Algehele malaise...op naar Gent...

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Renate,

Wat erg allemaal ! Ik heb al veel héél goede dingen gehoord over Utrecht, toen mij vroegere hondjes zo ziek waren, wilde ik er ook naartoe, het is uiteindelijk Gent geworden, want de afstand was voor mij te ver, zeker als ik dan meerdere malen zou moeten gaan. Mijn da, spreekt ook erg goed over Utrecht, hij stuurt zelfs soms dingen naar ginder op voor analyse, tewijl we hier in Belgie ook goede dierkliniekken hebben....dat zegt genoeg zeker ?

Als je je zo ongerust maakt over haar hartje, en of je nu al niet mag beginnen met medicijnen, zou ik dat zeker opnieuw aankaarten bij de da. Hangt er ook vanaf waaneer je terecht kan in Utrecht, als dat nog 14 dagen gaat duren, moeten ze ondertussen toch iets doen denk ik... Je kan natuurlijk ook zelf telefoneren naar Utrecht, en uitleggen dat het erg dringend is, als ze haar voorgeschiedenis horen, en de huidige concentratie schidklierhormoon, dan zullen ze zeker begrijpen dat het een spoedgeval is.

Héél veel succes, en ik hoop dat alles een goede afloop krijgt, we duimen met jullie mee. Liefs veronikske :kissykissy:
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Dankje Veronikske voor je lieve berichtje.

Weet jij toevallig of er een internet site is van die dierenkliniek...kan wel wilhelminapark vinden maar dat is volgens mij een gewone dierenkliniek.

Weet iemand een naam of site zodat ik wat kan gaan lezen??

Groetjes Renate
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Volgens mij is dat de juiste hoor Renate, die aan't Wilhelminapark. Ik heb op google Dierenkliniek Utrecht ingetoetst, en toen kwam die eruit.
Anders een pb doen naar Emma, zij zal het wel weten.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Wilhelminapark is het volgens mij niet; je moet zoeken op faculteit diergeneeskunde. Het is ergens bij alle medische faculteiten (bij het UMC in de buurt)

Je kunt vragen aan je da of je iets mag geven voor het veel te snel kloppende hart, want dat put haar zeker uit.
Ikzelf had destijds ook een hartslag van 160 slagen per minuut (i.p.v. 70 tot 80) en weet hoe vermoeiend dat is. Er zijn wel medicijnen die het hart wat ontzien en die toch de werking van de schildklier zichtbaar houden (dat gaat ook niet binnen 3 dagen over).
Zoals Vero al zei, is het belangrijk om te weten wanneer je in Utrecht terecht kunt. Het zal komende week vermoedelijk al wel kunnen, maar dan nog zou ik even overleggen met de da of hij er een spoedgeval vn kan maken, en wat je in de tussentijd kunt doen om haar in een redelijke conditie te houden.

Ga er van uit dat door het schildklierhormoon de kalium- en calciumwaarden ook niet goed zijn; ze zal een tijdje nodig hebben om op te krabbelen.

Veel sterkte, meid. Het zit jullie niet mee :???:
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Je hebt gelijk Emma, ik heb faculteit diergeneeskunde ingetoetst, en toen zat ik juist.

Renate, ik heb even gekeken voor je, en er staat een telefoonnummer bij vermeld, waar je terecht kan voor een afspraak te maken.
Ze ontvangen enkel na doorverwijzing van je da, dus ik zou aan je da vragen of hij wil bellen, om een spoedafspraak.

Succes, liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Bah Renate, kan me voorstellen dat dat doodeng is :-(
Als je het adres nog niet hebt:

Bezoekadres Faculteit der Diergeneeskunde, Geneeskunde van Gezelschapsdieren,
Yalelaan 8, 3584 CM Utrecht

Postadres Faculteit der Diergeneeskunde, Geneeskunde van Gezelschapsdieren,
Postbus 80.154, 3508 TD Utrecht

Telefoon 030- 253 9411: Patiëntenadministratie

Fax 030- 253 9393: Patiëntenadministratie: ten behoeve van het doorfaxen van verwijsbrieven

Heel veel sterkte hiermee en ik hoop dat je zo snel mogelijk geholpen word!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Ik heb weer een update...

Ik kan pas over 3 weken terecht voor een schildklierscan en dit is dan als spoedgeval in behandeling genomen...normaliter is de wachttijd ongeveer 6 weken :shock: Afspraak staat voor maandag 6 februari maar wordt er wel moedeloos van.

Mijn DA heeft Guus d'r historie met de endocrinoloog doorgenomen en hij had zo'n geval nog nooit gehad. Wil Guus ook persoonlijk behandelen. Misschien is het een voordeel...ik hoop het maar.

Mijn vraag was natuurlijk gelijk hoe we die 3 weken dan door gaan komen want ze is echt heel ziek. In eerste instantie had de behandelend arts gezegd dat we konden gaan beginnen met schildklierremmers maar later in het gesprek had hij aangegeven dat hij haar eigenlijk liever clean onder de scan wilde hebben. Dus alleen geven als het medisch noodzakelijk was. Beslissing lag dus bij mij en heb mijn gevoel gevolgd en ben wel begonnen met de medicijnen. Ik kan (en mag) toch niet 3 weken toekijken op deze manier??

