Chronische Pancreatitis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Dhyan »

Ja dat is inderdaad een interessant vraagstuk, wat betreft aansprakelijkheid.
Ik woon in een woongemeenschap, dat wil zeggen we wonen in 2 halve cirkels en hebben ervoor gekozen meer met de buren samen te doen.

We hebben dus ook een gezamenlijke maillijst, meetings, en binnentuinen. Heel gezellig maar er wonen wel veel katten. er woonden tot voor kort 12 katten in onze tuin, en 15 in de andere.
Veel mensen hebben ook kattenluiken en alle poezebeesten hoppen bij elkaar naar binnen. Ik heb geen kattenluik en laat mijn dieren gedoseerd naar buiten.
Snachts zijn ze sowieso binnen met name omdat mijn kater Noah een enorme vechtjas is geworden sinds ik hier woon.
Ik heb geen behoefte aan ruzie met de buren met name omdat we allemaal vrij veel met elkaar optrekken maar heb ze wel op hun verantwoording gewezen, zoals ik nu de mijne neem.

Maar de mensen hier zijn vrij losjes, ook met hun dieren.
De gisteren ingeslapen kat was al zo goed als dood en heeft vreselijke pijnen uitgestaan maar de man in kwestie wilde er geen rooie cent aan uitgeven.
Gelukkig heeft een andere buur ingegrepen en hem er op aangesproken.
Zo kon het arme dier gisteren toch nog rust vinden van zijn lijdensweg:(

Ik kan niet begrijpen dat mensen huisdieren zien als een soort aanhangsels...een soort decoratie kussens waar je alleen wat eten in stopt en verder kunnen ze dag en nacht hun gang gaan.
Ze vinden op hun beurt weer dat het zielig is voor mijn dieren dat ze snachts binnen moeten zijn.

ach ja..zoveel mensen zoveel meningen.

Ik hoorde al van mensen hier die zeiden: als ik mijn kat binnen moet laten gaat ie dood van ellende.
Snap die mening wel, alleen als die kat drager is gaan andere katten misschien dood van ellende..ja wie heeft dan schuld en wie is aansprakelijk....lastige kwestie.
Ik hoop dat ik heb kunnen doordringen tot hun dat FeLV ernstig is, een dodelijke afloop kent en besmettelijk.

Tot dusver van niemand reactie op mijn mailing.
Hoop toch dat ze geschrokken zijn en doen wat nodig is.

liefs,Dhyan

en Manoutje...die nu ineens heel gezellig op schoot komt zitten.... zo blij dat het boefje voor nu door de episode heen lijkt te zijn.
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Dhyan »

Voor iedereen die geduimd heeft voor Manou:

https://youtu.be/rp08TiXhDnU
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Ennakee »

Graag gedaan ;-)
Wat is het een knapperd!!!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Dinky »

Ah wat is Manou mooi!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Hebben jullie er wel eens van gehoord dat een kat slechter gaat eten na een prednison injectie?
Gisteren heeft Timon zo'n injectie gehad en vannacht at hij amper en vandaag ook maar klein beetje.
Maak me nu zorgen want morgenochtend gaan we op vakantie.
Net DA nog gebeld en die zegt dat ik morgen eventueel cerenia kan geven en AD of recovery moet voeren.
Hij maakt nu geen zieke indruk, eet alleen bijna niet.
Als hij morgen wel een zieke indruk maakt moet hij naar de DA.
Nog ideeën?
Meghaly
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2016 15:04

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Meghaly »

Mijn Maine coon meghaly (13,5) heeft nu woensdag ook een injectie tegen de klachten gehad ivm z'n alvleesklier. Nog steeds geeft de echo die gemaakt is geen ontsteking aan.. Nier, lever waarden alles prima en de waarden van de pancreas gaven 3,3 aan dat was laag dus toonde geen ontsteking aan. Erg vervelend wat meghaly wilde al langere tijd niet goed eten en gaf om de paar dagen over. Dit werd erger tot dat hij bijna iedere dag over gaf. We kregen Prednoral mee, 5 Mg per dag. Ook onze meghaly wil geen pillen nemen maar met de easy pil ging dat goed. Echter afbouwen naar om de dag een pil bleek geen goed plan want toen begon het overgeven weer. Dus maar weer voorlopig op 5 Mg gezet. we zijn op vakantie gegaan tot m'n schoonzus aangaf dat hij de pillen niet meer in nam. Hem deze forceren op te eten lukte niet. Op aanraden DA even gestopt maar na paar dagen begon hij flink over geven, op woensdag alleen al 7 keer. Dus weer terug naar DA en heeft hij injectie gekregen. Hij geeft niet meer over maar lijkt onrustig, loopt veel en lijkt gejaagd uit z'n oogjes te kijken. hij eet wel kleine beetjes, waaronder ook het diervoeder van RC waar ik mee begonnen ben. De brokjes speciaal voor Mainecoons ga ik afbouwen. De injectie zou drie weken moeten werken.

Heeft iemand hier verder ervaringen mee?? Wat is de prognose, wat kunnen we verwachten??
Meghaly
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2016 15:04

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Meghaly »

Mijn kat heeft ook een prednison injectie gehad... Hij eet kleine beetjes, drinkt wel veel. Echter valt mij op dat hij zo onrustig uit de ogen kijkt, bijna niet slaapt en snel ademt als hij rustig ligt.
Hebben jullie daar ervaringen mee?
@tiemmie kreeg hij de injectie omdat hij de pillen niet innam? Waarschijnlijk wel he? Dat deed onze Meghaly ook niet meer, de eerste paar weken wel maar toen stopte hij er gewoon mee. Andere manieren al geprobeerd en dat was geen succes...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door ErikPhilippus »

Niet nieuw op dit forum, wel in dit topic.

