Eten uit 'verkeerde' voerbak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
cindy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2004 10:20

Eten uit 'verkeerde' voerbak

Bericht door cindy »

Hallo allemaal,
Hebben jullie tips om mijn kleine katertje af te leren te eten uit de voerbak van zijn volwassen huisgenootkater? Uschi is 7,5 maand oud en krijgt kittenvoer van Hill's (Natural), maar eet liever de volwassen variant hiervan, gemixed met Oral Care brokjes, van zijn 5 jaar oude huisgenoot/kater Sunny. Hij doet het alleen 's nachts, omdat hij weet dat het eigenlijk niet mag (als ik er aan kom, rent hij snel weg). Volgens mij is het ook luiheid, want hij komt de poepbak uit en zie daar: etensbakjes.
Er staat nog een poepbak in zijn 'eigen' kamer, maar de katten wisselen nogal, net hoe het uitkomt. Ik vind het vervelend omdat ik zo nooit weet welke kat wat eet (en hoeveel). Dus alle tips zijn welkom!
Thanks, Cindy
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Eten uit 'verkeerde' voerbak

Bericht door Miranda »

Misschien 's nachts het voer weghalen? Dus 's avonds nog wat geven, dan weghalen en dan 's morgens weer neerzetten?
Als hij het alleen 's nachts doet, lijkt dit mij een prima oplossing :wink:

Of het eten een stuk bij de kattenbak vandaan zetten... :wink:
(Dit sowieso, omdat wij ook niet naast de wc eten :wink: )
Gebruikersavatar
Emmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 dec 2004 23:12
Locatie: Deurne
Contacteer:

Bericht door Emmie »

Is het niet slim om de katten gewoon 2x per dag eten te geven wanneer je er bij bent.
Ik doe dit ook bij mijn katten. 's Ochtends en 's avonds krijgen ze te eten. Ieder eigen bak. Maar omdat Gizmo veel sneller eet dan Doerak, heeft ie als eerste zijn bak leeg en wil dan die van Doerak leeg eten. Doerak staat dit dan ook toe (ook niet echt slim van haar natuurlijk).
Overdag brokjes laten staan heeft hier dan ook geen enkele zin, want dan zou Gizmo echt tonnetje rond zijn en Doerak graatmager.
Daarom geef ik ze gewoon 2x per dag eten. Ieder hun eigen hoeveelheid en zorg er dan ook voor dat Gizmo niet bij Doerak haar eten kan.
In het begin is het even wennen dat ze op gezette tijden eten krijgen, maar daar zijn ze snel aan gewend hoor.
Knuffels van Doerak & Gizmo
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Omdat ik op heel onregelmatige tijden thuis ben staan er altijd brokjes voor ze.
Ze eten bij mij alleen als ze honger hebben maar dat kan natuurlijk niet bij iedere kat.
Ior krijgt bij mij Nature's best van Hills en Fiona, Odin en Nanna krijgen de kittenvariant daar van.

Ik heb de bak van Ior op de koelkast gezet, de kleintjes hebben dat nog niet zo door.
Misschien voor jou een idee?
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik denk dat het moeilijk is om aan te leren dat er maar uit 1 bepaalde voerbak gegeten mag worden. Wij hebben zelf ook nog een kleintje die ander eten nodig heeft dan de andere drie. Ik geef het haar apart van de rest. Wat ze daarnaast nog wil eten uit de bakjes van de anderen vind ik niet zo'n probleem. Ze heeft in elk geval haar benodigde voedingsstoffen binnen en neemt de rest dan naar behoefte.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Zo doe ik het ook Daan.
Buffy die nu 4 maanden is geweest, eet ook regelmatig uit de bakjes van de andere 2. Zelfs kitten natvoer moet ze niet meer.
Ik laat 'r maar begaan, het is niet veel wat ze eet en ze krijgt haar eigen voer apart van de anderen.
Het natte voer verdun ik op advies van Emma met wat warm water om het zoutgehalte te verlagen.
Jouw kat is 7,5 maand oud, dus dat kan geen kwaad hoor.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Flanna kreeg tot voor kort ook andere brokjes dan Minerva en Luna. Als ik ze dan eten gaf, bleef ik er eerst een tijdje bij om te zorgen dat ieder uit zijn eigen bakje at. De paar brokjes die dan nog over bleven, mochten ze dan van elkaar snoepen.
Ik voer ze 3x per dag; 's ochtends, als ik uit mijn werk kom en voor ik naar bed ga. Ik heb een tijdje geprobeerd om ze maar 2x per dag te geven, maar dat vonden ze volgens mij minder prettig. Ik heb ook weleens in een kattenboek gelezen dat katten graag meerdere keren op een dag een kleine hoeveelheid eten.
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Wij staan ook geregeld te scheidsrechteren tijdens katjes-etenstijd. Gelukkig krijgt iedereen in huis het zelfde voer. Maar de dominantere Willie en Nina willen weleens de voerbakjes van de schuchtere Liesje en Biggles kapen. Mijn advies is dan ook dat je ere even bij moet blijven. Zo kan een ieder zijn/haar eigen portie opeten
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door JoBoris76 »

Ik denk dat Uschi best wel het volwassen voer kan mee-eten i.p.v. kittenbrokjes. Ik heb Demi toen hij ongeveer 7 mnd was ook van het kittenvoer moeten halen omdat zijn grotere broer Boris er ook van ging snoepen en die dikker werd. En Demi is er ook groot van geworden. ;-)
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Je kunt katten prima leren dat ze een eigen voerbakje hebben en als je erbij bent zullen ze zich hier keurig aan houden, maar ja, wat ze doen als je weg bent.........

Als ze allemaal hetzelfde voer krijgen is dat ook niet zo'n probleem, maar bij verschillende soorten voer kun je de bakjes toch het beste weghalen als je er niet bent. Ze wennen hier heel snel aan en zullen dan genoeg eten op de momenten dat je het hun aanbiedt.
Gebruikersavatar
Gusta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:46
Locatie: Rijen

Bericht door Gusta »

6-2love schreef:Wij staan ook geregeld te scheidsrechteren tijdens katjes-etenstijd. Gelukkig krijgt iedereen in huis het zelfde voer. Maar de dominantere Willie en Nina willen weleens de voerbakjes van de schuchtere Liesje en Biggles kapen. Mijn advies is dan ook dat je ere even bij moet blijven. Zo kan een ieder zijn/haar eigen portie opeten
Dit is bij ons ook altijd het geval, omdat Miep een stuk langzamer eet en Minoes alles "opschrokt", dus gewoon erbij blijven is het beste.
Groetjes Gusta
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Carol schreef:Je kunt katten prima leren dat ze een eigen voerbakje hebben en als je erbij bent zullen ze zich hier keurig aan houden, maar ja, wat ze doen als je weg bent.........
.
Precies, Quinto en Xandor eten keurig uit hun eigen voerbakje. Tenzij ze bij het kittenvoer van Yoran en Zody kunnen, dan vinden ze dat blijkbaar lekkerder en is de verleiding niet te weerstaan. Omgekeerd eet Yoran liever de indoorbrokken van Quinto en Xandor.
Als je er zelf niet bij bent kan je er maar beter voor zorgen dat ze het niet van elkaar kunnen eten.
groetjes Sharon
Gesloten