Kitten vs. konijn

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Als Nala ouder word en dus rustiger zal het stukken beter gaan hoor. Ik heb een hond, kat en konijn samen gehad.
Tijger, de poes kwam in huis toen ik mn konijn al had, ze heeft hem eigenlijk altijd met rust gelaten, was ook al 7 maanden toen ik haar in huis nam. Dus zo lang hoeft het niet te duren. ;-)
Mn konijn liep elke dag los bij mn hond en kat en dat is altijd perfect samen gegaan.
Geef het de tijd, komt best in orde. ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Juutje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2004 12:14
Locatie: Maastricht

Bericht door Juutje »

Konijnen en katten gaan niet altijd samen. Wisten jullie trouwens dat konijnen in een hok ernstig depressief kunnen worden en daardoor een kortere levensduur hebben? Ze moeten erg veel ruimte hebben om vrij rond te lopen en te spelen. Bij mij hebben mijn twee konijnen de hele tuin (omheind met een dikke muur) om in rond te draven, te graven en elkaar achterna te zitten. Mijn kater, Piko, die delft het onderspit, want hij kan niet bij de konijnen in de buurt komen.

Als je konijnen met een kat in dezelfde ruimte zet en dan ook nog in een kleine ruimte, dan kan het echt verkeerd aflopen. Ik heb twee konijnen een zwarte (heel groot show-konijn, heel mooi, heet Zwartje) en een flap-oor (klein, wit, zielig, met bruine vlekjes, wel heel lief, heet Flappy). Piko zit Flappie vaak achterna, maar aan Zwartje durft ie niet te komen. Net als alle andere katten in de buurt. Zwartje haat katten, namelijk, omdat het een macho-konijn is, hij wil de baas zijn. Als katten in de buurt komen, dan valt hij ze aan en dan gaat ie trappen. En konijnen zijn een stuk sterker dan die tere katjes die wij allemaal hebben. Je hebt zo een neus kapot ofzoiets. Alle katten in de buurt blijven dan ook ver weg van mijn killer-rabit.

Ik zou daarom ook uitkijken met katten en konijnen in dezelfde kamer te zetten, vooral als het binnen is. Konijnen zijn geen huisdiertjes en zeker geen knuffelbeesten. Ze zijn wild en je kan ze ook niet vertrouwen. Ik weet wel dat konijntjes vriendjes kunnen worden met katten of andere dieren, maar dan alleen als ze met ze opgroeien.
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Hallo Juutje
Ik ben het niet helemaal met je eens dat een konijn en kat niet samen in huis kunnen.Zo als je kunt lezen in mijn berichtje ging het hier heel goed samen.De dieren waren ook niet samen opgegroeit.Ik ben het er wel
mee eens dat het niet bij alle katten en konijnen zo werkt.
Knabbel werd heel graag geknuffelt als hij op schoot zat.Opletten
moet je altijd, het blijven dieren.Onze katten en Knabbel lagen altijd
bij elkaar.
Alma
Laatst gewijzigd door alma op 20 jan 2005 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nou ik ben het daar anders ook niet mee eens!
Akkoord, bij sommige katten en konijnen zal het niet samen gaan, maar zoals ik al zei, bij mij is het altijd perfect gegaan!
Ik en ook mn zus trouwens hebben vaker konijnen gehad en die waren echt wel knuffelbaar hoor.
Dus dat ze allemaal wild zijn en geen knuffeldieren gaat ook niet op.
Het ligt er maar net aan hoe je met ze omgaat.
Ik had een klein huis en mn kat, hond en konijn konden prima met elkaar overweg hoor. En nee, ze waren ook niet samen opgegroeid.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Juutje schreef:Ze zijn wild en je kan ze ook niet vertrouwen.
Mijn konijnen waren tam en zij vertrouwden mij en ik hun. Ben nog nooit door een eigen konijn gebeten, terwijl dit mijn vierde konijn is.
Verder vind ik dat je ze best samen kan houden, maar als ze los bij elkaar lopen, er altijd toezicht moet zijn.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik had vroeger ook altijd konijnen en hamsters.

Ik kan ze gewoon los laten lopen in mijn slaapkamer samen met mijn vorige kat. Die keek er absoluut niet naar om ;-) En hij was ook niet opgegroeid met die diertjes.

