Voerobsessie?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Momophilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 sep 2022 10:06

Voerobsessie?

Bericht door Momophilly »

Hi,

Ik heb twee griekse straatkatten geadopteerd vorig jaar, ze zijn samen gevonden (twee poezen) maar zijn niet officeel zusssn, wel zijn ze onafscheidelijk. Nu heb ik begin dit jaar de tweede poes ook laten steriliseren en zij is nu extreem geobsedeerd met eten.
De andere poes had dit ook wel eerst dat typische zwerver gedrag maar zij eet nu normaal en ook niet meer zo schokkend.

De andere poes at altijd wel snel maar met een anti schrok bak ging dit aardig. Nu zij is gesteriliseerd is ze geobsedeerd met eten. Ze steelt nu ook het eten van de andere poes omdat zij veel sneller klaar is met eten als haar.
Ook wacht de andere poes ineens met eten zo dat die ander zijn gang kan gaan (gebeurde voorheen nooit). Dus dan roep ik haar zodat ze toch komt mee eten, en dan komt ze wel.

Nu heb ik een voer automaat omdat ze meerdere keren per dag verdeelt brokjes krijgen. Zou het daar aan liggen?
Vind het zo gek ze aten altijd naast elkaar, wat moet er veranderd zijn?

Vind het vooral zielig voor de rustige poes die gewoon probeert te eten en haar eten word gewoon weggenomen ze doet niks, ze kijkt er naar blijft zitten.

Gelukkig ben ik thuis ivm zwangerschapsverlof en kan ik de andere poes weg sturen. Als ze klaar is met eten, lijkt het ook alsof ze geen genoeg heeft…

Ze wegen ongeveer 4 kilo en geef ze 45/50gr royal canin sterilized verdeeld ovef 3 eet momenten op de dag en dan als avond eten 1 blikje per kat almo nature compleet voer. (Zijn binnen katten)
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Voer obessie?

Bericht door marloes501 »

Krijgen ze 50 graag met dag?
Of 50 gram.per keer?
Want 50 gram.per dag is echt weinig.
En probeer eens een ander voer, volgens mij zit er in de sterelized minder calorieën.
Succes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voer obessie?

Bericht door Anne »

Waarom wordt het voer afgewogen, is ze te dik?
Wat gebeurt er als je haar net zoveel laat eten als ze wil?

Ik zou tijdelijk je katten apart van elkaar laten eten zodat jij meer overzicht hebt op de hoeveelheid die beiden eten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Momophilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 sep 2022 10:06

Re: Voer obessie?

Bericht door Momophilly »

marloes501 schreef: 24 mar 2023 08:22 Krijgen ze 50 graag met dag?
Of 50 gram.per keer?
Want 50 gram.per dag is echt weinig.
En probeer eens een ander voer, volgens mij zit er in de sterelized minder calorieën.
Succes
Is 50 gram te weinig? Op de zak staat dat 50 gran (per kat) plus natvoer de dosering is.
Ik geef sterilized omdat ze beide gesteriliseerd zijn en binnenkatten zijn. Ik ga niet free feeden want het zijn zwerfkatten geweest, ze eten alles wat ze maar kunnen krijgen zelfs broccoli er zit geen rem op.
1 poes is gewoon normaal dus ik heb niet het idee dat ze te weinig krijgen alleen 1 doet zo met het voer
Cerna

Re: Voer obessie?

Bericht door Cerna »

Ik heb het vaker gehoord dat veel katten enorme honger krijgen van sterilized en dan steeds gaan zeuren. Ik heb het om die reden dan ook nooit gegeven.

Ik zou die 50 gram aanhouden (is een goede hoeveelheid wanneer ze ook nog 1 blikje natvoer per kat per dag krijgen; bij mij krijgen ze ongeveer 60 gram natvoer per kat per dag verdeeld over 2 eetmomenten), maar dan normaal voer.
Ik heb voor 5 katten verschillende brokjes (RC Fit, Exigent, Brits Korthaar, Sensible en Ageing) staan en ze kunnen nemen wanneer ze zin hebben. Op één na is geen van de katten te dik (maar zij eet het minst), terwijl Brits Kortharen juist de neiging tot overgewicht hebben.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Voer obessie?

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb ook een ex-zwerster. Clea kwam uit Egypte en is hier nu 4 jaar.
De eerste jaren snapte ze ook niet waarom de bakjes met brokjes altijd gevuld waren en at zich een slag in de rondte.
Na een jaar of 2 viel het kwartje en besefte ze dat ze niet alles in 1x op hóefde te eten. Nu eet ze wanneer ze daar behoefte aan heeft.
Bedelen of zeuren om eten heeft ze nooit gedaan. Kieskeurig is ze ook niet. Natvoer vindt ze niet zo lekker, behalve Gourmet Mousse.

Mijn andere kat is free feeding gewend, dus ik wilde dat graag zo houden.

Clea is nog wel te dik, en dat komt niet alleen door het eten, maar een straatkat moet meer bewegen (en rennen en vluchten) dan een binnenkat in een all-in 5 sterrenhotel. 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voer obessie?

Bericht door Synemios »

50 gram brokjes per dag en daar bij natvoer is niet te weinig, eerder aan de hoge kant voor een gemiddelde kat.
Ik zou als het kan voer geven met meer eiwitten en stoppen met sterilized,

Ik heb er 2 die ook niet stoppen met eten en alles jatten als ze de kans krijgen, en dat is minder sinds ik ze meer natvoer geef en minder brokjes.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie