bobbels in buik

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

bobbels in buik

Bericht door Ilse »

Misschien een rare vraag, maar ik weet niet of jullie dit kennen.
Wij hebben een lekkere dikke kater Beertje met een dikke buik.
Maar sinds pas als ik hem aai voel ik twee bobbels in de onderkant van zijn buik en als ik verder voel zit er ook een strengel aan dat naar boven gaat en vast zit. Zouden dit misschien zijn nieren zijn? Of maak ik me weer te veel zorgen. Volgens mijn vriend heeft hij dit al heel lang, maar als dat zo is begrijp ik niet van mijzelf dat ik het nooit eerder gevoeld heb.

Wie weet raad

Groetjes Ilse
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Zijn het grote bobbels, Ilse?

Bij Lady voel ik ook wat (hele kleine) bultjes als ik haar aai.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Hey Ilona,
Het voelt een beetje als knikkers aan.
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hé Ilse,

Ben meteen eens gaan voellen bij mijn deugnietten, en ik voel bij hen echt geen bobbels, ook niet waar hun nieren moeten zitten.

Je zegt dat hij een lekker dik buikje heeft, kunnen het dan geen vetophopingen zijn ?

En anders denk ik nog aan tumoren, omdat die meestal aanvoellen als een stevige harde, ronde massa, en ook wel vasthangen aan de buikwand of andere organen met strengen. Zo was het toch bij mijn hondje, had ook twee verdikkingen in de buik die ik kon voellen als bulten met precies een koord aan, bleken tumoren te zijn die ze dan verwijderd hebben.

Maar dat hoeft het dus niet te zijn, kan ook iets onschuldig zijn, ga anders even langs de da, ben je zeker !

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

hey. ik had dat zelfde als jouw met lara,ik dacht ook eigenlijk gelijk het ergste aan de telefoon toen ik een afspraak maakte zei de assistente dat het wel eens fip kon wezen,(ook vanwege een bolle buik)
dus ik schrikken en de hele dag in de rats gezeten, toen later bleek dat ze het gewoon te goed bij mij had(te dik dus)
ook lara heeft van die bulten zitten hoor dus zij moet op dieet..
maar als je het niet vertrouwd moet je gewoon ff langs de da gaan, dan weet je het zeker en haal je,jezelf geen rare dingen in het hoofd.
succes
groetjes eeke
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

@ eeke; was het nou een bolle buik of bulten? Want dat is in mijn ogen heel wat anders... Als een kat (te) dik is, verdeeld het vet zich meestal redelijk gelijk over het lichaam, dus niet in bolletjes (en als ze gesterriliseerd zijn rond de wond; de befaamde hangbuikjes). In principe hoor je organen niet zo te voelen, dus niertjes zijn het (als het goed is) niet.

Ilse heeft het echt over bobbeltjes/knikkertjes en daarvoor zou ik toch echt even langs de dierenarts gaan... Baat het niet dan schaadt het niet.

Succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Hoi
Ik heb een afspraak gemaakt gisteren voor morgenochtend want het kon helaas niet eerder bij onze dierenarts.

De assistent zei tegen mij dat het vetbobbels konden zijn of een tumor
,ik zit best wel in de rats, ik hoop toch zo dat het niet erg is.

Eeke ik ben blij dat je het kent en ik hoop dat het niet ernstig is maar ik ga toch voor de zekerheid.
Bedankt voor jullie berichtjes
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Hoi

Ja het waren gelukkig vetbobbels.
Wel een opluchting zeg, ik heb er gewoon slecht van geslapen.
Maar gelukkig was er niets aan de hand
Ben toch blij dat ik even ben geweest
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
neeltje2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mei 2006 13:37

Zieke poes

Bericht door neeltje2 »

Hallo allemaal!

Ik ben net nieuw hier op de site, heb me nog niet eens behoorlijk voorgesteld. :oops: Toch de stoute schoenen aangetrokken om hier over mijn poes Sara te vertellen. Ik zie dat jullie mensen met een ziek beestje zo fijn steunen en eerlijk gezegd kan ik wel een steuntje gebruiken.

Sara is 13 jaar, we hebben haar als kitten van 8 weken gekregen. Ze is pikzwart en super lief. Ze is klein van stuk, mensen denken dat ze nog jong is. Een eigen willetje en een praat kat. Ze geeft antwoord als ik haar aanspreek en uit de toon kan ik horen wat ze bedoelt.

Een paar weken geleden voelde ik bulten onder haar buikje en die groeiden schrikbarend hard! De DA constateerde borsttumoren en stelde voor te opereren. Dat is afgelopen maandag gebeurd en in overleg met ons is ook meteen de baarmoeder verwijderd. Een zware operatie, maar achteraf wel goed omdat de eierstokken ook niet goed waren. Een jaap van 20 (!) cm in haar kleine poezebuikje.

Thuisgekomen bleef ze lekker liggen, tegen een warm kruikje aan en 's nachts om twee uur kwam ze uit haar mandje. De volgende morgen scharrelde ze al wat rond, dronk goed en at een beetje. Helemaal goed dus!

