Hoe straffen jullie je katten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Oppakken aan t nekvel kan wel bij een volwassen kat, maar zorg wel dat je de kat ondersteunt.
Maar liever niet doen dan wel..
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Bij mij komen er gewoon simpelweg geen planten meer binnen, ik kreeg ze dit niet afgeleerd en heb me daar gewoon bij neergelegd. Ik heb 1 keer een pan macaroni op mijn aanrecht laten staan en toen ik even naar de toilet was en terugkwam, zag ik dat Snoopy zijn pootjes helemaal oranje waren :lol:
Ik vond het eigenlijk wel grappig, maar laat nu nooit meer iets van eten op het aanrecht staan!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik roep gewoon hard hun naam en nog iets harder nee!
bij Missy en Redney is 1 keer meestal wel genoeg.
Buffy is een ander verhaal, die is nog jong, dus eerst 20 keer Buffy NEE! Dan Donder nou is op!
Dan luisterd ze meestal wel. :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Ik loop dan soms ook te mopperen, en als ik daardan mee klaar ben krijgen ze toch wel weer gelijk een knuffel...

Ze zijn zoo lief!
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

:oops: Ik wist niet dat het vernederend is voor een kat om in zijn nekvel gepakt te worden.
Ik doe het eigenlijk nooit om ze te straffen, maar wel als ik ze bijvoorbeeld moet wegen. Als ik dat bij Minerva en Luna niet doe is het echt onmogelijk om ze langer dan een seconde in die weegschaal te houden.
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Freyja weet inmiddels heel goed wat ze wel of niet mag en gedraagt zich goed. Bij haar is het noemen van haar naam op een iets hardere toon dan normaal meer dan genoeg.

Jesse straf ik alleen met de plantenspuit. Of met mijn stem, hoewel hij daar steeds minder goed op reageert.

En Pippin...tegen hem kan ik schreeuwen, water gooien of een kussen en het maakt hem allemaal niks uit. Alleen opstaan, ernaar toe lopen en hem zelf op de grond zetten helpt, maar slechts voor even. Meneer is niet eigenwijs...Hoe kom je erbij?

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Hier wordt redelijk goed geluisterd naar het woord NEE. Alleen Bobo is erg hardleers en dan met name als we zitten te eten, boos worden we eigenlijk nooit en als we het zat zijn om hem steeds op de grond te zetten dan gaat de deur dicht zodat we ongestoord kunnen eten.

Aan de bank klauwen mag ook niet, maar dit doen ze alleen maar om onze aandacht te trekken en als er dan NEE wordt gezegd houden ze al op.

Remi luistert het allerbest, die eet zelfs niet uit het voerbakje van Bobo of Boris.

Boris luistert wel, als het hem uitkomt, maar die heb ik met harde hand moeten opvoeden omdat hij vreselijk dominant was en mij in m'n benen of armen aanviel als iets hem niet beviel, m'n man heeft hij zelfs 2x in z'n gezicht aangevallen, maar gelukkig is hij een stuk rustiger geworden sinds hij gecastreerd is en zelfstandig naar buiten mag. Nu moet ik hem eigenlijk alleen nog maar corrigeren als hij te gemeen vecht met Bobo of Remi. Maar dan hoef ik alleen nog maar z'n naam te zeggen en hij druipt af.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Miekje, je kunt echt niet van een kat verwachten dat hij zijn natuurlijk instinct niet volgt als er eten onbeheerd staat. Dus daar moet je zelf de verantwoordelijkheid nemen en dat eten wegzetten naar een plek waar de kat niet bij kan.
Het is onterecht om een kat te straffen voor een fout die je zelf maakt.

Hier volstaat een vingerknip of nee zeggen. Met het eten ben ik heel consequent: als ik eet, mogen ze niet naar me hengelen. Doen ze dat, dan zeg ik een aantal keren nee en als ze echt doorgaan, blaas ik ze even in hun gezicht. Dat doet de moeder ook als ze haar jongen iets af wil leren. Ook dit is vernederend voor de kat, maar het werkt wel :wink:

Ik zie heel vaak mensen de kat in het nekvel oppakken, net als konijnen. Ik corrigeer ze altijd, want het is niet goed voor de kat.
Aiko is de enige die hier nog wel eens flink op zijn donder krijgt: als hij voor de tigste keer als een gek aan de deur van de overloop staat te krabben en niets helpt, dan trek ik hem aan zijn nekvel een eind de trap af. Bij Aiko kan dat, we moeten soms even strijden om wie de baas is. Uiteindelijk krijgt hij een knuffel of komt er eentje brengen. En na een uur krabt hij weer aan de deur :roll:
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Wij "straffen" met de plantenspuit. Maar meestal is het al genoeg als wij onze stem verheffen.

