Onbekende kater komt binnen langs kattenluik

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Sharon
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2006 17:37

er komen andere katten door ons luikje

Bericht door Sharon »

Hallo iedereen,

Ik heb een kattenluikje voor mijn kat, Mikki, in de voordeur laten zetten. Nu kan hij naar buiten wanneer hij maar wil, en dat was ook wel nodig want het is een echte buitenkat. Maar het vervelende is dat er regelmatig katten hun kopje door het luikje steken, of door het luikje naar binnen gaan zitten kijken. Twee keer heb ik zelfs een kat binnen gezien, smikkelend van het eten van Mikki. Hij liep direct naar het bakje, dus hij kende de weg. Het is erg zielig voor Mikki, want hij wordt hier erg zenuwachtig van, en kijkt wanneer het luikje een beetje kleppert door de wind constant of er geen andere kat zit. Nu ben ik dol op alle katten, maar ik wil dat hij zich optimaal veilig voelt in zn eigen huis. Heeft iemand hier ervaring mee, of gewoon tips? Mijn idee was om de plantenspuit gereed te houden, en de bezoekers te verrassen hiermee zodat ze ons huis associeren met een koude, maar onschadelijke douche.

alvast bedankt
groetjes
Sharon
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Dacht dat er luikjes waren met zendertjes oid. Die moet je dan bij je kat om doen zodat alleen hij erin kan.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Dat zijn inderdaad luikjes met magneetbandjes, dan kan alleen je eigen kat binnen komen en geen anderen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sharon
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2006 17:37

Bericht door Sharon »

Hai. Ja die zijn er inderdaad, maar door twee dierenartsen is mij met veel nadruk afgeraden om hem een bandje om te doen, n.a.v. de vele nare ervaringen die zij hiermee hadden: gewurgde katten, katten met diepe wonden doordat zij op een of andere manier een pootje in hun bandje hebben gekregen (wassen, krabben?) waardoor hij op een veel bredere plek vast kwam te zitten etc. Dus dat is geen optie voor mij helaas
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Bericht door mara30 »

Hoi Sharon,
Ik kreeg ook een buurtkat via het luikje in mijn woning en ook mijn katten werden daar zenuwachtig van. Bovendien is het een dikke sproeier en begon het op verschillende plekken in huis te stinken.
Ik wilde de katten liever ook geen bandje om doen ivm mogelijke gevaren, maar heb nu van de week wel zo'n luikje met magneet gekocht. Misschien dat het maar tijdelijk hoeft. De indringer moet weten dat het hem niet meer lukt, zodat hij in de toekomst ook geen pogingen meer onderneemt. Dan kunnen mijn katten misschien hun bandje weer af. Het is wel even wennen voor de katten. Ik hoop dat het zo gaat lukken en dat het een tijdelijke oplossing is, maar ik weet niet hoe hardnekkig katten zijn.

Gr Mara
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Dag Sharon,

Ik heb dezelfde ervaring als Mara: een sproeiende buurtkater in huis. Ik heb ook liever katten zonder halsbandje maar om te voorkomen dat mijn eigen katten zouden gan sproeien ben ik overstag gegaan: een kattenluik met magneetjes.

Ik heb bandjes met gaatjes erin en hanteer als graadmeter dat er twee vingers tussen de nek en de halsband moeten kunnen. Zeker niet meer. Desnoods maak ik een extra gaatje in het bandje.

Succes!
joandijkstra
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2007 12:23
Locatie: groningen

kattenluik

Bericht door joandijkstra »

een beetje een domme vraag, misschien
ik heb voor mijn kat een kattenluik in de deur
de laatste tijd komt er steeds een heel grote kat naar binnen die hier niet hoort
mijn kat is panisch bang voor haar
hoe hou ik die andere kat buiten zonder mijn eigen kat op te sluiten?
Gebruikersavatar
Gilbert
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 apr 2007 10:39
Locatie: Tilburg

Bericht door Gilbert »

Hoi Joan,

Er zijn kattenluiken die werken met een magneetje dat aan het halsbandje van je eigen kat kan doen waardoor alleen je eigen kat door het luikje kan.
Ik zie ze in de meeste dierenwinkels liggen.

Je moet dan alleen wel een ander kattenluikje kopen. Ik heb er ook geen idee van of deze groter zijn, of kleiner wat een groter nadeel zou zijn, zodat je het gat en je deur aan zou moeten passen.

Groet, Linda, Kitty en Gilbert.
Gesloten