kat aankijken waarna hij in je gezicht springt?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

kat aankijken waarna hij in je gezicht springt?

Bericht door Mariekjuh »

onze kater is aan de ene kant enorm dominant, en aan de andere kant enorm lief en knuffelbaar.
maar als je hem aankijkt, en hij is van mening dat je net een paar seconden te lang kijkt, dan krijgt hij grote pupillen en springt hij met een rotgang recht op je gezicht af.
als ik op de bank lig te slapen dan springt hij ook regelmatig opeens op de armleuning, om vervolgen zijn poten op mn gezicht te leggen en zijn nagels uit te doen.

ik heb het idee dat dit een dominantie probleem is, maar aan de andere kant lijkt het me natuurlijk gedrag voor katachtigen?
ik zag gister op animal planet oid een wilde katachtige die tijdens het voeren ook niet aangekeken mocht worden, want dat zou hij dan gaan zien als een uitdaging en gaan aanvallen.

iemand enig idee of zijn gedrag inderdaad vanuit zijn 'instinct' vandaan komt, en hoe dit af te leren is?

hetzelfde wat ik net bij mijn kater beschreef, heb ik ook gehad bij 2 jonge poesjes. als ik ze naar hun zin te lang aankeek, dan sprongen ze met een rotgang op me af, maar op mn keel af. ze vlogen me dan om de hals, hielden met hun poten mn keel/hals vast, en gingen dan lopen kauwen en likken aan mn gezicht, vooral mn kaaklijn.
met de tijd zijn ze hiermee gestopt, maar ik ben toch nog wel erg benieuwd waar dat vandaan komt??
Laatst gewijzigd door Mariekjuh op 19 nov 2004 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het klopt inderdaad dat katten elkaar gaan aanstaren als uitdaging, daarna gaan ze dan in de aanval. Een paar keer knipperen wil dus al helpen, dat werkt geruststellend. Je zou ook kunnen wegkijken maar daarmee bevestig je voor hem zijn dominante rol en dat is niet de bedoeling. Wat wij met Quinto doen is dan al gaan staan en je groot maken, dan is hij vaak de gene die wegkijkt.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Whaaaaaaa :shock: , ik zou me rot schrikken als mijn katten me in het gezicht springen. Ik kijk ze ook nooit lang aan zonder te knipperen trouwens hoor, ik vind het zelf heel irritant op zo aangekeken te worden dus ik neem aan dat het voor dieren ook niet echt prettig is. Het lijkt me inderdaad een dominantie-iets.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

:shock: :shock: Daar schrik je wel van zeg!
Mijn katten hebben dat nog nooit gedaan, maar ik zou inderdaad heel duidelijk maken dat jij de baas bent. Je groter maken, wat Shaz zegt, lijkt me belangrijk.
Als ik mijn katten aankijk zorg ik ook dat ik wel knipper. Meestal gaan ze dan lekker terugknipperen. :wink:
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Je kat recht in de ogen kijken is volgens mij echt iets uitdagends! Ik weet in ieder geval wel dat je een hond nooit recht in zijn ogen mag kijken, want daar wordt 'ie vals van!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat mag bij katten dus ook niet. Knipper altijd vriendelijk met je ogen zodat de kat weet dat je hem goedgezind bent. Als de kat je aan wil vallen, ga dan boven hem staan zodat jij de grootste bent (en dus hoger in de rangorde staat).

Als de kat je aanstaart, kun je hem het beste afleiden met een speeltje. Zo associeert de kat staren niet meer met jou aanvallen, maar ziet hij het speeltje als prooi.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ik kan me alleen maar bij de rest aansluiten, knipper rustig met je ogen als je hem aankijkt of kijk langs hem heen. Het went heel gauw, ik doe het nu zelfs al automatisch.
Gebruikersavatar
Mysmick
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 mar 2004 19:09
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Mysmick »

Mijn katten hebben het ook nog nooit gedaan maar van dat knipperen heb ik ook gehoord en dat doe ik dan ook en Mickey knipoogt dan terug.
Bij vreemde katten doe ik het ook zodat ze weten dat ik geen kwaad in het zin heb.

