Kat uit asiel laten wennen aan nieuwe omgeving

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Salazar
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2023 23:24

Kat uit asiel laten wennen aan nieuwe omgeving

Bericht door Salazar »

Hoi,

Ik heb sinds 3 weken een mooie grote kater geadopteerd uit het asiel en zijn naam is Salazar. Hij is een mooi en grappig dier om te zien, maar telkens als hij mij ziet, dan begint hij te blazen en ook te krabben als ik TE dicht bij kom. Ik snap dat dit een waarschuwing is om uit de buurt te blijven van hem, maar hij zit, als ik thuis ben, voornamelijk onder het bed. Nu is er wel wat verbetering, want hij komt ook onder het bed vandaan als ik gewoon thuis ben, heel soms. Zelf gaat hij ook op onderzoek uit als ik er niet ben/slaap en hij maakt ook gebruik van de kattenbak. Eten doet hij ook goed, maar drinken weet ik niet zeker, dus heb ik natvoer voor hem gekocht, wat hij ook allemaal op eet. Mijn vraag is, hoe kan ik hem helpen om te wennen aan mijn huis? Ik heb begrepen dat ik hem de eerste paar weken met rust moet laten en als ik hem aankijk, dat ik dan rustig moet knipperen, maar is er iets wat ik kan doen om hem sneller te laten wennen of is dit gewoon een kwestie van tijd?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat uit asiel laten wennen aan nieuwe omgeving

Bericht door Asse-Poes »

Welkom op het forum,

Het is inderdaad een kwestie van tijd en heel veel geduld.
Ik neem aan dat je de achtergrond van Salazar niet kent?

Dat hij bang is, is duidelijk, maar hij zet al de eerste stapjes door ook onder het bed uit te komen als jij in de buurt bent. Dat is al positief!
Blijf zacht tegen hem praten en prijs hem, ook weer zachtjes, de hemel in als hij weer een stapje dichterbij komt of iets anders dappers doet.

Niets forceren, hij bepaalt het tempo .

Pas geleden kwam er ook iemand hier op het forum met een bange asielkat.
Lees vooral de reactie van Rik even.
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 00#p773700


Natvoer is prima!
Sommige katten drinken graag uit de kraan, of een waterfontein.
Vaak het liefst uit een aardewerk of rvs bakje/schaaltje.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat uit asiel laten wennen aan nieuwe omgeving

Bericht door nellebel »

je bent goed bezig hoor. geef hem maar lekker de tijd om te wennen. laat hem het tempo bepalen. gijs was ook zo'n bangerd en nu de grootste kroelkont. fijn dat je zo'n bangerd een gouden mandje hebt gegeven. hij eet, drinkt (nu met natvoer genoeg vocht) en poept op de bak. dit komt goed
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Salazar
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2023 23:24

Re: Kat uit asiel laten wennen aan nieuwe omgeving

Bericht door Salazar »

Bedankt voor de reacties, maar Salazar is vanaf gisteren plots een hele andere kat geworden. Hij heeft vandaag niet onder het bed gezeten en gewoon rondgelopen, vanaf gisteravond mocht ik hem daadwerkelijk aanraken (hij komt ook bij mij voor kopjes). Ik kan bij hem in de buurt komen zonder dat hij blaast, tenzij hij eet, dan blaast hij nog, haha, maar dat is begrijpelijk. Ik heb hem vandaag wel 50 keer geaaid. Geweldig!

Ik heb nog wel 1 vraag. Ik zag dat hij soms wat moeite heeft om weg te komen van de plek waar hij zit. Dit komt omdat zijn nageltjes vlijmscherp zijn en eigenlijk vast komen te zitten in het stof. Zijn er speciale kleden waarop ze kunnen gaan liggen?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat uit asiel laten wennen aan nieuwe omgeving

Bericht door Asse-Poes »

:mmwhistle: Yeah wat een fijn bericht!

Wat heb je gedaan om deze verandering in Salazars gedrag tevoorschijn te toveren?

Zijn nageltjes zijn dus eigenlijk te lang en het puntje zou eraf geknipt kunnen worden. Maar dat lijkt me nu nog te vroeg. Je wilt jullie mooie -maar prille- relatie nu niet op de proef gaan stellen :grin:
Wel kan je, als het zo goed blijft gaan, héél voorzichtig proberen of je aan zijn pootjes en voetjes mag zitten. Niks forceren en rustig de tijd voor nemen.

Te lange nageltjes blijven inderdaad in stof hangen.
Ik heb geen speciale kleedjes. Ooit bij de Action heb ik eens heerlijke vetbed kleedjes gekocht. Dat lijkt op schapenvacht (beetje krulletjes-achtig) maar is gewoon van stof.

Geen idee of Salazar daar ook in blijft hangen. Ik knip de poezennageltjes regelmatig.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat uit asiel laten wennen aan nieuwe omgeving

Bericht door OMH »

Asse-Poes schreef: 04 jun 2023 22:26 :mmwhistle: Yeah wat een fijn bericht!

Ik heb geen speciale kleedjes. Ooit bij de Action heb ik eens heerlijke vetbed kleedjes gekocht. Dat lijkt op schapenvacht (beetje krulletjes-achtig) maar is gewoon van stof.

Geen idee of Salazar daar ook in blijft hangen. Ik knip de poezennageltjes regelmatig.
Inderdaad, dat is goed nieuws, fijn!

Marina, die kleedjes lijken me ideaal. Heb je er een foto of een plaatje van? In het voorkomende geval: alvast bedankt!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat uit asiel laten wennen aan nieuwe omgeving

Bericht door Asse-Poes »

OMH schreef: 08 jun 2023 08:44
Marina, die kleedjes lijken me ideaal. Heb je er een foto of een plaatje van? In het voorkomende geval: alvast bedankt!
Afbeelding

Afbeelding

Het zijn geen 'officiele' vetbedjes, maar ze vallen erg in de smaak bij mijn duo.
2 zijdig te gebruiken en ze kunnen in de wasmachine.
Ik gebruik ze voor onderweg in de autobench (dubbelgevouwen) en ze liggen op de leren stoel hier.
Eentje is 60x120 cm, de andere is 80x130.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat uit asiel laten wennen aan nieuwe omgeving

Bericht door OMH »

Dank je Marina, ik ga op zoek!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Salazar
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2023 23:24

Re: Kat uit asiel laten wennen aan nieuwe omgeving

Bericht door Salazar »

Ik heb niets veranderd. Ik ben gewoon rustig gebleven, met hem gepraat, rustig knipperen en proberen aan te halen en hem met rust te laten wanneer hij blies. Dat werpte blijkbaar goed zijn vruchten af. Wat zijn nagels betreft, ik ga die morgen toch echt laten knippen, want gisteren hing hij met zijn 2 voorpoten hoog aan het gordijn en kreeg hem met moeite los. Arm dier. Ik hoop maar dat hij niet weken onder het bed blijft liggen na deze ervaring. Maar desondanks gaat het steeds beter. Hij blaast veeeeeel minder en hij gaat bij mij liggen wanneer het kan of op schoot. Aanraken gaat ook goed MITS ik hem niet aan zijn rug aanraak bij de staart, dat vindt hij niet fijn, haha.

Alleen hij heeft en bloedhekel aan zijn reismand. Ik liet hem gisteren zien, hij schrok op, blies en vluchtte onder het bed waar hij 5 uur heeft gezeten....

Maar goed, ik laat het weten wanneer hij weer terug is en hoe het gegaan is. Ik heb trouwens een velours kleed gekocht en over de plek gedaan waar hij heeft meeste ligt en uitrekt. Dat werkt prachtig. Hij blijft hier niet aan haken ook al graaft hij zijn vlijmscherpe klauwen in het kleed.
Plaats reactie