Wat houd euthanasie in?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Wat houd euthanasie in?

Bericht door Lotus »

"Als de beslissing genomen is om uw kat te euthanaseren, maken we daarvoor in overleg met u een afspraak, zodat dit in alle rust kan gebeuren. De kat krijgt eerst een injectie in de rugspier met een middel waarvan hij rustig in slaap zakt. Hij voelt dan niets meer en merkt niet meer wat er in zijn omgeving gebeurt.
Vervolgens wordt zonodig wat haar van de voorpoot geschoren waarna een tweede injectie gegeven wordt in het bloedvat van de poot. Daardoor stopt eerst de ademhaling, vervolgens houdt het hart op met kloppen en overlijdt de kat. Veel mensen hebben het gevoel dat hun aanwezigheid bij het inslapen het dier tot steun is, maar als u gevoelsmatig de emoties niet aan kunt, hoeft u niet bij de euthanasie aanwezig te zijn. De ervaring leert echter dat het goed is dat toch te overwegen. De wetenschap dat het einde voor het dier vredig is geweest kan helpen bij het aanvaarden van het overlijden en de verwerking van rouwgevoelens.
"
Aldus een Dieren arts...

Toen ik deze tekst las bedacht ik dat arme diertje aan een "verstikkings dood" aan zijn einde komt!
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Terwijl hij/zij op dat moment al in een diepe slaap is en er dus niks van merkt. Wat is het punt dat je met deze post wilt maken?
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Sorry voor de onduidelijkheid: Lotus had deze post onder Afscheid geplaatst, maar dat wordt alleen gebruikt als mensen een afscheidstopic voor hun kat willen maken. Ik heb het toen verplaatst naar Ziektes omdat het daar beter onder past, maar er zit inderdaad geen vraag in.

Ik had er even bij moeten zetten dat ik het bericht verplaatst had :icon_shifty: ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Maar dan nog begrijp ik de reden van deze post niet?
Een verstikkingsdood is wel wat anders dan dit.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

Admin schreef:Sorry voor de onduidelijkheid: Lotus had deze post onder Afscheid geplaatst, maar dat wordt alleen gebruikt als mensen een afscheidstopic voor hun kat willen maken. Ik heb het toen verplaatst naar Ziektes omdat het daar beter onder past, maar er zit inderdaad geen vraag in.

Ik had er even bij moeten zetten dat ik het bericht verplaatst had :icon_shifty: ;-)
Was niet echt een vraag maar eerder ter duscussie
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

sandy schreef:Maar dan nog begrijp ik de reden van deze post niet?
Een verstikkingsdood is wel wat anders dan dit.
Nou als ik lees dat stopt met ademen terwijl het hartje nog klopt.. is dat eerste waar ik aandenk :-(

Maar ik ben nog maar een groentje met dit soort zaken, us als iemand wat meer van weet graag!
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb (helaas) tijdens mijn stage bij een dierenarts een hele boel keer een euthanasie meegemaakt (zowel van honden en katten), dus ik kan je uit eigen ervaring melden dat ze er echt niets van merken. Ze krijgen inderdaad 2 injecties, waarbij de tweede dodelijk is en dat proces gaat allemaal heel vreedzaam.

In een enkel geval moet er haast gemaakt worden (vanwege een medische noodsituatie) en dan krijgen ze alleen de tweede injectie en zelfs dan is het niet eng, want dan zijn ze zo dood en dat is ook heel vredig. Ik hoop dat je nu wat meer duidelijkheid hebt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Bij euthanasie slaapt een dier heel diep bij het eerste prikje. De ademhaling is dan al heel langzaam. Als het hart stopt met pompen (2e prikje) zal ook alle andere organen stoppen. Het krijgt geen prikkelingen (pompen van bloedomloop) meer. Zie het alsof je een stekker uit de radio haalt dan doet hij ook niets meer omdat het geen stroom krijgt.
Iemand met bv een hartstilstand krijgt het ook niet benauwd.
De benauwdheid bij verstikking (bv verdrinking) is iemand nog even bij positieve en dan doen alle organen het nog wel doordat het hart het nog doet.

Afgelopen Mei vond ik mijn Banjer onder een bosje. Hij had het heel benauwd doordat hij een hersenbloeding had gehad. Toen hij het 1e prikje kreeg was de benauwdheid al weg.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Boomer schreef: Iemand met bv een hartstilstand krijgt het ook niet benauwd.
Dat is niet helemaal waar. Als iemand een hartstilstand krijgt, is het eerste wat ze meestal hebben, pijn op de borst en benauwdheid, plus pijn uitstralend naar de linkerarm.

Dat wilde ik even rechtzettend, maar verder denk ik ook wel dat euthanasie bij katten (of andere dieren!) zo wordt gedaan dat ze er niet onder lijden!

Dat iemand echt stikt en alles doet om aan lucht te komen, komt juist omdat hij/zij nog bij zijn positieven is. Overlevingsdrang he...
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Meestal ja. Omdat een stilstand het gevolg kan zijn van een infarct ;-)
De symptomen die je noemt zijn van een infarct.
Een stilstand kan ook een gevolg zijn van andere onderliggende ziektes waarbij deze symptomen niet voorkomen.

Misschien heb ik het wat raar opgeschreven. Maar ik doelde meer op : als iemand zijn hart gestopt is dat iemand (daarna) niet benauwd wordt.

@Lotus: het hart stopt eerst daana de ademhaling, dus niet andersom.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

Volgens een da:

Code: Selecteer alles

een tweede injectie gegeven wordt in het bloedvat van de poot. Daardoor stopt eerst de ademhaling, vervolgens houdt het hart op met kloppen en overlijdt de kat
Ik moet kennelijk aan het idee wennen .... en zoals jullie beschrijven, is dat het heel vreedzaam aan toe gaat en dat het diertje er niks van merkt. Ik kan het alleen helpen het ik al bij het idee zelf al zwaar benauwd heb! :-(
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Bij Millie ging het niet vreedzaam.

Na de 1e injectie werd ze hartstikke misselijk en probeerde ze over te geven maar dat lukte niet. Ze kroop ook van me weg :-( De dierenarts heeft haar toen ook nog een pijnstiller gegeven en toen ging het wel iets beter.

In totaal heeft ze dus 3 injecties gehad. Helaas duurde het best lang voordat ze eindelijk dood was.

Bij de konijnen is het altijd wel vreedzaam gegaan.

Groetjes Hilde (nog steeds zonder Thomas :-( Kom nou naar huis jochie!)
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

gossie :oops: Ik kan me echt niet voorstellen dat zo iets ongemerkt aan het diertje voorbij gaat . Hoe weet je als baasje dat het zo zeker?
Alleen omdat een dierenarts het zegt?
Kunnen ze het diertje niet eerst onder narcose brengen ? :oops:
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

De eerste injectie is de "narcose", want dat is een sterk slaapmiddel, de tweede injectie is pas de dodelijke injectie, dus de meeste katten zullen er zeker niets van merken.

In een enkel geval moet de dierenarts een tweede injectie met extra sterk slaapmiddel geven, omdat de kat toch nog wat merkt en daarna wordt pas de dodelijke injectie gegeven. Dus maak je geen zorgen, dit is best goed geregeld.

groeten,
sandra
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

oooo in dat geval, begint de gerustheid een beetje toe te nemen hier> Bedankt voor je uitleg!

Gr.Lotus
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gesloten