Aan een lijntje

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Ik denk ook wel dat je erbij moet blijven als een kat aan een lijntje loopt, ook in eigen tuin.
Vreemde honden erbij lijkt mee geen goed plan. Misschien is je kat wel honden gewend, maar je weet niet wat die honden gaan doen en de kat kan niet vluchten... :???:
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Je hebt speciale Kittentuigjes, dis zijn iets kleiner. Voor zover ik weet zijn halsbandjes elastisch en die zijn vaak ook te groot voor kittens. Die krijgen ze heel makkelijk af dacht ik. Wij hebben Norris ook met een tuigje laten lopen op het blakon toen hij zo klein was. Het bandje om de nek kan net iets te groot zijn, maar om de buik kun je het al heel goed vastmaken.
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Wij hadden ook van die nek-buik tuigjes, en ik heb er wat gaatjes bij in laten maken want ze waren echt veeeeel te groot! Met extra gaatjes en een elastiekje om het losse eind vast te houden ging het prima!
Gebruikersavatar
Eva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 jun 2003 13:24
Locatie: Schiermonnikoog en Groningen
Contacteer:

Bericht door Eva »

Ik had voor Silly en Nuki toen ze klein waren een tuigje voor konijnen en dat paste perfect. Nu niet meer alleen. :lol:
Groetjes Eva,
Vondel, Silly, Nuki en Izzie
Gipsy * 20-04-1995 - † 08-06-2006
Basil * 11-10-1996 - † 17-10-2006
Gebruikersavatar
constance
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mei 2004 19:37
Locatie: Roosendaal

Bericht door constance »

Iedere avond ga ik samen met Bennie wandelen, nou ja... de laatste tijd gaat Bennie met mij wandelen! Van kleins af aan hebben we hem laten wennen aan z'n tuigje en inmiddels is 'ie er werkelijk dol op!
Hij kwam eerst het tuigje al naar me toe brengen als "hint" maar nu kan 'ie het zelf aandoen... ik zal hieronder een foto plaatsen, dan zien jullie dat het een tuigje is met 3 bandjes, eentje voor om de hals en 2 om de buik. nu laat ik eigenlijk meestal de buikbandjes vastgeklikt zitten aan elkaar als we thuiskomen en het lukt Bennie nu dus om in zijn tuigje te kruipen! Ik lag dubbel toen hij voor de eerste keer zo aan kwam lopen!
Afbeelding
kan trouwens iedereen zo'n tuigje aanraden hoor!
groetjes, Constance
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

GEWELDIG! :lol:

Hij staat op die foto ook heel trots met zijn tuigje om 8-) :grin:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Loontje schreef:Hij staat op die foto ook heel trots met zijn tuigje om
Inderdaad zeg! Wat een statig manneke. Echt zo van : kijk eens wat ik durf! Net is Nikita voor het eerst naar buiten geweest aan een lijn(zie album). Ze is nu, even denken, bijna 5 maanden oud, maar ze vond het meteen geweldig. Ze wilde niet meer naar binnen! Hmmmmmm :???: dat kan nog wel eens lastig worden. Ik zie het nog gebeuren dat ze bovenop de barbeque springt. ;-)
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

katten tuigje geen succes!!!!

Bericht door mootje »

ik heb voor minousch een katten tuigje gekocht,
maar als ik hem om doe bij haar gaat ze helemaal kruipen..
ze vind het dood eng dat ding..
misschien logisch ze heeft al 2 jaar nog nooit iets om gehad, dus ze vind het raar denk ik...
ik wil proberen dat ze alleen in de tuin kan als wij thuis zijn... ze mag niet helemaal vrij naar buiten, ben veel te bang dat ik haar kwijt raak..

hoe ging dat bij jullie?? en zal ze er aan gaan wennen??
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

beginnen met slechts een paar minuutjes dat tuigje aan te doen mootje. probeer bijvoorbeeld het eens eventjes aan te doen als je ze eten geeft, in een volgende fase terwijl je met haar speelt en probeer het zo telkens een beetje langer aan te laten. door haar net dan eten te geven of te spelen zal ze dat ding sneller vergeten of met iets leuk beginnen associeren.
zeker niet forceren in het begin, en zorg ook dat het niet te vast zit. pas als ze echt ermee naar buiten kan, zorg je dat het vaster is (dus ook hier in fases werken).
doe het tuigje ook aan zonder de lijn in het begin, zo hangt er niets "vervelend" aan te bengelen. pas als ze het gewicht daarvan gewoon is en het gevoel van dat rond haar te hebben, doe je ook de lijn aan.

sommige katten vinden er niks ergs aan, anderen hebben veel tijd nodig om te wennen, dus geef ze een beetje respijt :)
ergens logisch dat ze wat vies doen he, het voelt alsof ze opgesloten zitten, ze willen het van hun af. sumi likt er ook altijd aan, alsof ze daar vuil is ;)
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

Bericht door mootje »

ja klopt helemaal ze zat er gelijk aan te likken.....
ik zal je advies opvolgen en kijken of het gaat lukken...
ik hoop het dan kan ze met lekker weer naar buiten ;-)
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Een kat, die goed gewend is aan zijn huis en omgeving, zal niet zomaar weglopen, tenzij hij/zij bijvoorbeeld niet gecastreerd of gesteriliseerd is en de hormonen door zijn of haar lijf gieren. De meeste katten komen na een tijdje gewoon weer thuis om te eten.

Ik zou het heel jammer vinden dat je je kat geen gelegenheid geeft om lekker door de tuin te struinen, omdat je bang bent dat ze wegloopt. Kun je haar echt niet vrij laten loslopen of je schutting afzetten met gaas of een buitenren maken?

Ik ben namelijk geen voorstander van tuigjes voor katten, omdat ik vind dat het de kat in zijn vrijheid beperkt. Soms kan het niet anders, omdat je bijvoorbeeld aan een hele drukke weg woont en je je tuin niet af kan zetten, maar misschien kun je eerst andere oplossingen proberen?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Bericht door mara30 »

Ik vraag mij ook af of zo'n tuigej niet gevaarlijk is en zeker als je er niet bij beny. Toen ik net verhuisd was had ik ook een lijn voor mijn katten zodat ze langzaam aan buiten konden wennen. Ze gingen met mij naar buiten en ik heb het slechts een dag gebruikt, omdat een van de heren had bedacht dat hij aan de ene kant van een boom omhoog wilde en via een andere kant er weer af wilde. Het touwtje was echter door allerlei routes genomen te hebben niet zo lang meer en ik ben blij dat ik er bij was, anders had hij zich misschien opgehangen :-( .

Gr mara
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Zo'n tuigje moet je ook alleen maar gebruiken als je zeker weet dat je kat nergens verstrikt kan raken en ook alleen onder toezicht.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Bij mij hangt er maar een lijntje van max anderhalve meter aan hoor :ethink:
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

Bericht door mootje »

ik wil proberen haar eerst aan de lijn naar buiten te doen waar ik bij ben, want ik laat haar niet alleen.
en als ze gewent is laat ik haar zelf in de tuin los maar wel alleen als ik erbij bent......
maar als ze wegglipt ben ik bang dat ze bij een wat drukke weg vlakbij komt en ze is niets gewent natuurlijk en ze is wat bang aangelegen dus...
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
Gesloten