Hoe kan ik ons kitten het best aan de hond laten wennnen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Anonymous

Hoe kan ik ons kitten het best aan de hond laten wennnen?

Bericht door Anonymous »

Weet iemand hoe ik ons kitten het beste straks aan de hond kan laten wennen.Ik heb er wel over gelezen maar er werd vaak weer iets anders aangeraden.Misschien hebben jullie advies voor ons.
Gebruikersavatar
Irma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 nov 2004 22:13
Locatie: Schiermonnikoog
Contacteer:

Bericht door Irma »

Wij hebben de (jongste 2) katten rustig aan de honden laten wennen, eerst op schoot zodat ze de honden alleen zien, daarna de honden steeds dichterbij de kat wat lekkers geven, later de hond vast en de kat los, en de hond steeds wat lekkers geven, als de kat in de buurt komt. Daarna allebei los en toch wel goed in de gaten houden, maar de hond vooral veel belonen als ze lief zijn voor de nieuweling.
Groetjes Irma
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik zou het ook zo doen, en wel als je weg bent in het begin apart van elkaar houden.
Ik heb ooit een pup bij een volwassen kat gezet en dat ging vrij snel heel goed met elkaar.
Maar persoonlijk zou ik het zonder snoepjes doen omdat ik vind dat ze het lief zijn voor elkaar niet moeten associeren met wat lekkers.
Maar dat is mijn mening. ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

sandy schreef:Maar persoonlijk zou ik het zonder snoepjes doen omdat ik vind dat ze het lief zijn voor elkaar niet moeten associeren met wat lekkers.
Maar dat is mijn mening. ;-)
Ja, maar om te beginnen kan dat toch wel een goede methode zijn? Zodat ze merken dat het helemaal niet zo vervelend is om in de buurt van dat harige monster te zijn, omdat ze er wat lekkers krijgen. ;-)
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

de hond van mijn schoonmoeder en van mijn moeder komen hier regelmatig langs en met die kleine kat klikt dat toch niet goed zene. Zondag kwam ons mama langs met de hond en we waren allemaal buiten en op een moment schoot die kleine kat helemaal omhoog een boom in. ze blijft ook maar blazen en haar rug zetten. ik heb op tv gezien dat je de hond moet wrijven met een handdoek en die handdoek onder het etensbakje van de kat moet leggen en omgekeerd. zo zouden ze wennen aan elkaars geur en een kat gaat echt af op de geur want als de oudste lang buiten is geweest en ze komt terug binnen, zet de kleine ook haar rug en blaast ze alsof ze de oudste niet herkend. na wat snuffelen gaat dit dan wel over.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik denk dat je het gewoon op z'n beloop moet laten. Zorg wel voor een vluchtweg voor de kleine, een ruimte waar de hond niet bij kan. Kittens zijn gelukkig niet zo moeilijk als volwassen katten, dus ik denk dat het wel gaat lukken.

Wij hebben zelf sinds kort een hond in huis. Ik heb er zelf niets aan gedaan om ze aan elkaar te laten wennen. Ze zoeken elkaar toch wel op en uiteindelijk moet het vanzelf gaan klikken. Hier is het redelijk goed gelukt, van de vier katten zijn drie helemaal gewend. Twee van de vier durven zelfs al samen met de hond op schoot te liggen, alleen de jongste moet nog steeds niets van de hond hebben :???: .

Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Eva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 jun 2003 13:24
Locatie: Schiermonnikoog en Groningen
Contacteer:

Bericht door Eva »

Ik vind persoonlijk belonen de beste methode om een hond iets te leren.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe de hond op de kat reageert en andersom. Als je hond heel gemakkelijk is met katten, dan hoef je niet perse elke keer wat lekkers te geven, maar dat zou ik wel doen als hij er wat feller op reageert. Zo leerd de hond dat als de kat in de buurt is, hij braaf is en wat lekkers krijgt.
Onze honden accocieren niet, lief zijn tegen de katten met iets lekkers.
Groetjes Eva,
Vondel, Silly, Nuki en Izzie
Gipsy * 20-04-1995 - † 08-06-2006
Basil * 11-10-1996 - † 17-10-2006
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

maar hier is het probleem echt de kleine kat, want de hond is katten gewoon. en de oudere katten zijn geboren bij een klein yorkshireke. we hebben dat lang gehad. dan hebben ze even alleen gezeten en dan is er een puppy (jack russell) gekomen. maar de oudere katten aanvaarden direkt honden. zelfs als de honden wat groter zijn gaan ze er naartoe en snuffelen. de hond van mijn schoonmoeder kwam een keer langs en die hond was zo bang dat hij niet meer durfde bewegen en mijn katten gingen er één voor één naartoe om te snuffelen.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Anonymous

leven als kat en hond

Bericht door Anonymous »

ik had alleen een hond, die wel katten kende (en er niet op jaagde), maar we hadden zelf nog nooit een kat gehad. Ik heb 3 weken geleden een 7 mnd oude kitten gekregen en als ik de kat aanhaalde dan gaf ik de hond een beloning (iets kleins) zo zijn er in het begin heel wat beloninkjes dooheen gegaan, maar het werkte wel. Wat ook belangrijk was dat de kitten kwam toen ik vakantie had en dus alle tijd voor hun samen had, steeds als ik de kat aanhaalde aaide ik de hond ook. Het gaat na 3 weken echt heel goed tussen hun, ze liggen samen op de bank en ze spelen zelfs samen, nu scheelt het ook dat het allebei hele rustige gemakkelijke dieren zijn, niet onbelangrijk natuurlijk :smile:
asim ;-) v
Gesloten