koorts, wankelen en niet willen eten / drinken

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

koorts, wankelen en niet willen eten / drinken

Bericht door sandra »

Sinds een aantal dagen is het bar en boos in huize sandra....

Onze Nicky is ziek :cry:

Maar omdat ik dierenartsen niet altijd zo vertrouw en ik nou eenmaal niet voor niets op een forum met kattenkenners zit wil ik hier graag even mijn verhaal kwijt in de hoop dat iemand me meer kan vertellen.

Sinds begin vorige week had Nicky een beetje een harde buik, niet echt opgezet, maar gewoon hard. Omdat ze verder gewoon at en poepte en levendig was heb ik het gewoon even aangekeken. Ook in verband met de jaarwisseling had ze erg veel last van stress dus vermoedde dat het daar iets mee te maken zou kunnen hebben.

Totdat ik woensdagmorgen uit bed kwam en eten wilde geven. Ze wilde niet komen eten (een wonder want ze eet graag) en na even rustig voor haar zitten zag ik dat haar knipvliezen te zien waren. Ook voelde ze warm aan. Toen sprong ze ineens op omdat ze naar de bak wilde, maar liep helemaal te zwabberen en viel af en toe om. Meteen naar de dierenarts dus! Conclusie: Nicky heeft last van een virusje zoals de menselijke buikgriep / buikkrampen. Heftige koorts (40,8) en protesterende darmen. De dierenarts heeft haar een injectie met pijnstiller gegeven en ik moest twee maal daags een pasta gaan geven (finidiar). Ook zou de koorts moeten gaan zakken.
De dierenarts zei ook dat het zwabberen kwam door de koorts; kan dat zo erg zijn alleen door koorts, dat is bij mensen toch ook niet???

Vanochtend zie ik nog steeds weinig verbetering. Drinken doet ze volgens mij alleen maar onder dwang (doe ik zo vaak mogelijk met een spuitje in haar bekje). Ze heeft maar 10 gram gegeten van het speciale voer van de dierenarts (voor dieren met verteringsproblemen) Daarnaast heeft ze nog steeds koorts (40,1), wel iets gezakt dus, maar nog steeds veel te hoog.

Ik heb vanmiddag (4 uur) weer een afspraak bij de dierenarts, maar ik vind dat het echt heel slecht gaat met haar, ze slaapt alleen maar en rilt van de koorts. Ze heeft gister zelfs in haar mandje geplast, en dat doet ze echt nooit!!!

Herkent iemand iets? Nog tips voor als ik vanmiddag naar de dierenarts ga?

Nog wat verdere info: Nicky is een binnenkat en mijn andere (binnen)kat vertoond geen van de verschijnselen die Nicky heeft... Nicky is gewoon ingeent en ontwormt en ontvlooit.

Ik hoop dat dit snel over gaat, want een zieke kat is echt niet leuk... :-|
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Oh Sandra, dat klinkt echt zielig! Hou Nicky maar goed warm, dat zal wel het beste zijn. En als je het niet vertrouwt, gewoon de da bellen hoor! Sterkte!
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Heb de dierenarts ook gebeld hoor, daarom heb ik vandaag weer een afspraak. Maar als je belt krijg je een dierenartsassistente die me ook niet kan vertellen wat ik moet doen...

Ik vind het vooral zo vreemd dat ik niet een koortsremmer heb gekregen toen ik vandeweek gegaan ben. Zolang ze koorts heeft voelt ze zich niet goed en dan eet of drinkt ze ook niet...

Ik hoop dat de da haar vanmiddag beter kan helpen...
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Sandra, wat rot :-(

Die koorts moet inderdaad zakken nu. Heel vreemd dat je geen koortsremmer hebt gekregen!

Als je belt, en vraagt naar de dierenarts, krijg je die hoogstwaarschijnlijk wel aan de lijn hoor.

Wanneer heeft Nicky de laatste enting gekregen?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Nick is toen ze klein was gewoon goed geent en ook na een jaar weer. Afgelopen november zou ze weer geent moeten worden, maar door de berichten die hier op de site staan heb ik besloten dit niet te doen. Ze komt niet met andere katten in aanraking en als het meer kwaad dan goed doet...

