Steeds weglopen, terug naar oude huis

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Anonymous

Steeds weglopen, terug naar oude huis

Bericht door Anonymous »

Hoi,
Onze kat Boris (2jr., gecastreerd) loopt steeds weg, terug naar zijn oude huis (plm 3km verderop). Twee vragen: 1. Hoe is dit gedrag te verklaren? Heimwee? Territoriumdrift? Terugvallen in oud gedrag? 2. Hoe dit weglopen uit z'n systeem te krijgen?

Hij is afgelopen juni tijdens onze vakantie voor het eerst weggelopen naar z'n oude huis. Hij heeft daar de eerste 1,5 jaar van z'n leven gewoont. Hij sliep daar altijd in de schuur (hij kan via een losse dakpan naar binnen) en kreeg weinig aandacht. Hij is nu 5 maanden bij ons. De eerste maand hebben we 'm binnengehouden. Hij is sinds hij bij ons is erg knuffelig en vraagt veel aandacht. Veel buiten maar als we thuis zijn altijd om ons heen.

Hij was in juni na 2 weken weggelopen te zijn compleet verwilderd. Een heel andere kat weer geworden (net als vroeger). Drie dagen bezig geweest om 'm te vangen. Thuis lag hij binnen 10 minuten weer op schoot, zwaar te spinnen en dolgelukkig.

Begin juli was hij weer weg. En ja hoor, weer in z'n oude schuur ingetrokken. Maar na 1 nacht kwam hij uit zichzelf weer terug.

Nu is hij al 3 nachten weg, en als ik ga kijken, loopt ie hard weg als hij me ziet. Z'n oude schuur is inmiddels afgebroken, maar blijkbaar heeft ie een ander slaapplekje gevonden. Hij lijkt weer te verwilderen.

Heeft iemand met soortgelijke ervaring tips wat ik kan doen?
Groetjes,
Muriel
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Het gedrag heeft alles te maken met zijn territorium. Misschien zijn er in de buurt van jullie nieuwe huis zoveel kater dat zijn oude stekje het veiligst is.
Je hoort het vaak dat katten terug lopen naar hun oude huis. Jullie hebben hem een maand binnen gehouden dus moet het duidelijk voor hem zijn dat dit zijn nieuwe stekkie is.....is het een optie om van hem een binnenkat te maken??
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi Lida,
zou kunnen wat je zegt. Er lopen hier nogal wat katers rond, en proberen ook binnen te komen (en gebeurt soms ook).
Hij is nog steeds niet terug (7 nachten nu). We gaan wel elke dag kijken en roepen, maar de afgelopen 2 dagen heb ik 'm niet gezien. Missen 'm ontzettend.
Ik denk niet dat we een binnenkat van 'm kunnen maken. Als hij terug is, houden we 'm wel weer een maand binnen.
Als hij weg blijft lopen, gaan we daar in de buurt een nieuw baasje voor 'm zoeken :-( -au-. Dat is dan niet anders... maar waarschijnlijk wel de best oplossing voor hem.
Groetjes Muriel
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Misschien een optie om een kattenren in je nieuwe tuin te maken?
Zo kan hij wel naar buiten maar niet weg...

Vervelende situatie :?
Succes, ik hoop dat jullie hem snel zullen vinden, en hem weer mee naar huis kunnen nemen..
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Wat aardig dat jullie zo meeleven!
We zijn inmiddels overgestapt op plan B: hij zit regelmatig in de tuin bij een buurman daar, een oud menneke die het eigenlijk wel prachtig vindt (we hebben hem streng moeten verbieden Boris eten te geven! "Joah, als ik een stukkie vlees over heb, geef ik 'm wellis wat. Vis lust ie niet he?"). Die man kan 'm af en toe ook aaien. We hebben de reismand en wat kattensnoep bij hem achtergelaten, en hij gaat proberen Boris te vangen als ie 'm weer mag aaien.
Dus je begrijpt, ik wijk deze dagen geen moment van mijn mobieltje vandaan!
Ik laat het wel weten,
groetjes Muriel
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Mijn schoonouders hadden een soortgelijke situatie. De nieuwe bewoners van hun oude huis vonden Jelle zo leuk dat ze hem steeds lekkers gaven wanneer hij terug liep. Uiteindelijk hebben zij Jelle geadopteerd.

