Zit toch iets niet goed schijnbaar....hellup!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Whaaaa....*blooooos*

Dank jullie wel allemaal! Word hier wel verlegen van, maar had wel even een ernstig Sjors-momentje net....*kommaarkommaarkommaar*, hihi. Meiden, BEDANKT! :cry: :cry: :cry:

Vriend moest heel erg lachen toen ik hem het topic liet lezen, ook hij was trots op me. Hij noemde me zijn eigen relnichtje, whaha.
We hebben wel enkele afspraken gemaakt voor de verzorging van Tux...zo hebben we afgesproken het huis morgen uitgebreid te luchten, zodat alle sigarettenrook eruit kan. Ook verschonen we de kattenbak nog vaker, zodat het niet kan gaan stuiven. Ik heb vanavond samen met hem heel het huis gestofzuigd, alle banken afgenomen en de oppervlakken nat afgenomen, zodat het stof hier in huis significant verminderd is. Alles voor het beestje he?

Tux ligt al heel de avond bij mij op schoot/half op mijn gezich/bovenop mijn hart te slapen en te knorren. Het lijkt wel of hij zichzelf slecht warm kan houden even, want nu hij ziek is, is hij alleen maar tevreden als ik hem in een deken/t-shirt wikkel en tegen me aanhoud....het mag hoor mannetje, geniet ervan!

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Luuntje, wat heerlijk om te lezen hoeveel je voor je diertje overhebt!
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Nieuwe update;

Nou, Tux is officieel aan de sukkel! Godsamme, wat erg dit! Het lukte hartstikke goed met die Laxatract, geen kotsneigingen meer, alle haarballen gingen er langs de achterkant uit. Super.

Tot dit weekend; Tux plaste ineens pus! Had ook pijn als ik aan zijn blaasje kwam en zat te mauwen op de kattenbak. Hoewel hij nog heel jong is (a.s. weekend twaalf weken) was ik toch gealarmeerd; zou het een blaaskatertje worden?
We hebben de dierenarts gebeld (tijdens het weekend, lekker!) maar die vond het niet dusdanig spoedeisend dat ze hem meteen wilde zien. We moesten echter wel de dierenarts bellen maandag. Nou, ok, dat dus gedaan. Pus plassen deed-ie niet meer, leek er ook geen moeite mee te hebben, dus geen blaasgruis, constateerde die. Dit zonder urine op te vangen, röntgenfoto niks, maar ok!

Hij wilde nog steeds geen AB geven, want er was geen reden om aan te nemen dat er ergens een ontsteking zat, aldus de DA. Een entreactie leek hem onwaarschijnlijk, omdat hij op de eerdere inenting ook niet overdreven slecht reageerde.

Ikzelf echter ga steeds meer twijfelen. Als ik alles bij elkaar optel:
- niezen, eindeloos niezen,
- zwarte prutjes in neus, nu zelfs af en toe nat,
- pus plassen,
- verstopping, soms met opgezwollen buikje, terwijl hij wel tweewekelijks ontwormd wordt,
- heel veel slapen,
- schudden met zijn kop alsof-ie op een trilplaat staat,
ga ik toch aan een ontsteking of een infectie denken. Ook al voelt hij niet warm aan, eet hij goed en is hij levendig, toch klopt het niet. Aan de DA hebben we weinig in deze.

Ik kom net bij het dierenasiel vandaan, waar ik af en toe even vertel hoe het met Tux gaat. Ik vertelde de beheerster (Els, een schat van een vrouw!) over de medische perikelen. Die schrok. Ze zegt; "Jullie hebben hem nauwelijks een maand en zitten al aan de honderd euro dierenartskosten? En de dierenarts scheept jullie af met Laxatract?"

