een nieuwe kitten en dan samen buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Els Debulpaep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 apr 2005 17:36
Locatie: Tervuren

een nieuwe kitten en dan samen buiten?

Bericht door Els Debulpaep »


Ik kom voor het eerst op deze site en ik hoop dat ik hier de nodige antwoorden vind. Ik heb een poes, Trix van bijna 3 jaar. Ze is gesteriliseerd maar nooit buiten geweest aangezien we op een appartement woonden. Ze is een angstige kat, dat heeft ze overgehouden aan een paar trips naar de dierenarts waar ik met haar vaak een hele tijd moest wachten in de wachtzaal in het bijzijn van honden.
We zijn nu verhuisd en wonen in een vrij rustige buurt waar veel katten rondlopen. Bovendien heeft de poes van een vriendin kittens en krijgen we er eentje (nu zijn ze nog maar 2 weken). Ik ben als de dood dat het niet gaat klikken tussen hen :roll: maar ja, we zien wel. Ik wil wel graag de kitten leren om buiten te gaan. Ik vrees dat Trix dan zal willen meegaan en weet niet al te best hoe ik dat moet aanpakken. We wonen hier nu toch al een maand of drie en voor de zomer zie ik ze niet buitengaan dus er is nog wat tijd om te wennen.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik zou ze eerst binnen heel erg lang aan elkaar laten wennen, ze zijn het toch al niet gewoon om naar buiten te gaan. Met een kitten volwassen kat gaat dit best heel vaak snel erg goed, hoor!
Pas als het kitten er aan toe is om naar buiten te gaan (ik ben er zelf niet zo'n voorstander van om dit voor het half jaar te doen) kan je de deur eventueel voor beide katten open zetten, ze zullen dan genoeg aan elkaar gewend zijn om ook samen op pad te durven.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik zou ze als ze nooit buiten zijn geweest zowiezo al niet gelijk los buiten laten maar de eerste paar keer aan een tuigje waar je ze ook voor die tijd aan kunt laten wennen.
De meningen zullen hier over verschillen maar ik ben er geen voorstander van om je katten buiten te laten zwerven.
Omdat er altijd het gevaar is dat er een ongeluk gebeurt, al woon je in een rustige buurt en er zijn altijd mensen die het niet leuk vinden om vreemde katten in hun tuin te vinden, zeker niet als ze in de stront graaien.
Al heb ik zelf katten, ik moet ook geen katten van een ander in onze tuin. Katten heb je voor jezelf, niet voor je buren en ze zijn echt wel tevreden met de vrijheid van alleen de tuin hoor ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Losstaand van de vraag of je ze buiten moet laten (de meningen zijn erg verdeeld hierover), als je daar voor kiest:
Onze kater is nooit bang en gaat al sinds jongs af aan naar buiten en is dan ook vaak lang weg (k moet er wel bij zeggen dat ons huis aan een binnentuin grenst, waar zo'n 60 huizen een tuintje hebben, en die tuin is volledig afgesloten van de weg). We hebben sinds een paar maanden ook een nogal bange poes. Ze gaat nu ook naar buiten en ze gaat eigenlijk nooit ver weg. Soms waagt ze zich uit ons tuintje, want ze is wel erg nieuwsgierig. Maar als ze uit het zicht verdwijnt, komt ze meestal al weer snel terugrennen. Verder gaat ze volgens mij niet veel naar buiten als wij er niet zijn. Dus: volgens mij kan het best, zo'n bange kat naar buiten, door de angst zal ze ook voorzichtig doen.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

naomie120 schreef:..., door de angst zal ze ook voorzichtig doen.
Of juist gekke toeren uithalen. Bijvoorbeeld van schrik voor een langskomende auto of fiets de weg oprennen...

Onze oudste poes gaat al acht jaar naar buiten (voordat ze 6 maanden was), eerst zat ze vast, maar algauw mocht ze los. Het gaat hartstikke goed. Al ben ik meer een voorstander van 'niet te snel teveel vrijheid geven'.
Onze kleine is anders. Die is bijna een jaar, maar komt nog steeds met tuigje buiten, dat vind ze ook prima en ze vind het ook helemaal niet erg.

