Chronische Pancreatitis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

De bloeduitslag van het externe lab is binnen. De chronische pancreatitis is overgegaan in acute.
De pancreas waarde is nu 11.4.
Hij heeft voor een week AB gehad(Metrobactin)
Dierenarts denkt omdat hij nog goed eet en drinkt hij hier wel overheen zal komen.
Als de AB helpt dan daarna aan de Pro biotica.
Marga73
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 apr 2017 18:06

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marga73 »

Balen, maar ik hoop van harte dat alles goed aan mag slaan! Sterkte daarzo!
Ik mag een topic gaan zoeken wat over IBD gaat, want dat is uiteindelijk bij mijn kat gediagnostiseerd, maar hij kan er gelukkig wel oud mee worden.

Iedereen trouwens sterkte met alles!
Trotse bezitter van Woezel (7 bijna 8 jaar) en Spike (7 jaar). In liefdevolle herinnering van Taylor & Campi
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Dank je. Hoop dat je wat wijzer wordt hier over IBD.
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Nou de diarree was na twee dagen over. Maar helaas eet hij minder goed sinds we aan de AB begonnen zijn.
Donderdag moet ik de DA bellen hoe het met hem gaat.
Hoop dat dit een tijdelijk iets is door het gebruik van de AB.
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Het gaat nu weer redelijk goed. Op advies DA nog 3 dagen cerenia gegeven en hij eet weer zoals voordien.
Bijzonder is wel dat hij nu veel minder overgeeft dan voordat de diarree begon.
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Nou sinds 10 dagen weer aan de dunne.
Eerst pro kolen pasta van de DA gehad, maar hielp niet.
Toen injectie met prednison. Hierna ging hij slechter eten wat raar is want volgens mij moet hij daar juist meer van gaan eten.
Diarree is niet over alleen iets minder dun.
Vorige keren als de pancreatitis opspeelde stopte hij met eten. Nu eet hij nog wel maar gaan de ingewanden dus meedoen.
Moet morgen weer DA bellen ze wil dan dat hij weer AB krijgt voor langere tijd.
Vraag me af of dit de oplossing is.
Hebben jullie nog een idee wat te doen?
Marga73
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 apr 2017 18:06

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marga73 »

Is het ook geen combi met IBD?
Wil je wel sterkte wensen!
Trotse bezitter van Woezel (7 bijna 8 jaar) en Spike (7 jaar). In liefdevolle herinnering van Taylor & Campi
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Weer 7 dagen AB gehad. Hierdoor weer heel slecht gegeten. Heb hem zelfs een paar x gedwangvoerd met A/D.
Diarree was snel over en hij ging weer redelijk eten.
Nu heb ik hem gewogen en is hij 3 ons afgevallen, in 1 a 2 weken,hij weegt nog maar 3.2 kg!
Wil hem eigenlijk weer A/D en/of recovery geven op aan te komen maar dit voer wordt eigenlijk afgeraden bij pancreatitis.
Zoals ik al schreef heeft hij dit wel vaker gegeten en hij werd er niet ziek van.
Zou ik het nou toch geven of niet?
Wel net convalescence support gehaald, maar dat zal ook wel niet helemaal ok zijn met zijn kwaal.
PS: DA gebeld maar mijn DA is er niet vandaag. De andere DA in de praktijk is nieuw en kent mijn kat niet.
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Sinds half okt weer diarree. Ontlastingsonderzoek laten doen, daar blijkt uit dat het door een E coli bacterie veroorzaakt wordt.
Vraag me af of hij dit nu gekregen heeft door een slechte weerstand vanwege zijn chronische alvleesklierontsteking.
Afijn nu beginnen we met Synulox penicilline kuur. Eerst 7 dagen en DA zal nog navragen of het langer gegeven moet worden.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Lieselotje »

