, begraven.
Dacht al wel dat ze niet meer zou leven maar je blijft naar haar uitkijken. Ben heel blij dat ze gevonden is en dat we haar een plekje hebben kunnen geven.

Groetjes Vanessa.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Ernstige bloedarmoede, wat kan het zijn???

Bericht door Leonie89 »

oh wat een naar verhaal :(
gelukkig hebben jullie samen afscheid van haar kunnen nemen, dan kun je het toch een soort van afsluiten.. jammer dat ze het niet gehaald heeft, zeker omdat jullie er zo veel moeite voor gedaan hebben om erachter te komen wat het was..
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Ernstige bloedarmoede, wat kan het zijn???

Bericht door daantje »

Heel erg veel sterkte! :-(
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Ernstige bloedarmoede, wat kan het zijn???

Bericht door Kattenbella »

Ook van hier, veel sterkte! Naar voor jullie dat ze weg is gekropen, maar ook fijn dat jullie haar heben kunnen begraven.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Ernstige bloedarmoede, wat kan het zijn???

Bericht door Boomer »

heel veel sterkte !
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
nance
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2010 15:09

Re: Ernstige bloedarmoede, wat kan het zijn???

Bericht door nance »

Hoi
Ik heb een kater van een jaar..
Hij is bijna een maand weg geweest van huis en toen we hem terug hadden in juli had hij zo halverwegen juli eind jullie erstige bloed armoede..
ik had het zelf niet eens door maar hij was altijd haantje de voorste met eten en at al ff niet meer was slap heel slap en op een gegeven moment goed afgevallen ik zag echt zwaar zijn ruggengraad.
Ik heb van de DA pretnison gekregen en daar werd hij helemaal weer de oude van en hij is op dit moment ook echt zijn normale gewicht.
Ik ben het aan het afbouwen een half tablet nu om de dag en ben net 3 dagen weggeweest en heeft hij 1 dag niet gehad.
Hij is schigtig en loopt laag en vind dat hij weer veel slaapt dus kortom he strake weer een afspraak bij de DA en hoop we iets kunnen vinden met de pretnison is hij zo levendig kan ik er anders gewoon permanent aan blijven?
1 ding weet ik wel ik wil hem niet kwijt hij is zo jong....
Plaats reactie