Gizmo loopt ontzettend te hijgen (na een beetje inspanning)

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gast

Gizmo loopt ontzettend te hijgen (na een beetje inspanning)

Bericht door Gast »

Ben een beetje ongerust. Gizmo heeft een nieuw spelletje: speelmuis apporteren. Als ik op bed lig, komt ie met de muis aan, ik moet het dan vanuit de slaapkamer via de trap naar beneden gooien. Hij erachter aan. Legt het weer op bed en ik moet opnieuw gooien.
Allemaal heel leuk, maar na twee/drie keer de trap op en af te hebben gerend, ligt ie echt helemaal uitgeput te hijgen alsof ie een marathon heeft gerend.
Tongetje uit zijn bek en hijgen niet meer normaal (net als een hond die heel hard en lang heeft gelopen).
Heb vandaag de dierenarts maar even gebeld en dinsdag moet ik ff langskomen. Het kan iets met zijn longetjes zijn of met zijn hartje. Maar het kan ook gewoon heel simpel zijn dat het gewoon nog ff teveel inspanning is voor hem (hij is "pas" 10 maanden).
Ik weet het niet hoor, ik ben er toch een beetje ongerust over.
Doerak heeft namelijk nergens last van en die is pas 8 maanden.

(Her-)kennen jullie dit?????
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Esther,

Ja, onze Indy is helemaal gek van een lange veter aan een stokje. Als ik die tevoorschijn haal loopt-ie er al kwetterend achteraan. Als ik ermee door de kamer ga slepen, dan rent-ie er echt als een bezetene achteraan. Soms denk ik wel eens dat-ie erbij gaat neervallen, want hij is dan ook niet meer te stoppen. Op een gegeven moment vind ik het welletjes, want dan zit-ie inderdaad ook hijgend op de grond, bek open en tong eruit als een leeuw in de hete serengeti-zon.

We hebben Storm ook eens uitgelaten aan een riempje bij Madestein (dat ken je wel, denk ik). Het was zonnig, maar niet overdreven warm. Storm zijn vacht is pikzwart dus dat neemt de warmte goed op. Hij heeft niet eens gerend, maar alleen gelopen. Na een half uurtje op de terugweg in de auto zat-ie ook met zijn bek open te hijgen, met zijn tong meebewegend met de ademhaling. Griezelig als je dat nooit gezien hebt. Toen we thuis kwamen hebben we zijn vacht vochtig gemaakt met een nat washandje, zodat-ie sneller afkoelde.

Met zijn hart is overigens alles goed (we hadden al eerder een scan laten doen) en ik vermoed dat dit gehijg gepaard gaat met te grote enthousiasme of warmte. Een kat kan namelijk niet zweten, behalve uit zijn voetkussentjes (volgens de DA). Waarschijnlijk is dat snelle gehijg om de warmte af te drijven.

Ik denk niet dat je je al te grote zorgen hoeft te maken. Als hij dat gedrag vertoond, stop dan even met spelen.

Groeten,
Roland
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
lise

Bericht door lise »

Dit lijkt wel een beetje op onze kat Myrna. Ze put zich soms veel te veel uit. apoteren. achter een toutje aan hollen. Of buiten met de blaadjes spelen! :P Onze DA dacht ff aan astma maar mevrouw piepde niet en hoestte niet.

Nog iets.......laat jij je kat uit??????? onze katten zit vast aan de lijn maar hoe laat jij je kat dan met je meelopen??
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

lise schreef:Nog iets.......laat jij je kat uit??????? onze katten zit vast aan de lijn maar hoe laat jij je kat dan met je meelopen??
Hoe ik de kat met mij mee laat lopen? Ik loop met hèm mee! :D

Groeten,
Roland
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Nou wij proberen Xena ook weleens uit te laten en lekker achter haar aan te lopen... We hebben maar 1 probleem.... ze gaat zodra ze buiten is op de grond liggen en doet verder helemaal niks...

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Apart zeg, vanmiddag (nadat ik dit had gelezen) ging Linus ook opeens hijgen! Heel kort weliswaar, maar ik had het bij hem nog niet gezien!
Daarbij constant liggen.

Maar goed, gelukkig was het weer snel over. Wel fijn dat ik dit gelezen had, anders had ik me misschien ook weer zorgen gemaakt.

groetjes Babiche
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik liep in het begin ook altijd achter Quinto aan, maar tegenwoordig kan ik al aangeven waar ik naartoe wil door zacht aan de lijn te trekken. Niet te hard, want dan wordt hij eigenwijs en gaan we zijn kant weer op :lol: Dat hijgen doet Quinto ook wel na het spelen als hij heel druk is geweest. Is volgens mij ook inderdaad een manier om af te koelen, mijn hond doet dat ook altijd op die manier.

Groetjes Sharon :zwaaien:
Gast

Bericht door Gast »

Nou ik ben blij dat ik even naar de dierenarts ben geweest.
Gizmo was dus wel degelijk ziek. Hij heeft astmatische bronchitus. Dierenarts hoorde duidelijk ruis in longetjes en verder had ie nog iets verhoging. Gelukkig niets aan het hartje.
Mogelijk dat ie er vaker last van kan krijgen, maar het kan ook om een gewoon virus gaan. Dat moeten we even afwachten, kijken hoe die op de antibiotica reageert.
Kreeg meteen 2 spuiten, 1 antibiotica en 1 om het ademhalen te verlichten. Verder kreeg ie ook nog voor 2 weken antibiotica tabletjes mee.
(samen met de wormen tabletjes en vlooien pipetjes voor beide katten was ik weer ruim 75 euro armer, maar ja, dat heb ik er wel voor over).