Dus ik ben het er ook niet mee eens ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Ik heb sinds 2 jaar twee prachtige caafjes. DE katten vinden ze erg leuk. Maar de cavia's vinden de katten nog leuker. Ik hebt een dicht hok met een plastice kap en de cavia's gaan sonms roepen tot er een kat aandacht voor ze heeft. Vervolgens rennen ze rondjes door het hok om de katten te plagen. heel humoristisch. Maar bij ons lopen de cavia's niet los zoals bij Marije hoor!
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
Mariska83
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2004 10:13
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Mariska83 »

Juutje schreef:Konijnen zijn geen huisdiertjes en zeker geen knuffelbeesten. Ze zijn wild en je kan ze ook niet vertrouwen.
Hier ben ik het ook zeker niet mee eens. Konijnen zijn erg makkelijk tam te maken. Als je een konijn buiten in een hok zet en er nauwelijks naar om kijkt worden ze inderdaad wild en kun je niet zomaar je vingers door de tralies steken, maar als je een konijn in een binnenhok hebt en vaak op pakt en rond laat lopen dan wordt het zeker te weten je vriendje!

Wij hebben nu net een kitten in huis en op dit moment vertrouw ik mijn konijn meer dan mijn kitten.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Mariska83 schreef: Hier ben ik het ook zeker niet mee eens. Konijnen zijn erg makkelijk tam te maken. Als je een konijn buiten in een hok zet en er nauwelijks naar om kijkt worden ze inderdaad wild en kun je niet zomaar je vingers door de tralies steken, maar als je een konijn in een binnenhok hebt en vaak op pakt en rond laat lopen dan wordt het zeker te weten je vriendje!
Als je een konijn tam wilt maken moet je hem juist NIET oppakken. Een konijn is een prooidier en als je hem oppakt denkt hij juist dat hij opgegeten gaat worden. Dit is ook de reden dat konijnen vaak krabben of gaan spartelen - levensgevaarlijk want een konijn breekt zo zn rug.

Dit is ook de reden dat een konijn absoluut niet geschikt is voor kinderen.

Een konijn wordt tam als hij uit zichzelf naar je toe kan lopen. Ga bij hem op de grond liggen en lok hem met snoepjes oid. Doordat ze zo ontzettend nieuwsgierig zijn komen ze vanzelf en kan je ze langzaamaan laten wennen aan handen en aaien. Knuffelen met 4 pootjes op de grond dus!

Dat een konijn alleen buiten in een hok wild wordt is ook niet waar. Hij wordt er wel errug eenzaam en depressief van. Een konijn dat een maatje, speelgoed, ruimte, hooi en groente krijgt is pas een gelukkig konijn.

groetjes Hilde
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nou, het spijt me zeer maar dat probleem heb ik met mn konijnen nooit gehad hoor.
Als je ze jong went aan oppakken heb je daar geen problemen mee.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

hilde schreef:Dat een konijn alleen buiten in een hok wild wordt is ook niet waar. Hij wordt er wel erg eenzaam en depressief van. Een konijn dat een maatje, speelgoed, ruimte, hooi en groente krijgt is pas een gelukkig konijn.
Dus mijn buitenkonijn is, als ik jouw theorie zo eens lees, eenzaam en depressief :-|

Tam worden is niet afhankelijk van binnen/buiten, vriendje/geen vriendje, maar van aandacht en tijd.

Maar goed, ik geloof dat we off-topic gaan...
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Miranda schreef: Dus mijn buitenkonijn is, als ik jouw theorie zo eens lees, eenzaam en depressief :-|

Tam worden is niet afhankelijk van binnen/buiten, vriendje/geen vriendje, maar van aandacht en tijd.
Het wordt sterk afgeraden om konijnen alleen buiten te houden omdat het super sociale dieren zijn. Als jouw konijn alleen buiten staat dan zou hij best eenzaam kunnen zijn. Voor mijn hbo heb ik daar een heel project over gedaan. Konijnen hebben 80% van de tijd lichamelijk contact met hun maatje, geef jij je konijn zoveel aandacht?

Je zult wel zeggen dat je konijn gelukkig is maar je weet niet wat ze missen totdat je ze het geeft. M'n vorige konijn wilde niet meer eten toen haar maatje was overleden, dat zegt al genoeg denk ik. Mijn konijn van nu is ook een paar maanden alleen geweest, heel erg schuw (was veel opgepakt door de vorige eigenaar en dus bang voor handen). Ik gaf hem nog zoveel aandacht maar hij veranderde pas echt toen hij een maatje kreeg. Sinds hij samen woont met z'n vriendin heb ik hem zien veranderen in een vrolijkER en gelukkigER konijn.

