Hoe straffen jullie je katten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Hoe straffen jullie je katten?

Bericht door miekje »

Ik ben benieuwd hoe iedereen hier de katten straft als ze iets gedaan hebben wat niet mag. Volgens mij is de plantenspuit wel redelijk in trek, maar hier lijken ze er immuun voor te worden. Even opsluiten in de badkamer heeft ook niet echt invloed.

De dingen die ze hier echt niet mogen zijn: Op de salontafel, eettafel, dressoir en aanrecht.

Iemand nog goede ideeen om katten iets duidelijk te maken? Wil ook wel eens weten hoe lang het duurt voordat een kat zelf iets vergeten is. volgens mij moet je ook meteen iets bestraffen en niet even wachten. klopt dat?
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Ik zeg gewoon heel duidelijk pitou neen en dan even negeren en meestal (in 8 van de tien gevallen ) heeft ze het dan wel door. Ze weet ook heel goed wat ze niet mag en wanneer ze het doet moet je nog maar 'pitou' zeggen en dan is ze alweer weg. Nu moet ik wel zeggen dat ik volgens mijn vriend begiftigd ben met een zesde zintuig voor dingen die niet mogen, meestal kan ik dus net voor pitou (of vriend :razz: ) iets verkeerd doet duidelijk neen zeggen en dan zie je haar wel kijken van hey hoe wist je dat, en ik moet zeggen dat dat ook wel veel effect heeft.
Als pitou echt irritant doet is er iets aan de hand, heeft ze geen brokjes meer of is de bak te vuil of heeft ze geen drinken meer of wil ze écht naar buiten en als de oorzaak van irritant weg is dan is het weer ok.

plantenspuit heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik denk dat het niet zou helpen bij haar, ze is gek op water.

groetjes,

Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Als je je kat wil straffen voor iets wat niet mag, moet je dat inderdaad gelijk doen, doe je dat niet, dan snap de kat er niets meer van, want de kat weet niet wat ie fout heeft gedaan. Katten hebben blijkbaar een kort geheugen dus dit is echt wel belangrijk.

Ik straf mijn katten nooit fysiek. Plantenspuit helpt al niet meer en ze zien toch dat jij degene bent die het doet dus dan doen ze het toch gewoon als jij er niet bent :???:
Ik sla meestal heel hard met mijn hand op de salontafel of waar ik op dat moment ook ben. Ze schrikken heel erg en gaan het dan associeren met hetgeen ze aan het doen zijn. Op die manier zullen ze het (als je geluk hebt) niet meer doen.

Tegenwoordig is bij mijn katten NAAM + NEE genoeg dan gaan ze zitten mauwen en komen ze kroelen. Ze hebben het dus echt wel door dat het niet mag. Maar katten zijn nou eenmaal eigenwijs en blijven proberen.
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Heel vaak werkt NORRIS NEE of LUNA NEE wel goed, maar gisteren bijvoorbeeld. Ik was de hele dag thuis en ik was net aan het lunchen (bruine boterham met leverworst en met kaas) toen er werd gebeld. Ik loop dus naar de deur en even later zie ik Norris net het hoekje van de kamer omrennen met mijn boterham met kaas in zijn bekkie. Die had hij dus gewoon van tafel gesleept, terwijl hij donders goed weer dat hij daar niet op mag. Dan word ik dus even des duivels... Had hem in zijn nekvel gepakt en de boterham uit zijn bekkie gesjord. Klein tikje op zijn koppie en even opgesloten in de badkamer. Toen ik hem een minuutje of 2 later er weer uithaalde en oppakte begon hij als een gek te spinnen.
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Ik wist niet dat het nekvel een vernedering is.
Tot welke leeftijd kun je dit doen?
En wanneer mag dit niet meer dan?
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik ben denk ik een erg (misschien wel te?) meegaande baas. Ik straf mijn poezen vrijwel nooit namelijk. Ze mogen niet op het aanrecht maar als ze dat wel doen, zet ik ze er gewoon weer af.
Ik laat niet snel eten ergens staan waar de poezen bij kunnen. Als ze toch wat pakken, pak ik het ze weer af en gooi het weg. Volgens mij heeft het niet echt zin om ze daarvoor te straffen. Wat Nanna zegt, het is natuurlijk gedrag.
Flanna heeft wel een tijd gehad dat ze het eten van mijn bord keek en probeerde te pakken als ik op de bank zat te eten. Dan zei ik heel duidelijk "nee" tegen haar en keek haar even strak aan. Dat heeft goed geholpen. Ze doet het nu niet meer. Minerva en Luna schooieren niet, hebben dat ook nooit gedaan.
Ik heb denk ik ook wel makkelijke katten hoor. Ze slopen vrijwel nooit iets en hebben nog nooit iets kapot gemaakt waar ik erg aan gehecht was. Oja, mijn planten. :roll: Maar ik weet nu welke planten ik wel in huis kan halen en welke niet. :wink:
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