Ze krijgt nu dus 3 maal daags 5 mg Carbimazolum en na twee weken moet ik over gaan op tweemaal daag deze dosering.

Wat betreft de behandeling dacht de arts in Utrecht dat het beter was niet te opereren maar om haar plaatselijk in te spuiten met radioactief jodium. Moest het vergelijken met bestralen. Ze zal hiervoor opgenomen moeten worden in Utrecht. Haar ontlasting en urine moet ook op een speciale manier afgevoerd moeten worden omdat het na behandeling radioactief zal zijn :shock:

Jullie begrijpen dat ik me zorgen maak en hoop dat ik er goed aan heb gedaan om toch met de medicijnen te beginnen. Heeft net haar eerste tablet gekregen. Alles wat in Utrecht komen gaat daar ben ik nu eigenlijk niet eens mee bezig. Mijn eerste zorg is nu dat ze zich hopelijk beter gaat voelen door de remmers en dat ze uberhaupt 6 februari aanwezig kan zijn.....

Ben moe en er maalt vanalles door mijn hoofd...laat het allemaal maar op me af komen...

Liefs Renate
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk dat dit beleid de enige goeie optie is voor Guus, en ook goed dat je nu begonnen bent met carbimazol.

Zelf heb ik indertijd ook zo'n radio-actief slokje gehad, met jodium 131 (zo zal het bij haar ook heten), en zat daarvoor 3 dagen opgesloten in een kamer (waar ik bier en sigaretten mocht hebben 8-) ). Dit omdat de radio-acitiviteit niet meteen uit het lichaam is en de ontlasting en urine dus in een speciale tank opgevangen worden. Als het spul (geschat) uitgewerkt is, wordt Guus eerst met een geigerteller gemeten om te zien of haar huid nog radio-acitiviteit uitscheidt. Als dat negatief is, mag ze weer weg. Als je haar een oud dekentje of zo meegeeft, hou er dan rekening mee dat dat niet mee terug mag, tenzij het ook negatief is. De dingen waarop je ligt (en in mijn geval kleren en boeken) worden ook allemaal nagekeken.

De jodium 131 werkt langzaam, dus ze zal geleidelijk aan minder schildklierwerking krijgen. Dat betekent dat er nog een lange weg voor jullie ligt, want de dosering thyrax zal telkens bijgesteld moeten worden, terwijl de carbimazol afgebouwd moet worden totdat de eindstatus is bereikt.

Jemig, het is alsof ik mijn eigen verhaal hier terugzie in Guus :???: Maar ik kon tenminste zeggen hoe ik me voelde.
Arme poes. Je doet in mijn ogen het juiste, hoor :kissykissy:

Heel veel sterkte, en als je je in wilt lezen, google dan eens op jodium 131 of hyperthyreoïdie bij katten.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Echt ontzettend bedankt voor jullie reacties, het doet me echt goed. Je doet wat je denkt dat het beste is maar stiekum wil je toch ergens bevestiging vinden. Emma je verhaal heeft me enorm geholpen. Kan nu een beter beeld vormen over wat er gaat gebeuren.

Voor mezelf breek ik het verhaal in stukken en ben ik nu eigenlijk alleen bezig met de periode totaan de scan. Ik weet wat er daarna gaat komen, maar ik denk dat het op deze manier onbewust beter te behappen valt.

Je voelt je zo machteloos en merk aan mezelf dat ik op andere manieren (mijn manieren ;-) ) Guus probeer te helpen. Ze wordt overladen met knuffels een aaien maar ook met allerlei, kleedjes, dekentjes,vachtjes en alles waarvan ik maar denk dat ze het zou kunnen gebruiken. Ergens weet ik ook wel dat het daar niet in zit maar ik wil toch uiting aan mijn gevoel geven denk ik :oops:

Ik houd jullie op de hoogte...momenteel slaapt Guus...laat haar lekker liggen en neem haar straks mee naar boven...naar...je raad het al haar lekkere kleedje ;-)

Veel liefs Renate
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Heerlijk toch dat je haar nu zo lekker kunt verwennen ;-)

Nogmaals: mijn schildklierkennis gaat over mijn eigen moeilijk in te stellen schildklierverhaal, dat 15 jaar geduurd heeft. Ik schrijf het dus vanuit de ervaring van oplossen van deze problemen bij een mens, er van uitgaand dat het bij een dier ongeveer hetzelfde werkt, gezien de overeenkomsten in het verhaal.

Maar ik ben geen dokter of da, dus het kan anders zijn voor een kat. Ik beschrijf het proces zoals het mij destijds gebeurde.

