Navelbreuk

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Navelbreuk

Bericht door Brig »

Ik ben al een tijdje op zoek naar een witte kat. Nu is er een kitten beschikbaar (ongeveer 10 weken), maar hij heeft een navelbreuk.
Nu heb ik daar nog nooit van gehoord bij een kat, dus mijn vraag is:
Heeft iemand dat al eens meegemaakt? c.q ervaring mee?
Is het gevaarlijk? ( Ik heb ook nog ander katten)
Kan er iets aan gedaan worden en zo ja is zo'n operatie dan duur.

Bedankt alvast voor jullie reacties

Brigitte
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi, Ik heb er nog niet van gehoord bij katten, wel bij honden, ik veronderstel dat elk dier dit kan krijgen.
Gevaarlijk voor je andere katten is het niet, of het gevaarlijk is voor de kitten is afhankelijk van hoe ernstig de breuk is. Dit kan enkel een DA beoordelen. Soms is het niet nodig om een navelbreuk direct te opereren, als het maar een kleintje is, soms echter kan het zijn dat er ingewanden in het breukzakje komen vast te zitten, en dan is dringend ingrijpen nodig, vandaar dat de meeste DA's zo'n breuk opereren, om te voorkomen dat er ingewanden klem komen te zitten, en ze tot een noodingreep moeten overgaan.
Voor je beslist tot het nemen van het kitten, zou ik eerst advies van de DA inwinnen, hij zal je ook kunnen zeggen wat zo'n ingreep gaat kosten.

succes veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Kleine navelbreukjes komen regelmatig voor heb ik me laten vertellen toen dit destijds bij Boris werd geconstateerd toen hij 7 weken oud was. Meestal geeft dit geen problemen en groeit het gewoon dicht. Je kunt de dierenarts er naar laten kijken als je voor de 1e inenting gaat. Als het een grote navelbreuk is, grote van meer dan 2 cm. zou ik diegene die de kitten te koop aanbiedt adviseren naar de dierenarts te gaan.

En voor de rest; een operatie bij huisdieren is nooit echt goedkoop. Je moet er denk ik altijd een beetje rekening mee houden dat je met huisdieren voor onvoorziene kosten komt te staan.
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Ik weet niets van een navelbreuk, dat kun je misschien toch het beste aan je dierenarts vragen. Maar misschien weet je dit allang hoor, maar denk je er wel om dat witte kattten soms doof kunnen zijn?
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Thomas -nu 26 weken oud- heeft ook een navelbreukje. We hebben meteen bij de eerste inenting de (vervangster van de) dierenarts er naar laten kijken, en zij zei dat het behoorlijk groot was, en waarschijnlijk wel geopereerd zou kunnen worden gelijk met de castratie. Bij de tweede inenting, drie weken later, kwamen we wel bij onze vaste dierenarts, en die vond het juist niet zo groot. :ethink: Naar verhouding groeit het kitten wel, maar de navelbreuk niet, dus de kans dat er darmen bekneld raken zou steeds kleiner worden. We moeten dus wel in de gaten houden of het 'bobbeltje' zacht blijft en enigszins terug te drukken valt; als het hard aanvoelt en niet meer terug te duwen valt (zal ook pijnlijk zijn!) zitten er dus darmen klem en is er acuut gevaar. In dat geval meteen naar de dierenarts dus!
Thomas wordt binnenkort gecastreerd, en ik vraag dus voor de zekerheid wel even of er niet alsnog iets aan het breukje gedaan moet worden.

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Bericht door Brig »

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er nog eens goed over nagedacht en we nemen hem ( te zien op dierenasiels.com Maastricht Yeti )
Donderdag gaan we hem ophalen.
Ik laat hem eerst even wennen en neem hem dan mee naar onze eigen dierenarts en hoor dan wel wat hij ervan vindt.

