'Krabben' op de grond na blikvoer

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

blauwzwart schreef: Ik denk ook dat mijn kat dat doet omdat ze iets niet lust. Als ik haar blikvoer geef dat ze niet lust, dan krabt ze met haar poot tegen haar eetbak en laat ze het eten staan. Als ze het eten lekker vindt dan krabt ze niet en eet ze haar bakje leeg!
Dat is ook wel verklaarbaar. Ze krabbelen/vegen om het bakje heen als ze iets willen bewaren. Het is niet lekker genoeg om nu op te eten maar stel je voor dat je honger krijgt dan wil je wel dat het er nog ligt.
Van de week deed Zody het zelfs bij mijn bakje met eiersalade, die grapjas dacht waarschijnlijk dat het voor hem was :lol:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

sumi begon dit ook te doen, krabben rond haar eetbakje als ze een versheidszakje krijgt. ik was me aan het afvragen waarom ze dit doet en hier vind ik al wat meer ideeën!

ik denk niet dat het is omdat ze het niet lukt, want ze graaft als alles op is, dus ik vermoed dat het territorium-gerelateerd is. erna eet ze vaak nog wat brokjes en begint ze ook alles onder te graven (alle bakjes: brokjes, het lege van het natvoer en haar drinkbakje). grappig zicht wel :)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

In het asiel hebben wij een oud katje dat sinds kort op een nierdieet is. Zij begint altijd heel fanatiek naast haar bakje met nierbrokjes te graven, terwijl ze dat met haar gewone brokjes niet deed.

Ze vind de nierbrokjes echt vreselijk en ze eet ze echt niet als we ze niet mengen met nierblikvoer, dus het kan heel goed mogelijk zijn dat ze zo iets heeft van "weg ermee!". Wat een eigenwijze beesten zijn het toch ;-)

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Ik zet het hier maar bij, al gaat het niet helemaal om hetzelfde...

Tukker doet dit ook, heel fanatiek, niet bij zijn etensbak. Maar op de grond in de douche! Ze drinken hier niet uit een bakje :roll: maar uit de kraan of van de grond als iemand net gedouched heeft. Tukker vind het heel spannend al dat water, wordt helemaal wild als je met een gietertje water in de douche giet (het liefst vlak langs hem heen) :lol: Verstopt zich achter het douchegordijn, en springt dan weer tevoorschijn onder de straal door et etc. Heel grappig. Als hij echt goed op dreef is gaat hij dus als een gek in het water staan graven :grin: Hij is daarna helemaal zeiknat aan zijn buik en pootjes en ik meestal ook. Waarom zou hij dat doen?? Ik vind het erg schattig, maar snap het gewoon niet :geenidee:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat grappig José. :lol:
Nerf graaft ook altijd in de wasbak. En waarom??? :geenidee:
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

boris deed dat soms, graven naast zijn voerbakje, meestal als hij net klaar is met eten. maar wat me opvalt is dat, sinds we nog een kitten erbij hebben, boris het vaker doet, en het andere kittentje, shrek dus ook:) persoonlijk denk ik dat het in mijn geval met terrotorium te maken heeft.
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Lntjah
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2007 08:03

Bericht door Lntjah »

Hoi,

Ik heb mijn kitten nu 2 dagen. Drinken doet hij voldoende, zowel water als kattenmelk. De zakjes nat voer voor jonge katjes die ik hem echter voorschotel vallen niet echt in de smaak(merk felix). Hij heeft nog niets gegeten sinds hij hier is en "krabt" ook zo met lange halen naast zijn etensbakje telkens hij gaat kijken, om vervolgens gewoon weg te lopen zonder iets te eten. Hij miauwt echter wel nog niet onophoudend omdat hij bvb honger zou hebben. Maar ik heb hem nauwlettend in de gaten gehouden en ben er zeker van dat hij niets of amper iets gegeten heeft sinds hij hier is.

Zou dit aan het merk liggen? Of verkiezen zo'n katjes gewoon droogvoer boven natvoer??
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi!

Het zou zeker aan het merk kunnen liggen, het is verstandig om hem het eten te geven wat hij kreeg waar hij vandaan komt. Mocht je willen overstappen op iets anders, dan kan je dit het beste eerst mengen. Maar katten zijn erg kieskeurig ;-). Je zou ook een zak van Royal Canin voor kittens kunnen proberen, dat vonden onze katten toen ze kittens waren erg lekker.