Ze bood direct aan Tux morgen mee te nemen naar haar huisdierenarts. "Wat zou dat ongeveer gaan kosten?" vroeg ik.
"Niks, ik breng hem daar gratis heen en je krijgt het consult en behandeling van mij. Het was tenslotte een van mijn diertjes, en ik kan niet tegen zoveel onkunde van zo'n kloothommel van een DA!"
Ze haalde ook uit de voorraad van het asiel een doosje Synulox, een vrij heftige antibiotica "Geef hem 0,4 ml. van dit, tweemaal daags en stop met die achterlijke Laxatract. Daar creëer je luie darmpjes mee, en dan wordt die verstopping alleen maar erger!" Ik vroeg haar of dat nou wel nodig was, de dierenarts kon immers geen infectie vaststellen?

"Hoeveel pus wil jij uit zijn blaasje zien komen voor je geloofd dat er een bacterie zit, die verwoestende uitwerking kan hebben in zo'n kitten?"
Had ze ook weer gelijk in. Ze belde ook mijn dierenarts op. Kreeg de assistente aan de lijn en nam geen genoegen met haar. Ze wilde de dierenarts zelf spreken. Toen ze hem aan de lijn kreeg schold ze hem eerst helemaal stijf, waarna ze met hem in overleg ging.

Zijn advies; minimaal tien dagen Synulox, 0,4 ml. tweemaal daags, stoppen met de Laxatract en dan kijken wat het doet. Mocht het niet overgaan, dan wordt er bloedonderzoek aangevraagd.

Het pure pus plassen was al over, maar een infectie gaat natuurlijk nooit zomaar over. Dus toch maar gedaan wat de DA en Els zeiden.

Vandaag (kwartiertje geleden) heeft-ie dus zijn eerste portie Synulox gehad. Tux vind het heerlijk, maar gaat er wel ontzettend van kwijlen en schuimbekken. Is dit normaal?

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Bestaat er niet zoiets als een medisch tuchtcollege voor dierenartsen? Deze snuiter komt ondertussen wel in aanmerking voor een paar stevige disciplinaire maatregelen. Wat een incompetente prutser! :evil:

Hopelijk gaat het nu beter met Tux. *duimduimduim*
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Mijn advies: snel een andere DA zoeken want deze man lijkt me enorm incompetent!! hoe 'n laks handelen, terwijl kittens al enorm klein en gevoelig zijn aan alles!
Morgen gaat ie dan naar de DA van het asiel? Hopelijk weet die snel meer! Succes en hou ons op de hoogte!
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Morgen om vóór negen uur moet ik hem bij het dierenasiel brengen. Els rijdt dan met Tux naar de DA van het asiel. Die is in Moerstraten, tien km. buiten Bergen op Zoom. Het is dat we zelf geen auto hebben, anders konden we daar blijven gaan.

En anders maar elke keer met de bus he, alles voor het beestje!

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Ìk hoop dat het allemaal meevalt.

Succes in elk geval.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

jeetje wat een schrik :shock: gelukkig laat je niet over je lopen en is tux in goede handen.

Ik heb wel nog even een vraagje, wat zei de DA van tux z'n pootje? Onze bille heeft dat namelijk ook, dat knobbeltje en dat ietsje 'trekken' met d'r achterpootje. Eerst was het veel erger, het lijkt alsof ze d'r uitgroeit, maar toch.

Nu is mijn billemie een erg schuw katje dus wil ik voor ze helemaal de stress van de DA doormoet wel eens weten wat jouw da d'r over zei.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Luun, te gek voor woorden allemaal dit. Gelukkig dat Els zo doortastend reageerde en dat je bij hen terecht kunt. Hoe is het allemaal gegaan trouwens en hoe reageert Tux op de synulox? Heeft hij de vloeibare vorm? Daar kunnen ze inderdaad heel erg van gaan schuimbekken. Ik schrok me rot toen ik dit voor het eerst zag.

Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het is maar goed dat Tux een baasje heeft die zo voor hem opkomt!
Wat een *piep* is die dierenarts zeg!
Onze katten hebben als kitten inderdaad ook synulox gehad tegen de niesziekte en daar waren ze gek op! Is heel zoet.
Een aantal van de symptomen die jij noemt doen me daar wel aan denken trouwens, maar dan zou het door de kuur in ieder geval een stuk minder moeten worden.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Ruudje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jul 2007 18:42
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Ruudje »

Hier het (mede-) baasje van Tux,

Het gaat alweer stukken beter met Tux. Ik weet niet of het komt door de Synulox, door het stoppen met Laxatract of door de combinatie van beide.
Ik weet niet of Luuntje dit al verteld heeft, maar ik had vannaf het 1e moment een slecht gevoel bij de 1e dierenarts. Mijn letterlijke woorden (toen we de deur uit liepen) : "Ik weet het niet, maar dit is beslist niet het soort persoon dat bij mij in het plaatje dierenarts past". Hij zei het niet letterlijk, maar gaf ons duidelijk het gevoel dat we onszelf aanstelde of overdreven. Nou ben ik geen dierenarts, maar onderhoudsmonteur. Deze beroepen lijken misschien in de verste verte niet op elkaar, maar ik kan geen enkele storing oplossen of uberhaubt vinden, met een dergelijke summiere visuele inspectie. Ik neem dus aan dat een DA dat al helemaal niet kan.
Nu sprak ik onlangs een vriend van me, die lange tijd op een dierenambulance gewerkt heeft. Toen ik hem vertelde dat we onlangs een kat hadden aangeschaft, adviseerde hij omiddelijk om niet naar de DA op "De Bergse Plaat" te gaan, maar naar die in Moerstraten. Dit dus zonder hem te vertelln over het voorval.
Ik was helaas zelf niet in staat om mee te gaan naar Moerstraten, maar uit de verhalen van Luuntje maak ik op dat deze DA duidelijk wel tijd en moeite nam om ons katje grondig te inspecteren.
Naast deskundig advies kon hij een complete analyse geven. Tux was (buiten het ziektebeeld) goed op gewicht, mooie glanzende vacht en gezonde tanden. De DA kon bijna precies vertellen wat hij te eten krijgt. ;-) Tuurlijk zijn dit dingen die je graag wilt horen, maar alleen al het uitspreken van de woorden, nam meer tijd in beslag dan de gehele inspectie van de 1e DA.
Nu weet ik dat er veel mensen zijn die ons overdreven vinden. Alle aandacht die we aan onze kat besteden en het feit dat wij nooit over het hebben van kinderen spreken, gaat er bij veel mensen gewoon niet in. Wij hebben pas sinds kort een katje in huis, maar zijn beide met katten opgegroeid en altijd al kattenliefhebber geweest.
Wij willen gewoon het beste voor ons "zoontje" omdat we zoveel van het beestje houden.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ruud, hier zal je erg weinig mensen tegenkomen die jullie overdreven vinden ;-) Hier is alleen een groot applaus!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ja, inderdaad. Ik mag graag lezen hoe liefdevol jullie over Tux praten. Zulke mensen moeten er meer zijn.
De mensen die jullie overdreven vinden, snappen dierenliefde schijnbaar niet...
Talleke123
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2007 20:58

Bericht door Talleke123 »

Ik ben net nieuw op dit forum en dit is het eerste forum onderwerp wat ik lees. Van Tux dus.

En ik kom uit een kattenfamilie. Nou ja haha laat ik het zo stellen mijn ouders hadden katten en nog steeds.

Met mijn man samen hebben we een lief poesje.

Maar eigenlijk wil ik het volgende zeggen ook tegen Ruudje. Mensen die jullie maar overdreven vinden? Weg ermee !
Daar heb je maar niets aan.

Ik vind het heerlijk om te lezen dat jullie zoveel voor Tux overhebben.
Mijn complimenten hoe jullie het aangepakt hebben. In het bijzonder ook de vrouwelijke bazin van Tux :grin:
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Wat een geweldige baasjes heeft Tux!!!
Zijn genoeg katten die zouden willen dat ze zulke baasjes hadden!
Wat een figuur zeg die DA. :eeek:
Maar goed dat jullie het er niet bij hebben laten zitten.
Hoe gaat het nou met Tux?
Gesloten