Chronische Pancreatitis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Marga73
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 apr 2017 18:06

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marga73 »

Wat gaaf van Boris!!
Hier een soort gelijk verhaal als Boris. Mijn Woezel is ook zo goed opgeknapt! Na opnieuw bloedprikken bleek dat de alvleesklierwaarden weer normaal waren! Dat was een feestmomentje kan ik jullie melden!
Ook Woezel eeet Royal Canin Gastro, en als natvoer Trovet kalkoen. Mijn andere kat Spike eet ook overal van mee gelukkig!
Ik hoop dat we voorlopig heel lang niet meer richting DA hoeven nu.
Trotse bezitter van Woezel (7 bijna 8 jaar) en Spike (7 jaar). In liefdevolle herinnering van Taylor & Campi
Gebruikersavatar
Marex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:21

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marex »

Wat fijn om te lezen dat het bij jouw katjes nu ook goed gaat! Ik help je hopen dat je nu een hele poos niet meer naar de dierenarts hoeft en dat geldt ook voor ons.

Hebben jouw katjes ook zo'n last van harde ontlasting sinds ze die Gastro Intestinal eten? Ik ben nu sinds een kleine week aan het overstappen op Royal Canin Fibre en gisteren hadden beide katten eindelijk weer normale ontlasting.
Het is ook licht verteerbaar voer en met veel vezels.
Boris en Roosje: met een beessie om je heen ben je nooit alleen.
Marga73
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 apr 2017 18:06

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marga73 »

Ik heb eens even op de stoelgang van mijn beide katers gelet voor zover dat lukte. Woezel heeft daar iets meer moeite mee dan Spike. De ene dag lijkt de ontlasting er wat harder uit te zien dan de andere dag. Vooralsnog blijf ik bij het huidige voer maar mocht ik bloed bij de ontlasting gaan ontdekken dan trek ik meteen bij de DA aan de bel!

Ik ben nog steeds zo opgelucht dat Woezel van zijn alvleesklierontsteking af is! Hopelijk was het echt eenmalig! En dat zelfde hoop ik voor jouw Boris!
Trotse bezitter van Woezel (7 bijna 8 jaar) en Spike (7 jaar). In liefdevolle herinnering van Taylor & Campi
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door BillieJoepje »

Even een vraagje.
Bij mijn poes Joepje rommelt het met zijn alvleesklier, zo zegt de dierenarts het.
Nu had ik een paar maanden geleden ROYAL CANIN® Gastro Intestinal Moderate Calorie
voorgeschreven gekregen. Ik heb toen nog gekeken waarom ze geen Royal Canin Gastro Intestinal
kreeg maar dat heeft een contra-indicatie met alvleesklierontsteking.
http://www.medpets.nl/royal+canin+gastr ... escription
Nu lees ik op het forum dat er mensen zijn die het wel geven?
Joepje lust de moderate niet, mijn vorige week overleden Billie heeft er wel van gegeten.
ik ben nog zoekende wat ik haar kan geven en laat ze binnenkort weer onderzoeken.

Royal Canin Gastro Intestinal
Contra-indacties
Hepatische encephalopathie
Pancreatitis (alvleesklierontsteking
Lymphangiëctasie – exsudatieve enteropathie
Oscar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jun 2017 17:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Oscar »

Wat ' fijn' dat jullie zo te lezen weten wat er speelt met jullie kat/poes rondom de alvleesklier. Ik heb mijn lieve vriend woensdagavond moeten laten inslapen toen hij doodziek bij de dierenarts was. Infuus 1.5 dag daarvoor sloeg niet meer aan. Gestart met pijnstiller en anti misselijkheid op de woensdag maar het sloeg niet aan. Ook voeding ( confelecence) sloeg niet aan. Hij spuugde alles uit. De DA vond dat hij geen kans meer had. Ik herkende mijn kat ook niet meer. Hij lag er zo treurig, slap bij zonder de knipperen met zijn ogen. De diagnose alvleesklierontsteking was ook nieuw voor mij.
Het verdriet is extreem groot en als ik de kennis van wat ik nu heb vorige week had gehad dan had ik hem gelijk naar de DA gebracht. Op tijd. :(
Gebruikersavatar
Marex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:21

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marex »

BillieJoepje schreef:Even een vraagje.
Bij mijn poes Joepje rommelt het met zijn alvleesklier, zo zegt de dierenarts het.
Nu had ik een paar maanden geleden ROYAL CANIN® Gastro Intestinal Moderate Calorie
voorgeschreven gekregen. Ik heb toen nog gekeken waarom ze geen Royal Canin Gastro Intestinal
kreeg maar dat heeft een contra-indicatie met alvleesklierontsteking.
http://www.medpets.nl/royal+canin+gastr ... escription
Nu lees ik op het forum dat er mensen zijn die het wel geven?
Joepje lust de moderate niet, mijn vorige week overleden Billie heeft er wel van gegeten.
ik ben nog zoekende wat ik haar kan geven en laat ze binnenkort weer onderzoeken.