Het is wel heel slecht als een kat/kitten lange tijd niet eten (weten wij uit ervaring). Na 2, 3 dagen (wacht echt niet langer) zou je toch wel naar de dierenarts moeten. Bij katten werkt het namelijk zo; als ze een tijd niet eten stoppen de darmen er gewoon mee.. omdat ze niet meer werken overlijdt de kat dus. Ik wil je niet aan het schrikken maken, maar ik zou er zeker op letten, en niet te lang afwachten.

Het graven in water, daar heb ik over gelezen dat het zou kunnen dat de kat denkt dat het zijn eigen 'plas' is, en dat hij het daarom wil begraven ;-).

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

Hey,
volgens mij ligt het ook zeker aan het merk.
Probeer eens Whiskas of Sheba,...
Sheba zullen ze zeker niet laten liggen,
maar da is natuurlijk wel duur.
Ik zou wel altijd een potje korrels naast het drinkbakje zetten ook.

Groetjes en veel succes!
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Gebruikersavatar
fluttertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 dec 2005 23:23
Locatie: Den Haag

Bericht door fluttertje »

Onze kleine puck doet het ook, eerst dacht ik dat ze aan het 'opruimen' was, omdat de hele keuken vol ligt met brokjes als ze gegeten heeft. Nu eet ze veel netter, dus geen brokjes meer verspreid over de hele vloer, en doet ze het nog. Wel leuk dat ik nu weet waar het vandaan komt.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Lntjah schreef:Hoi,

Ik heb mijn kitten nu 2 dagen. Drinken doet hij voldoende, zowel water als kattenmelk. De zakjes nat voer voor jonge katjes die ik hem echter voorschotel vallen niet echt in de smaak(merk felix). Hij heeft nog niets gegeten sinds hij hier is en "krabt" ook zo met lange halen naast zijn etensbakje telkens hij gaat kijken, om vervolgens gewoon weg te lopen zonder iets te eten. Hij miauwt echter wel nog niet onophoudend omdat hij bvb honger zou hebben. Maar ik heb hem nauwlettend in de gaten gehouden en ben er zeker van dat hij niets of amper iets gegeten heeft sinds hij hier is.

Zou dit aan het merk liggen? Of verkiezen zo'n katjes gewoon droogvoer boven natvoer??
Je katje moet echt snel weer gaan eten, want ander kan hij inderdaad dood gaan! Misschien vind hij babybrokjes lekker of kittenbrokjes met wat warm water erover heen (dan komt de geur naar boven) of brokjes of blik van een ander merk. Het maakt niet uit wat je hem te eten geeft als hij maar snel gaan eten.

groeten,
Sandra
Lntjah
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2007 08:03

Bericht door Lntjah »

Hoihoi,

Ondertussen eet Diesel wel al goed, wel enkel droogvoer en geen blikvoer (wel alles van tafel ook). Maar blijkbaar is dit geen probleem :) Bedankt voor de reacties, nu ben ik eindelijk geruster :)
Sil616
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2007 19:57
Locatie: Bornem BE

Krabben tijdens het eten

Bericht door Sil616 »

Hallo,
Wij hebben sinds kort een katertje in huis gehaald, Milan. Het is een schatje maar hij doet iets aardigs. Telkens hij aan het eten gaat krabt hij eerst over de vloer. Waarom doen kitten dit? Ik heb er geen verklaring voor.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Veel katten en kittens vertonen dit toch wel vreemde gedrag. Er zijn een aantal theorieën waarom ze dit kunnen doen: sommige mensen zeggen dat het territoriumafzet gedrag is, terwijl andere mensen denken dat ze dit doen omdat ze het eten niet lekker vinden (weg ermee) of geen trek hebben (maar het wel willen bewaren en dus begraven).

Hoe dan ook, er is een heel topic over dit onderwerp vol met ideeën en voorbeelden, erg leuk om na te lezen! Het heet "krabben op vloer na eten blikvoer" en je kunt het vinden met de rode "zoeken"-mogelijkheid bovenaan de pagina.

groeten,
Sandra
R.Knuvelder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2007 23:35

Bericht door R.Knuvelder »

Hallo bij mij doen ze het allemaal. Na of tijdens het eten met het voorpootje gaan krabben net als op de bak na zijn of haar behoefte.
Plaats reactie