Begrijp me niet vekeerd hoor, ik weet heus wel dat jij je konijn aandacht geeft en hem goed verzorgd maar je geeft hem niet alles wat hij nodig heeft. En of je hem dat wil geven moet je zelf weten.

Persoonlijk vind ik dat geen enkel konijn alleen zou moeten zijn dat is tegen de natuur van deze sociale dieren in. Ik heb altijd medelijden met konijnen die alleen zitten. Komt nog bij dat een koppeltje veeeeeeeeeel leuker en makkelijker is. Lees anders de folders op http://www.konijnenbelangen.nl eens door.

Je was toch lid van de konijnengroep? Stel anders daar de vraag eens of je konijn eenzaam zou kunnen zijn.

En om het even on topic te maken....hier lopen 2 konijnen en een kat los in de kamer. Dat gaat prima. Soms zitten ze neus aan neus, soms wil Millie met ze spelen en soms wordt ze uitgedaagd door Bram om hem te achtervolgen ;-) .

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ik geloof best dat buitenkonijnen eenzaam kúnnen worden, maar dat zijn ze niet allemaal.
Ik zeg ook niet dat mijn konijn gelukkig is, want dat weet ik niet. Ik heb wel het gevoel dat hij tevreden is, maar goed, dat kan ik ook mishebben.
Toen mijn vorige konijn overleed, heb ik mijn ouders zover gekregen om een koppeltje te nemen, maar zijn maatje overleed al heel gauw aan een aangeboren aandoening. Het waren broertjes, dus ik was ook bang dat Truffel hetzelfde zou kunnen hebben maar godzijdank niet.
Omdat Truffel daarna alleen zat zonder broertje, hebben we een nieuw, wat ouder vriendje opgehaald, maar dat klikte een dag, daarna niet meer.
Met pijn in mijn hart heb ik hem toen weggedaan (niet al na een dag hoor ;-) ), want een nieuw hok bouw je niet in een week en winkelhokken zijn vaak klein.
Achteraf bekeken hadden we het anders moeten aanpakken, namelijk misschien castratie en anders een eigen huisje. Want ik heb er nu spijt van, maar goed, hij is naar iemand gegaan die ik ken en dat geeft een fijner gevoel. Als ik hieraan terugdenk krijg ik gewoon tranen :???: , maar goed, da's geweest en ik was toen ook jonger.

Toen Truffel 2 jaar was, werd hij ziek. Hersenvliesontsteking. Gelukkig is hij daar bovenop gekomen en inmiddels is hij 3 en heeft hij goed leren omgaan met zijn nog een beetje scheefstaande koppie.
Na al deze dingen, ben ik altijd weer blij als ik mijn konijn levend aantref. Heb namelijk twee keer een dood (en hard) geworden konijn vlak na elkaar gevonden en dat wilde ik niet weer.
Maar goed, alles gaat weer goed met Truffel, dus we hebben verder geen maatje meer erbij gehaald, ook omdat we bang waren dat het weer mis zou gaan (en dat Truffel nu dus een handicap heeft en zwakker is tegenover een ander konijn).
Da's ook de reden dat ik nu twijfel. Ik moet niet alleen aan mezelf denken, maar ook aan Truffel, die misschien wel een maatje wil. Maar ik vind het gewoon eng. Stel dat het weer misgaat, maar inderdaad, het kán ook goedgaan...

Ik zal de vraag via de konijnengroep stellen, over hun ervaringen ermee en wie weet...
Aan de ene kant is Truffel sociaal, hij doet onze poezen niks en neust graag met ze, maar aan de andere kant moet hij gecastreerd worden als hij een maatje krijgt en ik wil niet dat die operatie misgaat, al zal het vaak wel goed gaan.
Maar met zijn vorige (korte) maatjes, hij hij niet veel lichamelijk contact. Hij zocht ze niet echt op. Dus ik heb geen idee of hij de behoefte heeft.
Gebruikersavatar
Stefanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2005 14:45
Locatie: Brugge

Bericht door Stefanie »

Hoi Mariska,

Bij mij was het net zo. We hebben een konijntje: Homer en na 1 jaar kwam onze poes Ono erbij. En maar jagen en op hem zitten, zodat Homertje snel z'n hokje terug inrende. Maar het gekke is, we namen er een 2de poes bij en sindsdien is het probleem opgelost! De poezen hebben geen interesse niet meer in Homer! Ze jagen nu gewoon af en toe eens lekker op mekaar! En homertje loopt weer rustig rond in huis, tussen de poezen.
Het zijn toch allemaal Majesteiten hé
Gesloten