Schrokken en daardoor overgeven?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Schrokken en daardoor overgeven?

Bericht door miekje »

Sorry Roland, Ik weet niet hoe ik de naam van mijn onderwerp aan moet passen. Ik heb iets geproebberd, maar toen kreeg ik een 2e onderwerp hierover. Ik heb het hele verhaal hierheen gekopieerd. Sorry.....

We zijn er nu zo ongeveer achter waarom Luna zo vaak overgeeft. Het kan deels te maken hebben met die voedselallergie die ze schijnt te hebben, maar het valt ons op dat ze alleen 's ochtends overgeeft, net na het eten.

Zodra ze 's ochtend horen dat de wekker gaat begint het gemauw om eten. 's Avonds krijgen ze de laatste portie, maar die is heel snel op met het gevolg dat ze de rest van de nacht niets te eten hebben staan. Zodra ze dus 's ochtends eten krijgen begint Luna als een gek te vreten bijna. En niet lang daarna ligt er weer een plakaat op de vloer. Het liefste nog net voor de bak

Bij ons krijgen ze een hypoallergeen voer van RC VetCat. Hiervan mogen ze 55 gram per dag hebben (ik neem aan dat dat per 24 uur is) We proberen het wel te verdelen ('s ochtends, s'middags en 's avonds) maar dat lijkt niet echt te werken. Alles wordt opgegeten, maar het liefst hebben ze meer.

Norris is onze vreetzak en die vreet zijn bakje bijna in een keer leeg. Luna doet dat niet en vaak eet Norris dan ook nog op wat er in haar bakje ligt. Als ik het zie stuur ik hem wel weg, maar overdag werken we allebei en kunnen we er niets aan doen. Gevolg is dat Luna misschien iets te weinig binnen krijgt en Norris te veel. (Als Norris gewoon staat, kan ik zijn ribbetjes niet zo goed meer voelen, ja... als ik goed druk, maar dat is nou ook weer niet de bedoeling lijkt me.)

Elke keer als ik naar de keuken loop heb ik mauwende katjes achter me aan hobbelen...

Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen verhelpen? Ik wil niet dat onze schatjes iets te kort komen, maar we hebben nog liever dat Luna niet hoeft te schrokken, dus overgeven. Het is altijd 's ochtends, als ze dus de hele nacht niet gegeten heeft. Ook s' nachts kunnen we Norris niet bij haar voerbakje weg houden..
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Met Lady en Lana had ik ook altijd dat probleem.

Als Lady(onze theemuts) zag dat Lana nog wat in haar bakje had zitten, kreeg ze er van langs en vrat dan haar portie op.

Het heeft heel lang geduurd, maar nu heeft Lana het door. Ze eet alles in 1 keer op.

Kun je niet proberen om ze apart eten te geven? Als Luna genoeg heeft gehad, dan loopt ze wel weg.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ons katertje Puk schrokt zich s'ochtends ook vol en dardoor geeft hij ongeveer een keer per week over. Hij krijgt echt zát te eten, dus daar ligt het niet aan. Hij is volgens mij ook niet allergisch.

Puk is (vooralsnog) de enige kat in ons huishouden en heeft dus geen concurrentie voor zijn eten. Maar het is gewoon een vreetzak(je)! Zijn kots eet hij ook gewoon weer op, lekker hoor... :roll:

Zolang hij er gelukkig en niet dun uit blijft zien, laat ik het maar zo... tenzij iemand me nu gaat vertellen dat het echt niet goed is wat ie doet?
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

naomie120 schreef:Zijn kots eet hij ook gewoon weer op, lekker hoor...
Hihi, dat scheelt in ieder geval weer schoonmaakwerk!!! :lol:

Miekje, ik denk ook dat je Luna het beste apart eten kunt geven. Tja, overdag, daar kun je natuurlijk niks aan doen, dat moeten ze samen maar uitvechten!
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Het etensbakje van Luna staat op de gang en die van Norris in de keuken. Ze eten dus al apart.
We hebben ook wat problemen met de hoeveelheid. Ze "mogen" maar 55 gram per dag hebben van het voer wat we ze geven. Daar redden ze het alleen niet mee. Het is al vrij snel op. We geven ze 3 keer per dag voer. 's Ochtends, 'smiddags als we thuis komen en 's avonds voordat we naar bed gaan ongeveer. Als ze dan 's ochtends weer te eten krijgen heeft daar een hele nacht tussen gezeten, dus schrokt Luna als een gek en geeft dan over.
Als we willen dat ze de hele nacht ook voldoende eten hebben (waardoor ze de volgende ochtend niet overgeeft) krijgen ze veel meer dan die 55 gram. Beetje in dubio dus...
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Kun je haar portie van 's morgens niet in twee delen doen?