Ben de afgelopen dagen helaas zelf weg geweest (motortrip die al een paar maanden geleden gepland was). Goede vriend heeft voor de katten gezorgd. Maar ben blij dat ik nu weer thuis ben, zodat ik Gizmo ff in de gaten kan houden of alles beter met hem gaat.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Nou Roland, dan mag jouw dierenarts bij mij langskomen!!
Het boerderijkatje wat een vriendin heeft aangenomen, is zo ziek, dat ze gewoon kletsnat onder de okseltjes was, onze DA zei ook al, dat een kat niet snel zweet maar shadow, zweette als n otter.



Maar over dat hijgen, mijn caddy doet dit al vanaf kleins afaan.

toen ik hem ophaalde zat ie in de auto, te mauwen zonder geluid, lijkt erg stom, en daarop ging zn tong uit zn bekje werd knalrood en daar zat ie te puffen.

eerst was ik daar bang voor, en heb dit dus aan de DA gevraagd, en die gaf aan dat dit gewoon wat overhitting is, en dat het lichaam dit niet helemaal op de normale manier kan verwerken, en dus gaan ze net als een hond even hijgen.

Zo is het mij verteld en eigenlijks is dat best logisch, want als ze druk zijn, is er geen andere mogelijkheid om zo snel af te koelen,...
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ik heb zojuist een kwartiertje met Myst gespeeld (veertjes aan stok) en hij wordt dan helemaal enthousiast, erachter aan rennen en grijpen.
Op een gegeven moment ben ik inderdaad gestopt omdat hij aan het hijgen was!
Ik wist dat katten hijgen bij stress of als ik ze meeneem in de auto en het is warm, maar na een partijtje spelen?
Ik zal het even aankijken, want voor de rest is het een enorm actief kitten waar niets raars op aan te merken is, maar als hij weer eens zo snel buiten adem is dan ga ik toch maar even een bezoekje brengen aan de DA...

Groetjes
Danielle
Chanou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2003 18:45
Locatie: zuidholland

Bericht door Chanou »

yedamy schreef:Ik heb zojuist een kwartiertje met Myst gespeeld (veertjes aan stok) en hij wordt dan helemaal enthousiast, erachter aan rennen en grijpen.
Op een gegeven moment ben ik inderdaad gestopt omdat hij aan het hijgen was!
Ik wist dat katten hijgen bij stress of als ik ze meeneem in de auto en het is warm, maar na een partijtje spelen?
Ik zal het even aankijken, want voor de rest is het een enorm actief kitten waar niets raars op aan te merken is, maar als hij weer eens zo snel buiten adem is dan ga ik toch maar even een bezoekje brengen aan de DA...

Groetjes
Danielle
Hey Danielle,

Chanou heeft dit ook hoor, wij hadden vrijdagavond ook zo'n stokje met veren gekocht en hij is er echt helemaal gek van.. Hij is niet te stoppen en zit ook na ongeveer een kwartiertje te hijgen en met z'n tongetje uit z'n bek. Hij is ook zo over enthousiast, Quinty krijgt nogeens de kans om ermee te spelen :roll:.
Maar Chanou heeft dit dus ook en vrijdagvond waren we nog ff bij m'n vriends ouders geweest en zij hebben een broertje van Chanou en ik ging daar ook ff mee spelen (met die stok met veertjes die we net gekocht hadden) en die was er ook helemaal gek mee en na een tijdje zat ie ook gewoon te hijgen.

Zodra ze gaan hijgen gewoon stoppen met spelen en dat ding weg leggen. Zitten ze eerst wel ff raar te kijken, maar ja.

Dus volgens mij is het wel niet verontrustend (ook omdat ze het allebei deden en nu die van jou dus ook)
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Dankjewel!
Hij ligt nu in coma te slapen ;)
Ik kijk het ook gewoon even aan, mocht het nou erger worden dan maak ik me ongerust, maar als inderdaad zoveel katjes het hebben!


Danielle
Gebruikersavatar
Petra5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jan 2003 12:42
Locatie: Beets (Nh)

Bericht door Petra5 »

mijn Sammie zit ook te hijgen als ze erg intensief gespeeld hebben maar die is ook zo vreselijk actief.
Panter hijgde erg toen we haar ophaalden als kitten, ze is helemaal zwart en het was een erg warme dag en dan in zo'n hete auto, gelukkig waren we snel thuis en met wat water knapte ze al snel weer op.

Groetjes Petra
De kat eet graag vis, maar ze heeft er geen natte pootjes voor over. (13e- eeuws spreekwoord)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja Quinto doet dit ook bij zijn kettinkje, wij trekken die dan door de kamer heen en hij rent er heel hard achteraan. Hij heeft dat ook alleen maar daarmee omdat dit het enige is waar hij zich zo voor inspant. Dus zolang het echt alleen na zo'n duidelijk inspanning is lijkt het me niet zo erg. Plus dat het op het moment natuurlijk ook aardig warm is en dan loop je zelf ook sneller te puffen :wink:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Pukkie hijgt

Bericht door naomie120 »

Ik heb een vraag en zet t hier maar bij.

Mijn Puk hijgt af en toe. Hij kan heerlijk spelen, en dan is er niets aan de hand. Hij rent, rolt en springt, niets aan de hand. Maar soms, bijvoorbeeld als ie met onze andere kat, Poes, aan het spelen/vechten is, hoe kort ook, hijgt ie. Van die korte hijgjes, alsof ie snel adem kwijt wil.
Vroeger, toen ie klein was, had ie het ook wel eens. Toen was Poes er nog niet en had ie t na uitbundig spelen. Ik dacht altijd dat het van de warmte kwam, maar dat valt nu in de winter niet meer vol te houden.

Iemand enig idee? Misschien is het stress? Hij lijkt zich verder trouwens kiplekker te voelen, eet goed etc.

Misschien maak ik me wel druk om niets...
Gesloten