nagelbijtende poes?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

nagelbijtende poes?

Bericht door Mariekjuh »

onze poes bijt de nagels van haar achterpoot nogal erg kort af! ze loopt er letterlijk op te kauwen, je hoort hoe de nagels langs haar tandjes knarsen. het gevolg is dat de nagels van haar achterpoten erg kort zijn, soms bijt ze zelfs tot een nagel een beetje gaat bloeden! naderhand zien de nagels er wat gespleten uit.
ze doet het bij haar voorpoten niet(maar daarmee krabt ze dagelijks erg fanatiek en hard aan de krabpaal), en ze ziet er verder perfect uit, heel gezond, ze zit mooi in haar vacht, en ook op haar achterpoten niks vreemds te zien.

is dit normaal gedrag, of een indicatie dat er iets mis is?
Laatst gewijzigd door Mariekjuh op 18 feb 2005 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stefanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2005 14:45
Locatie: Brugge

Bericht door Stefanie »

Het lijkt wel een tic? Vreemd hoor, ik heb het nog niet gehoord. Misschien heeft ze last van de scherpe puntjes eraan? Knip je ze soms af? Ik doe het regelmatig bij m'n katten omdat ze anders zo scherp zijn (maximaal knippen tot voor het adertje hé)
Het zijn toch allemaal Majesteiten hé
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik ken het wel maar niet zo extreem dat ze gaan bloeden. Misschien kan je anders even bellen met je dierenarts.
Zijn ze niet te lang voor het bijten aan?

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Lady en Lana trekken ook regelmatig aan de nageltjes van hun achterpoten. Soms vind ik ook wel eens van die "hulsjes".

Maar ze kauwen ze niet tot bloedens aan toe.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

misschien dat het een tic is, ze is enorm schoon op zichzelf (maarja dat is iedere kat?). haar nagels zijn nooit lang geweest, dus waarom ze ze korter wil...?? het bloed niet heel erg hoor, maar het is wel duidelijk te zien dat het een beetje gebloed heeft want haar hele nagel is dan rood/bruinig
als ik haar nagels vergelijk met die van onze kater dan zijn ze niks langer. maar zelfs nu ze kort zijn kauwt ze er bijna dagelijks op.

ik zal het eens goed in de gaten houden hoe vaak ze het doet en of ze door blijft gaan als ze al heel kort zijn. en anders zallik dr zeker ff meenemen naar de dierenarts
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Onze katten trekken wel aan hun nagels om de loszittende nagelhoesjes
er van af te halen, maar daar zit dan al een nieuwe nagel onder.
Wij hebben al heel wat jaartjes katten, maar dat ze hun nagels afbijten heb ik nog nooit meegemaakt. :-(
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

de nagelhoesjes vinden wij in grote hoeveelheden in huis, maar dat is volgens mij alleen van de voorpoten, ze zijn allebei enorm verzot op de krabpaal en daar zijn altijd aardig wat hoesjes te vinden (hoewel de nagels van beide er verder prima uitzien)
het kauwen viel me pas op toen ik het geknars aan de andere kant van de kamer kon horen :lol:
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Als ze inderdaad echt aan de nagels van de achterpoten bijt en het
is bijna tot bloedens toe , dan zou ik toch even contact opnemen
met de dierenarts.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Het klinkt zelfs alsof ze in het leven van haar nagels bijt.

Dat kan niet goed zijn en erg pijnlijk voor de poes zelf.

Ik zou echt even naar de dierenarts gaan ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Ushi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 feb 2005 19:30
Locatie: Numansdorp

Bericht door Ushi »

Ik moet zeggen dat ik er bij katten nog nooit van gehoord heb. Ik weet wel dat als honden dit doen , dit een soort van zenuwtrekje (of tic) is , net zoals mensen die nagels bijten !!!
Groetjes Ushi , Rebel en Flo !!! ;-)
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Onze kleine bijt haar nageltjes altijd als ik de hare een beetje knip. Klein stukje maar, maar anders blijft overal in haken.
Als ik met het ene pootje bezig ben, bijt zij op het puntje van de nagels van haar andere voetje.
Maar ook niet tot bloedens toe...

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ze bijten hier alle vier inderdaad wel op hun nagels om die hoesjes eraf te halen maar nooit heel kort en dus ook nooit tot bloedens toe. Lijkt inderdaad een tic te zijn die je toch zal moeten afleren omdat ze zo geen nagels meer overhoudt. Misschien dat de da je nog tips kan geven over hoe je kan voorkomen dat ze erbij kan of misschien iets dat je erop kan smeren wat ze vies vindt zoals ze dat bij mensen ook wel doen.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Verplaatst -> Gedrag.

Groet,
Emma
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

ja je hebt gelijk. ik was al aan het twijfelen waar het nou moest staan, maar ik dacht dat het misschien iets medisch zou zijn. maar nav van jullie reacties denk ik nu meer aan een tic, dus gedrag
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat dacht ik dus ook, Mariekjuh. Geeft niet hoor ;-)
Ik denk ook aan een tic, net zoals nagelbijtende mensen.
Gesloten