'Krabben' op de grond na blikvoer

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

'Krabben' op de grond na blikvoer

Bericht door Muis »

Hallo allemaal!!

Het is me al een paar keer opgevallen dat Xena na of tijdens het eten van blikvoer met dr rechterpoot van voor naar achter met 1 haal over de grond "krabt". Ze legt dr poot dus een heel eind voor haar en haalt die dan over de grond met dr nagels uit naar haar toe. Dit doet ze vooral rondom het schaaltje met eten.
Herkent iemand dit of weet iemand wat dit zou kunnen betekenen??

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

doet diesel ook, onder het eten... ik geloof dat iemand een keer zei dat dat 'begraaf' gedrag was?!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

markeren?

Bericht door Wendy »

Lynx doet dit ook (linus niet), ik dacht dat het een soort markeren was, van: dit is mijn eten! Maar ik weet het niet zeker.
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Bericht door Rocis »

Hi,

Da's geurafzetting...this is mine gedrag.... :D
Goed he ?

Greetz,
Cis :P
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

ik vind het juist heel logisch klinken.
ennuh: ooit een kat zn voer bij elkaar zien schrapen? ik heb nooit voer buiten de bak, dus...
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: markeren?

Bericht door Admin »

Wendy schreef:Lynx doet dit ook (linus niet), ik dacht dat het een soort markeren was, van: dit is mijn eten! Maar ik weet het niet zeker.
Het wrijven met de voetkussentjes over de grond naast het eten is inderdaad territoriumgedrag. Tussen de voetkussentjes zitten geurklieren die hij bij het wrijven gebruikt om zijn geur eraan te geven.
Katten begraven hun eten doorgaans niet en ook schrapen ze het niet bij elkaar - ze eten het waar het ligt of slepen het naar een, voor hen, comfortabelere plek.
Ook heeft het te maken met het dominante karakter dat zij hebben. Indy markeert namelijk niet alleen rond zijn eigen bak, maar ook om de bak van Storm (die het overigens niets uitmaakt, want die eet alles wat maar eetbaar is). Storm doet het maar heel af en toe.

Veel katten markeren ook rond hun etensbak wanneer zij net op de kattenbak zijn geweest (hoe sterker de geur, hoe beter).
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gast

Bericht door Gast »

Doerak doet dit ook, Gizmo echter weer niet.
Het grappige is dat Doerak het zowel bij haar eigen bak doet, als ook bij de bak van Gizmo.
Gizmo eet gewoon uit beide bakken als het nodig is. Het maakt hem niets uit. Doerak ook niet trouwens, het is maar net welke bak er op dat moment vrij is. Overigens eten ze bijna alles in een keer op, dus dat scheelt ook weer.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

afschrikken

Bericht door Wendy »

Volgens mij schrikt het niet af, in ieder geval niet voor Linus. Lynx doet het ook bij beide bakjes, en om allebei de waterbakjes, maar Linus eet en drinkt gewoon uit de bakjes! :) En Lynx vindt dat ook geen probleem hoor!
Gast

Bericht door Gast »

Juist, ik was op zoek naar een berichtje waarin uitgelegd werd waarom katten de vloer krabben na het eten. Dankjulliewel!

Elmo (nu 1.5) is dit pas een tijdje geleden gaan doen. Hij 'krabt' de vloer na het eten van zijn brokjes.

Ik vraag me af of het door Fred, de eekhoorn, komt. Een aantal maanden geleden hadden we een 'wilde' eekhoorn in huis, die door het kattenluik binnen kwam, dan in huis op zoek ging naar eten en vervolgens weer vrolijk vertrok om later terug te komen.
Misschien dat Elmo daarom territoriaal gedrag bij zijn eten is gaan vertonen. We voeren de eekhoorns nu buiten met eekhoornvoer, en Fred is niet meer terug geweest, al krabbelt Elmo nog steeds.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Hier staat Remeo ook altijd heel driftig de grond (en soms ook muur) rond z'n voerbakje te markeren als er nog brokjes in zitten. Niet dat het helpt, want daar storen Boris en Remi zich echt niet aan. Wel grappig om te zien. Boris en Remi eten altijd gelijk hun bakje leeg, dus die hebben daar geen last van.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja geweldig gedrag vind ik dat!
QUinto doet dat ook steeds als hij vol zit of te nieuwsgierig en dus even bij ons wil komen kijken. Hij krabt dan een paar keer met zijn pootje over de grond heen langs zijn bakje en hij heeft zich nog niet omgedraaid of Xandor begint er vrolijk uit te eten :lol:
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Jasmine is ook een graver! Na het eten moet er een denkbeeldige laag zand over haar voer heengegraven worden (denk ik, ze doet het alleen bij blikvoer en dat ruikt sterker dan brokjes).

Ook helpt Jasmine mee met het schoonhouden van het huis. Als er per ongeluk een drolletje de bak uit is gevallen, dan staat ze er net zo lang bij te graven totdat a- baasje haar werk komt doen of b- ze de hoop met zand uit de bak heeft afgedekt (en je kan wel raden wat voor een zooi dat geeft... :? )
Gebruikersavatar
Renate
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 okt 2003 17:15

Bericht door Renate »

Bagheera doet dat ook, alleen lijkt het bij hem of hij aan het "moonwalken" is voor het drinkbakje...
en soms sleept hij op die manier het bakje naar de andere kant.

maar hij doet het alleen bij het drinkbakje en niet met zijn nageltjes. :roll:
ik heb 3 kleine kleuterende kittens :D
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hier hebben we ook zo'n muts (genaamd Amy) die het drinkbakje altijd markeert.... Dat terwijl er nog 6 anderen uit drinken.....

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Typisch dat ik dit onderwerp nu net tegenkom zeg. Misty en Ugly hebben namelijk nooit dat gedrag vertoond, maar Jamie doet het best wel vaak en ook alleen maar bij blikvoer!! We vroegen ons al af wat dat was.
Ik dacht eerst dat ie dan ineens nodig naar de bak moest en wij renden dan met hem naar de bak, maar dan deed ie niks.... nu weten we dus waarom.
Hahahaha, Jamie moest wel gedacht hebben: "Zit ik potverdikke net lekker te eten houden ze me met mijn neus boven mijn eigen drollen!!!! :catgloomy:
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Plaats reactie