Maar gister middag begon ze te zwalken, alsof ze dronken was en dat werd in de loop van de avond steeds erger. Ze viel gewoon om en kon haar kopje ook niet meer stil houden. Evenwichtsorgaan was ernstig verstoord, we vreesden voor een tumor in de hersenen. :-(

Vanmorgen meteen terug naar de DA. Die dacht eerder aan een TIA of een zwelling en gaf haar een spuitje met spul waarvan de zwelling zou kunnen verminderen. En nu is het afwachten. Als het maandag niet minder is, moeten we haar laten inslapen.

Ik ben helemaal over de rooie!! Ze herstelde zó goed en zó snel en nu dit! :cry:

Een heel verhaal, voor de eerste keer. Maar ik ben wel blij dat ik het even kwijt kon, hier. Bedankt voor het lezen en mocht er iemand tips voor mij hebben dan hoor ik het graag.

Groetjes, Neeltje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik sluit me helemaal bij mijn voorgangers aan. Als je van je poes houd en het gaat plotseling zo slecht met haar, dan is dat staat je wereld even stil!

Ik heb helaas geen tips voor je, ik vrees dat je moet afwachten en hopen dat ze zwelling minder wordt. Ze is gelukkig een vechtertje, maar je weet nooit hoe het loopt.

Heel erg veel sterkte toegewenst en schrijf maar lekker van je af op deze site. Daar zijn we voor!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
neeltje2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mei 2006 13:37

Bericht door neeltje2 »

Dank jullie wel voor het meeleven. Zit met een hand te typen met poes op schoot. Ze heeft een lekker dutje gedaan, maar ik zie geen verbetering, eerder verslechtering. Ze valt nu ook al om als ze gewoon ligt. :shock: Maar misschien ben ik te ongeduldig. Ze wil het liefst bij me zitten.

Verder hou ik jullie natuurlijk op de hoogte.

Groetjes, Neeltje
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Neeltje mijn Guus heeft ook een TIA gehad met dezelfde symptomen. Omvallen, moeilijk lopen en als hij ergens vanaf sprong dan maakte hij een koprol. Hij heeft een injectie gekregen om vocht af te drijven in de hersenen. Als ik je verhaal lees ...komt het overeen!!

Bij Guus hebben we best lang afgewacht en heeeel veel geduld gehad. Opstapjes gemaakt zodat hij toch ergens kon opklimmen en eigenlijk hem zijn gang laten gaan. Ik weet nog zo dat hij van de trap af wilde en ik hem wilde dragen. Dennis zei terecht dat guus daar niet geholpen mee werd. Hij moest zelf oefenen en aftasten van zijn mogelijkheden....Hij kukelde van de trap en probeerde het steeds weer. Uiteindelijk is het allemaal bijgetrokken. Niet meer als vanouds maar hij loopt en springt weer normaal.

Houd me op de hoogte!

Groeten Renate
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Neeltje, wat een verhaal zeg :???:

Hoe gaat het nu met haar, nog steeds geen verbetering?

Ik ben het wel met Rebbe eens, laat haar proberen zoveel mogelijk zelf te doen.

Ik weet het niet zeker maar een van de katten van een van de andere forummers hier had het ook volgens mij, ziek, omvallen, blind lijken, maar die is weer zodanig hersteld dat ik haar nauwelijks terug herken.
Wonderen zijn de wereld niet uit, dus raad ik je aan alles rustig te bekijken, en ook andere dierenartsen te raadplegen, wat zij aanraden in zo'n situatie. Een kat zou er van kunnen herstellen, en het zou zonde zijn als jouw meissie die kans mis zou lopen, als er nog een kleine kans zou bestaan.

De persoon in kwestie weet wel dat ik haar bedoel denk ik, dus ik hoop dat zij hier vanavond of morgen ook even zal reageren :wink:

Heel veel sterkte, en een dikke knuffel, zulke dingen zijn en blijven rot :-(
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Malou bedoelde mijn Mimi ;-) Bij Mimi was het heel anders. Zij lag helemaal weg en ik kon haar niet vinden. Ze was ook helemaal blind. Ze knapte wonderbaarlijk op.
Dit is toch ets anders. Mimi had een beroerte of is dat hetzelfde? :icon_shifty: Ze was niet zo duizelig enzo.

Wat ik weleens heb gehoord van mensen dat dit kan gebeuren door iets aan de oren zoals oormijt of een nare oorontsteking. Dit kan doorslaan als hersenvliesontsteking. Ik heb dit ook eens gezien bij een kat van een vriendin en ook hij knapte helemaal op
Je kat heeft die zware operatie doorstaan, dit is raar en naar. Kan het ook iets met de narcose te maken hebben?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Bella een beroerte is niet hetzelfde als een TIA. Een TIA is een onderbreking van de toevoer van zuurstof naar de hersenen waar het probleem zich veelal voordat in de halsslagader. Bij een beroerte is het vaak een bloedprop in de hersenen die dit veroorzaakt. En hersenbloeding is een bloeding in de hersenen die daardor voor een zuurstofgebrek zorgt.

Een Tia heeft als symptomen, duizeligheid, evenwichtstoornissen, tijdelijke blind en-of doofheid. Deze symptomen kunnen weer bijtrekken omdat het vaak geen littekens in de hersenen achterlaat. Bij Guus is het redelijk bijgetrokken alleen haar gehoor is blijvend weggebleven.
Gesloten