Ik moet maar hard godv... zeggen en ze schieten al weg. Als ze echt met opzet in huis doen en niet in de kattenbak terwijl ze ook nog eens naar buiten konden, zet ik ze altijd even buiten. Maar de laatste jaren moet ik dat niet meer doen, als ik gvd zeg loopt ze zelf al naar buiten.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
snouska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2003 14:00

Bericht door snouska »

Ik heb ook niet veel overwicht :oops:
Als ze bij ons op het aanrecht springen en ik roep Pebbles foei. Dan gaat madam zich op haar rug liggen, begint als een idioot te knorren en probeert ze me te hypnothiseren :roll: met die grote ogen!! :???:

Nee.... daar kan ik niet tegenop, dus zet ik haar op de grond en that's it.
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Nou ik "veeg"diesel van het aanrecht, als hij me al niet voor is.
Dite betekend wel dat ik zo vaak mogelijk mijn keukendeur sluit, vind ik minder prettig, maarja... :roll:
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Wij volstaan hier ook met een duidelijk "nee". Maar zo vaak is het niet eens nodig, sinds we de muren in huis allemaal katvriendelijk gemaakt hebben doen ze eigenlijk niets wat niet mag. Het enige wat nog strijd levert is 1 plant waar Barrel graag in wil wroeten. Dan doe ik een klap in mijn handen, zeg "nee" en weg is ze.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Marinka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2004 16:51
Locatie: plaatsje aan de kust
Contacteer:

Bericht door Marinka »

Ik straf ze eigenlijk ook nooit. Vind alles wel goed wat ze doen. Maar misschien heb ik wel hele brave katten.... :eangel:
Hooguit dat ik ze van het aanrecht af pluk. Maar ik denk niet dat je dat straffen kunt noemen.
Groetjes,
Marinka

baasje van: 3 katten: Guusje, Mozes & Karel, 1 fretje, 2 vogels en een bak met vissen.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Hier krijgen ze eigenlijks ook nooit straf.

Bij mij mogen ze op t aanrecht, maar komen er niet op als ik kook. Ja aan de kant waar de gootsteen zit, maar dat mag.
Als ik klaar ben en er staan pannen, willen ze wel eens de deksel likken, maar dan roep ik bij naam, wat een twijfelblik oplevert, luister ik wel of niet, en als ik dan in de benen kom, springen ze gauw van t aanrecht af.

Eten zet ik altijd of in de koelkast of magnetron als ik even de kamer uit moet.
Ik weet dat ze het zullen jatten, dus ik voorkom het door het weg te zetten.

Ik geef de katten eigenlijks nooit een straal water, of een tik, is hier niet nodig.
Zelfs als ze mijn Yucca van t kastje mikken, of bij de voordeur hebben gepiest omdat het luik naar hun idee niet op tijd open was, word ik niet boos.
Ik neem het voor lief, daarvoor zijn het katten :grin:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou ik ben gek op mijn katten maar ook op mijn planten dus daar mogen ze echt niet aankomen. Ik roep altijd de naam en dan heel hard NEE, als ze daar niet naar luisteren pak ik de plantenspuit. Bij Quinto en Xandor is dat al lang niet meer nodig, bij Yoran en Zody begint die fase net :smile: Met het eten precies hetzelfde, ik wil niet dat ze van mijn bord eten dus dan zeg ik nee plus de naam en als ze niet luisteren duw ik ze van de tafel af.
Alleen voor Quinto hebben we een afkoelperiode in de bench, die blijft soms zijn grenzen opzoeken en dan is dat de enige manier omdat hij je anders gaat slaan of bijten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik vind planten erg leuk, maar heb alleen mijn Yucca, deze kan best wat hebben (hoop ik) en de rest wat ik aan planten krijg verhuist naar de badkamer.

Ik weet dat ze er aan zitten, en weet ook dat ze het blijven doen, dus dan maar geen planten voor mij :grin:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Het mag dan misschien wel natuurlijk gedrag zijn dat een kat voedsel pakt, maar ik vind dat een kat moet weten wat wel en niet van hem/haar is. Ik laat niet alles over mijn kant gaan, omdat het misschien natuurlijk gedrag is. Er zijn gewoon een paar dingen die ze niet mogen en ik laat het ze weten als ze iets verkeerds doen. De ene keer is het niet zo erg, zoals spelen met de plant. Dan zeg ik Euh! Euh! Euh! en dat een beetje hard. Dan snappen ze wat ik bedoel. Ik word alleen wel boos als ze boven op tafel zitten of op het aanrecht. Op het aanrecht vind ik gewoon niet zo fris met al die haren.

Maar ik zie wel dat ongeveer iedreeen veel dingen kan doen met de stem.
Dat het oppakken in het nekvel vernederend kan zijn voor een kat wist ik niet. De kat van mijn tante is nu 11 en wordt nog regelmatig opgepakt aan het nekvel als hij iets stouts doet. Niks met dat diertje aan de hand hoor.
:pdtmat: Gone with the wind
Gesloten