Groetjes

Brigitte
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb twee kittens met een navelbreuk gehad. Beide zijn tijdens de castratie aan de breuk geopereerd, het gaf verder geen problemen.
Veel plezier met Yeti!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Wat een schatje is Yeti (de verschrikkelijke sneeuwman???), zeg! Ik heb hem even bekeken op de site, en zou ook als een blok voor hem gevallen zijn, navelbreukje of niet. Heel veel plezier met hem!

Groetjes van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Whaaaa! Heb je Pjotr en Tinkel dan gezien?
Trouwens, ik zou 't broertje van Spinx er dan bijnemen, heb je een zwarte en een witte. :grin:
(sorry, beetje :offtopic: )
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Bericht door Brig »

Ja Claudia die andere heb ik ook allemaal gezien enne.. Yeti was al eigenlijk niet de bedoeling. We hebben namelijk al acht katten. :lol:
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Hahaha...... leuk! Veel plezier met Yeti :grin: .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
mariskah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2005 20:44
Locatie: Oosterhout

Bericht door mariskah »

Probeer de navelbreuk regelmatig terug de buik in de duwen. Als dit soepel gaat hoeft het nog geen problemen te geven. De breuk kan dan zelfs nog dicht groeien, en door de inhoud regelmatig terug te duwen voorkom je dat het vast gaat zitten en een operatie noodzakelijk is. Blijft de breuk zitten, dan kun je een operatie alsnog overwegen, als er darmen vast gaan zitten dan is een operatie echt noodzakelijk, dan is het ook erg pijnlijk, wat anders niet het geval is.
Groetjes van Mariska
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Bericht door Brig »

Inmiddels is Yeti bij ons en ik denk dat het eigenlijk allemaal wel meevalt. Het advies is om hem onder aan zijn buikje op te pakken zodat je het vanzelf terug duwt. Heel af en toe voel ik een heel klein bobbeltje dat ik dan ook weer terug duw en verder zie of voel ik er weinig van.
Hij piept alleen als hij moet poepen. Ik weet niet of dat hier wat mee te maken heeft, maar het kan ook zijn dat het komt dat hij op dit moment nogal harde ontlasting heeft en pas drie keer is geweest. Hij is vanaf dondergavond bij ons dus dat is niet al te veel.Ik hou dat in ieder geval even goed in de gaten.
Bij een eventuele operatie betaald het asiel dus dat vind ik heel netjes.

Groetjes

Brigitte
Gebruikersavatar
mariskah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2005 20:44
Locatie: Oosterhout

Bericht door mariskah »

Brig schreef:Hij piept alleen als hij moet poepen. Ik weet niet of dat hier wat mee te maken heeft, maar het kan ook zijn dat het komt dat hij op dit moment nogal harde ontlasting heeft en pas drie keer is geweest. Hij is vanaf dondergavond bij ons dus dat is niet al te veel.Ik hou dat in ieder geval even goed in de gaten.
Bij een eventuele operatie betaald het asiel dus dat vind ik heel netjes.

Groetjes

Brigitte
Ik denk dat het piepen bij het ontlasten echt met de harde ontlasting te maken heeft. De navelbreuk geeft geen pijn, pas als er echt iets vast zou zitten, maar je geeft aan dat dat niet het geval is.
Inderdaad netjes dat het asiel de operatie zou betalen. Moet het dan ook bij een dierenarts aangesloten bij het asiel gebeuren, of mag je zelf een dierenarts uitzoeken?
Groetjes van Mariska
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Joepi...Yeti is er, hij heeft een thuis... :grin: Ik denk ook dat het piepen met harde ontlasting te maken heeft. Als hij een ingeklemde breuk zou hebben, zou hij ook echt ziek zijn (koorts,pijn end...)
Als je naar de da gaat ( voor zijn entingen enz..) kan hij er ook eens naar kijken. Wel fijn dat het asiel de kosten van een operatie wil dragen ! Ik denk dat je dan wel niet kan kiezen welke da je wil, dat is misschien een nadeel ?

In elk geval, veel succes met Yeti, en heel veel plezier...enne....wij willen wel snel foto's zien hoor !!!! (Ik heb zo een vermoeden, dat hij erg op Wodan gaat lijken )

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gesloten