Royal Canin Gastro Intestinal
Contra-indacties
Hepatische encephalopathie
Pancreatitis (alvleesklierontsteking
Lymphangiëctasie – exsudatieve enteropathie
Wat raar dat de kliniek dat dan aan Boris heeft voorgeschreven. Gelukkig is hij toch opgeknapt maar dat zal dan meer te wijten zijn aan de medicatie. Nu geef ik hem en ook Roosje Royal Canin Fibre en daar doen ze het allebei heel goed op.
Boris en Roosje: met een beessie om je heen ben je nooit alleen.
Gebruikersavatar
Marex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:21

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marex »

Oscar schreef:Wat ' fijn' dat jullie zo te lezen weten wat er speelt met jullie kat/poes rondom de alvleesklier. Ik heb mijn lieve vriend woensdagavond moeten laten inslapen toen hij doodziek bij de dierenarts was. Infuus 1.5 dag daarvoor sloeg niet meer aan. Gestart met pijnstiller en anti misselijkheid op de woensdag maar het sloeg niet aan. Ook voeding ( confelecence) sloeg niet aan. Hij spuugde alles uit. De DA vond dat hij geen kans meer had. Ik herkende mijn kat ook niet meer. Hij lag er zo treurig, slap bij zonder de knipperen met zijn ogen. De diagnose alvleesklierontsteking was ook nieuw voor mij.
Het verdriet is extreem groot en als ik de kennis van wat ik nu heb vorige week had gehad dan had ik hem gelijk naar de DA gebracht. Op tijd. :(
Wat verdrietig voor je maar het kan ook zijn dat het bij jouw Oscar acute pancreatitis was en dat kan binnen enkele dagen fataal zijn. Je had hem dan sowieso niet kunnen redden. Veel sterkte met het verwerken van dit verdriet. Oscar heeft nu geen pijn meer en voor hem zal het een verlossing zijn geweest na zo doodziek te zijn geweest.
Rust in vrede lieve Oscar.
Boris en Roosje: met een beessie om je heen ben je nooit alleen.
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door BillieJoepje »

Ik las op dit forum ook dat veel vezels niet goed is?
Ik ben nog steeds zoekende naar voer dat Joepje kan helpen.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 2&start=45
Admin schreef:
- Hoog vezelgehalte in het voedsel (graan, pectine) verlaagt enzymeproduktie in de pancreas, waardoor een hoog vezelgehalte in voer vermeden moet worden. (ergens klinkt dit onlogisch omdat je verwacht dat een verlaagde enzymenproduktie de pancreas rust geeft).
Marex schreef: Wat raar dat de kliniek dat dan aan Boris heeft voorgeschreven. Gelukkig is hij toch opgeknapt maar dat zal dan meer te wijten zijn aan de medicatie. Nu geef ik hem en ook Roosje Royal Canin Fibre en daar doen ze het allebei heel goed op.
Gebruikersavatar
Marex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:21

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marex »

Tja, ik zal het nog maar eens navragen maar ben blij dat de ontlasting bij beide katjes weer normaal is. Steeds over moeten stappen op ander voer is ook geen optie lijkt mij.
Boris en Roosje: met een beessie om je heen ben je nooit alleen.
Marga73
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 apr 2017 18:06

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Marga73 »

Heel veel sterke met het verlies van Oscar!
Mogelijk heeft hij inderdaad een acute variant gehad...
Trotse bezitter van Woezel (7 bijna 8 jaar) en Spike (7 jaar). In liefdevolle herinnering van Taylor & Campi
Oscar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jun 2017 17:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Oscar »

Ik denk dan ook de acute. Lees momenteel veel online. Ook Engelse publicaties. Ik kan het nog niet loslaten. Vermoeden is wel dat hij al last had van zijn alvleesklier. Hij had eerder een depri fase gehad na de verbouwing van mijn appartement en ik vermoedde stress en dat hij uit zijn hummetje was. Dus ik gaf hem ook de ruimte. Toen ik meer aandacht gaf aan hem en ander voer knapte hij op. Os was weer de banjer die hij was. Wel werd hij steeds magerder. En bleef veel drinken. At wel gewoon. En had in de stress tijd wat bloed in zijn ontlasting. Maar dat was na een weekje weer weg. Daarna met de bak verschonen nooit iets geks gezien als zijn ontlasting.

