Algehele malaise...op naar Gent...

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Algehele malaise...op naar Gent...

Bericht door Rebbe »

Ga jullie nu toch deelgenoot maken van mijn zorgen...Onze Guus is de afgelopen tijd mager geworden, vaak dunne ontlasting en geeft veel over. We hebben haar nu al een tijdje bijgevoerd met convalescence wat even leek te werken maar vandaag toch weer overgeven en diarree. Ook haar ogen zijn er viezig uit en krijg ik eigenlijk zelf niet shoon.

We gaan morgen met haar naar de DA maar gek he, dat je aanvoelt dat er wel eens wat serieus mis kan zijn. Ze slaapt eigenlijk altijd bij ons op bed maar nu gaat ze al een tijdje alleen slapen. Onder het bed, op de deurmat kortom ze zoekt een beetje de eenzaamheid.

Misschien heb ik het mis maar ik krijg er een heel naar gevoel bij. Ik weet dat ik beter morgen naar de DA kan gaan maar jullie begrijpen vast wel mijn gevoel. Zit nu huilend achter mijn pc en ben eigenlijk gewoon doodsbenauwd om te gaan. Ga maar even een kop thee halen en hopen dat ik straks kan slapen.

Wel fijn dat ik dit aan jullie kan schrijven..maak me zo'n zorgen...

Groetjes Renate
Laatst gewijzigd door Rebbe op 07 feb 2006 22:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Je kan aan je dierenarts vragen om een bloedtest te doen, in bloed kunnen ze vaak een oorzaak vinden.
Sterkte en succes!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Eindelijk even de rust gevonden om jullie wat nieuws te schrijven..

We zijn vanavond naar de DA geweest en na het zien van Guus was hij er ook niet gerust op. Haar diepliggende ogen, het gewichtsverlies, algehele indruk was niet best. Hij wilde de temperatuur opnemen maar toen Guus dat in de gaten kreeg waren de rapen gaar. Bloed afnemen was ook onmogelijk. Ze heeft DA en Dennis gegrepen en moest uiteindelijk onder zeil om bloed af te nemen en temperatuur op te nemen.

Ze had 39.8 wat te hoog was en ook voelde hij een verdikking op de plek waar de schildklier moet zitten......ja jullie lezen het goed....Guus heeft namelijk drie jaar geleden twee operaties ondergaan waarbij de schildklier aan beide kanten is weggehaald. Destijds heeft de pathaloog verklaard nog nooit zoiets gezien te hebben want de schildklier was vergroeid met de lymfeklier. Ze wisten toen ook niet zeker of ze de gehele schildklier hadden verwijderd. Sindsdien krijgt ze dagelijks thyroxine.

Omdat hij een verdikking voelde, verhoogde hartslag, temperatuurverhoging en gewichtsafname denkt hij dat er misschien nog schildklierweefsel heeft gezeten wat weer is gaan werken.

Er is nu bloed afgenomen wat ook gelijk geheel getest gaat worden dus ook lever, nieren etc. Vrijdagmiddag kan ik bellen voor de uitslag.

Mocht daar niets uitkomen dan wil hij aan de gang om haar diarree middels dieetvoer te temperen en gaan we vandaaruit verder onderzoeken. Maar dat is plan B.

Guus is nu nog steeds aan het zwabberen en heeft overgegeven van de
'narcose' . Ben er natuurlijk niet gerust op maar heb wel het idee dat we er alles aan doen om haar er weer bovenop te krijgen. Ze heeft al zoveel in haar leven doorstaan en ze blijft knokken dus doen wij dat met haar samen ;-)

Heb al een tijdje veel plezier beleefd aan dit forum maar nu merk ik toch eigenlijk pas echt wat het betekend als ik jullie meelevende berichten lees. Dankjulliewel!!

Trouwens de reacties die ik kreeg op mijn eerste foto's in mijn album waren over de diepliggende ogen van Guus. Jullie zijn dus zeker oplettende lezers..(en kijkers ;-) )

Ik houd jullie op de hoogte..

