Wat zou jij doen ?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
frizzr
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2022 20:16

Wat zou jij doen ?

Bericht door frizzr »

Hi allemaal.

Jop is mijn huiskat en hij is 5 jaar oud. Echt een super lief zachtaardig en speels beestje. Ruim een jaar geleden ben ik verhuisd naar een aanzienlijk kleinere woning ( we woonde in een landhuis echt mega maar het zat er aan te komen ).
Hij is nog nooit buiten geweest. Dit had/heeft een reden namelijk dat er bij mijn ouders (die ook naast mij wonen) drie katten zijn doodgereden nadat zij uiteindelijk toch besloten om hun poes maar naar buiten te laten. Dit ging overigens jaren goed.

Nu overweeg ik al zo lang om mijn Job wat meer vrijheid te geven maar dan zonder dat het risico op een ongeluk te groot wordt. Nu heb ik gemerkt dat katten echt een mega goed te trainen ritme hebben. Op dit moment zit Jop voor een van de weinige ramen (voordeur) te kijken en te miauwen omdat hij eenden of andere dieren ziet ( die eenden weet niet of dat zo handig is maar anyways...) vergeet de eenden.

Ik woon vrijstaand en ik deel mijn tuin met mijn ouders. Ik zou theoretisch gezien een stuk tuin kunnen afzetten zodat het veilig is. Maar daarmee creëer ik wel een nieuw probleem voor mijzelf en dat is een stukje 'los laten' . Ik weet dondersgoed dat ik mijn kat niet kan laten buitenspelen na5 jaar in isoleercel en. vervolgens weer derest van zijn leven achter het raam...

Dit is op dit moment mijn meest ideale oplossing en wat vinden jullie van de situatie en de risico's en wat is jullie mening of advies hier over. Ik gun dat beestje gewoon het beste leven.

Ik overweeg om hem dagelijks op specifieke tijden toch buiten te laten spelen. Laten we zeggen voor of na zijn avond maaltijd? ('s avonds is hij drukker en bovendien is het rustiger op de weg, daarnaast rijden ze wel weer harder op de weg. Maar aanrijding met 50 of 100 km p.u .. doe dan maar 100 als je begrijpt wat ik bedoel.. :-( )

Jop is echt mijn alles. En het word voorjaar. pfff. Af en toe maak ik mij zo'n zorgen om die kat gebaseerd op een beetje gemiauw. Hij heeft verder geen zorgwekkend gedrag en ook twee mooie krabpalen . Ik heb een verdamper in stopcontact met dat kopjes hormoon waardoor ze zich p hun gemak voelen. Dit lijkt ook nog te werken!

Goed tot hier even.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat zou jij doen ?

Bericht door castratenkoor »

Wat zou jij doen vraag je. Nou wat ik zou doen is absoluut niet loslaten en blootstellen aan alle gevaren die daarbij horen. Dus of binnen houden of een ren maken of een deel van de tuin catproof maken. Dat zou ik doen.
Mijn eigen 6 katten hebben een buitenren van 10 meter. Ik heb niet het gevoel dat is ze daarmee tekort zou doen. Ze kunnen zelf de ren in en uit via een kattenluik.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1684
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wat zou jij doen ?

Bericht door Asse-Poes »

hoi Frizzr

Eenden...en meteen moest ik even denken aan de uitzending van Arjen Lubbach van gisteravond... ;-)

Maar goed daar gaat je vraag niet over.

Job is niet gewend buiten te komen. Hij kent de gevaren ook totaal niet.
Hij is jouw alles en je wilt hem nog jarenlang bij je houden.
Dus als je een stuk tuin goed kunt afzetten, is dit de allerbeste -en in mijn ogen ook de enige- oplossing. Voor Job en ook voor jou, want nóg een platgereden kat wil je niet meemaken.

Mijn katten komen onder geen enkele voorwaarde vrij buiten. Ze hebben een afgesloten tuin en afgesloten terras ter beschikking.
Ze kunnen heerlijk gluren naar vogels, vlinders en vallende blaadjes en liggen te rollebollen op de tegels in de zon.
Geen idee of ze wilde dromen en spannende fantasieen hebben over het vangen van vogels e.d. , maar ik weet zeker dat ze er niet onder lijden dat hun dromen niet uitkomen 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat zou jij doen ?

Bericht door Anne »

Daarnaast heb je een grote kans dat jouw lieveling niet eens naar buiten durft omdat hij dat niet gewend is
Je zou om te kunnen proberen eens kijken hoe hij zich buiten bedraagt met een tuigje om. Eerst binnen laten wennen aan het dragen van een tuig en na een paar dagen kun je ook binnen oefenen met een lijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1684
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wat zou jij doen ?

Bericht door Asse-Poes »

Ik zie net dat je vorig jaar precies dezelfde vraag stelde

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 21#p765121

Hebben de foto's en you tube filmpjes nog geen goede ideeën opgeleverd?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie