wanneer mag mijn katertje s'nachts naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

wanneer mag mijn katertje s'nachts naar buiten?

Bericht door naomie120 »

Puk, ons katertje, is nu ongeveer 4 maanden oud. Hij mag naar buiten overdag, als we thuis zijn. Maar nu wil hij steeds meer naar buiten, en ook s'nachts. Hij vindt buiten namelijk geweldig leuk! Op zich vind ik het prima, we hebben een kattenluik, maar er lopen veel andere katten rond en ik ben bang dat hij nog een beetje jong is voor de confrontatie. Tot nog toe doe ik s'avonds en als we weggaan dus het kattenluik dicht. Maar tot wanneer houd ik dit nog vol? Wie heeft hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: wanneer mag mijn katertje s'nachts naar buiten?

Bericht door Miranda »

Hoi Naomie,

Gaat Puk zelfstandig naar buiten met 16 weken jong!? Of is jullie tuin afgezet? Zo nee, dat vind ik dat eerlijk gezegd heel onverstandig, kittens zien totaal geen gevaren.

Ik zou hem 's nachts zeker binnen houden, daar kun je hem best aan laten wennen. Onze volwassen poes van 8 jaar gaat in de zomer ook 's nachts naar buiten als ze dat wil, maar haar vertrouw ik. Bij ons kitten van 11 weken ga ik dat niet doen. Die is binnen al veel te ondernemend. Ik zit zelfs nog te twijfelen om haar binnen te houden en soms eens met tuigje, tot nu toe vind ze dat prima.

En wat je zegt: hij is inderdaad nog erg jong om een gevecht aan te gaan. Dat doen buiten en buurtkatten vaak met elkaar. Vooral katers. Dus als ik jou was zou ik nogmaals heel erg goed nadenken...

Groetjes,
Miranda
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Naomie,
Mijn advies is om je katertje nooit 's nachts naar buiten te laten. Veruit de meeste ongelukken met katten gebeuren 's nachts. Ik wil zelf mijn katten altijd voor het donker binnen hebben.
Als je hem uiteindelijk toch ook 's nachts wil laten gaan, zou ik wachten tot hij volwassen is, minstens 1 jaar dus.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Re: wanneer mag mijn katertje s'nachts naar buiten?

Bericht door naomie120 »

Miranda schreef:Hoi Naomie,

Gaat Puk zelfstandig naar buiten met 16 weken jong!? Of is jullie tuin afgezet? Zo nee, dat vind ik dat eerlijk gezegd heel onverstandig, kittens zien totaal geen gevaren.

Ik zou hem 's nachts zeker binnen houden, daar kun je hem best aan laten wennen. Onze volwassen poes van 8 jaar gaat in de zomer ook 's nachts naar buiten als ze dat wil, maar haar vertrouw ik. Bij ons kitten van 11 weken ga ik dat niet doen. Die is binnen al veel te ondernemend. Ik zit zelfs nog te twijfelen om haar binnen te houden en soms eens met tuigje, tot nu toe vind ze dat prima.

En wat je zegt: hij is inderdaad nog erg jong om een gevecht aan te gaan. Dat doen buiten en buurtkatten vaak met elkaar. Vooral katers. Dus als ik jou was zou ik nogmaals heel erg goed nadenken...

Groetjes,
Miranda
onze tuin heeft aan vier kanten muren, maar hij heeft inmiddels het (enige) gat gevonden waardoor hij naar de buren kan. Vandaar kan hij nog niet veel verder, maar grotere katten kunnen wel bij hem komen. Onze tuin is onderdeel van een grote binnentuin, met daaromheen huizen. Hij kan dus de straat niet op, tenzij hij door iemands huis heen loopt. Dat kan uiteraard gebeuren, en zou niet best zijn...
Ik houd hem nog even binnen, dat is zeker. Hij lijkt dapper maar is toch nog wel te klein.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Dat scheelt al wel veel hoor Naomie, dat hij niet de straat op kan!
Maar zoals je zelf ook zegt, hij lijkt dapper, maar eigenlijk is het nog maar een kleutertje.
Veel plezier met hem!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi Naoimi,

Wil je Pluk ooit vader laten worden?
Zo niet dan wil ik je aanraden om hem eerst te laten castreren.
Dan is de drang op weglopen kleiner en gaan ze vaak minder ver weg om hun gebied te markeren. Ook zou ik hem eerst zijn eigen tuin laten verkennen, zodat hij altijd een veilige thuisbasis heeft.
Je kan hem bijvoorbeeld in de tuin laten met een tuigje, maar let aub op, want hier gebeuren best veel ongelukken mee!
Ik wens je er veel suc6 mee!

Groetjes Eva
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

we laten hem zeker castreren als ie groot genoeg is. Het tuigje hebben we gebruikt maar hij raakt er erg van in de knoop. Het is handiger als we er gewoon bijblijven. Puk is nu ook buiten, en hij blijft vooralsnog keurig in de tuin omdat ie nog te klein is om op de schuur of een schutting te kunnen spingen (hij kan nu alleen nog in onze tuin en die van de buurman). Zodra ie dat kan, wordt het wel lastiger om hem in de buurt te houden, en dan is het hopelijk tijd om hem te laten castreren...
Gesloten