Ik gaf hem Applaws en integra voer. Online lees ik dat dat goed was.
Zonder insuline dus te spuiten. Nu achteraf was hij de zes dagen voor zijn opname al wat afwezig aan het worden. Hij at, 1 keer gespuugd, niets geks aan ontlasting. Maar de dag voor het weekend stopte hij met eten. Het weekend was ik weg en had ik er geen zicht op. Van de buuf hoorde ik dat hij telkens op de buitenmat ging liggen en ze zei bang te zijn dat hij dood ging want hij zat daar nooit. Zondag toen ik thuiskwam zei ik nog; gekkie waarom lig je daar. Snoepjes nam hij niet aan en de bak met brok was amper aangeraakt. S avonds wou hij niet bij mij op bed liggen en ging in de badkamer liggen. Zijn miauwtjes werden steeds meer een klein piepje en hij liep steeds slomer. Toen ik hem dinsdag naar de dierenarts bracht dacht ik nog " tijd van insuline spuiten is aangebroken" Ok dat is een tijd goed gegaan op voer, geprobeerd, ok. De dierenarts had het ook helemaal niet over kantje boord. Ze zei; flink vochttekort, even later een kalium te kort en 24 uur later lag hij er zo intens beroerd bij. Hij zat toen al 30 uur aan vocht infuus. Maar zijn waarden waren niet verbeterd. Waarschijnlijk kots misselijk van het bijvoeren, het kalium poeder en de pijn. Ik schrok van zijn toestand. En drie uur laten kwam het advies on hem te laten inslapen. Ik snap het eigenlijk nog niet. Is de acute variant zo lastig te overwinnen?
Ik wou hem niet alleen laten doodgaan in zijnuppie in de nacht. Zijn ademhaling zag er ook niet goed uit. Dat was de dag daarvoor wel nog goed. Wel zagen ze dat hij suiker had.
Ik vond het zo moeilijk te beslissen; of nog een nachtje proberen en met een hele hele kleine kans want volgens de dierenarts zou het een wonder moeten zijn. Of hem laten inslapen in mijn bijzijn. Op mijn schoot. Hij kon ook niet meer plassen na aanleggen van het infuus.

Hij zag er niet onwijs slecht uit zelfs, liet ook net foto zien aan mijn collega en die reageerde ook verbaasd. .... hij tilde zijn koppie nog op zo nu en doen, sloeg met zijn staart. Hij staarde vooral. Ging anders even liggen en hij wou vooral weg uit het kooitje. Moest hem tegenhouden anders had hij zichzelf eruit laten glijden.

Ik vraag me nog steeds af. Had hij niet langer aan het vocht moeten liggen? Ze waren er om 16:30 uur die middag achtergekomen en getest op de alvleesklier. Toen anti misselijkheid en een pijnstiller. Maar toch adviseerden ze authenasie omdat ze bang waren dat hij de nacht niet zou redden. Nu ik meer lees online lees ik juist dat het wat langer duurt en er 2/3 dagen wordt uitgenomen voor medicatie toedienen. Is de conclusie inslapen dan niet te snel genomen??? Nu achteraf gezien. Ik krijg hem er niet mee terug... :(
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Daar ga je dan maar over malen lijkt me. Had ik niet beter dit of dat kunnen doen.
Hoop dat je het verlies een plekje kunt geven.
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Mijn heilige birmaan van bijna 17 jaar heeft al jaren chronische alvleesklierontsteking.
Ik gaf hem altijd laxeermiddel vanwege zijn harde ontlasting waardoor hij een paar x een verstopping heeft gehad.(dit geef ik uiteraard op dit moment niet)
Nu heeft hij sinds een week of 2à 3 diarree. Niet echt waterdun maar toch niet zo als het moet zijn.
Van de dierenarts Finidiar gehad. Hele tube opgemaakt maar hielp niet echt.
Verder maakt hij geen zieke indruk en eet hetzelfde als altijd.
Gisteren DA gebeld en ze zei dat ik bloedonderzoek kon laten doen.
Na wat speuren op internet lees ik dat bij sommige katten met diarree het overstappen op Carnibest voeding zou helpen.
Het is wel een kieskeurige eter, dus ik zal hem langzaam moeten laten wennen.
Hoe denken jullie hierover?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Dinky »

Nou ben ik niet heel bekend met de betreffende aandoening maar volgens mij geef je dan in principe vetarm eten? Weet niet of hij nu speciaal voer krijgt maar carnibest is vrij gemiddeld qua hoeveelheid vet (valt niet onder de vette kvv maar ook niet onder de vetarme/magere kvv).
Hier kan je kvv vergelijken en dus kiezen voor een magere mix geschikt voor de kat: https://www.voerwijzer.com/kvv-vergelij ... t_voor=002

Het idee van rauw vlees bij aanhoudende diarree is wel een bekende. Het is dus even de vraag of het merk carnibest de meest aangewezen is in combi met chronische alvleesklierontsteking ;-)

Aandachtspunt is wel dat het gaat om rauw vlees. De bacteriën die daar in zitten kunnen een positieve werking hebben op de darmflora maar kunnen deze ook compleet verstoren. Ik zou daarom eerst meer onderzoek willen naar de oorzaak voordat ik bij darmproblemen over zou stappen op rauw vlees!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Bloedonderzoek laten doen, kwam niets uit. Pancreas waardes moeten bij een extern lab gedaan worden dus daar heb ik nog geen uitslag van.
Carnibest geprobeerd te mengen met z'n eigen voer maar dat was geen succes.
Opvallend is wel dat sinds hij diarree heeft hij bijna niet meer overgeeft. Voorheen wel zo'n 2 x pw.
Verder oogt hij nog steeds niet ziek en eet voor zijn doen goed. Diarree nog steeds hetzelfde.
Vanmiddag bedacht ik dat ontwormen misschien een goed idee was. Dus dat maar gedaan, je weet nooit.
Als ik de pancreas uitslag heb laat ik het ng even weten
Plaats reactie