Er een half uurtje tussen laten bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Loontje schreef:Kun je haar portie van 's morgens niet in twee delen doen?
Er een half uurtje tussen laten bijvoorbeeld?
Ja, dat vind ik wel een goed idee van Loontje. Dan geef je ze direct als je opstaat en vlak voor je weg gaat. Dan heeft Luna in elk geval een minder grote hoeveelheid in haar maag en kotst ze misschien minder snel.
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Heb intussen de DA ook even gebeld hierover. De assistente zei dat het voer wat ze krijgen eigenlijk voor volwassen katten is. Norris en Luna zijn in de groei en mogen er best iets meer van hebben dan de voorgeschreven 55 gram. Mark had voordat hij naar bed ging (rond een uur of 12) nog voer in de bakjes gedaan. Vanochtend zat er nog wat ik en ik heb niet het idee dat ze gekotst heeft. Maar daar zat ik dus ook even mee. Dan krijgen ze meer binnen dan wat op de zak stond. Nu blijkt dat niet zo'n ramp te zijn gelukkig. Ze raadde me aan om inderdaad 4 porties per dag te geven. 's Ochtends 2, zoals jullie ook zeggen, 's middags en 's avonds.
We gaan dit eens proberen en we zullen zien hoe het gaat. Ik hou jullie wel op de hoogte. Dank je voor de tips!
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

een van onze katten kotst ook wel eens na het eten als ze de heledag buiten zijn geweest wordt er ook geschrokt maar ze eten niet het hele bakje leeg
het gebeurt maar eens in de paar weken dus ik maak me nog niet druk
kan me wel voorstellen dat je wil weten waar het aan ligt als het elke dag gebeurt
sterkt
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Wij hebben 6 poezen, maar er zijn de hele dag brokjes voor hun
beschikbaar en daar hebben we nooit problemen mee gehad.
Tegen 5 uur krijgen ze blikvoer, maar er is nooit ruzie om eten .
We hebben dat al altijd van klein af aan gedaan en dat gaat al jaren
goed.Ze hebben gewoon een bepaalde rangorde en doordat er altijd brokjes staan eten ze wanneer ze zin hebben.Ze eten toch niet meer als dat ze op kunnen. Soms eet er ene twee hapjes en sjokt dan weer weg.
Allen onze oude dame van 16½ krijgt apart eten omdat ik dat fijn maak
en verdun met wat water, dan kan ze het beter wegkrijgen.Ze komt
zelf aangeven wanneer ze honger heeft.Meestal is dat zo´n 4 a 5 keer
per dag.Braken doen ze hier ook wel eens, want hun haarballen
moeten ze tenslotte ook kwijt. Ik heb wel altijd kattengras in huis staan
voor hun.
Alma :smile:
Laatst gewijzigd door alma op 10 jan 2005 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

De DA heeft me vorige week verteld dat we eens moeten experimenteren. Kijken wat er gebeurt als we de bakjes gewoon continu vol hebben. Ze hebben dan wel veel meer in de bakjes dan wat ze per dag mogen hebben en kunnen dus eten wat ze willen. Het viel me op dat ze nu gewoon eet en dus niet meer overgeeft. Tenminste... Niet dat wij het zien. Normaal gaf ze altijd over buiten de bak...
Ik heb er nu een zak RC Indoor bijgekocht en meng dit nu met het hypoallergeen voer om te kijken wat er gebeurt. Ook dit gaat goed.
Nog even aankijken en dan kan ze misschien wel over op gewoon RC voer.
Het is me trouwens wel opgevallen dat Luna misschien 1 of 2 keer kauwt op d'r brokjes en dan doorslikt.
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
ingelke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:26
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door ingelke »

Hallo,

toen mijn kitten nog heel jong was, deed deze ook altijd heel snel eten (echt schrokken), omdat de ander hem niet veel overliet. Natuurlijk deed hij daarna weer overgeven.
Wij hebben als tip gekregen om iets groots en zwaars in de voerbak te leggen (in de midden). Omdat de brokjes er dan 'omheen' liggen moet de kat er meer moeite voor doen om erbij te komen en zo gaat ie vanzelf rustiger eten. Na een tijdje kun je het voorwerp dan weer weghalen.
Gesloten