Ik wacht het nu even af, vanmiddag een afspraak en zal ik wat meer doorvragen.
Maar er is niemand die dit ziektebeeld herkent? De dierenarts vertelde me dat het een soort virusje is wat heerst, maar ik heb dit nog nooit van iemand gehoord en kan het in mijn kattenboekjes ook niet vinden. En daar lees je weer over allerlei ziektes waar je helemaal eng van wordt... ik denk nu dat ze zo´n beetje alle dodelijke ziektes heeft...
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Sandra, heeft Nicky ook diarhee? Finidiar wordt namelijk als middel gegeven tegen de diarhee.

Als ze inderdaad aan de dunne is, zou je ook aan de DA of ze met een wattenstaafje wat verse ontlasting uit Nicky's endeldarm kan halen en dat even onder de microscoop kan leggen.

Jesse had een maand of twee geleden ineens ook een harde buik en 40 graden koorts en dat bleek toen Giardia te zijn die gezorgd had voor een ontstoken dikke darm.

Dus in die richting denk ik nu ook. Ontstekingen aan de dikke of dunne darm gaat ook vaak gepaard met hoge koorts.

Mocht je trouwens het oordeel van je eigen DA niet vertrouwen, ga dan even voor een second opinion naar een andere. Ik weet inmiddels uit ervaring dat de kennis van DA's niet altijd overeenkomt. Hangt af van de voorbeelden in de praktijk.

En ik zou een koortsremmende injectie eisen!! Als ze zo ziek zijn eten en drinken ze niet! Is het dan een darmprobleem, dan kan het zijn dat de darmen compleet stil komen de staan.

Succes en geef Nicky maar even een knuffel van mij.
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hoi Vannessa,

Nicky heeft geen diarree, maar heeft momenteel helemaal geen ontlasting meer omdat haar buik leeg is (ze heeft sinds dinsdagavond bijna niets meer gegeten). De dierenarts zei dat ze kon horen (woensdagochtend) dat de darmen leeg waren. Daarvoor heeft ze overigens ook geen diarree gehad!

En een onstoken dikke darm, moet je dat behandelen met antibiotica? En gaat het dan snel beter?
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Jesse knapte na de koortremmende injectie heel snel op. Omdat het bij hem om Giardia ging, is hij (en ook de andere katten) daartegen behandeld. De ontsteking is toen vanzelf genezen.

Meid, als ik je een advies mag geven: Bel nu een andere DA en vraag ok je gelijk mag komen. Wachten tot het spreekuur later op de dag vind ik riskant, omdat ze niks eet en drinkt.
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hoi Sandra,

Heb je topic gevolgd maar kan je geen advies geven wat betreft de aard van de klachten maar ik ben het eens met Vanessa. Bel je DA en eis dat je gelijk mag komen. Wanneer zij geen bevredigende diagnose kan stellen ga dan nog eens naar een andere DA.

Je kan ook gelijk een andere DA bellen want ik voel uit je berichten dat je geen vertrouwen in je DA hebt. Keus is aan jou natuurlijk.

Wacht in ieder geval niet tot 16:00....

Groetjes Renate
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Sandra, ik herken het beeld. Zosja had iets dergelijks en was daarnaast enorm uitgedroogd. Als ik het zo hoor, snap ik de finidiar niet (die doet toch in de meeste gevallen bij diarree ook al niks), moet ze een infuus en moet ze dagelijks tolfedine-injecties tegen de koorts. Die kun je zelf geven, het infuus ook.
Ik denk dat ze zo zwabbert door de koorts en door vochtgebrek. Hoe is haar huid als je die optilt? Liggen haar ogen diep? Dat zijn tekenen van uitdroging.

Als ze het versterkende voedsel niet eet, ga dan dwangvoeren, waarbij je het voer verdunt met een zakje RC oral rehydration support (mengen in water), zodat ze aansterkt en weer vocht vasthoudt.
Zosja had griep en daardoor keelpijn en als ze pijn met eten associëren, stoppen ze met eten. Ook zakjes astronautenvoer van RC werken goed en daarmee kun je ook dwangvoeren. Om de eetlust op te wekken, kun je een tube (Gimpet of ander merk) speciale pasta krijgen en dat op de pootjes smeren, zodat ze ze schoonlikt.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt! De finidiar vind ik echt onzin ( sorry), ik snap niet waarom een da dat geeft. Een algemeen antibioticum zal beter helpen, al blijft een virus moeilijk te bestrijden. Maar ik had het beter begrepen als hij een ab-prik had gegeven en een infuus. Een grote kat die uitgedroogd is, moet zo'n 500 ml. infuus per dag hebben (liefst verdeeld over 2x)
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 06 jan 2006 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Ik vind die Finidiar ook grote onzin! Dat geef je alleen aan katten die aan de dunne zijn. In dit geval snap ik daar dus helemaal niks van. Die DA is, sorry dat ik het zeg, een kwakzalver!
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Sandra,