Het is wel lastig want op die manier vind de kat het wel best.

Succes!!
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Even weer een berichtje om te laten weten dat Boris weer thuis is! We hebben hem uiteindelijk met hulp van de buurman daar te pakken gekregen. Boris was erg blij weer thuis te zijn, hij is inmiddels een week terug. Voorlopig houden we hem binnen, streven is tot half september. Ons gezin is weer compleet!
Groetjes! Muriel
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat fijn Muriel!
Goed om hem een tijd binnen te houden, zodat hij echt weet waar hij hoort :wink:
Knuffel hem maar lekker!
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Wat een goed nieuws. Hopelijk is hij nu goed gesettled wanneer jullie hem los laten en loopt hij dan niet meer weg...SUCCES!!!
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
helen meijer
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:44
Locatie: groningen

Mijn kat loopt steeds terug naar mijn oude huis

Bericht door helen meijer »

Ik ben in april verhuisd en heb mijn 2, nu 7 jarige katten een maand binnengehouden, uiteindelijk voorzichtig aan een lijntje naar buiten, ging goed, na een week aan een lijntje de katten uitgelaten, los laten lopen. Rex was gewend en kwam weer thuis, Rambo volgende dag opgehaald op oude adres (3 kilometer verderop), dus allebei weer 3 weken binnen gehouden.
Na 3 weken allebei weer naar buiten, ging super, beide kwamen gewoon smiddags thuis om te eten en savonds even roepen en daar kwamen de mannetjes weer aan om heerlijk bij mij op bed (ahum ze zijn niet verwend) te kruipen en lekker met z’n allen te slapen.

Nu opeens na een maand heb ik Rambo weer op zijn oude woonadres op moeten halen, het ging zo goed ik weet nu niet meer wat ik moet doen !!

Ondertussen zit hij alweer 2 weken binnen en Rex gaat wel naar buiten, wel een geklooi maar het is niet anders (katteluikje open/katteluikje dicht, deuren en ramen niet open laten staan enzovoort) ik heb Rambo al weer aan een lijntje naar buiten gedaan maar als hij buiten is, wil hij overal op springen en onderdoor kruipen waar ik dus niet achteraan kan en als ik hem naar binnen doe is hij helemaal van slag en mauwt de hele boel bijelkaar.

Eergisteren kon ik het niet langer aanzien, en Rambo weer naar buiten laten gaan, wat was hij blij! En ik was nog blijer want hij bleef bij huis en kwam 's middags gewoon lekker thuis om zijn vlees op te smikkelen. Gisteren weer naar buiten gedaan, het ging zaterdag zo goed.
Helaas bleef hij de hele tijd weg en ben ik maar weer naar mijn oude thuis gereden, en ja hoor daar zat hij weer!
Nu begin ik wat radeloos te worden, zou hij het nou nooit afleren om naar zijn oude huis te gaan ??

Wie heeft de gouden tip voor mij?
helen meijer
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:44
Locatie: groningen

Bericht door helen meijer »

is er echt niemand die voor mij de gouden tip? ik ben een beetje radeloos :oops:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee helaas, zo'n hardnekkige kat ben ik nog niet eerder tegengekomen. Ik kan me je radeloosheid goed voorstellen. Is het een echte buitenkat of kun je hem binnenhouden? Misschien kun je je tuin afzetten? Verder weet ik het niet zo 1-2-3. Sterkte!

groeten,
Sandra
helen meijer
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:44
Locatie: groningen

Bericht door helen meijer »

Sandra W schreef:Nee helaas, zo'n hardnekkige kat ben ik nog niet eerder tegengekomen. Ik kan me je radeloosheid goed voorstellen. Is het een echte buitenkat of kun je hem binnenhouden? Misschien kun je je tuin afzetten? Verder weet ik het niet zo 1-2-3. Sterkte!

groeten,
Sandra
Hij is een echt buitenkat en geeft zich met moeite over om weer tijdelijk een binnenkat te moeten zijn, soms vind hij het wel goed, maar hij kan ook ineens omslaan en hevig beginnen te mauwen om bijna mij te smeken om weer naar buiten te mogen.
:cry:
tuin afzetten is een mogelijkheid maar ik ben bang dat hij daar nog onrustiger van wordt, hij wil niet de tuin in om te zonnen, maar om muizen te vangen........
Gesloten