Linda
Liefs Linda en haar vriendjes Mickey, Misty en Simba
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja nou is de ene kat er ook gevoeliger voor dan de ander hoor!
Quinto is daar ook heel erg gevoelig voor en ziet dat als een uitdaging, Xandor begint zelf meteen te knipperen en Yoran en Zody blijven je rustig 10 minuten aan zitten te kijken :smile:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Toen Lady nog klein was, toen was ik echt bang voor haar :shock: :oops:

Als ik in mijn bed lag, dan begon die kleine kont te schudden en sprong
ze midden in m'n gezicht :shock:

Gelukkig is dat vanzelf over gegaan. Stel je voor dat ze dat nu nog zou
doen zeg :eeek:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Mijn schoonzus heeft precies hetzelfde probleem. Een dominante kater.
Ze kan 'm aaien maar zodra hij het zat is(en dat is al gauw) haaltie uit naar dr. Ze is ook bang van 'm.Ze kijkt 'm ook niet te lang aan.
Ik heb het zelf toen geprobeerd, ben naar 'm toe gelopen en aaide 'm toen wou hij uithalen naar mij, dus ik heb 'm gewaarschuwd en ben hem blijven aankijken, heel indringend wat je niet moet doen als je onzeker bent want dat pikken ze op.
Hij ging hoger zitten op zn krabpaal maar ik ben 'm aan blijven kijken. Hij wilde ook steeds voorzichtig uithalen naar me maar alleen een geluidje was al genoeg om 'm daar vanaf te laten zien en al zat hij hoger, hij droop uiteindelijk wel af.
En dat was genoeg voor hem om te weten dat ik boven hem stond.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Eva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 jun 2003 13:24
Locatie: Schiermonnikoog en Groningen
Contacteer:

Bericht door Eva »

Als ik mijn katten aankijk knipper ik ook altijd met mn ogen, en dat doen ze dan ook terug. :grin:
Groetjes Eva,
Vondel, Silly, Nuki en Izzie
Gipsy * 20-04-1995 - † 08-06-2006
Basil * 11-10-1996 - † 17-10-2006
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

ik had al het idee dat wegkijken zou betekenen dat de kater gewonnen heeft, daarom doe ik dat dan ook niet.
ik kijk niet bewust indringend naar hem, maar soms dan kruisen onze blikken en ben ik me van geen kwaad bewust, maar zie ik opeens dat de kater het als uitdaging ziet doordat zijn pupillen groot worden en hij heel vurig van zich afkijkt.
ik ben niet bang voor hem, dus ik blijf dan net zo lang kijken tot hij wegkijkt, maar het gebeurt ook nogal eens dat hij dan op me afspringt. dan laat ik wel duidelijk weten dat het niet mag, als ie niet op wil houden dan duw ik hem ruw weg, dan druipt ie meestal wel af.
vaak na zoiets rent hij keihard weg, om vervolgens lekker op schoot te komen liggen.
er zijn ook momenten dat we elkaar aankijken en allebei met de ogen gaan knijpen, dat vind hij geweldig, dan begint hij enorm te spinnen en komt ie knuffels halen, maar dat doe ik bewust niet als hij zo vurig word.
heb ook wel es gehad dat ik wel ging knipperen en hij niet, en daarna ging ie wild uithalen naar mijn hand om te spelen, alsof hij toen opeens 'toestemming' had om zijn nagels uit te slaan tijdens het spelen!

na jullie reacties ben ik dan ook overtuigd dat die blikken en het wel of niet knipperen en hoe je daarmee omgaat, dus bestwel belangrijk is voor de omgang met je kat!
verder is het een super lieve kater, echt een geweldig karakter! hij is flink aan het puberen :lol:

ennuh, ik denk dat als wij hem dit niet af zouden leren, we een enorme probleem zouden krijgen uiteindelijk.. hij is nu bijna 7 maanden oud, en hij is al 5 kilo...! hij gaat de 10 kilo denk ik nog wel halen uiteindelijk (boskat), en ik moet er toch niet aan denken dat een kater van 10 kilo in je gezicht springt!
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

ik vond het wel erg apart om te zien dat de poesjes hetzelfde wilden doen, maar dat toch zachtaardiger deden. zij beten ook nooit echt door, en ergens had het ook wel iets heel liefs dat ze je hele kaak aan het aflikken zijn hihi maarja je weet dat et niet goed is dus je leert het ze dan toch maar af (gelukkig met succes)
Gebruikersavatar
Marg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2004 14:59
Locatie: Roosendaal

Bericht door Marg »

Dus bij dit soort gedrag kun je een groot verschil verwachten tussen katers of poezen?? Want dan ligt het gedrag van mijn katertje misschien toch niet helemaal aan de leeftijd.... :???:
Gesloten