Ik zou als ik van jouw was, nu onmiddellijk een da bellen, en zeggen dat je met een ernstig zieke kat zit, en NU geholpen wil worden.
Ze heeft al veel te lang koorts, en ze moet antibioticum krijgen hoor, niet alleen een pijnstillende injectie !

Je weet uit de verhalen hier, hoe snel het fout kan gaan, als je poezel te lang niet eet en drinkt, dus niet twijfelen en gaan !

Hoop dat het snel betert, liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hey allemaal,

Allereerst dank voor alle (uitgebreide) antwoorden!

Inmiddels contact gehad met de dierenarts. Ik kan pas op z´n vroegst om drie uur terecht omdat ze aan het opereren zijn. Een andere dierenarts vind ik moeilijk. Voorheen zat ik bij een dierenkliniek in Leeuwarden waar ik echt heel erg tevreden mee was. Omdat ik natuurlijk pas weer hier woon ken ik weinig dierenartsen. Van een vriendinnetje van mij (die een dierenwinkel heeft dus ook de nodige kennis en ervaring met dieren heeft) heb ik gehoord over deze dierenarts dat dit een goede zou zijn en spookverhalen over anderen hier in de omgeving. Ik heb besloten vanmiddag weer naar dezelfde te gaan en als ik dan nog niet tevreden ben ga ik naar een ander. Ik wil haar dus nog wel het voordeel van de twijfel geven.

En Emma, ik weet zeker dat ze (nog) niet uitgedroogd is. Ik ken de verschijnselen van uitdroging en die herken ik niet bij haar. Ik geef haar water onder dwang en drinkt dan wel. Daarnet heeft ze zelfs zelf gedronken uit haar waterbakje, dus dat zit wel goed.
Over het voeren maar ik me meer zorgen. Ik heb nu van Eukanuba, intestinal formula (brokjes). Maar ze eet dit dus niet (op de tien gram na die ze wel zelf gegeten heeft). Dat aanlengen met die oral rehydration support lijkt me wel wat. En moet je dat dan met een spuitje in haar bekje doen ofzo?
Die pasta op haar pootjes gaat niet werken want ze wast zich niet momenteel.

Dank voor de tips,
wordt vervolgd...
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Succes straks sandra. Ik zou wel een aantal dingen vragen/eisen : injectie tegen de koorts, injectie met antibiotica en pijnstilling, krachtvoer om haar weer op trek te krijgen.
Ze kunnen haar zelfs een injectie geven om het hongergevoel terug aan te wakkeren.

Laat je niet afschepen met " het is een virusje, en haar lichaam moet dat zelf opruimen", dat kan wel zijn, dat het "maar" een virusje is, maar als ze zo ziek is, heeft ze even hulp nodig d.m.v. bovenvernoemde injectie, anders geraakt ze er zelfstandig niet terug bovenop. Het is al een aantal dagen aan de gang, dus ze is danig verzwakt.

Als je het durft, zou ik toch eens vragen waarom ze vorige keer niks tegen de koorts gekregen heeft, dat kan toch echt niet hoor, dat is het eerste wat mijn da doet, als ze koorts hebben, dan gaan ze zich al direct beter voellen, en terug eten en drinken, waardoor ze uiteindelijk sneller genezen.

Ik duim voor jouw en Nicky, tot straks, veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Sandra, die pasta vermeng je inderdaad met een beetje lauw water tot er een dun papje ontstaat. Die zuig je op met een spuitje en spuit je in haar bekje. Daarmee stimuleer je ook haar eetlust.

Finna kreeg deze pasta, toen ze na haar castratie niet meer wilde eten.
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gesloten