Het gaat om Dali, al een half jaar geleden is naast nierfalen ook pancreatitis bij hem geconstateerd. Dali is gestaag aan het afvallen - niet gigantisch, maar toch... Dus vandaar dat ik toch weer een keer naar die pancreatitis heb gekeken als mogelijke boosdoener voor het afvallen, en onderstaand bericht dat ik in het nierfalen topic heb gepost, wil ik daarom ook hier even droppen:

--------

Ik heb me behoorlijk verdiept in (chronische) pancreatitis, en uiteraard ook het desbetreffende topic hier doorgenomen.

Bij Dali is de waarde voor Feline Specific Pancreatic Lipase significant verhoogd. De laatste meting 10.8, een half jaar geleden 9 komma nog wat. Als die waarde boven 5.4 ligt, is er vrijwel zeker sprake van pancreatitis.

Toch zie ik bij Dali vrijwel niets van de symptomen die beschreven worden voor katten met pancreatitis:

- Lusteloosheid (bij 100% van de katten)
- Anorexia/slechte eetlust/gewichtsverlies (bij 97%)
- Dehydratie/uitdroging (bij 92%)
- Hypothermie/koorts/onderkoeling (bij 68%)
- Braken (bij 35%)
- Buikpijn (bij 25%)
- Voelbare massa in de buik (bij 23%)
- Kortademigheid (bij 20%)
- Diarree (bij 15%)

Hij heeft weliswaar (licht) gewichtsverlies, maar (zeker voor een nierpatient) geen slechte eetlust, en wellicht buikpijn direct na het eten (hard miauwen). That's all. En bij een chronische ontsteking van de pancreas zou je toch ook verwachten dat in het bloedbeeld terug te zien, maar ik zie geen ontstekingseiwitten in het bloed van Dali (...).

Dus ik weet het niet.... Ik heb zo m'n vraagtekens bij de diagnose - maar ja, die waardes voor lipase liegen er toch ook niet om. Om nu te gaan proberen of een pancreasenzymen-preparaat zou helpen; ik heb er een beetje dubbel gevoel bij. En gezien de ervaring met fijnproever Dali is het zeer waarschijnlijk dat hij een pancreasenzymen-preparaat over het eten niet accepteert, dus dat zou dan ook weer met een spuitje moeten. :cry: Lastig.

Misschien moet ik deze mail ook in het pancreatitis topic posten, om te kijken of er personeel is met een gelijksoortige ervaring wat betreft chronische pancreatitis (eventueel in relatie met nierfalen)?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Timon heeft eigenlijk geen medicijnen alleen zymoral over zijn eten.
De prednison injectie deden we uit voorzorg zodat hij tijdens de vakantie goed zou blijven eten.
Na ruim 1 dag begon hij toch weer goed te eten. WAs erg fijn want wij waren op vakantie.
Nou ja, ik noem het goed eten, maar ik bedoel eigenlijk voor hem is het goed eten. Voor een andere kat stelt de hoeveelheid die hij eet waarschijnlijk niets voor.
@Erik, bij onze kat zijn de symptomen dus slecht/weinig eten, gewichtsverlies en braken. Soms vlamt de ziekte op en dan wil hij helemaal niet meer eten. Dan moeten we hem dwangvoeren met recovery van de DA.
We krijgen hem er dan altijd binnen een paar weken weer bovenop.
Onze DA zegt elke keer dat als wij niet zo goed voor hem zorgden hij allang dood zou zijn.
Ik ben ook wel veel met hem in de weer om hem aan te sporen te eten. En probeer steeds weer een ander voer als hij iets niet wil.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door ErikPhilippus »

Tiemmie schreef:Timon heeft eigenlijk geen medicijnen alleen zymoral over zijn eten.
Ik begrijp dat Timon zymoral goed accepteert? En ondanks dat hij kleine porties eet, is het een moeilijke eter als de ziekte niet opvlamt?

Bedankt voor de reactie!
Erik
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Ja hij is inderdaad altijd een moeilijke eter en eet vrij weinig.
Over z'n eten accepteert hij Zymoral niet altijd. Dan los ik het op in een theelepeltje water en spuit het zachtjes in z'n bek.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door ErikPhilippus »

OK, zo zou ik het ook doen, oplossen en een spuitje. Geef je dat spuitje dan voor of na het eten?
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Tiemmie »

Na het eten want ik moet eerst zien of hij echt wel wat eet.
Meghaly
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2016 15:04

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Meghaly »

ik maak me zelf ook zorgen over onze Meghaly. De prednison injectie heeft twee weken gewerkt en toen ging hij weer overgeven. We zijn daarop weer begonnen met prednoral 5 mg per dag.. echter.. hij blijft misselijk.. iedere dag een pil Cerenia omdat hij zo loopt te kwijlen..
wat zou ik verder nog kunnen doen?? hij krijgt nu ook RC intra gestional dieet voer licht verteerbaar. Hij eet kleine beetjes en is heel sloom en valt ook alweer af zie ik...
Zou Zymoral kunnen helpen???
Meghaly
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2016 15:04

Re: Chronische Pancreatitis

Bericht door Meghaly »

Net weer bij de dierenarts geweest met meghaly en hij is echt ziek. Hij kwijlt verschrikkelijk veel en zijn pillen zijn mega groot. Het ergste is dat hij gromt als je hem aanraakt het doet dus erg veel pijn. Net bij de DA pijnstiller gehad en nog vocht. Ik denk dat het een echte aanval is en heb geen idee hoe hij hier uit komt. Ze adviseerde ons het nog even aan te kijken de pijnstiller zou moeten werken en vanavond moeten we weer prednoral geven. Ik heb er een hard hoofd in eerlijk gezegd. Iemand nog adviezen?
Plaats reactie