Overigens denk ik stiekem wel dat het klopt hoor, wat ik vertel, anders zou ik het hier niet plaatsen ;-)

Ik denk dat je het ook het beste in stukjes kunt opdelen, om het allemaal aan te kunnen. Want het is nogal wat voor Guus, maar voor jou helemaal, als machteloos baasje. En als ze zeuren over invloed van carbimazol op de scan, dan hadden ze eerder tijd moeten maken :twisted: Ik vind het niet diervriendelijk om een dier drie weken langer met een enorm snel pompend hart (met alles risico's van dien) te laten lopen om zo een 'clear' beeld te krijgen. Dat doen ze een mens ook niet aan, dus dat mogen ze een dier ook niet aandoen.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Een update over Guus...

We hebben nog 5 dgn te gaan en dan kunnen we eindelijk terecht in Utrecht. Om jullie eerlijk te vertellen houd ik mijn hart vast of we er maandag met Guus zullen zijn.

Tot afgelopen zondag is alles eigenlijk goed gegaan maar na zondag is ze teruggetrokken, heeeel moe (valt voorover in slaap) en niet de Guus die we kennen. We hebben haar de eerste twee weken driemaal daags Carbimazol gegeven en deze week moeten we dat terugbrengen naar tweemaal daags. Zijn we maandag met tweemaal daags begonnen maar het zit me in het geheel niet lekker. Krijgt ze deze klachten van de medicatie...geef ik te veel...misschien te weinig....Het spookt allemaal door mijn hoofd. We hebben nog 5 dagn te gaan...het zal ons toch niet gebeuren...

Liefs Renate
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Ik heb met mijn DA gebeld en we kunnen op dit moment niets doen. De scans worden in Utrecht alleen uitgevoerd op maandag dus we zijn nu als eerste aan de beurt....Voor Utrecht is het geen spoedgeval. Guus eet, drinkt en loopt.

Ze ligt de laatste dagen heel raar. Ws heeft ze last van haar nek. Ik dacht dat ze het misschien benauwd had maar volgens de DA zou ik haar dan echt moeten horen piepen. Een struma is onwaarschijnlijk. Het restant schildklier zou dan explosief gegroeid moeten zijn en dan zou ze ook last met eten, drinken en slikken moeten hebben.

Het is hard maar kan niet meer dan me erbij neerleggen. Voor morgen heb ik mijn moeder in huis geregeld dus dan heb ik in ieder geval oppas in huis. Voor vrijdag moet nog iets geregeld worden en dan hebben we gelukkig weekend en zijn we in ieder geval constant in de buurt.

Kan me er moeilijk bij neerleggen maar ben bang dat het zal moeten.

Groeten Renate
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Weer een bericht over ons Guus. ..

Eigenlijk zijn we tegen het advies van de DA ingegaan en hebben de dosering gehalveerd naar 1 tablet per dag. Dennis en ik hadden allebei het gevoel (tja..) dat we teveel gaven en dat ze daardoor zo apathisch werd.Na heel wat malaise met onze vorige poes hadden we afgesproken meer op ons gevoel af te gaan.....je kent je poes zo goed..

En jawel hoor ze is een stuk actiever geworden en ziet er beter uit!!

Het is nu nog maar twee dagen en dan kunnen we eindelijk de hulptroepen gaan inzetten....

Willen jullie nog even blijven duimen ;-)

Liefs Renate
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hebben ondertussen een hele wereldreis achter de rug. Zijn vanochtend met Guus naar Utrecht geweest. Werden onthaald door arts en 4 co-assitenten. Na een zeer uitvoerig onderzoek werd er besloten om de scan inderdaad te maken. Ze heeft toen een infuusingang gekregen en is ingespoten met radioactief spul. Na een half uur wachten kon ze door datzelfde infuus onder narcose gebracht en kon ze onder de scan door.

Wat we al dachten werd duidelijk zichtbaar....ZEER veel schildklierweefsel aan de linkerkant van haar nek...ze waren zelf ook nogal geschokt dat er zoveel weefsel aangegroeid was.

We zijn dus een stapje verder en Guus moet behandeld worden met radioactief jodium. Ze moet hiervoor naar Gent !!!!!! en moet daar een week blijven :shock:

Ook hiervoor is ws een wachtlijst van enkele weken maar dat weet ik definitief als ze me gaan bellen. Faculteit Gent gaat contact met mij opnemen voor een afspraak. Tot die tijd moeten we doorgaan met de medicijnen. Wat betreft de dosering kunnen ze eigenlijk niets adviseren. Moeten zelf geven wat wij denken dat goed is voor Guus. Goed op haar gedrag letten enz.

We gaan dus weer wachten :ewhistle: Ik wordt er zo moedeloos van....

Nu ligt Guus lekker te slapen...is echt doodop van alle indrukken. Ze heeft wel een fikse bloeduitstorting op haar poot van het infuus maar ze kan er goed op lopen dus dat zal wel wegtrekken.

Als ik meer weet vanuit het verre Gent dan laat ik het jullie gelijk weten!

Liefs Renate
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

He Renate,

Dat is wat jullie al verwachtten he? Maar nu heb je in ieder geval zekerheid...
Dat behandelen geeft dat ook gegarandeerd resultaat of is dat ook weer afwachten??

Ik hoop dat ze snel bellen en je snel geholpen kan worden :kissykissy:
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gesloten