Ik weet niet waar je woont, hier in vlaardingen is het in het drinkwater gevonden. Misschien water geven wat goed doorgekookt is,.
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Nee daar woon ik helemaal niet in de buurt.
Een paar uur na het eerste pilletje Synulox moest hij spugen.
DA zei dat ik moest zorgen dat hij eerst wat at voordat ik pil geef.
Maar hij wil dus ook helemaal niet meer eten.
Dus eerst gedwangvoerd voordat ik de 2e pil gaf.
Vannacht en vanochtend ook helemaal niks gegeten.
Da weer gebeld. Moet nu mirtazapine(eetlustopwekker) erbij geven.
Dit vanochtend gegeven, maar tot nog toe geen resultaat. Terwijl dit volgens mij toch snel moet werken.
Ben bang dat het weer een hele poos dwangvoeren wordt.
Mijn man is bang dat het medicijn erger is dan de kwaal. Hij zegt straks is de bacterie dood, maar de kat ook!
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Lieselotje »

Wat naar voor de kat, maar ook voor jullie. Hij zal toch eten binnen moeten krijgen op de een of andere manier lijkt me.
Ik hoop zo dat ie gaat eten voor je.
Ik kan je niet adviseren, heb geen ervaring met dit soort medicijnen etc.
Wens je sterkte en duim voor je dat ie opknaptd
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is heel vervelend. Ik heb de ervaring dat van 1/8 pilletje Mirtazipine de eetlust wel op gang komt.
Het kan zijn dat de pancreatitis pijn veroorzaakt, en een kat met pijn eet moeilijk of niet. Kan je aan z'n houding zien dat er wellicht sprake is van pijn in de buik? Je zou ook kunnen kijken wat het effect is van een injectie met (een lage dosis) buprecare. Let op: niet tegelijk met Mirtazipine geven!
En wellicht helpt het om bij het voer dagelijks creon te geven, dat ontlast de pancreas. Creon is een humaan geneesmiddel, dus daar moet de DA even een recept voor schrijven.

Ik heb trouwens dit gevonden in een bericht uit 2009:
Maar sinds de dag dat ik gestart ben met de synulox eet mijn kat niet meer. Heeft iemand hier enig ervaring mee? Ik heb alles geprobeerd van melk tot gekookte kip.

Bijwerking van Synulox is overigens diaree en braken, dus de diaree zal hiermee niet overgaan...

Sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Dat had ik gelezen van die bijwerkingen. Neem aan dat d diarree wel over gaat als de bacterie dood is.
Had trouwens ook gelezen dat E coli weer terug kan komen!
Hij krijgt al Zymoral om de pancreas te ontzien.
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Update: Diarree is nog steeds niet over. Nogmaals ontlastingsonderzoek laten doen. Kwam uit dat er alleen normale bacteriën in de darm zaten.
Gelukkig eet hij wel weer goed.
Vervelend is wel dat hij nu op de bak poept maar ook op andere plekken. Volgens DA komt dat omdat hij kramp zou hebben.
Het nu 3 weken op advies van de groene Os, glutamine en darmcompositum gegeven om het darmslijmvlies te herstellen na de AB kuren.
Van de week liep de poep er opeens zo uit, dat is helemaal niet fijn natuurlijk.
Ik geïnformeerd bij DA wat te doen, ze zou terugbellen. Maar omdat ik dat te lang vond duren heb ik een capsule norit open gemaakt en door z'n eten gedaan. Was helemaal verbaasd dat hij ervan at(had niet alles op hoor)en het hielp ook nog. Daarna weer de "normale" diarree.
Vrijdag naar DA geweest, was een nieuwe DA in de praktijk. Zij voelde in zijn buik een knobbeltje, maar wist niet of het een tumor of verkleving van één van zijn vele operaties was. Ook Vit B12 injectie laten geven.
Vrijdag met zoolac propaste begonnen. Dit is probiotica.
Mijn man wil graag dat onze eigen DA de buik bevoelt omdat zij onze kat beter kent. Tja en dan waarschijnlijk een echo. Maar als het een tumor is weet ik niet of ik hem nog wil laten opereren. Het beestje is 17 jaar en(heeft natuurlijk ook nog chronische alvleesklierontsteking) om hem dan nog een operatie aan te doen. Ik weet het niet, wat is wijsheid?
Plaats reactie