Lady is een lastig geval. Als je haar duidelijk maakt dat ze iets niet mag, dan is ze door het dolle heen!! Als je haar dan bijvoorbeeld van de tafel af wil tillen, dan tikt ze tegen je handen aan :lol: En daarna heel hard de kamer doorhollen :roll:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Wij straffen met stem. Na een paar keer stem lopen we er heen en duwen/tillen hem er weg. Soms is een keer roepen genoeg, maar niet altijd.
We hebben ook weleens een ieniemienietikje gegeven, weliswaar met 1 vinger, dus niet hard, maar het kwam wel over. Al ben ik hier geen voorstander van en zal het ook vrijwel nooit toepassen.

Dingen die ze hier niet mogen zijn... uhm... op het aanrecht, op tafel, in m'n ouders inloopkast en niet op zolder (omdat ze daar op plekjes kruipen waar wij niet bij kunnen).
En natuurlijk niet planten uitgraven.
Spooky doet dit alles niet, heeft er ook weinig behoefte aan. Het enige wat zij weleens doet, is in de kast kruipen als de schuifdeur open is, maar dat is dan onze schuld.
Desy heeft de tafel plus aanrecht in de smiezen gekregen, maar we vinden het geen grote overtreding of zo, er ligt toch nooit wat te eten.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Wij zeggen ook heel hard NEE LINUS!! EUU!!, dat helpt niet echt eigenlijk :lol:. Linus' natuurlijke instinct is om de touwtjes van de lamellen door te bijten (dat probeert hij in ieder geval), als nee niet helpt dan zetten we hem even ergens anders neer, in de hoop dat hij afgeleid wordt door iets anders. En als hij nog echt de héle tijd door blijft gaan, dán pas zetten we hem even buiten de woonkamer, maar dat gebeurt niet vaak (en dat ligt meer aan mijn vriend :wink:), want dat vind ik zielig.
I will not pretend
I will not put on a smile
I will not say I'm all right for you
When all I wanted was to be good
To do everything in truth
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Als ik mijn kat verbied om op tafel te komen, mag hij dat dan ineens wel als er eten op tafel staat omdat hij nou eenmaal een kat is? Ik verbied hem een kat te zijn, omdat ik hem verbied om op tafel te komen? Je kunt katten dus net zo goed compleet hun gang laten gaan, omdat het nou eenmaal katten zijn? Kinderen halen ook rottigheid uit, omdat het nou eenmaal kinderen zijn. Betekent het dan ook dat je een kind niet mag bestraffen daarvoor, omdat het nou eenmaal een kind is dat rottigheid uithaalt?
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Miekje, je hebt best wel een aantal tips gehad die je zou kunnen proberen om hem van tafel af te houden.
Lukt dit niet, jah ...... daar zijn het inderdaad katten voor.
Hebben veel mensen tegen mij gezegd voordat ik katten nam, je moet maar net geluk hebben dat ze naar je luisteren.

En als het echt niet wil lukken, moet je ze maar even in een andere kamer laten terwijl je aan het eten bent. Zou ik zelf niet doen, want je hebt geen katten genomen om ze iedere keer als het je even niet uitkomt in een kamer te doen. maar als dat uiteindelijk de enige oplossing blijkt te zijn :geenidee:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja Miekje, als JIJ de fout maak om eten onbeheerd te laten staan, dan hoor JIJ gestraft te worden en niet de kat. Dan moet je maar niet weglopen terwijl er een boterham met kaas op tafel staat.
Een kind dat dol is op snoep, laat je toch ook niet in een snoepwinkel los?
Als dat kind dan gaat snoepen, dan wordt de MOEDER er op aangesproken. En zo word jij aangesproken op een fout die jij maakt.

Je maakt bovendien een denkfout: je denkt dat je een kat kunt vormen totdat hij is zoals jij wilt. Dat kan niet, een kat is een eigenzinnig dier en dat maakt hem nou juist zo charmant.
Maar door te denken dat hij niet je boterham met kaas mag pikken, dicht je hem een eigenschap toe die hij niet bezit, namelijk menselijk volwassen verantwoordelijkheidsgevoel. Dat moet je zelf hebben...
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik vind je gedachtengang eigenlijk een beetje krom Miekje. Het is nou eenmaal zo dat je met instincten te maken hebt, die werk je niet tegen. Ze kunnen misschien iets bijgeschaafd worden maar je krijgt het er echt niet uit.
Wij verbieden onze katten ook om op tafel en aanrecht te komen, ik kan ze er ook niet op betrappen als ik thuis ben, maar de pootjes op het aanrecht, als we weg geweest zijn, zeggen helemaal genoeg.
Ik weet dus dat ze het stiekem doen en zal dan ook nooit eten onbeheerd op het aanrecht laten staan.
Het vergelijk van katten en kinderen vind ik wat flauw eerlijk gezegd.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gesloten