Veel liefs Renate (en nogmaals bedankt!)
Laatst gewijzigd door Rebbe op 11 jan 2006 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 212
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Jeetje Renate. Dat was dus ene heftig bezoek aan de dierenarts. Wel heel fijn dat hij er nu zo serieus naar gekeken heeft, zo weer je zeker dat alles onderzocht wordt.
Is uit het bloedonderzoek te halen of het inderdaad toch nog schilklierweefsel zou kunnen zijn?

Sterkte voor jullie en Guus!
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Uit het bloedonderzoek zou dan moeten blijken dat er een verhoogd schildklierhormoon aanwezig is. Ze krijgt nu hormonale medicijnen en na veel metingen zaten we aan de goede dosering. Mocht het nu dus verhoogd zijn dan is er achtergebleven weefsel.

Liefs Renate
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het kan heel goed dat er een fractie schildklierweefsel is blijven zitten, dat de taak van de hele schildklier op zich genomen heeft. Ook kan ze 'schildklier-eilandjes' hebben ontwikkeld (heb ikzelf ooit gehad), als ik het goed heb, heet dat bij mensen de ziekte van Hashimoto. Die eilandjes doen dan mee met het aanmaken van schildklierhormoon, zodat je veel te hoge doses krijgt, en de thyrax geeft er ook nog eens een duw tegenaan.

Al met al ben ik eigenlijk wel positief over de diagnose, die veel beter klinkt dan het eerste. Nu dus duimen dat het bloedonderzoek inderdaad een verhoogd tSH en T3 of T4 laat zien, dan kan ze bijgesteld worden, of kan de schildklierrest bestraald worden, zodat ze nog een hele tijd mee kan.

Het klinkt mij veel positiever in de oren dan gisteren! Ik duim voor jullie :kissykissy:
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Gelijk weer een vraag aan jou...bijstellen zou niet mogelijk zijn ivm de lage dosering nu en een operatie is bij Guus erg moeilijk geworden. Twee flinke operaties maken dat ze nu veel littekenweefsel heeft ontwikkeld wat een operatie bemoeilijkt.

Je hebt het over bestralen...is dat dan ook mogelijk...is door onze DA nooit ter sprake gebracht. Klinkt vervelend omdat je snel de link legt met bestralen bij kanker. Kan je er wat meer over vertellen ?

Mocht het nodig zijn...dan weet ik in ieder geval de opties..

Alvast bedankt!

Liefs Renate
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik weet niet of bestralen bij dieren kan. Mensen kunnen een kobaldbestraling krijgen (heel anders dan bestraling bij kanker), ikzelf heb een radio-actief jodiumslokje gehad om de schildklier uit te schakelen.
Daarna moest ik natuurlijk wel levenslang aan de thyrax, mar dat merk ik nauwelijks meer.

Ik zou toch eens aan je da vragen welke dingen die bij mensen helpen, voor Guus een optie zouden kunnen zijn. Ikzelf was ook moeilijk in te stellen want de minste hormoonschommeling geeft schommelingen in de schildklierfunctie en dus moet je telken bijgesteld worden.
Dat zal voor Guus ook een probleem zijn, als het inderdaad de schildklier is (al zal een gesteriliseerde poes minder hormoonschommelingen hebben dan een vrouw die tegen de 50 loopt :smile: )
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Zou toch mooi zijn als Guus ons zou kunnen vertellen hoe de hormonen door het lijf gieren bij een poes van 11 8-)

Ik zal het morgen allemaal eens ter sprake brengen....vooralsnog moet ik het nog even afwachten maar in ieder geval bedankt voor de informatie.

enne....succes met de hormonen :lol:

Liefs Renate
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Nou Sandra,

Ik vind het erg lief dat je uberhaupt een berichtje post...kan me zo voorstellen dat je wel even wat tijd voor jezelf kan gebruiken... :kissykissy:

Maar heb ondertussen nog geen nieuws en baal als een stekker. De server van het lab ligt eruit en ze konden de hele dag geen verbinding maken. Blijkbaar kunnen ze alleen de uitslagen ophalen via internet. Ben de hele middag aan het bellen geweest maar helaas.

