Bang dat ze weer wegloopt...

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bang dat ze weer wegloopt...

Bericht door rian »

Hoi,

zoals de meesten hier wel weten is Luna onlangs voor de tweede keer aan de wandel gegaan en een tijdje van huis geweest. Ze blijft normaal gesproken altijd in de tuin of in die van de aangrenzende buren, maar nu is ze dus al twee keer spoorloos verdwenen. De eerste keer zat ze vijf kilometer verderop in de stad zielig in een hoekje en heeft de dierenambulance haar teruggebracht en de tweede keer ongeveer anderhalve kilometer verderop (wel weer richting bibliotheek.. :???: maar dat kan toeval zijn :shock: ) en allebei de keren heb ik het aan lieve mensen te danken gehad dat ze weer terug is gekomen, want zij hebben me gebeld toen ze haar vonden.

Nu is ze alweer een paar dagen binnen, maar met dit mooie weer heb ik er erg veel moeite mee...ze miauwt hartverscheurend en kijkt me o zo zielig aan..voorzover katten dat kunnen...maar die van mij kan het :cool: )

Wat moet ik nu doen? Wat zouden jullie doen?

Ik vind het eigenlijk nog zieliger omdat ze overdag ook al alleen thuis zit, ongeveer zes uurtjes lang. We kunnen door omstandigheden geen tweede katje nemen.
Ik krijg niet in de gaten dat ze zich overdag verveeld, ze heeft nog nooit iets gesloopt of ik zie haar ook niet gestresst: ze eet goed, ze is niet schichtig en als we thuiskomen komt ze aangehold en gaat zeop de grond liggen om gekroeld te worden.
Ik speel ook veel met haar, in zoverre dat ze dat met dit warme weer wil. Meestal gaat ze er snel weer bij liggen.

Maar toch he...het doet me best wel pijn om haar niet meer buiten te laten. Aan de andere kant...misschien loopt ze weer weg en dan heb ik niet het geluk dat er lieve mensen zijn.....o o tweestrijd.

De tuin afzetten of een tuigje heeft geen zin. Ze kruipt overal overheen en een tuigje weet ze altijd af te worstelen. En bovendien vind ik dat ook zielig want dat snapt ze al helemaaaaaal niet. En een omheining of fort maken van mijn huis zie ikook niet zitten.

Ik denk dat ik het volgende week toch weer probeer...geen eten voordat ze naar buiten gaat en niet te lang buiten. Zodra ze heeft gegeten niet meer naar buiten.

Wie heeft er hier nog meer een kat die overdag alleen thuis zit?
Mauw
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Ik kan je helaas alleen maar vertellen dat onze katten prima thuis kunnen blijven. Maar zoals je weet hebben we er 6 dus ze hebben gezelschap aan elkaar. :roll:

Kan je geen ren maken voor Luna?

Wanneer je haar binnen moet houden...Ik denk dat wanneer ze gewoon eet en niets sloopt ze zich prima kan vermaken. Een kat is zeer goed in staat hij of haar onbehagen te tonen.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

inderdaad kan je een ren maken, want je hebt gelijk tot nu toe heb je geluk gehad dat er aardige mensen waren maar die zijn er niet altijd.
Of met een tuigje, je weet natuurlijk niet van te voren hoe ze op een tuigje reageert maar je kan het altijd proberen.

Ik zou als ik jou was het risico niet meer nemen. Je vergeeft het jezelf nooit als ze dan toch weer verdwijnt. Succes!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

rian schreef: Wat moet ik nu doen? Wat zouden jullie doen?
nou ik kan je wel vertellen wat ik zou doen maar uit jouw bericht proef ik eigenlijk dat je maar 1 oplossing ziet en dat is haar toch maar buiten laten.
Mijn katten komen alleen maar op het balkon, voor Quinto was dit in het begin erg wennen en hij wou ook elke keer naar buiten maar nu taalt hij er bijna niet meer naar. Ik weet niet wat de reden is om er geen 2e kat bij te (willen) nemen maar ik denk echt dat dat een goede oplossing zou zijn, dat was het voor Quinto ook.
Maar zoals ik al zei eigenlijk wijs je alle andere oplossingen zoals je tuin afzetten of alleen aan een riempje al af en dus blijft er maar 1 oplossing over. Maar dat houdt wel in dat je steeds in spanning zal zitten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik sluit me aan bij Shaz...

Je wijst alle mogelijke opties af, maar bent wel bang dat ze weer weg zal lopen.

Nu heb je mazzel, maar wat nu als je pech hebt?? Dat ze niet weer komt?
Heb je dat er voor over?
En een fort van je huis maken valt reuze mee, ik ken mensen met een ren en daar merk je niet eens wat van.

Stel dat ik ooit zou verhuizen naar een gewone buurt, dan komt er zeker weten een ren in de tuin, omdat ze hier vrij kunnen lopen, het weiland inkunnen en er hier weinig verkeer langsrijdt en in een gewone buurt hebben ze niet die vrijheid meer, zijn er overal tuinen van mensen en allemaal verkeer en dat zijn ze niet gewend.
Ik woon vrij ver van de weg af, hier komt alleen bestemmingsverkeer en die mogen niet harder dan 5 a 10 km hier rijden, maar in een gewone buurt rijden ze 30/40....

Ik vind dat als je zo bang bent haar kwijt te raken, je toch een keuze moet maken, of haar binnen, of een ren bouwen.
En als je een goede ren bouwt kruipt ze echt niet overal tussendoor....

Alleen aan een tuigje buiten laten als je weg bent zou ik nooit doen, ze kunnen zichzelf hiermee in de knoop draaien of ergens aan blijven hangen..

Een vriendje zou ook een oplossing zijn, dan heeft ze een andere kat waar ze mee kan spelen samen, en dan zouden ze ook niet naar buiten hoeven gaan... Maar wegens omstandigheden is dit voor jullie geen optie, dus dant valt deze oplossing ook weg..

Succes met beslissen, ik wist het wel, of binnen houden of een ren,...
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Poezebal schreef: Alleen aan een tuigje buiten laten als je weg bent zou ik nooit doen, ze kunnen zichzelf hiermee in de knoop draaien of ergens aan blijven hangen..
Nee erbij blijven natuurlijk!! ;)
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik sluit me ook aan bij het idee van Lida. Een ren bouwen. Ik zit daar ook aan te denken, want ook hier gaan ze doodleuk met zijn tweetjes op stap. En nu Lady in de sloot is gevallen, durf ik al helemaal geen risico's meer te nemen.

Succes!
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Bang dat ze weer wegloopt...

Bericht door yedamy »

rian schreef:En een omheining of fort maken van mijn huis zie ikook niet zitten.
Al zie ik mijn huis niet als een fort en voel me verre van opgesloten in mijn tuin, heb ik nog liever een fort dan het idee dat er iets kan gebeuren met mijn schatten.
Ik heb, zoals iedereen nu waarschijnlijk wel weet :roll: , mijn tuin afgezet met gaas dat naar binnen loopt (60 cm). Ik heb verder absoluut niet het gevoel dat ik omsloten ben door gaas (de planten groeien er door en over heen) en vindt het heerlijk om in mijn tuin te zitten samen met mijn katten terwijl ze genieten van de frisse lucht, vliegjes en leuke hoekjes en ik niet hoef bang te zijn dat ze weglopen, vergiftigd, gestolen of aangereden worden. Het was me het meer dan waard en iedereeen in mijn buurt waardeert het omdat het hun weer scheelt in katten in hun tuin en/dus ontlasting.

Maar zoals Shaz al zei, je hebt zelf al je eigen antwoord gegeven....
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik was eigenlijks wel benieuwd en denk ook de anderen wel of je inmiddels een oplossing had gevonden voor Luna en het wel weer naar buiten laten gaan of toch niet naar buiten laten gaan.....
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Marinka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2004 16:51
Locatie: plaatsje aan de kust
Contacteer:

Bericht door Marinka »

Hi,

Ik kan het me wel voorstellen dat je het zielig vindt voor Luna om haar niet buiten te laten. Hier heb ik dat ook wel met Mozes. Als hij te lang buiten is steekt hij de weg over. Uiteraard ben ik daar niet happy mee. :sad:

Mijn oplossing is om hem gewoon niet te lang buiten te laten. Als ik thuis kom uit werk mag hij er uit. En met het eten moet hij weer naar binnen. Op die manier weet ik dat hij alleen in de tuin aan het banjeren is en zich nog niet verveeld om naar de overkant te gaan. Misschien is dat voor Luna een oplossing om maar heel kort buiten te zijn.

Maar als dat niet werkt zou ik persoonlijk er toch voor kiezen om haar binnen te houden. Je zal door een lastige zeurperiode heen moeten. Maar liever dat, dan de in de zenuwen zitten of ze nog wel thuis komt.
Groetjes,
Marinka

baasje van: 3 katten: Guusje, Mozes & Karel, 1 fretje, 2 vogels en een bak met vissen.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hoi allemaal,

sorry dat ik nog niet gepost heb wat ik besloten heb, maar ik heb inderdaad, zoals Marinka hierboven beschrijft, besloten om haar niet te lang buiten te laten. Ze gaat naar buiten als ik thuis kom van mijn werk, geef haar dan nog geen eten en rond een uurtje of acht roep ik haar weer binnen. En dat gaat heel goed! Ze blijft vooral in onze eigen tuin naar de vissen in de vijver staren of gaat even kijken bij de buurtuinen.

Ik denk dat dit de oplossing is voor haar. :grin:
Mauw
Gesloten