Knobbeltje

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Suske
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2008 10:55
Locatie: Susteren
Contacteer:

Knobbeltje

Bericht door Suske »

Vanavond zijn we met Suske bij de DA geweest. In eerste instantie omdat we dachten dat ze haar nagel ingescheurd had, ze was met spelen blijven hangen, en wilde haar nagel niet laten zien...

Dat bleek loos alarm, maar helaas was het hiermee niet gedaan. Onze Sus heeft al een tijdje last van een knobbel, ongeveer zo groot als een erwt, op haar buik, vlakbij een tepel. Hiervan dachten we heel lang (omdat de DA dat ooit eens zelf had gezegd) dat dit een vetbobbel was, of "gewoon" een soort cyste. Omdat we toch daar waren, hebben we dat meteen nog eens aangekaart, en wat blijkt? Het is dus toch een tumor. Maandagochtend gaat ze direct onder het mes, want ofschoon we er vroeg genoeg bij zijn is dit niet iets om te laten zitten zei de DA.

Ze gaan haar melkklieren allemaal nakijken, en als ze dan toch bezig zijn, verwijderen ze ook meteen een wratje naast haar neus en kijken ze haar tanden na... Een soort "grote beurt" dus, aldus mijn moeder.

Pat en ik hebben (nog) geen kinderen, daarvoor is onze Sus kind genoeg. Ik moet er niet aan denken dat de dokter straks komt en zegt dat het toch erger is. Bibber... :pdtsad:
Suske
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2008 10:55
Locatie: Susteren
Contacteer:

Bericht door Suske »

Het knobbeltje bleek inderdaad een melkkliertumor te zijn. Ze hebben in totaal drie kliertjes (deels preventief) verwijderd. Nu heeft onze Sus met een flinke snee op haar kaalgeschoren buik, en een kraag zodat ze er niet aan kan likken... De eerste avond/nacht was een drama, ze schreeuwde en siste de hele tijd, en verloor een beetje bloed. We dachten van de pijn, maar volgens de DA zijn het naweeën van de narcose.

Een dure operatie (dikke 160 euro) :shock: , omdat we niet verzekerd zijn. Maar we hebben het voor haar over. We hebben ook meteen haar tanden laten nakijken en schoonmaken, en ze hebben een wratje naast haar neus weggehaald. Als we ook nog een bloedonderzoek hadden laten doen, en het weggehaalde weefsel hadden laten onderzoeken, waren we nog eens 140 euro kwijt geweest! De DA zei ook al dat dat misschien wat teveel van het goede zou zijn, vooral omdat je alsnog geen 100% zekerheid hebt door het onderzoek als er nog een tumor zou ontstaan...

En al met al maakt ze het goed, ze is voor haar leeftijd (10 jaar) best gezond en fit. De dokter schat dat ze nog een jaar of zes heeft! Gelukkig vergeeft en vergeet ze nu al snel, want voorlopig moeten we haar 2x per dag een pil geven, en da's echt een hel voor ons allebei... Ik verheug me erop dat ze binnenkort weer als vanouds rondrent, ziet er in ieder geval nu al goed uit.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi!

Wat fijn dat de operatie voor Suske zo goed heeft geholpen. Katten hebben volgens mij altijd wel last van die narcose, naar om te zien he? Ik hoop voor jullie ook dat ze nog 6 (of meer) jaren meegaat ;-). Geef haar maar een dikke knuffel!

Groetjes,
Wendy
Suske
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2008 10:55
Locatie: Susteren
Contacteer:

Bericht door Suske »

Bedankt voor je meeleven! Het doet me goed niet alleen te staan hiermee. Sus gaat het zienderogen beter, ik hoop dat dat zo blijft. (las hier op het forum over een kat die na een korte opleving alsnog achteruit ging?). Vanmiddag maakte ik me nog zorgen omdat ze wat suf en zielig was, dacht dat het aan de medicijnen (antibiotica & pijnstiller) lag. Letterlijk mispoes dus! Mevrouw was gewoon depri van de kraag om haar nekje!

Aangezien we haar 2x per dag pillen moeten geven (wat een ramp!) gaat de kraag er sowieso geregeld af. Maar vanavond hebben we besloten hem er maar gewoon af te laten. Ik heb haar tijdens het wassen goed in de gaten gehouden en moet constateren dat ze gelukkig niet aan de hechtingen knaagt. Dan wil ik wel over mijn hart strijken...

Op de bank/op schoot springen lukt nog niet, maar ik heb een opstapje naar de vensterbank gemaakt, iets dat ze in dank aanvaardt. Is toch niks, de hele dag op de grond...

Over een week gaan de hechtingen eruit, en voorzover ik nu kan oordelen, is ze al snel weer de oude. Ons eigenwijze mormel... :smile:
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hey!

Ik zou dan inderdaad de kap eraf halen als je erbij bent, zodat je het in de gaten kan houden. Maar als je weg bent zou ik hem wel voor de zekerheid erop laten, maar goed, ik ben overbezorgd met mijn katten ;-).

Van de narcose kunnen ze heel suf zijn inderdaad, maar dat moet wel na een paar dagen overgaan.

Zal wel fijn zijn als de hechtingen eruit kunnen he ;-)?

Groetjes,
Wendy
Gesloten