Kan nu de DA morgenmiddag bellen want hij heeft weekenddienst. Probeer me rustig te houden maar ben toch wel een tikkeltje geirriteerd :evil:

Liefs Renate
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Lieve allemaal,

Heb zojuist de uitslag gekregen en het is niet best. Ze heeft toch weer een verhoogd schildklierhormoonwaarde. Moet normaal rond de 50 liggen en zij heeft nu 309 :shock:

Moeten dus accuut stoppen met haar medicijnen. (gelukkig had ik ze vanochtend nog niet gegeven...toch een voorgevoel)

Maandag kan ik een verwijsbrief halen en moet er een schildklierscan gemaakt worden. Ze krijgt dan een radioactief goedje en kunnen ze op de scan zien waar de verhoogde concentratie zich bevind. Van daaruit gaan we dan bepalen wat de behandeling gaat worden. Zoals ik het nu begrijp kunnen we voor de derde keer opereren wanneer het alleen de verdikking in de hals blijkt te zijn, maar wanneer het zich door het lichaam heeft verspreid kunnen we alleen met medicijnen aan de slag.

Heb ik gelijk weer een vraag aan jullie....geadviseerd wordt om naar Utrecht te gaan voor zo'n scan. Hebben jullie ervaringen met de faculteit utrecht?? Het zou namelijk ook in Kesteren kunnen (voor ons dichterbij) maar ik wil natuurlijk alleen het beste.

Heb net even een traan gelaten maar een hap lucht genomen en we gaan er tegenaan. Nu snel in de auto om vervoersboxen te bestellen want een goede ga ik nu echt nodig hebben.

Liefs Renate

En bedankt...voor al jullie medeleven!
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Zit me zojuist te bedenken of we niet al zouden kunnen beginnen met remmende medicijnen...

Heb wel gevraagd aan de DA of we nu niets moesten doen maar hij vond dat we wel totaan de scan kunnen wachten. Ze had het nu toch al een tijdje...zit me nu toch ineens niet lekker...het weten en niets doen behalve de medicijnen laten staan....
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik lees net je verhaal Renate, wat erg allemaal :???:

Ik weet niet of het een idee is. Voor hetzelfde geld heeft het een averechtse werking.. Ik denk dat er hoe dan ook eerst bekeken moet worden wat er aan te doen is, als dit mogelijk is,..
En aan de hand van de uitslag zal er gekeken moeten worden naar medicijnen en dergelijke, maar je kunt het voorleggen bij je DA of ze weet welke medicijnen remmend zijn en of je er mee mag beginnen...

Ik zou naar datgeen gaan waar je zelf meer vertrouwen aan stelt...
Je moet er vanuit gaan dat ze bij beide afdelingen hun best doen, maar als ze je doorverwijzen naar Utrecht moet je dit misschien gewoon doen.

Het is allemaal erg moeilijk en dubbel he :???:
Een hele dikke knuff, en sterkte.
Hou je ons op de hoogte verder?
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Renate, ik zou zeker kiezen voor Utrecht. Daar zitten echt de deskundigen. Ze kunnen het daarna eventueel wel overdragen aan Kesteren ;-)

Dat goedje wordt blauw op scans, waardoor je ziet waar de schildklierconcentraties zich ophopen. Het komt me allemaal erg bekend voor ;-) Zelfde als bij mensen dus.

Ik zou wachten met remmende medicatie tot je de echte uitslag hebt. Pas dan weet je wat echt zinvol is en wat niet. Er is een fikse schildklierconcentratie, dus het is goed dat je gestopt bent met de medicatie.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Okee dan gaat het Utrecht worden.

Maar Emma kan ze die tijd dan nog zo rond blijven lopen? Ik ben dan wel met de medicatie gestopt maar dat is een kwart van een tabletje van 0,2 mg....dus 0,05 mg per dag. Dat gaat toch geen verschil maken op een hormoonwaarde van 309?? Ben zo bang voor haar hart wat nu zo snel tikt :-(

Liefs Renate
Gesloten