Een tip is, eerst de katten aan hun huis laten wennen, dan met jou in de tuin en dan langzamerhand steeds iets meer vrijheid geven.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Bij mij mochten de katten vrij naar buiten vanaf het moment dat ze gesteriliseerd waren (en dan een paar weken na het herstel natuurlijk hè ;-) ), dat was met ongeveer 8 maanden. Daarvoor mochten ze alleen met mij naar buiten.
2 van mijn katten blijven altijd dicht bij huis en de andere gaat een stuk verder, maar komt wel altijd als ik haar fluit. Dit kun je je katten goed aanleren, door te fluiten als je ze eten geeft.
Ik denk dat je je angstige kat best naar buiten kunt laten gaan, maar ik zou er wel heel veel bij blijven de eerste tijd. En zorg er dan voor dat ze altijd naar binnen kan vluchten! Als ze wil vluchten maar een dichte deur treft, kan ze weleens in paniek raken.
Succes ermee!
Anonymous

Hoi Els

Bericht door Anonymous »

Ik wil je graag vragen waarom jij je katje van 3 jaar, die eraan gewend is niet naar buiten te kunnen, nu ineens wel naar buiten wilt laten gaan?
Groetjes, Liesbrit
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

Ik denk dat het voor Trix geen probleem hoeft te zijn om nog even binnen te blijven, omdat ze dat gewend is. Je kunt haar en het kitten dus samen naar buiten laten gaan uiteindelijk. Wanneer de tijd daar is, tja, daar verschillen de meningen over. In ieder geval niet te snel. Kwint heb ik al naar een maand naar buiten gelaten en daar heb ik in het begin bijgezeten. Ze snapte het luikje toen ook nog niet, dus dat scheelde. Ze was toen denk ik zo'n 7 maanden.

Salukes,

Paul
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Els Debulpaep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 apr 2005 17:36
Locatie: Tervuren

Bericht door Els Debulpaep »

Ik wil Trix nu wel buitenlaten omdat we niet meer op een appartement wonen maar in een rustige buurt, achter ons liggen velden en bos, terwijl vroeger er alleen maar straten en huizen in de omgeving stonden.
Ik heb nu in een reclamefolder gezien dat er zo iets bestaat als een afspanning die je rond je tuin spannen die radiogolven uitzendt naar een zendertje aan de halsband van je hond of kat zodat deze binnen de afsluiting blijft. Heeft iemand hier ervaring mee? (reclame in Colruyt) :?:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb eens gelezen over dat gebruik bij katten en dat dat niet goed werkte helaas. Er is een paar jaar geleden een topic over geweest, maar dat zal al wel verdwenen zijn :ethink:

Op zich hoeft een binnenkat helemaal geen behoefte te hebben om naar buiten te gaan, hoor. Als ze gewend is binnen te zijn, dan kan het best zijn dat ze dat wel prima vindt en gewoon binnenblijft.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Maar als er achter jullie velden en bos liggen, waarom dan in de tuin houden? Als je de kat echt buiten wilt, is het gelijk leuker als hij daar lekker mag ravotten (en misschien jagen).
Maar voordat je dit alles doet, wel geleidelijk aan de kat laten wennen aan buiten en niet gelijk in het diepe gooien of niet in de buurt zijn ;-)
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

hoi
bij ons gaat het uitlaten als volgt wij hebben ook zo'n spring in't veld van 12 weken en onze drie ouderen katten weten precies waar ze wel naar toe mogen en waarnaar toe niet .
die snappen dat beter op een of andere manier.
toen ik voor djessy ( de kiiten) een speciaal tuigje kocht dat ik leuk kan ze er ook mee naar buiten lijkt het net of ik een miniatuur hond uitlaat nou niets is minder waar dit doet mijn anderer kat
dan zie je dus twee zwarte donders door het gras lopen 1 in een tuigje gehesen en de ander heeft het uiteinde in zn bek .
zij deden het uitzich zelf ik weet niet of het aan te leren is maar wie weet .
zorgt in ieder geval voor hilarische momenten
het is ook inderdaad geen gezichwet hebben nu nog achter ons huis een stukje land waar we gister zaten en ze zat de hele tijd al miauwen dat ze naar buiten wilden maar ze vind het tuigje helemaaaal niet leuk alleen nu dat gizmo onze grootste kat met r gaat wandelen vind ze het geweldig terwijl ze elkaar eerst ook niet konden uiststaan maar met een beetje geduld bereik je veel in dit geval veel hilarische momenten
ik probeer al foto's erop te zetten maar volgens mij zijn ze elke keer te groot of zo moet even uitvissen hoe ik ze kan verkleinen maar dan staan ze er zeker op , groetjes patries
Els Debulpaep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 apr 2005 17:36
Locatie: Tervuren

Bericht door Els Debulpaep »

Ik heb het dan toch maar gedaan. Ik heb Trix buiten gelaten. De eerste keer heb ik haar niet uit het oog verloren en na een uur heb ik haar opgepakt en weer binnen gezet omdat ik er puur zenuwachtig van werd. Het idee dat ze ineens zou weglopen was er te veel aan. Na een paar dagen ging het iets beter met mijn zenuwen dan en liet ik haar al eens even alleen in de tuin. Nu gaat ze geregeld buiten en de laatste keer is ze zelfs een paar uur spoorloos geweest. (niet goed voor mijn hart) Maar ze is teruggekomen dus ik ben nu wel geruster dat ze haar weg terug vindt.
De kleine laat ik nog niet buiten want zij is nog maar drie maanden.
Gesloten